Gå til innhold

Vaksine-apartheid, ikke lenger en konspirasjonsteori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Danske frisører blir statens forlengede arm - koronapass i praksis. 

Mye tyder på at Norge vil følge Danmark i bruken av disse moderne passersedlene. I Danmark har de nå appen "min sundhet" som bekrefter om du er vaksinert, nettopp testet negativt eller har hatt bekreftet korona de siste 12 ukene. Dette er det nå frisører som blant annet har fått i oppgave å sjekke. Neste uke blir det restaurantene sin tur.

https://www.bt.dk/samfund/frisorer-skal-lege-coronapoliti-det-er-mega-graenseoverskridende

Ifølge et svar fra Justitsministeriet til DR Sjælland er det restaurantens ansvar at kontrollere, at kunderne kan fremvise et gyldigt coronapas og at bortvise dem, der ikke har et gyldigt coronapas.

https://www.bt.dk/erhverv/coronapas-skaber-bekymring-blandt-restauratoerer

Og det stopper neppe her. At folk faktisk ikke ser hvor sykt dette er, og ikke protesterer, er kanskje det mest skremmende som har skjedd hele det siste året. Vaksinen er nå lenger ikke i praksis frivillig. 

 

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Danske frisører blir statens forlengede arm - koronapass i praksis. 

Mye tyder på at Norge vil følge Danmark i bruken av disse moderne passersedlene. I Danmark har de nå appen "min sundhet" som bekrefter om du er vaksinert, nettopp testet negativt eller har hatt bekreftet korona de siste 12 ukene. Dette er det nå frisører som blant annet har fått i oppgave å sjekke. Neste uke blir det restaurantene sin tur.

https://www.bt.dk/samfund/frisorer-skal-lege-coronapoliti-det-er-mega-graenseoverskridende

Ifølge et svar fra Justitsministeriet til DR Sjælland er det restaurantens ansvar at kontrollere, at kunderne kan fremvise et gyldigt coronapas og at bortvise dem, der ikke har et gyldigt coronapas.

https://www.bt.dk/erhverv/coronapas-skaber-bekymring-blandt-restauratoerer

Og det stopper neppe her. At folk faktisk ikke ser hvor sykt dette er, og ikke protesterer, er kanskje det mest skremmende som har skjedd hele det siste året. Vaksinen er nå lenger ikke i praksis frivillig. 

 

Anonymkode: a29b3...3f4

kan ikke de som ikke vil vaksineres likegodt dra til canada, brasil eller sverige ?.

Anonymkode: 83fd0...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det mest skremmende er egoistene som ikke vil vaksineres. 

Et vaksinepass er i realiteten en passerseddel. Passersedler har ikke blitt brukt i Norge siden vi var okkupert av Tyskland. Innføring av noe slikt bryter med alle demokratiske prinsipper og bryter trolig Grunnloven. Det er grunner til at ikke alle vil vaksineres. Enten om det er medisinske, religiøse eller andre årsaker. Med krav om vaksinebevis, blir friheten til å velge en illusjon. I et større bilde handler dette om å miste friheten som individer. Men sieg heil, hr. doktor.

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selvutnevnte superspredere som kan forårsake mange menneskers død eller uførhet, er det påkrevet å pålegge dem restriksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan ikke de som ikke vil vaksineres likegodt dra til canada, brasil eller sverige ?.

Anonymkode: 83fd0...b88

Kan ikke de vaksinerte være fornøyde med å selv være vaksinert?

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (3 minutter siden):

Som selvutnevnte superspredere som kan forårsake mange menneskers død eller uførhet, er det påkrevet å pålegge dem restriksjoner. 

Det går utover andre som ikke ønsker å vaksineres. Det får bli deres problem.

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan ikke de vaksinerte være fornøyde med å selv være vaksinert?

Anonymkode: a29b3...3f4

ikke når denne smitten kan bre seg til andre mindre privilegerte land. snakk om å være ego og kun tenke på seg selv

Anonymkode: 83fd0...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det går utover andre som ikke ønsker å vaksineres. Det får bli deres problem.

