Gå til innhold

Hvordan er deres alkoholvaner?


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres forhold til alkohol og vaner rundt det? 

Jeg har jo hatt misbruk perioder av livet, og mye dumt har skjedd når jeg har satt meg alene og drukket meg full så Jeg har bare vært full to ganger i år tror jeg, eller kanskje tre, og det gikk ikke helt bra. Men ellers har jeg tenkt at det har jo blitt mye bedre siden jeg ikke har vært så mye full. Men så innså jeg for to-tre uker siden at jeg driver jo ennå med emosjonell drikking for å legge lokk på tanker, følelser og ensomhet. Gikk plutselig opp for meg at jeg drakk jo hver andre til tredje dag. Drakk ca tre øl hver gang, men det er jo totalt sett mye. Og de dagene jeg ikke drakk så måtte jeg jo tvinge meg selv til å avstå. Så da skjønte jeg at det begynte å skli ut igjen. 

Så nå har jeg begynt å jobbe for mer måtehold igjen. Jeg drakk to øl med vennen min på lørdag som var. Ellers har jeg vært edru i 1,5 uker. Planen er å klare å holde meg til 17 mai. Da kommer vennen min igjen og vi skal feire med mat og drikke. 

Tanken min er å unngå emosjonell drikking. Om jeg vil ta et par øl en lørdags kveld eller drikke sammen med vennen min så er det helt ok. Men ikke denne destruktive drikkingen. Foreløpig vil jeg holde meg helt unna når jeg er alene. Kun i sosial setting. Hvis jeg klarer meg til 17 mai så vil det være det lengste avholdet jeg har hatt på mange måneder. Håper jeg greier det. Det vil si, hvis jeg ikke greier det, så betyr det vel at jeg har et misbruk igjen og ikke et bruk?

Hvordan er deres alkoholvaner? Må dere aktivt jobbe for å unngå å drikke for mye/ofte, eller har dere et normalt og avslappende forhold til det? Og hvor mye må man drikke før det er misbruk? Er det alltid et misbruk hvis man drikker feks tre øl fire dager i uken? Kan det ikke bare være at man koser seg, slik andre gjør med sjokolade? Er det ikke egentlig årsaken bak bruken, og hvor vanskelig det er å kutte det ut, som sier noe om det er misbruk eller bare bruk? 

Jeg visste ikke om dette var psykiatri eller ikke. Kanskje psykiatri for min del, men alkohol er jo noe alle har et forhold til enten det er totalt avhold eller tung alkoholisme, så jeg postet den på åpent forum. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, regelen min er egentlig ganske enkel:

1. Drikk bare alkohol i positivt selskap eller for å ha det gøy/sosialt. Ikke for å håndtere negative følelser

2. Drikk bare alkohol i helger og på fridager (med mindre noe helt spesielt som en jobbmiddag). 

3. Følg Helsedirektoratets anbefalinger hva gjelder mengder (max 7 enheter i uken for kvinner og 14 for menn og unngå helst mer enn 6 enheter samme dag). 

Jeg føler ikke noe behov for å drikke alkohol alene eller på ukedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Vel, regelen min er egentlig ganske enkel:

1. Drikk bare alkohol i positivt selskap eller for å ha det gøy/sosialt. Ikke for å håndtere negative følelser

2. Drikk bare alkohol i helger og på fridager (med mindre noe helt spesielt som en jobbmiddag). 

3. Følg Helsedirektoratets anbefalinger hva gjelder mengder (max 7 enheter i uken for kvinner og 14 for menn og unngå helst mer enn 6 enheter samme dag). 

Jeg føler ikke noe behov for å drikke alkohol alene eller på ukedagene. 

Ja, det er jo veldig fornuftig det du lister opp. Og det er da jeg begynte å tenke på disse tingene at det gikk opp for meg at jeg kanskje hadde endt opp med misbruk igjen selv om jeg sjeldent drakk meg full. Og det at det er så vanskelig å justere meg tilbake til et lavere konsum. Det bare har gradvis sneket seg på igjen til å bli en krykke så jeg slipper å ha så mange kjipe og ensomme kvelder. Så fant ut at jeg måtte ta tak nå før det eskalerer mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drikker vel omtrent 2 flasker vin i året.

