Gå til innhold

Er dette innafor? Spleis pengeinnsamling øyesykdom -> får dekket av Norge -> beholde pengene ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var mye i nyhetene om pengeinnsamlinger for øyesykdom, og nå kom nyheten om at de vil få behandlingen dekket av staten Norge istedenfor.

https://www.nrk.no/mr/na-kan-folk-med-sjelden-oyesykdom-fa-behandling-i-norge-1.15395992

Men stusset veldig over sitatet 

Over 12.000 personer sendte inn penger via Spleis, og hele beløpet var inne for to uker siden. Pengene vil han spare.

Om du samler inn penger for en operasjon, men ikke trenger pengene til operasjonen likevel, er det vel ikke innafor å beholde pengene? Det skurrer litt for meg. Altså, om de som donerte ønsker det er det jo greit, men det bør vel spørres donatorene om?

Bare meg som syntes det høres rart ut? Donasjonene ble jo gitt under forvetning om at det skulle dekke øyeoperasjonen som norge ikke ville dekke (?)

Anonymkode: 2c527...e36

Fortsetter under...

Du må jo nesten ta med neste setning også:

Pengene vil han spare. – Og så håper jeg at jeg kan bruke dem til å reparere synsnerven på venstreøyet mitt. For den er slitt, sier Sætre om øyet som han er blind på.

Jeg vil tro at de aller fleste bidragsyterne synes det er greit at pengene omdisponeres fra én operasjon til en annen, evt. at han får utført "den andre" operasjonen uten å måtte vente i kø, ved å betale selv. (Jeg kjenner selvfølgelig ikke detaljene rundt dette.) 

Jeg ville nok lagt ut en beskjed om at de som ønsket pengene tilbake, kunne ta kontakt. Men tanken på å administrere et femsifret antall tilbakebetalinger er jo ganske utmattende, selv med normalt syn. 

AnonymBruker
laban skrev (8 minutter siden):

Men tanken på å administrere et femsifret antall tilbakebetalinger er jo ganske utmattende, selv med normalt syn. 

Tilbakebetalingsjobben bør jo spleis ta seg av mot en avgift for jobben som trekkes fra tilbakebetalinger. 6.5% er vel fair siden det er det de trekker fra innbetalinger. Det er en tjeneste som må forvente tilbys av spleis for slikt må de jo ta hensyn til at kan skje fra tid til annen.

laban skrev (12 minutter siden):

Jeg vil tro at de aller fleste bidragsyterne synes det er greit at pengene omdisponeres fra én operasjon til en annen

Ja, de fleste vil nok det. Men tror en god del ikke vil synes det er greit om pengene omdisponeres til andre ikke øye relaterte ting. Og "håper" er ikke noen tydelig lovnad slik jeg ser det, veldig vagt.

"Alle pengene som samles inn går til Luxturna oprasjon i Tyskland"

Om det viser seg at øyeoperasjonen han sikter til ikke blir noe av og/eller også kan utføres gratis i Norge, og det ender med at pengene blir brukt på bil eller hus eller noe, (som sikkert vil komme godt med det også, men ikke var det som donorene så for seg) så vil jeg tro mange vil føre seg lurt og vil være mer forsiktige med å donere til neste person som trenger bistand.

Men, vi får se hvordan det ender

AnonymBruker
laban skrev (50 minutter siden):

Du må jo nesten ta med neste setning også:

https://www.spleis.no/project/168858

Synes det er mer transparent og redelig å ha en slik setning som f.eks, da er det ikke rom for forvirring og utydelighet

Pengene vil i fremtiden gå til Ulrik sin øyeoperasjon. Dersom Ulrik får innvilget behandling med staten går pengene til veldedige formål eller forskning innen øyesykdommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...