Gå til innhold

mangel, vekst

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Forrige måned fikk jeg svar på blodprøver om at jeg mangler B-vitaminer og jern. Jeg går nå på jerntilskudd og Folsyre. Jeg gikk til legen først og fremst fordi jeg hadde i 2-3 år vært plaget med irritasjoner på tunga, og de sa det var symptom på B-vitaminmangel. Da må vel det bety at jeg har manglet dette i 2-3 år? Jeg lurer på noe angående veksten min på grunnlag av dette. På barneskolen var jeg alltid høyest, og jeg fikk pupper tidlig og mensen da jeg var 11. De siste åra har jeg ikke vokst noenting. Jeg er lavest i klassen, bare 160cm og puppene er like små som de var for mange år siden. Har jeg sluttet å vokse pga mangel på Bvitaminer og jern? Kommer jeg i såfall til å vokse "ferdig" nå som jeg tar tabeletter? Jeg kunne vel ikke slutte å vokse da jeg var 14-15 år? Hilsen jente, 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Mangel på B-vitaminer kan føre til at veksten stopper opp eller går saktere. Dette gjelder spesielt B-vitaminet riboflavin (B2). Mangel på dette vitaminet kan også forårsake bl.a irritasjoner på tunga og andre problemer med huden og leppene. Jernmangel fører ofte til svakhet, trøtthet, hodepine, ofte syk, og apati.

Mangelen på B-vitaminer kan være årsaken til at du stoppet å vokse, men det trenger ikke være det. Det er ganske vanlig å stoppe å vokse ca 2-3 år etter at man får mensen første gang, og jeg ville derfor ikke sagt at det var unaturlig for deg å stoppe da du gjorde det. Er du mye lavere enn andre i din familie? Det ligger jo mye i genene der. Selv er jeg lav og stoppet å vokse som 14-15 åring, men er likevel på høyde med de fleste i min familie (pluss/minus noen cm).

Dersom veksten har stoppet opp p.g.av mangler i kosten, er det gjerne permanent, og jeg tviler på at du vil vokse 'ferdig'.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...