Gå til innhold

Hvordan er deres alkoholvaner?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg drikker for lite. Vennene mine synes jeg er morsommere med litt promille, for det er bare da jeg blir med på byen. Jeg drakk et par glass vin i jula. Kan ikke huske at jeg har drukket alkohol etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (7 minutter siden):

Man skal selvsagt ikke droppe å kose seg bare fordi man er alene. Problemet er vel når alene-drikkingen er fordi man vil legge lokk på følelser. 

Problemet er når man drikker for å legge lokk på følelser. Alene eller sammen med noen, spiller ingen rolle. Jeg har alltid hatt et veldig bevisst forhold til dette. Alkohol skal ikke brukes til å døyve følelser. Det skal være forbundet med noe positivt. For meg en avslutning på uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er jo mer skadelig å drikke masse alkohol enn å spise masse sjokolade. Begge deler vil jo kunne gi overvekt, men så er det jo andre fysiske farer og også sosiale farer med den alkoholen. Men ellers så kan man jo spørre seg hva forskjellen egentlig er på å ta seg to øl en kveld framfor sjokolade. Det ser ikke jeg på som et problem. Med mindre det blir hver eneste kveld, og plutselig begynner man å drikke tre øl, også eskalerer det gradvis. 

For meg som tross alt har historikk med rusmisbruk så må jeg nok være mer bevisst på dette enn de fleste andre. 

Og ja, årsaken til alkoholinntaket tror jeg har betydning. Ikke fysisk, men psykisk. 

Du har rett, det var bare det jeg har uthevet her som var poenget mitt. 

En annen ting er at jeg ofte får det  inntrykket av at det er mer "innafor" å fortelle om at en koser seg med alkohol enn å fortelle om at en koser seg med drittmat. Det første virker liksom som mer sofistikert og voksent, mens det andre liksom vitner mer om umodenhet og dårlig karakterstyrke. Det er litt rart i grunnen, spesielt hvis hensikten med inntaket i begge tilfeller er å dempe psykisk ubehag, belønne eller trøste seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (1 time siden):

Problemet er når man drikker for å legge lokk på følelser. Alene eller sammen med noen, spiller ingen rolle. Jeg har alltid hatt et veldig bevisst forhold til dette. Alkohol skal ikke brukes til å døyve følelser. Det skal være forbundet med noe positivt. For meg en avslutning på uken. 

Ja, det er selvsagt et problem om man gjør det på den måten sammen med noen også. Når jeg er med vennen min og vi tar noen øl, så gjør jeg det ikke for å legge lokk på noe vondt. Da er det bare sosial hygge. Dessverre gjør jeg jo noe annet når jeg drikker alene. 

Anbru skrev (30 minutter siden):

Du har rett, det var bare det jeg har uthevet her som var poenget mitt. 

En annen ting er at jeg ofte får det  inntrykket av at det er mer "innafor" å fortelle om at en koser seg med alkohol enn å fortelle om at en koser seg med drittmat. Det første virker liksom som mer sofistikert og voksent, mens det andre liksom vitner mer om umodenhet og dårlig karakterstyrke. Det er litt rart i grunnen, spesielt hvis hensikten med inntaket i begge tilfeller er å dempe psykisk ubehag, belønne eller trøste seg.

 

Jeg kan ikke si jeg har merket noe om at det er mer innafor å si at man koser seg med alkohol framfor drittmat, men kan godt være du har rett. 

Nå i ettermiddag kjenner jeg at suget etter øl er ganske sterkt i grunn. Men det kan hende det er ekstra ille fordi jeg driver og kutter ned på snusbruken også nå. Så jeg lar det gå lenger mellom hver snus for hver dag. Derfor har jeg nesten konstant nikotinsug (har gått fra sånn 15 min mellom hver til minst en time og 15 min, i morgen blir det økt til 1,5 time). Som igjen gjør at jeg får sug etter alt mulig annet også. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg har merket noe om at det er mer innafor å si at man koser seg med alkohol framfor drittmat, men kan godt være du har rett. 

