Gå til innhold

Uønsket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan takler andre å vite at de er uønsket og til bry for andre (bortsett fra å holde seg unna og lære på feilen)? 

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok an på hva det gjelder for min del, men jeg kan reagere med selvstraff, selvhat osv. Føler halve byen her skuler på meg og ser hvilket grusomt menneske jeg er. 

Prøver å tenke at det er nok langt færre som hater meg så mye som jeg tror, selv om det nok er mange som lurer på hva faen som feiler meg, men de hater meg ikke nødvendigvis. Men da kommer tankene og sier at jo de burde hate meg. Selvfølgelig gjør de det. Så jeg er ikke så god på hvordan man skal takle det. Har fått høre mye vondt, og det kan knuse meg fullstendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan takler andre å vite at de er uønsket og til bry for andre (bortsett fra å holde seg unna og lære på feilen)? 

Anonymkode: 57943...732

Bortsett fra å analysere årsaken og ta konsekvensen av analysen, vil jeg tro at de takler det ved å holde ut til følelsen går over evt blir erstattet av en annen vond følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 minutter siden):

Bortsett fra å analysere årsaken og ta konsekvensen av analysen, vil jeg tro at de takler det ved å holde ut til følelsen går over evt blir erstattet av en annen vond følelse. 

Jeg har analysert årsaken og tar straffen/konsekvensene av det. Jeg var gjennom dette for ett år siden også. 

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (38 minutter siden):

Det kommer nok an på hva det gjelder for min del, men jeg kan reagere med selvstraff, selvhat osv. Føler halve byen her skuler på meg og ser hvilket grusomt menneske jeg er. 

Prøver å tenke at det er nok langt færre som hater meg så mye som jeg tror, selv om det nok er mange som lurer på hva faen som feiler meg, men de hater meg ikke nødvendigvis. Men da kommer tankene og sier at jo de burde hate meg. Selvfølgelig gjør de det. Så jeg er ikke så god på hvordan man skal takle det. Har fått høre mye vondt, og det kan knuse meg fullstendig. 

Ja, selvhatet er meget sterkt. 

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, selvhatet er meget sterkt. 

Anonymkode: 57943...732

Det er vondt å kjenne på. Føler med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (17 minutter siden):

Det er vondt å kjenne på. Føler med deg.

Ja, det er så vondt. Sykt vondt. Vil bare få slippe å leve. Livet vil meg så mye vondt. Det verste er at det skjedde fordi jeg følte meg trygg og stilte et spørsmål som utløste en hel masse jeg ikke klarte å forutse. Det ødela utrolig mye :( men jeg har lært av det. Unner ingen denne smerten.

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er så vondt. Sykt vondt. Vil bare få slippe å leve. Livet vil meg så mye vondt. Det verste er at det skjedde fordi jeg følte meg trygg og stilte et spørsmål som utløste en hel masse jeg ikke klarte å forutse. Det ødela utrolig mye :( men jeg har lært av det. Unner ingen denne smerten.

Anonymkode: 57943...732

Høres ikke noe godt ut. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal sørge for at jeg aldri mer blir uønsket av noen. 

Anonymkode: 57943...732

Vet ikke om det er mulig. Det vil alltid være noen som ikke liker en. Det skjer med alle. Men det er ikke det samme som å være uønsket tror jeg. Vet ikke helt, men det virker for meg som at du blir uberettiget uønsket av den/de som fikk det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere at det er bare en følelse man får fordi man generelt sliter med å føle seg lite verdt? Eller kan man være uønsket noen ganger, er følelsen reell?

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror dere at det er bare en følelse man får fordi man generelt sliter med å føle seg lite verdt?

Jeg tror det stort sett er slik. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller kan man være uønsket noen ganger, er følelsen reell?

De fleste har opplevd å treffe personer de har veldig dårlig kjemi med, uten at noen av partene egentlig oppfører seg ekstremt, det er bare noe som kræsjer helt med personlighetene. Det betyr jo ikke at man ser på den andre personen som uønsket, men det er krevende å omgås noen man misliker, uten å røpe følelsene med kroppsspråk eller ved å være litt "kort". Det vil alltid være noen som ikke liker deg eller meg, men voksne tar ansvaret for å unngå å utstråle full negativitet bare pga. dårlig kjemi. 

