Gå til innhold

Sliter med å se fisk bli fisket opp og avlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres paranoid ut.

Anonymkode: 88b64...846

det synes ikke jeg.  H*n skal kunne snakke om sine følelser uten å bli ledd av, eller ikke lyttet til.

Anonymkode: 8e923...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

det synes ikke jeg.  H*n skal kunne snakke om sine følelser uten å bli ledd av, eller ikke lyttet til.

Anonymkode: 8e923...130

Håper at vi kan fortsette diskusjonen på saklig måte. 

Det er nok noen som har problemer med dette med fisk og dyr og avlivning. Noen ser anderledes på det. Alle har ulike syn. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Håper at vi kan fortsette diskusjonen på saklig måte. 

Det er nok noen som har problemer med dette med fisk og dyr og avlivning. Noen ser anderledes på det. Alle har ulike syn. 

Anonymkode: e61ca...98f

Da bør man bli veganer. Ellers er man en smule hyklerisk.

Anonymkode: 88b64...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (På 2.4.2021 den 21.31):

Har dere tenkt på at en torskemor får ca 4 mill barn hver år? Hvor mange sørgende torsk blir det når vi fanger og dreper henne?

Du burde vite at det er påvist at fisker føler smerte. Mennesker er ikke mer verdt enn dyr, hvem er vi til å bestemme det, er vi så arrogante? Vi mennesker er også rovdyr og ødelegger naturen og dens ressurser. Ærlig talt, for en arrogant holdning overfor andre levende skapninger. Det er påvist at dyr har følelser, det er veldig foreldet å tro noe annet. Ta deg en runde på google, hvis ikke arrogansen har spist deg opp, da. 

Personlig synes jeg det er avskyelig å fiske, og å drepe dyr, og spesielt måten vi kan drepe dyr på. Vi mennesker burde være bedre pga den påståtte intelligensen, men den er vel ofte ikke så høy da, når vi ikke en gang forstår at dyr har følelser. Det er direkte utdatert å tro noe annet. 

Anonymkode: fe29a...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mennesker og dyr befinner seg på en skala. Sjimpanser tenker og føler sikkert praktisk talt som oss. En glassmanet er mer på nivå med en brødrister.

En fisk er et sted i mellom, og langt fra oss. Hjernen er 1/10 000 av vår. Jeg regner med de har en mye mindre grad av bevissthet og at det er komplett umulig for et menneska å forestille seg hvordan det er å være fisk. Da må man skru av 99,99% av hjernen og koble den om. 

Jeg mener man ikke skal plage noen dyr unødvendig, men jeg tror at en hund har mye større kapasitet for å føle, frykte og lide enn en fisk.

Menneske>sjimpanse>hund>kylling>>fisk>reke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke selv å ta livet av fisk og slikt, men jeg spiser det likevel. At mennesker dreper og spiser dyr og fisk er ikke unikt for vår art. Det gjør alle rovdyr. 

Og når det gjelder sidediskusjonen som oppstod her, så er jeg glad i min og min behandler sin relasjon. Hun vet at jeg ikke tar meg selv høytidelig så hun kan appellere til humoren min her og der. Feks da jeg var hypoman nylig og jeg var kjempesint for noe (som egentlig er helt latterlig), og var nok sint på en måte som var til å le av egentlig. Da sa hun at "nå er det Glitter 9 år som snakker". Da lo vi begge to. Men hun kjenner meg godt da og hadde nok ikke sagt det til hvem som helst. Poenget mitt var bare at jeg oppfattet ikke Kupton sin kommentar som nedlatende eller ufin. Bare som en litt humoristisk kommentar. Da kan man jo velge selv hvordan man velger å ta det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde vite at det er påvist at fisker føler smerte. Mennesker er ikke mer verdt enn dyr, hvem er vi til å bestemme det, er vi så arrogante? Vi mennesker er også rovdyr og ødelegger naturen og dens ressurser. Ærlig talt, for en arrogant holdning overfor andre levende skapninger. Det er påvist at dyr har følelser, det er veldig foreldet å tro noe annet. Ta deg en runde på google, hvis ikke arrogansen har spist deg opp, da. 

Personlig synes jeg det er avskyelig å fiske, og å drepe dyr, og spesielt måten vi kan drepe dyr på. Vi mennesker burde være bedre pga den påståtte intelligensen, men den er vel ofte ikke så høy da, når vi ikke en gang forstår at dyr har følelser. Det er direkte utdatert å tro noe annet. 

Anonymkode: fe29a...c49

Men spiser du dyr ? 

Jeg er vel som en over her sier : hyklersk. Årsaken er at jeg sliter med å klare å være med min mann å fiske, men samtidig spiser fisk / dyr som jeg ikke har sett i live. Jeg spiser fordi jeg har i hodet at jeg er redd å få vitaminmangel-sykdommer om jeg ikke gjør. Har erfart å få vitaminmangel i blodprøve pga at jeg levde som vegetarianer en kort periode. 

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg tror mennesker og dyr befinner seg på en skala. Sjimpanser tenker og føler sikkert praktisk talt som oss. En glassmanet er mer på nivå med en brødrister.

En fisk er et sted i mellom, og langt fra oss. Hjernen er 1/10 000 av vår. Jeg regner med de har en mye mindre grad av bevissthet og at det er komplett umulig for et menneska å forestille seg hvordan det er å være fisk. Da må man skru av 99,99% av hjernen og koble den om. 

Jeg mener man ikke skal plage noen dyr unødvendig, men jeg tror at en hund har mye større kapasitet for å føle, frykte og lide enn en fisk.

Menneske>sjimpanse>hund>kylling>>fisk>reke. 

Jeg tror også at fisker er på et annet nivå enn oss når det gjelder visse ting. Men tror allikevel at de er bevisste men ikke på samme nivå som oss. 

Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer ikke selv å ta livet av fisk og slikt, men jeg spiser det likevel. At mennesker dreper og spiser dyr og fisk er ikke unikt for vår art. Det gjør alle rovdyr. 

Og når det gjelder sidediskusjonen som oppstod her, så er jeg glad i min og min behandler sin relasjon. Hun vet at jeg ikke tar meg selv høytidelig så hun kan appellere til humoren min her og der. Feks da jeg var hypoman nylig og jeg var kjempesint for noe (som egentlig er helt latterlig), og var nok sint på en måte som var til å le av egentlig. Da sa hun at "nå er det Glitter 9 år som snakker". Da lo vi begge to. Men hun kjenner meg godt da og hadde nok ikke sagt det til hvem som helst. Poenget mitt var bare at jeg oppfattet ikke Kupton sin kommentar som nedlatende eller ufin. Bare som en litt humoristisk kommentar. Da kan man jo velge selv hvordan man velger å ta det. 

Jeg spiser både kjøtt og fisk også, men sliter med det samme som deg. Og jeg sitter ikke akkurat å tenker på at jeg spiser et dyr eller en fisk når jeg spiser. Tenker at jeg gjør det av naturlige årsaker som å få i meg vitaminene og maten som jeg bør spise. Vi mennesker er vel kjøttetende vesener? Eller burde vi leve av samme mat som kaniner lever av ? Men å drepe dyr er noe jeg sliter veldig med. 

Jeg var i går med mannen på sjøen. Vet at han elsker å dra på sjøen og jeg liker å være med han med unntak av å drepe fisk. Men etter å ha pratet om fiske her inne og sett noen youtube fiske så ble det enda verre for meg da han fikk fisk. Måtte snu meg bort. Heldigvis var det en liten fisk og han slapp den i live ut igjen i sjøen  mens jeg klappet over det :)

Anonymkode: e61ca...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...