Det går også utover de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen. Dessuten, jo færre som vaksinerer seg jo større sjanse for at viruset muterer til en variant eksisterende vaksiner ikke beskytter mot. Jo flere som vaksinerer seg, jo bedre flokkimmunitet, jo raskere retur til normalen for alle.

Med all den uretten og de overgrepene som foregår i verden så er det altså at dette man velger å hisse seg opp over og sammenligne med nazi-Tyskland. Wow. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vaksine som spebarn får frivillig egentlig? Hvordan tror du verden eller du hadde vært hvis vi ikke var vaksinert mot feks polio? Man finner vaksine mot alle potensielle dødelige eller invalidiserende sykdommer og de fleste vil ha vaksinen. Fåtallet begynne å konspirere.

Det er merkelig med all den konspirasjonen som har vokst opp i kjølevannet av denne pandemien. Er det slik at noen mennesker ikke bør ha for mye fritid eller gå helt på selvstyr?

Konspirasjonsmiljøet påstår at de som følger alle råd og restriksjoner i pandemien er sauer og lite selvtenkende individer. Jeg vil påstå det motsatte og at dette gjelder for konspirasjonsmiljø.  Det er ikke noe demokrati der. Det er et fåtall, som klarer å få hjernevasket en haug med folk fra" livets harde skole".  Det er et slags diktatur. De som man lykkes å hjernevaske, oppførere seg fiendtlig mot tidligere miljø og fremstår ny-frelste. Konspirasjon er jo veldig lik religion og mange lever deretter.

Og man kan ikke "vinne" med en konspirasjonsteoretiker. For dem er alle mulige senario aktuelle, samme hvor hinsides  det virker.

En konspirasjonsteoretiker døde nylig, med korona. Det er ennå ikke kommet fram hva han egentlig døde av. Uansett hva årsaken er, så påstås det og vil påstås at han ble drept av regjeringen. Og regjeringen er jo eid av Bill Gates. Det er så tullete. Skulle tro de hadde sett for mye på film og som tidligere nevnt; noen virker å ha alt for mye fritid.

Se filmen The Wave , der kan man se hvor galt det kan bære hen. Samme prinsipp.

 

Anonymkode: 9c702...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ikke når denne smitten kan bre seg til andre mindre privilegerte land. snakk om å være ego og kun tenke på seg selv

Anonymkode: 83fd0...b88

Snakk for deg selv.

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (35 minutter siden):

Det går også utover de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen. Dessuten, jo færre som vaksinerer seg jo større sjanse for at viruset muterer til en variant eksisterende vaksiner ikke beskytter mot. Jo flere som vaksinerer seg, jo bedre flokkimmunitet, jo raskere retur til normalen for alle.

Med all den uretten og de overgrepene som foregår i verden så er det altså at dette man velger å hisse seg opp over og sammenligne med nazi-Tyskland. Wow. 

 

Jeg ønsker ikke å være prøvesau for en helt ny vaksine vi ikke aner langtidsvirkningene av.

Men dette dreier seg om langt mer: innføring av et vaksinepass vil stride mot Grunnloven og grunnleggende menneskerettigheter, retten til et informert samtykke, vern om personvern, retten til arbeid, respekt for privatlivet, begrensninger i forsamlings- og organisasjonsfrihet, og frata mennesker retten til bevegelsesfrihet.

All vaksinering innebærer en risiko. Vaksinene mot Covid-19 har foreløpig fått en betinget godkjenning, og vi har ingen kunnskap om langtidseffektene. Ved all type vaksinering vil noen oppleve å få bivirkninger. Derfor er det en menneskerett å selv kunne vurdere denne risikoen og ta et fritt og informert valg uten noen form for press eller sanksjoner i form av tap av grunnleggende rettigheter.

Et utvidet vaksinepass for covid-19 som åpner for innenlands bruk vil i praksis være en gjeninnføring av passersedler. Det er en type dokument vi knytter til autoritære regimer.