Anonymkode: 52474...321

Det er jo ikke mye da. Bortsett fra ved graviditet og amming så har jeg aldri drukket så lite. Skal sies at jeg hadde ikke misbruk før jeg var 25 eller 26 år, og jeg har aldri drukket med barna i hus, men på et tidspunkt så hadde jeg et livstruende alkoholkonsum fordi jeg drakk på meg alkoholforgiftning hvor jeg besvimte og havnet på sykehus og slikt. Er heldigvis ikke så ille nå lenger, men synes jo det er for mye og feil slik det er nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (14 minutter siden):

Hvordan er deres alkoholvaner? Må dere aktivt jobbe for å unngå å drikke for mye/ofte, eller har dere et normalt og avslappende forhold til det?

Vi drikker svært lite, både mannen min og jeg. Han kan ta seg en øl til maten når vi er ute og spiser i ferien eller om vi er borte i selskap. Ellers hender det kanskje 2-3-4 ganger i året at vi deler en liten flaske vin. :) En helg her vi var på hytta tok vi en liten whiskey to kvelder, men det er definitivt et unntak. Så vi er nesten avholds uten at det er noe spesielt standpunkt vi har tatt, vi er bare ikke så glade i alkohol noen av oss rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Vi drikker svært lite, både mannen min og jeg. Han kan ta seg en øl til maten når vi er ute og spiser i ferien eller om vi er borte i selskap. Ellers hender det kanskje 2-3-4 ganger i året at vi deler en liten flaske vin. :) En helg her vi var på hytta tok vi en liten whiskey to kvelder, men det er definitivt et unntak. Så vi er nesten avholds uten at det er noe spesielt standpunkt vi har tatt, vi er bare ikke så glade i alkohol noen av oss rett og slett.

Skulle ønske jeg også hadde et slikt forhold til alkohol. Det må jo egentlig være ganske så greit det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Skulle ønske jeg også hadde et slikt forhold til alkohol. Det må jo egentlig være ganske så greit det. :)

Det er veldig greit. :) Øl smaker pjuk så det drikker jeg ikke om jeg så får betalt for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke mye da. Bortsett fra ved graviditet og amming så har jeg aldri drukket så lite. Skal sies at jeg hadde ikke misbruk før jeg var 25 eller 26 år, og jeg har aldri drukket med barna i hus, men på et tidspunkt så hadde jeg et livstruende alkoholkonsum fordi jeg drakk på meg alkoholforgiftning hvor jeg besvimte og havnet på sykehus og slikt. Er heldigvis ikke så ille nå lenger, men synes jo det er for mye og feil slik det er nå også.

Er ikke så veldig glad i alkohol. Sovner bare av det uansett.

Anonymkode: 52474...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker alkohol og alene, skulle jeg kun drukket om jeg var med andre så hadde det vel knapt blitt noe i disse korona tider. Å drikke alene betyr ikke at man er alkis! ;) Drikker ca 3 glass i måneden :) Har et veldig avslappet forhold til alkohol. 

Anonymkode: 8b438...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en flaske vin som jeg deler på fredag og lørdag kveld. Og ja, jeg drikker den alene. Bor alene og er mye alene nå i denne pandemien, så jeg har ikke tenkt å droppe hygge fordetom. En gang i blant deler jeg og en venninne en flaske vin.  Men det er ikke hver helg jeg drikker vil heller, og øl drikker jeg sjeldent. Fylla er jeg ferdig med for flere år siden. Orker verken å være full eller fyllesjuk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Har et avslappet forhold til alkohol, har ikke drukket alkohol i år. Kan sitte ute om sommeren og drikke litt cider, da koser jeg meg. Men liker ikke å bli beruset for da føler jeg meg rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg veit at jeg har en tendens til å drikke for å døyve følelser. Hvis jeg er deprimert kan jeg drikke for å døyve smerter, hvis jeg føler meg oppe kan jeg drikke for å få sove, eller bare fordi jeg er mye ute og treffer folk. Men de siste par årene har jeg ført opp hver enhetene jeg har drukket i et regneark, så jeg veit ikke bare hvor mye jeg har drukket per dag eller uke, men også snittet for et år. Tror dette er en god begynnelse hvis man vil redusere alkoholforbruket sitt. Det siste året har jeg drukket mindre enn før, ca. 5 enheter per uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker som regel litt når jeg er på ferie, ellers sjelden. Er ikke så glad i øl og vin, så det blir mest drinker. Nå bruker jeg endel medisiner som ikke er forenlig med mye alkohol.  Dessuten så kjører jeg som regel når jeg er borte og da kan jeg jo heller ikke røre alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Er det alltid et misbruk hvis man drikker feks tre øl fire dager i uken? Kan det ikke bare være at man koser seg, slik andre gjør med sjokolade?

