Gå til innhold

Sliter med å se fisk bli fisket opp og avlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en mann som elsker å fiske. Jeg forsøker å bli med på sjøen, men sliter med å fiske med tanke på at jeg synes så synd på fisken. Noen med samme problem? 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er litt merkelig det der ja, sitte å kose seg mens man torturerer fisk med sluk og krok. Jeg tror folk tror att fisker er helt uten bevisshet.

Anonymkode: 0197c...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt problemer med dette. Helt fra jeg var liten. Var helt ødelagt etter en fisketur og holdt på å besvime i sorg da jeg fikk med meg ein pose levende krabber fra en skolefritidsferiedag og mamma måtte koke krabbene levende hos oss😔 Mamma likte å fiske fra hun var liten og forsøkte å få meg også interessert, men jeg ble dårlig og uvel fordi jeg syntes så synd på fisken. Kanskje sånne som oss har ‘for mye empati’? Det at vi har det for alle levende vesen og ikke bare mennesker og kjærlige husdyr? ALLE dyr kjenner tross alt frykt og smerte!😔

Likevel er jeg nok ikke alene om å være dobbeltmoralsk og kjenne på empati for alle dyr og samtidig spise kjøtt og fisk. Vil bare ikke bli påminnet hva de har vært gjennom😔 Og skjønner dem som blir vegetarianere bare ved å tenke på det.

Anonymkode: 0d0dc...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er litt merkelig det der ja, sitte å kose seg mens man torturerer fisk med sluk og krok. Jeg tror folk tror att fisker er helt uten bevisshet.

Anonymkode: 0197c...8af

Ja,  og jeg tror at fisker overhodet ikke er med bevissthet selv om jeg ønsker å håpe på det. Mannen elsker å fiske, og ønsker å ha meg med. Jeg har vært med, og har forsøkt å tenke at fisken er uten bevissthet men nei jeg blir kvalm i lang tid etterpå, og tenker at den er bevisst. Så jeg må vel slutte å være med å fiske.  

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil skrevet. Jeg tror at fisker er ved bevissthet,  selv om jeg håper at de ikke er skulle det stå 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid hatt problemer med dette. Helt fra jeg var liten. Var helt ødelagt etter en fisketur og holdt på å besvime i sorg da jeg fikk med meg ein pose levende krabber fra en skolefritidsferiedag og mamma måtte koke krabbene levende hos oss😔 Mamma likte å fiske fra hun var liten og forsøkte å få meg også interessert, men jeg ble dårlig og uvel fordi jeg syntes så synd på fisken. Kanskje sånne som oss har ‘for mye empati’? Det at vi har det for alle levende vesen og ikke bare mennesker og kjærlige husdyr? ALLE dyr kjenner tross alt frykt og smerte!😔

Likevel er jeg nok ikke alene om å være dobbeltmoralsk og kjenne på empati for alle dyr og samtidig spise kjøtt og fisk. Vil bare ikke bli påminnet hva de har vært gjennom😔 Og skjønner dem som blir vegetarianere bare ved å tenke på det.

Anonymkode: 0d0dc...468

Jeg gjør det samme. Er dobbeltmoralsk.  Jeg burde kun spist vegetarmat  med min tankegang. Jeg blir også helt ødelagt etter en fisketur. Den kroken som gjør vondt og så står folk og ler og sier: yesss jeg fikk fisk hurra osv. Det er kvalmt for meg som tenker at fisken er bevisst. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker faktisk at folk har degenerert på en måte når dette har blitt et problem. I storparten av verden ville folk blitt overlykkelig av å få mat til barna og seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker faktisk at folk har degenerert på en måte når dette har blitt et problem. I storparten av verden ville folk blitt overlykkelig av å få mat til barna og seg selv.

Det er sikkert sant. 

Min mann tror at fisken er som et eple uten bevissthet. Kjenner også andre personer som tror det samme. De tror at fisken ikke har hjerne. Men jeg tror at fisken er som oss mennesker,  bare i en annen kropp. Og siden jeg kan skaffe mat på andre måter så orker jeg dermed ikke å se fisken lide. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å spise fisk, mine favoritter er ørret, røya, laks, torsk, sei og kveite. Jeg fisker bare ferskvannsfisk, ørret og røya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det også sånn. Jeg synes synd på  alle dyr som er bare snille. Jeg tenker derimot at det er en del av naturen. Menneskene har alltid jaktet for å overleve. Dyrene jakter jo og spiser andre dyr de også for å overleve. 

Anonymkode: c820e...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har det også sånn. Jeg synes synd på  alle dyr som er bare snille. Jeg tenker derimot at det er en del av naturen. Menneskene har alltid jaktet for å overleve. Dyrene jakter jo og spiser andre dyr de også for å overleve. 

Anonymkode: c820e...ced

Dyr er hverken snille eller slemme. De bare er.

Anonymkode: 88b64...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (9 minutter siden):

Mange mener at også planter har følelser. Tenker du på det når du klipper plena?

Nei, for meg har ikke planter følelser.

Anonymkode: c820e...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dyr er hverken snille eller slemme. De bare er.

Anonymkode: 88b64...846

Ok. Takk. Jeg har ikke vært klar over det. 

Anonymkode: c820e...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Mange mener at også planter har følelser. Tenker du på det når du klipper plena?

Nei , i mitt hode så har ikke planter følelser. Men hvem vet. Jeg har tenkt tanken noenganger, men jeg tror bare på at det er dyrene og menneskene som har følelser. Derfor sliter jeg med å fiske. Tenker på hvor vondt og smertefullt det må være å få kroken i munnen. Huff. 

Noen venner av mannen min serverte oss kanin til middag engang. Jeg har hatt ca 10 kaniner i løpet av livet mitt. Altså jeg hadde kaniner som fikk unger. Og jeg følte at jeg fikk en helt spesiell kontakt med disse dyrene. Så jeg klarte knappt å røre middagen vennene av mannen min serverte. Jeg begynte å  tvinge meg til spise for å være hyggelig, men måtte stoppe fort. Det ble forferdelig for meg rett og slett. Hadde ikke sett den kaninen som de serverte i live men tenkte på mine kaniner som jeg fikk en helt spesiell kontakt med. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyr er hverken snille eller slemme. De bare er.

Anonymkode: 88b64...846

Fins mange snille dyr.  Tenk på hundene som er så glad i eieren sin. De kan gjøre mye for sin eier foreks. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fins mange snille dyr.  Tenk på hundene som er så glad i eieren sin. De kan gjøre mye for sin eier foreks. 

Anonymkode: e61ca...98f

Nettopp! Da er jeg for min del dessverre  tilbake til der jeg var igjen, for hva er forskjellen? Hvorfor har kjæledyr følelser og ikke andre dyr? Noen som vil forklare? 

Anonymkode: c820e...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fins mange snille dyr.  Tenk på hundene som er så glad i eieren sin. De kan gjøre mye for sin eier foreks. 

Anonymkode: e61ca...98f

 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nettopp! Da er jeg for min del dessverre  tilbake til der jeg var igjen, for hva er forskjellen? Hvorfor har kjæledyr følelser og ikke andre dyr? Noen som vil forklare? 

Anonymkode: c820e...ced

Fordi hunder har blitt avlet frem som kjæledyr over lang tid. 

Er ulven slem fordi den dreper lam for å spise?

Anonymkode: 88b64...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...