Det er godt mulig at jeg tar feil. Men jeg ser at det i alle fall i sosiale medier ofte blir fremstilt som noe positivt å bruke alkohol som belønning og trøst: "Nå fortjener a mor å kose seg litt" (siden hun har gjort ditt eller datt), gjerne med tilhørende bilder av føtter på et bord med en vinflaske eller et fyllt vinglass ved siden av. Jeg har til gode å se noen legge ut bilder av kake, potetgull og sjokolade med samme budskap. Det tar seg liksom ikke like godt ut, og vil mer bli oppfattet som noe negativt. Derfor tenker jeg at folk mener det er mer innafor med alkohol. Alkohol i denne sammenhengen blir da nærmest et tegn på lykke og velstand og noe som bør misunnes. Det blir liksom en "høyverdig" måte å belønne seg på, selv om den kan være like destruktivt som den andre måten. Men det er mulig jeg er helt på jordet nå. Mest sannsynlig er det bare forestillinger i eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (1 minutt siden):

Det er godt mulig at jeg tar feil. Men jeg ser at det i alle fall i sosiale medier ofte blir fremstilt som noe positivt å bruke alkohol som belønning og trøst: "Nå fortjener a mor å kose seg litt" (siden hun har gjort ditt eller datt), gjerne med tilhørende bilder av føtter på et bord med en vinflaske eller et fyllt vinglass ved siden av. Jeg har til gode å se noen legge ut bilder av kake, potetgull og sjokolade med samme budskap. Det tar seg liksom ikke like godt ut, og vil mer bli oppfattet som noe negativt. Derfor tenker jeg at folk mener det er mer innafor med alkohol. Alkohol i denne sammenhengen blir da nærmest et tegn på lykke og velstand og noe som bør misunnes. Det blir liksom en "høyverdig" måte å belønne seg på, selv om den kan være like destruktivt som den andre måten. Men det er mulig jeg er helt på jordet nå. Mest sannsynlig er det bare forestillinger i eget hode.

Jeg tror ikke du er på jordet. Nå har jeg sett kake og potetgull også på sosiale medier, men jeg har definitivt sett mer av det du beskriver. Aner ikke hvorfor. Personlig ser jeg ikke på det som mer status å ta alkohol enn sjokolade, men skal innrømme at jeg hater meg selv mer hvis jeg går for sjokolade. Det gir ikke helt mening. Det bare er sånn inni meg. For sjokolade er godteri og fullstendig unødvendig. Alkoholen gjør jo mer enn å bare trigge belønnelsessenteret i hjernen. Den bedøver jo mer og lengre. Men dette er bare min logikk som er litt på bærtur, og går ikke på status og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (9 timer siden):

Ja, det er jo veldig fornuftig det du lister opp. Og det er da jeg begynte å tenke på disse tingene at det gikk opp for meg at jeg kanskje hadde endt opp med misbruk igjen selv om jeg sjeldent drakk meg full. Og det at det er så vanskelig å justere meg tilbake til et lavere konsum. Det bare har gradvis sneket seg på igjen til å bli en krykke så jeg slipper å ha så mange kjipe og ensomme kvelder. Så fant ut at jeg måtte ta tak nå før det eskalerer mer. 

Jeg synes du skal begrense drikking til eventuelle sosiale situasjoner. Hvis du blir sittende alene og drikke for å dempe negative følelser er veien til misbruk kort.

Selv opplever jeg ofte å få mer angst når jeg drikker, spesielt fordi jeg ikke kan kjøre bil da. Så dette med å dempe angst har aldri vært et tema for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ett par år med litt problematisk alkoholforbruk. DVS 2,5 til 3.5 desiliter vodka to ganger i uken. Så ble jeg lei, og sluttet med det. Ble ubehagelig full noen ganger særlig da jeg drakk 3,5 dl,  jeg drakk  det alltid på kort tid. Siste gangen var vel i Juni. Etter det har jeg ikke rørt alkohol. Savner det ikke heller egentlig. Jeg drakk stort sett alene. Grunnen til at jeg sluttet var att dagene mellom hver gang jeg drakk føltes så lange. Og med en familiehistorie med mange alkoholikere på den ene siden, så fant jeg det for godt å slutte.

Anonymkode: b78c3...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (11 timer siden):

Jeg synes du skal begrense drikking til eventuelle sosiale situasjoner. Hvis du blir sittende alene og drikke for å dempe negative følelser er veien til misbruk kort.

Selv opplever jeg ofte å få mer angst når jeg drikker, spesielt fordi jeg ikke kan kjøre bil da. Så dette med å dempe angst har aldri vært et tema for meg. 

Jeg er ikke sosial spesielt ofte, så da blir det langt under snittet her i Norge i så fall. Ikke at det er noen krise da, men. Vil jo gjerne kunne kose meg alene innimellom også, men samtidig så må det jo ikke være for å dempe følelser. 