Er det ikke egentlig årsaken bak bruken, og hvor vanskelig det er å kutte det ut, som sier noe om det er misbruk eller bare bruk? 

Det har jeg tenkt på også. Alkohol brukes av noen til å kose seg eller til å døyve psykisk smerte (samt andre årsaker), men sjokolade og drittmat brukes jo også til det. Hvorfor det er mer skadelig med alkohol enn sjokolade og drittmat, er litt vanskelig å forstå. Om en tar 3-4 alkoholenheter i uka eller inntar 3-4 "enheter" usunn mat, bør vel være likt? Men det er vel det at alkohol kan påvirke ens vurderingsevner slik at det lettere kan oppstå farlige situasjoner(?). Likevel tror jeg det bare gjelder ved store mengder og ikke om en tar 3-4 øl/enheter i uka. Ser liksom ikke helt forskjellen (eller problemet) der jeg heller. Det er overforbruket (altså de store mengdene) som i mine øyne er skadelig, enten det gjelder alkohol eller sjokolade og drittmat.

Ja, jeg tror det er viktig å finne ut av årsaken til at en bruker/misbruker. Mye handler om å regulere følelser, men med profesjonell hjelp kan en lære seg andre og mer hensiktsmessige mestringsteknikker enn å bruke alkohol/drittmat (eller andre negative avledningsmetoder). Og ja, jeg tror ganske sikkert at graden av vanskeligheter med å slutte/endre vaner kan si mye om det dreier seg om skadelig avhengighet eller ikke. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (53 minutter siden):

Jeg veit at jeg har en tendens til å drikke for å døyve følelser. Hvis jeg er deprimert kan jeg drikke for å døyve smerter, hvis jeg føler meg oppe kan jeg drikke for å få sove, 

Kjenner til det der...  Men jeg tror ikke at jeg har et så veldig stort problem med det. Det går liksom litt i perioder som så mye annet. 

Drømmeautomat skrev (53 minutter siden):

Det siste året har jeg drukket mindre enn før, ca. 5 enheter per uke. 

Så bra at du har klart å redusere og at du har bedre kontroll nå. 👍🙂

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg drikker alkohol flere ganger i uka. Drikker øl eller vin som regel sammen med mannen, men kan også storkose meg alene med det. Drikker vel 1-3 glass/bokser/ølflasker, veldig sjelden mer enn det. I normale tilstander hender det at vi er på fest, og da blir det mer, av og til med litt likør eller drinker i tillegg, men det har ikke skjedd det siste året.

I kveld skal jeg til ei venninne og spise sushi, og da skal vi ha vin til 🙂 Skal på jobb i morgen, så det blir ikke noen utagerende festing altså 😄 

De retningslinjene som ble referert til lenger oppe i tråden er på 9 enheter per uke på kvinner, ikke 7. Holder meg innenfor der med et nødskrik 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikker nesten aldri. Tror jeg må være forsiktig fordi jeg absolutt kunne blitt en som kunne bruke alkohol til å roe ned på. Tar heller medisiner for det. 

Anonymkode: faa59...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg drakk vin til julemiddagen og på nyttårsfaaften og jeg drakk vin da jeg besøkte ei venninne i mars. 

Der har du mitt forhold til alkohol. Nå under coronaperioden, drikker jeg enda mindre enn før. Har jo ikke kontakt med folk lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg drikker alkohol og alene, skulle jeg kun drukket om jeg var med andre så hadde det vel knapt blitt noe i disse korona tider. Å drikke alene betyr ikke at man er alkis! ;) Drikker ca 3 glass i måneden :) Har et veldig avslappet forhold til alkohol. 

