Gå til innhold

Vaksine-apartheid, ikke lenger en konspirasjonsteori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har blitt veldig glad i smittevernloven:

"Smitteverntiltak etter loven skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder.

Tvangstiltak kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers vil være et uforholdsmessig inngrep."

Jeg tviler på om staten kan nekte 20 vaksinerte folk å samles for eksempel. Selv om Erna eller Raymond vil, så kan de ikke nekte folk å samles uten at det er en klar medisinskfaglig begrunnelse for det. Det at uvaksinerte henger med geipen er ikke en medisinskfaglig grunn.

På den annen side må uvaksinerte også få alle rettigheter så snart det er forsvarlig. Man kan ikke bruke ordningen bare til å straffe dem eller presse dem.

Jeg tror uansett ordningen med vaksinepass vil få liten betydning i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan vet du at du ikke har gått rundt og smittet folk med influensa? I et normal år dør det 2-3 ganger så mange av influensa i Norge som av covid siste år.

Anonymkode: a29b3...3f4

Og med restriksjonene har vel ingen dødd av influensa siste år? Det har derimot dødd folk av corona. Du kan jo ikke sammenligne influensa uten restriksjoner og corona med restriksjoner.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Og med restriksjonene har vel ingen dødd av influensa siste år? Det har derimot dødd folk av corona. Du kan jo ikke sammenligne influensa uten restriksjoner og corona med restriksjoner.

Poenget er vel at i et normalår er influensa dødelig for mange, og man kan aldri være sikker på om man har smittet andre.

Anonymkode: e5f2e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (15 timer siden):

Nå stiller du deg selv i ett rart lys. Er det som skjer i Brasil det som skjer hver influensasesong?

Du kan ikke sammenligne Brasil og Norge. To land med svært ulik økonomi, befolkningssammensetning, helse, boforhold og klima. Bl.a.

Anonymkode: e5f2e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (18 timer siden):

Min kalkulasjon er at sjansen for at jeg dør av AZ-vaksinen er 1:40.000 og sjansen for at jeg dør av covid-19 er 1:1000 hvis jeg får sykdommen og sjansen for det er 25%. Altså 1:4.000. Regnestykket er for meg enkelt, selv om jeg ville foretrukket en annen vaksine. 

Tall fra Sverige viser at kun 1,5% av de døde er under 50 år. Plugger du inn disse tallene i formelen virker ikke AZ-vaksinen like trygg?

Anonymkode: e5f2e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tall fra Sverige viser at kun 1,5% av de døde er under 50 år. Plugger du inn disse tallene i formelen virker ikke AZ-vaksinen like trygg?

Anonymkode: e5f2e...01b

Jeg har ikke særlig gode regnekunnskaper, men jeg har hele tiden likevel ment at det er større risiko for alvorlige bivirkninger av Covid enn av AZ og andre vaksiner. Det at noen får alvorlige bivirkninger av medisiner er ikke noe nytt. Ved enhver lansering av et nytt medisinpreparat forventes det bivirkninger, og det oppfordres til å melde inn disse. Så vil det etter nok antall meldinger danne seg et bilde over alvorlige og mindre alvorlige bivirkninger, sjeldne bivirkninger og hyppige/vanlige bivirkninger. Det skulle ikke forundre meg om bivirkningene av AZ etterhvert havner i gruppa for sjeldne, alvorlige bivirkninger. Det er bare blest om det nå fordi preparatet er nytt og fordi disse alvorlige, men sjeldne bivirkningene blir rapportert inn. På sikt vil det nok vise seg AZ er like trygt å bruke som f.eks. Penicillin. 

Man har hørt om alvorlige bivirkninger av Penicillin og at noen har dødd av allergisjokk ved bruk, men jeg tør nesten påstå at du til tross for den kunnskapen ville ha tatt imot tilbud om penicillin hvis du fikk en alvorlig bakteriell infeksjon som potensielt kunne ha ført til din død?

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men... og det kan godt hende jeg fullstendig bommer i første avsnitt også, men det var bare noen tanker jeg satt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan ikke sammenligne Brasil og Norge. To land med svært ulik økonomi, befolkningssammensetning, helse, boforhold og klima. Bl.a.

Anonymkode: e5f2e...01b

Virus driter i økonomi, befolkningssammensetting osv. Du begynner å gripe etter halmstrå. Hadde Norge gjort ingenting, ville vi hatt det samme uføret. Du mangler troverdige argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (På 11.4.2021 den 19.06):

Det går også utover de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen. Dessuten, jo færre som vaksinerer seg jo større sjanse for at viruset muterer til en variant eksisterende vaksiner ikke beskytter mot. Jo flere som vaksinerer seg, jo bedre flokkimmunitet, jo raskere retur til normalen for alle.

 

Hadde du sagt ja til AZ eller J&J vaksinen?

Anonymkode: e5f2e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde du sagt ja til AZ eller J&J vaksinen?

Slik bildet er nå, nei. Og så er da heller ingen av dem tilgjengelige i Norge p.t. nettopp fordi man ennå undersøker omfanget/alvorligheten av bivirkningene. Jeg ville absolutt foretrukket en av mRNA-vaksinene, som vil si enten Pfizer eller Moderna, hvis jeg kunne velge fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...