For mange år siden, på en stor, mannsdominert arbeidsplass, var det en nokså ny ansatt som plutselig sluttet å komme på jobb. Det viste seg at han satt hjemme med en hel masse negative tanker. Han hadde overtolket tilfeldige småting - jeg husker ikke eksempler lenger, men det var typisk sånt småtteri som mannfolk i teknisk miljø kanskje ikke tenker på, som at man bør passe på å be med nyansatte til lunsj i kantinen hver dag. Han tok ikke noe opp med noen, reagerte bare med å holde seg unna. Jeg tror ikke han gikk på fylla eller noe sånt, ble bare hjemme uten å gi beskjed.  Jeg burde jo ikke vite noe om dette i det hele tatt, men litt lekket det ut. 

De fikk ham til å komme tilbake uten noe mer styr, men jeg tror nok reaksjonen hans med å gjøre seg usynlig, bare forverret hele situasjonen. Han måtte slutte etter et år pga. nedskjæringer, siden han hadde kortest ansiennitet. Men jeg tror de kunne beholdt ham hvis de virkelig ønsket. Jeg var ikke i hans gruppe og ikke nær innpå, men jeg tror nok det litt tøffe miljøet ble litt skremt av at han reagerte sånn.

I utgangspunktet var han ikke annerledes enn andre nyutdannede som ble ansatt mens jeg jobbet der. Han hadde en litt gammeldags hobby, men det var mange andre der som hadde spesielle interesser og ikke var 100% A4. Dette var en solid og populær arbeidsplass, så ingen ble ansatt uten å ha god faglig bakgrunn. Så jeg er ganske sikker på at (nesten) hele problemet var "vanlige" følelser de fleste har i sin første jobb, som ble veldig forsterket inne i hodet hans. 

Nå skriver jeg meg helt bort her, men dette er nesten 40 år siden og jeg er sikkert den eneste som av og til lurer på hvordan det gikk med ham. Poenget mitt er egentlig at i de fleste hverdagslige normalsituasjoner tenker ikke folk flest all verden om dem rundt seg. Men man kan overtenke / "overføle" situasjoner som handler om en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

Bortsett fra å analysere årsaken og ta konsekvensen av analysen, vil jeg tro at de takler det ved å holde ut til følelsen går over evt blir erstattet av en annen vond følelse. 

Jeg vet årsaken. Er det det at jeg er uønsket jeg skal ta konsekvensen av?

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet hvorfor jeg er uønsket. Det er min skyld. Jeg jobber med å ta konsekvensene av årsaken/det jeg har gjort og konsekvensene av at jeg er uønsket. Har jeg forstått det riktig da, @kupton? Var det det du mente?

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at man kan være uønsket uten at nødvendigvis er noe man har gjort. Jeg har f.eks fått høre av autoriteter at trakassering, mobbing, sjikanering, trusler og vold jeg var utsatt for i en årrekke var min egen feil. Når de som gjorde det begrunnet det i utseende mitt. Da er det best å bare trekke seg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror dere at det er bare en følelse man får fordi man generelt sliter med å føle seg lite verdt? Eller kan man være uønsket noen ganger, er følelsen reell?

Anonymkode: 57943...732

Det er fullt mulig å være uønsket - men det er også fullt mulig å feiltolke andre. Denne forskjellen er  nettopp det problematiske ved å starte tråder som denne, - vi kan jo ikke vite om du feiltolker eller om du er uønsket.  Tiltakene er  helt forskjellige i de to situasjonene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet årsaken. Er det det at jeg er uønsket jeg skal ta konsekvensen av?

Anonymkode: 57943...732

Jeg tenker at hvis du har gjort noe som gjør deg uønsket, bør du vurdere å endre adferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet årsaken. Er det det at jeg er uønsket jeg skal ta konsekvensen av?

Anonymkode: 57943...732

Som flere her har vært inne på, tror jeg det kan være nyttig for deg å se om du har hatt grunn til reelt å føle deg uønsket eller om dette er en "falsk" følelse grunnet dårlig selvbilde/selvfølelse og om du reelt objektivt er uønsket sett fra andres ståsted. Svaret fra de to, kan være sprikende. Og jeg tenker det vil uansett være klokt å se om det er noe du bør endre på dersom dette er et gjentakende mønster hos deg. Kanskje det da kan være det mange kaller "negative leveregler" der det du har opplevd tidligere i livet påvirker dine valg og væremåte i dag. Les mer om skjematerapi til Young & Klasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at hvis du har gjort noe som gjør deg uønsket, bør du vurdere å endre adferd. 

Har det noen hensikt å endre adferd om man ikke er ønsket mer?

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det noen hensikt å endre adferd om man ikke er ønsket mer?

Anonymkode: 57943...732

Det har ingen hensikt å bruke energi på adferdsendring når toget har gått. Jeg må bare forsette å bruke energien på å takle at jeg er uønsket. For godt. 

Anonymkode: 57943...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...