Jeg drikker ikke for å dempe angst. Har ikke så mye av sånn angstfølelse. Har mange bekymringer og tankekjør, men helt håndterbart det jeg har av symptomer på angst. Er mer ensomhet, sorg, smerte, vonde minner osv som jeg vil bedøve litt. 

Det som er mest problematisk slik jeg ser det er jo årsaken til at jeg har perioder hvor jeg drikker mer. Det er jo mange som drikker samme mengde, men som bare gjør det fordi de er glad i det. Også er det også at siden jeg har en misbrukslidelse, så kan det jo plutselig skli ut og gå over i skadelig bruk. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ett par år med litt problematisk alkoholforbruk. DVS 2,5 til 3.5 desiliter vodka to ganger i uken. Så ble jeg lei, og sluttet med det. Ble ubehagelig full noen ganger særlig da jeg drakk 3,5 dl,  jeg drakk  det alltid på kort tid. Siste gangen var vel i Juni. Etter det har jeg ikke rørt alkohol. Savner det ikke heller egentlig. Jeg drakk stort sett alene. Grunnen til at jeg sluttet var att dagene mellom hver gang jeg drakk føltes så lange. Og med en familiehistorie med mange alkoholikere på den ene siden, så fant jeg det for godt å slutte.

Anonymkode: b78c3...446

Så bra du har klart å kutte det ut. :)

Ja dagene de blir fort lange når man sammenligner dager man drikker og dager man er edru. Det er forsåvidt ennå mer forskjell når man sammenligner å gå på amfetamin og å være nykter. Helt plutselig har det gått tre døgn uten søvn og psykosen begynner å banke på døra. 😛

Uansett man må venne seg litt til disse lange dagene. 

I går ettermiddag så ble jeg likegyldig og gikk på butikken for å kjøpe øl. Men jeg klarte å stoppe meg selv og kom ut med jordbær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vin og/eller øl i helgene. Til maten, og gjerne et glass eller to utover kvelden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker mye alkohol og har ikke tenkt å slutte med det.  Jeg drikker hjemme alene når jeg har lyst til det.  Det har blitt mer av under covid.

Anonymkode: 58833...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg drikker mye alkohol og har ikke tenkt å slutte med det.  Jeg drikker hjemme alene når jeg har lyst til det.  Det har blitt mer av under covid.

Anonymkode: 58833...24f

Samme her. Dessuten har jeg ingen pårørende eller helsa til å ha ett normalt liv med mann og barn uansett ( ble syk lenge før jeg begynte å drikke ) så alkoholen er en av få gleder jeg har i hverdagen. Trener og har andre hobbyer som jeg også fyller tiden med, men drikker gjerne flere ganger i uka og bryr meg ikke om jeg popper første ølen klokka 9 like etter jeg står opp eller først klokka 20 på kvelden.

Anonymkode: 0ffc8...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Jeg var i lang tid i livet helt avholdsmenneske. Nå de siste årene så har jeg drukket ca 3 til 4 halvlitere med øl hver uke. Drikker foreks en halvliter på en mandag, en på torsdag, en på lørdag og en på søndag. Men det høres sikkert mye ut. Men tror det er innafor grensene.   

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
påskelilje skrev (På 4.5.2021 den 14.05):

Jeg drikker alkohol flere ganger i uka. Drikker øl eller vin som regel sammen med mannen, men kan også storkose meg alene med det. Drikker vel 1-3 glass/bokser/ølflasker, veldig sjelden mer enn det. I normale tilstander hender det at vi er på fest, og da blir det mer, av og til med litt likør eller drinker i tillegg, men det har ikke skjedd det siste året.

I kveld skal jeg til ei venninne og spise sushi, og da skal vi ha vin til 🙂 Skal på jobb i morgen, så det blir ikke noen utagerende festing altså 😄 

De retningslinjene som ble referert til lenger oppe i tråden er på 9 enheter per uke på kvinner, ikke 7. Holder meg innenfor der med et nødskrik 😮 

Hva regnes som en enhet ? 0.33 liter øl med alkohol prosent på litt over 4 prosent ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Thebutterfly skrev (10 minutter siden):

Hva regnes som en enhet ? 0.33 liter øl med alkohol prosent på litt over 4 prosent ? 