Å innføre et særskilt covid-19 vaksinepass med utvidede bruksområder er en dårlig idé som vil føre til diskriminering, og det vil kunne drive utviklingen fra et åpent og tillitsbasert samfunn til et kontroll- og overvåkningssamfunn. Vi er ikke tjent med å innføre et passerseddel-samfunn.

En passerseddel vil da ikke ha annen funksjon enn å diskriminere den gruppen som har benyttet seg av sin frihet til å velge å avstå fra å vaksinere seg.

 

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å være prøvesau for en helt ny vaksine vi ikke aner langtidsvirkningene av.

Men dette dreier seg om langt mer: innføring av et vaksinepass vil stride mot Grunnloven og grunnleggende menneskerettigheter, retten til et informert samtykke, vern om personvern, retten til arbeid, respekt for privatlivet, begrensninger i forsamlings- og organisasjonsfrihet, og frata mennesker retten til bevegelsesfrihet.

All vaksinering innebærer en risiko. Vaksinene mot Covid-19 har foreløpig fått en betinget godkjenning, og vi har ingen kunnskap om langtidseffektene. Ved all type vaksinering vil noen oppleve å få bivirkninger. Derfor er det en menneskerett å selv kunne vurdere denne risikoen og ta et fritt og informert valg uten noen form for press eller sanksjoner i form av tap av grunnleggende rettigheter.

Et utvidet vaksinepass for covid-19 som åpner for innenlands bruk vil i praksis være en gjeninnføring av passersedler. Det er en type dokument vi knytter til autoritære regimer.

Å innføre et særskilt covid-19 vaksinepass med utvidede bruksområder er en dårlig idé som vil føre til diskriminering, og det vil kunne drive utviklingen fra et åpent og tillitsbasert samfunn til et kontroll- og overvåkningssamfunn. Vi er ikke tjent med å innføre et passerseddel-samfunn.

En passerseddel vil da ikke ha annen funksjon enn å diskriminere den gruppen som har benyttet seg av sin frihet til å velge å avstå fra å vaksinere seg.

 

Anonymkode: a29b3...3f4

Ved å bruke den logikken forstår jeg ikke hvordan du tør å gå ute. Det kan komme en dritings sjåfør som kjører på deg. 

For å bli kvitt denne pandemien og hindre død, må alle ta litt risiko ved å ta en vaksine. Jeg hadde til og med tatt AZ-vaksinen i morgen hvis jeg hadde blitt tilbudt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 minutter siden):

Ved å bruke den logikken forstår jeg ikke hvordan du tør å gå ute. Det kan komme en dritings sjåfør som kjører på deg. 

For å bli kvitt denne pandemien og hindre død, må alle ta litt risiko ved å ta en vaksine. Jeg hadde til og med tatt AZ-vaksinen i morgen hvis jeg hadde blitt tilbudt den. 

Jeg kommer ikke til å ta den, uansett.

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å ta den, uansett.

Anonymkode: a29b3...3f4

Hvis du tror kroppen din ikke takler vaksinen så takler den sikkert ikke en alvorlig covid-19 infeksjon heller. 

Anonymkode: 9c702...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å ta den, uansett.

Anonymkode: a29b3...3f4

Altså, det er jo selvsagt ditt eget valg å ikke ta vaksinen. Men jeg reagerer bare på retorikken her og en slags fordømmelse av å ta vaksinen. 

Ja, vaksinen innebærer noe risiko. Men det gjør Covid-19 så absolutt også. Og det gjør omtrent alt annet vi gjør hver eneste dag. Livet er ikke risikofritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Ved å bruke den logikken forstår jeg ikke hvordan du tør å gå ute. Det kan komme en dritings sjåfør som kjører på deg. 

For å bli kvitt denne pandemien og hindre død, må alle ta litt risiko ved å ta en vaksine. Jeg hadde til og med tatt AZ-vaksinen i morgen hvis jeg hadde blitt tilbudt den. 