Anonymkode: 8b438...305

Nei, mener ikke at det betyr man er alkoholiker, men for noen er det nettopp det med å sette seg alene og drikke noe en gjør som en del av emosjonell drikking. Slik er det for meg ofte. Ikke alltid. Noen ganger er det kun for kosen sin del. Det er jo noe annet når det bare ligger kos og hygge bak. 

knas skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper en flaske vin som jeg deler på fredag og lørdag kveld. Og ja, jeg drikker den alene. Bor alene og er mye alene nå i denne pandemien, så jeg har ikke tenkt å droppe hygge fordetom. En gang i blant deler jeg og en venninne en flaske vin.  Men det er ikke hver helg jeg drikker vil heller, og øl drikker jeg sjeldent. Fylla er jeg ferdig med for flere år siden. Orker verken å være full eller fyllesjuk. 

Ja, man blir jo mye alene i disse tider. Hehe, ja det er kjipt å være bakfull. Ødelegger jo hele dagen. 

Man skal selvsagt ikke droppe å kose seg bare fordi man er alene. Problemet er vel når alene-drikkingen er fordi man vil legge lokk på følelser. 

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg veit at jeg har en tendens til å drikke for å døyve følelser. Hvis jeg er deprimert kan jeg drikke for å døyve smerter, hvis jeg føler meg oppe kan jeg drikke for å få sove, eller bare fordi jeg er mye ute og treffer folk. Men de siste par årene har jeg ført opp hver enhetene jeg har drukket i et regneark, så jeg veit ikke bare hvor mye jeg har drukket per dag eller uke, men også snittet for et år. Tror dette er en god begynnelse hvis man vil redusere alkoholforbruket sitt. Det siste året har jeg drukket mindre enn før, ca. 5 enheter per uke. 

Det var jo ikke så dumt å gjøre. Så bra du har klart å redusere litt da. 5 enheter er jo ikke for mye. 

Anbru skrev (2 timer siden):

Det har jeg tenkt på også. Alkohol brukes av noen til å kose seg eller til å døyve psykisk smerte (samt andre årsaker), men sjokolade og drittmat brukes jo også til det. Hvorfor det er mer skadelig med alkohol enn sjokolade og drittmat, er litt vanskelig å forstå. Om en tar 3-4 alkoholenheter i uka eller inntar 3-4 "enheter" usunn mat, bør vel være likt? Men det er vel det at alkohol kan påvirke ens vurderingsevner slik at det lettere kan oppstå farlige situasjoner(?). Likevel tror jeg det bare gjelder ved store mengder og ikke om en tar 3-4 øl/enheter i uka. Ser liksom ikke helt forskjellen (eller problemet) der jeg heller. Det er overforbruket (altså de store mengdene) som i mine øyne er skadelig, enten det gjelder alkohol eller sjokolade og drittmat.

Ja, jeg tror det er viktig å finne ut av årsaken til at en bruker/misbruker. Mye handler om å regulere følelser, men med profesjonell hjelp kan en lære seg andre og mer hensiktsmessige mestringsteknikker enn å bruke alkohol/drittmat (eller andre negative avledningsmetoder). Og ja, jeg tror ganske sikkert at graden av vanskeligheter med å slutte/endre vaner kan si mye om det dreier seg om skadelig avhengighet eller ikke. 

Det er jo mer skadelig å drikke masse alkohol enn å spise masse sjokolade. Begge deler vil jo kunne gi overvekt, men så er det jo andre fysiske farer og også sosiale farer med den alkoholen. Men ellers så kan man jo spørre seg hva forskjellen egentlig er på å ta seg to øl en kveld framfor sjokolade. Det ser ikke jeg på som et problem. Med mindre det blir hver eneste kveld, og plutselig begynner man å drikke tre øl, også eskalerer det gradvis. 

For meg som tross alt har historikk med rusmisbruk så må jeg nok være mer bevisst på dette enn de fleste andre. 

Og ja, årsaken til alkoholinntaket tror jeg har betydning. Ikke fysisk, men psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...