Ja, det stemmer. Så som regel når jeg drikker alkohol, deler vi ei flaske med 7 dl eller har en halvliter øl hver, eller 1 glass vin. Sånn at da drikker vi 1-2 enheter (avhengig av størrelsen på glasset og avhengig av om ølet er sterkere enn 4,5 %). Så hender det at vi har 2 store glass vin eller 2 bokser vanlig øl, som da sikkert tilsvarer 3 enheter - sjelden mer enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg drikker mye alkohol og har ikke tenkt å slutte med det.  Jeg drikker hjemme alene når jeg har lyst til det.  Det har blitt mer av under covid.

Anonymkode: 58833...24f

Ja er nok mange som drikker ekstra da. Så lenge du er tilfreds med ditt alkoholinntak så er det jo opp til deg selv om du ser på det som problematisk eller ikke. Jeg så på mitt eget inntak som problematisk og prøver nå å rette opp i det. :)

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Samme her. Dessuten har jeg ingen pårørende eller helsa til å ha ett normalt liv med mann og barn uansett ( ble syk lenge før jeg begynte å drikke ) så alkoholen er en av få gleder jeg har i hverdagen. Trener og har andre hobbyer som jeg også fyller tiden med, men drikker gjerne flere ganger i uka og bryr meg ikke om jeg popper første ølen klokka 9 like etter jeg står opp eller først klokka 20 på kvelden.

Anonymkode: 0ffc8...06d

Du trenger ikke forsvare det. Selv om du kanskje drikker mer enn det som er lurt så er det jo ditt valg. Og så lenge du fungerer ellers i hverdagen, så er jo det greit. 

Thebutterfly skrev (28 minutter siden):

Jeg var i lang tid i livet helt avholdsmenneske. Nå de siste årene så har jeg drukket ca 3 til 4 halvlitere med øl hver uke. Drikker foreks en halvliter på en mandag, en på torsdag, en på lørdag og en på søndag. Men det høres sikkert mye ut. Men tror det er innafor grensene.   

Synes ikke tre til fire halvlitere fordelt på flere dager er for mye i det hele tatt jeg. Når jeg eventuelt føler at jeg får lyst på et par øl for kosen sin del og ikke for å døyve følelser ei heller den stadige risikoen for mye vil ha mer, så tar jeg mer gjerne 2-4 øl når det blir helg. Det foretrekker jeg faktisk framfor sjokolade. Tror ikke det er mer skadelig heller. 

-----

Selv om jeg selv føler jeg er litt i faresonen for at det skal bli et problem igjen med alkohol med den mengden og den motivasjonen for å drikke, og mtp på min historikk, så er det jo ikke slik at alle med et inntak som ligner mitt også er i faresonen. 

Jeg synes det er interessant å lese om dere andre sine vaner rundt alkohol og tanker rundt det. Kanskje har jeg overdrevet det problematiske rundt min egen bruk, men jeg tror ikke det når det gjelder meg. Dette er jo veldig individuelt? Jeg har jo misbruk bak meg, bruker det for å rømme vekk og har hele de siste 14 dagene måttet velge aktivt for å ikke kjøpe øl. Det har med andre ord vært dager hvor jeg har brukt mye viljestyrke på å la det være. 

Konklusjonen blir vel at det er riktig av meg å tenke at jeg for egen del bør være mer forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (26 minutter siden):

Jeg har jo misbruk bak meg, bruker det for å rømme vekk og har hele de siste 14 dagene måttet velge aktivt for å ikke kjøpe øl. Det har med andre ord vært dager hvor jeg har brukt mye viljestyrke på å la det være. 

Konklusjonen blir vel at det er riktig av meg å tenke at jeg for egen del bør være mer forsiktig?

De som har en fortid med misbruk og / eller bruker alkohol for å komme vekk fra problemer, bør være forsiktige og observante mht. økning av forbruket. Etter min mening er det opplagt. 

Alkohol er en meget kortvarig "løsning" på problemer. Det kan dempe ubehagelige følelser der og da, men sorgene druknes ikke - de kan svømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (9 minutter siden):

De som har en fortid med misbruk og / eller bruker alkohol for å komme vekk fra problemer, bør være forsiktige og observante mht. økning av forbruket. Etter min mening er det opplagt. 

Alkohol er en meget kortvarig "løsning" på problemer. Det kan dempe ubehagelige følelser der og da, men sorgene druknes ikke - de kan svømme. 