Jeg tror ikke vaksinepassordning vil føre noe godt med seg. Dersom det virkelig blir slik at man faktisk blir ferdige med vaksineringen til høsten, så burde det heller ikke være noen grunn til å innføre det. Man greier å holde ut litt til. Men blir det først innført kan det bli permanent. Vi endrer samfunnet til det verre. Et vaksinepass setter frivillighetslinjen i medisinsk behandling i spill.

Juseksperter mener vi er på ville veier med disse planene og at vaksinepass hører hjemme i autoritære regimer. Jeg er rystet av at folk er villige til å gi opp grunnleggende rettigheter så lett. Er dere totalt hjernevakset?

https://www.farmatid.no/artikler/bekymrede-akademikere-mener-vaksinepass-horer-hjemme-autoritaere-regimer 

Sitat

 

Vaksinepass vil føre til diskriminering og dra Norge fra et tillitssamfunn mot et kontroll- og overvåkingssamfunn, mener en gruppe akademikere fra juss, filosofi og medisin.

Professor ved Det juridiske fakultet Anna Nylund, viste til at vi i Norge har et frivillighetsprinsipp når det gjelder medisinsk behandling, strenge lover for å sikre at helseinformasjon er privat og prinsipper om at det skal være mulig å bevege seg vanlig i hverdagen uten å måtte identifisere seg. Vasksinepass truer alle disse prinsippene.

— Det er i strid med noen av de grunnleggende prinsippene i rettstaten.

Hun stiller også spørsmål om det egentlig er relevant med et vaksinepass; I mars er det ikke nok vaksiner til at noen får velge om de vil ha vaksine, og så fort massevaksinering kommer skikkelig i gang, vil det forhåpentlig gå så fort til flokkimmunitet at det ikke lenger er behov for vaksinepass. 

Det vil også være et spørsmål om forskjellige bedrifter og organisasjoner vil kunne kreve vaksinepass for å slippe inn eller ansette noen.

— Sist vi hadde passersedler i Norge, var da tyskerne okkuperte oss, sa filosof Øverenget som frykter det er å skyte spurv med kanon.

Han er redd et slikt grep vil svekke den store tilliten vi har til våre politikere og som våre politikere har til oss. Selv om det skulle ha en positiv kortsiktig effekt, tror han det vil ha store negative konsekvenser som vil påvirke samfunnet i mange år etter at koronapandemien er historie. Mennesker aksepterer at samfunnet legger noen begrensninger på enkeltmennesker, men det er en grense for hva som aksepteres.

 

 

Anonymkode: ba3b2...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 minutter siden):

Altså, det er jo selvsagt ditt eget valg å ikke ta vaksinen. Men jeg reagerer bare på retorikken her og en slags fordømmelse av å ta vaksinen. 

Det er ingen fordømmelse av å ta vaksinen, det er en fordømmelse av et eventuelt vaksinepass.

Anonymkode: a29b3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke vaksinepassordning vil føre noe godt med seg. Dersom det virkelig blir slik at man faktisk blir ferdige med vaksineringen til høsten, så burde det heller ikke være noen grunn til å innføre det. Man greier å holde ut litt til. Men blir det først innført kan det bli permanent. Vi endrer samfunnet til det verre. Et vaksinepass setter frivillighetslinjen i medisinsk behandling i spill.

Juseksperter mener vi er på ville veier med disse planene og at vaksinepass hører hjemme i autoritære regimer. Jeg er rystet av at folk er villige til å gi opp grunnleggende rettigheter så lett. Er dere totalt hjernevakset?

https://www.farmatid.no/artikler/bekymrede-akademikere-mener-vaksinepass-horer-hjemme-autoritaere-regimer 

 

Anonymkode: ba3b2...059

Vel.

En autoritær håndtering ville vært å gjøre som i Kina, sveise igjen dørene til folk i karantene og skyte de som bryter portforbudet på åpen gate. 

Man skal ha veldig ømme tær for å bli krenket av vaksinepasset. De fleste skjønner at dette både er relativt lite inngripende og gjøres av hensyn til smittevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...