Ja, du har nok rett i det. Jeg ble bare usikker etter å ha lest noen av svarene her. Men det er jo det der som gjør at jeg har tenkt jeg må ta noen grep så det ikke sklir ut. Og for øvrig det min behandler mener også. Det er ikke slik at jeg må ha totalavhold, jeg må bare ha tydelige regler på hvilke vaner jeg skal og ikke skal ha. 

Også sparer jeg jo penger. 😊

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Glitter skrev (38 minutter siden):

Ja er nok mange som drikker ekstra da. Så lenge du er tilfreds med ditt alkoholinntak så er det jo opp til deg selv om du ser på det som problematisk eller ikke. Jeg så på mitt eget inntak som problematisk og prøver nå å rette opp i det. :)

Du trenger ikke forsvare det. Selv om du kanskje drikker mer enn det som er lurt så er det jo ditt valg. Og så lenge du fungerer ellers i hverdagen, så er jo det greit. 

Synes ikke tre til fire halvlitere fordelt på flere dager er for mye i det hele tatt jeg. Når jeg eventuelt føler at jeg får lyst på et par øl for kosen sin del og ikke for å døyve følelser ei heller den stadige risikoen for mye vil ha mer, så tar jeg mer gjerne 2-4 øl når det blir helg. Det foretrekker jeg faktisk framfor sjokolade. Tror ikke det er mer skadelig heller. 

-----

Selv om jeg selv føler jeg er litt i faresonen for at det skal bli et problem igjen med alkohol med den mengden og den motivasjonen for å drikke, og mtp på min historikk, så er det jo ikke slik at alle med et inntak som ligner mitt også er i faresonen. 

Jeg synes det er interessant å lese om dere andre sine vaner rundt alkohol og tanker rundt det. Kanskje har jeg overdrevet det problematiske rundt min egen bruk, men jeg tror ikke det når det gjelder meg. Dette er jo veldig individuelt? Jeg har jo misbruk bak meg, bruker det for å rømme vekk og har hele de siste 14 dagene måttet velge aktivt for å ikke kjøpe øl. Det har med andre ord vært dager hvor jeg har brukt mye viljestyrke på å la det være. 

Konklusjonen blir vel at det er riktig av meg å tenke at jeg for egen del bør være mer forsiktig?

I noen land er det normalt å kunne ta seg et glass/ eller en halvliter øl for dagen. Jeg synes det gjør meg godt å drikke de 3 til 4 halvlitere i uken fordelt på 3 til 4 dager. Det gjør meg godt psykisk, men vet at man ikke skal drikke for psyken. Men jeg gjør det for å bli mer avslappet i hverdagen pga at jeg stresser lett og har ofte mye angst. Men jeg begrenser inntaket. Jeg kunne jo ha drukket mer men jeg lar meg ikke få lov til å drikke mer fordi jeg ønsker ikke å verken bli avhengig eller noe alkoholiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (3 minutter siden):

I noen land er det normalt å kunne ta seg et glass/ eller en halvliter øl for dagen. Jeg synes det gjør meg godt å drikke de 3 til 4 halvlitere i uken fordelt på 3 til 4 dager. Det gjør meg godt psykisk, men vet at man ikke skal drikke for psyken. Men jeg gjør det for å bli mer avslappet i hverdagen pga at jeg stresser lett og har ofte mye angst. Men jeg begrenser inntaket. Jeg kunne jo ha drukket mer men jeg lar meg ikke få lov til å drikke mer fordi jeg ønsker ikke å verken bli avhengig eller noe alkoholiker. 

Det er bra du har kontroll. :) Jeg har aldri vært fysisk avhengig av alkohol, men jeg har vært psykisk avhengig og misbrukt det veldig. Sommeren 2017 drakk jeg sånn 20-30 øl fordelt på to dager i uken. Da veide jeg mye mer enn jeg gjør nå og tålte i utgangspunktet mer, men den toleransen bygde seg jo gradvis opp. Skal sies at jeg besvimte jo til slutt hver gang. Hehe. Har vært fysisk avhengig av andre rusmidler da. Det har jeg heldigvis god kontroll på nå. Koster meg veldig lite å avstå fra de rusmidlene, selv om suget kan melde seg innimellom. 

Vennen min er såkalt høytfungerende alkoholiker. Han drikker nesten hver dag han, men er i full jobb. Likevel synes jeg helsen hans virker dårligere nå enn for fem år siden. Er bekymret for leveren hans. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...