Gå til innhold

Hvordan er deres alkoholvaner?


Glitter

Anbefalte innlegg

Thebutterfly
påskelilje skrev (53 minutter siden):

Ja, det stemmer. Så som regel når jeg drikker alkohol, deler vi ei flaske med 7 dl eller har en halvliter øl hver, eller 1 glass vin. Sånn at da drikker vi 1-2 enheter (avhengig av størrelsen på glasset og avhengig av om ølet er sterkere enn 4,5 %). Så hender det at vi har 2 store glass vin eller 2 bokser vanlig øl, som da sikkert tilsvarer 3 enheter - sjelden mer enn det. 

Man må få kose seg litt så lenge man ikke drikker seg brisen / eller full, mener jeg. Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol. Men trives de med det så må de fortsette med det. Jeg drakk aldri alkohol før. Men nå kjenner jeg hvor herlig det er å av og til få nyte en halvliter uten å bli verken brisen eller full  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thebutterfly
Glitter skrev (5 minutter siden):

Det er bra du har kontroll. :) Jeg har aldri vært fysisk avhengig av alkohol, men jeg har vært psykisk avhengig og misbrukt det veldig. Sommeren 2017 drakk jeg sånn 20-30 øl fordelt på to dager i uken. Da veide jeg mye mer enn jeg gjør nå og tålte i utgangspunktet mer, men den toleransen bygde seg jo gradvis opp. Skal sies at jeg besvimte jo til slutt hver gang. Hehe. Har vært fysisk avhengig av andre rusmidler da. Det har jeg heldigvis god kontroll på nå. Koster meg veldig lite å avstå fra de rusmidlene, selv om suget kan melde seg innimellom. 

 

Og det blir lett et psykisk sug for meg og  :).  Jeg må jo innrømme at det er derfor jeg drikker de 3 til 4 halvlitere fordelt på 3 til 4 dager ukentlig. Jeg gjør det for å få mindre hjertebank og angst og mer ro. Så lenge det ikke er mer enn anbefalt grense så mener jeg at det må gå bra så lenge man selv føler at man har kontroll over at det ikke går over til større inntak. Legemidler mot angst er heller ikke bra tror jeg

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (2 minutter siden):

Og det blir lett et psykisk sug for meg og  :).  Jeg må jo innrømme at det er derfor jeg drikker de 3 til 4 halvlitere fordelt på 3 til 4 dager ukentlig. Jeg gjør det for å få mindre hjertebank og angst og mer ro. Så lenge det ikke er mer enn anbefalt grense så mener jeg at det må gå bra så lenge man selv føler at man har kontroll over at det ikke går over til større inntak. Legemidler mot angst er heller ikke bra tror jeg

 

Ja, det er sant. Fysisk sett har det jo ingen betydning akkurat hvorfor man drikker, når man holder seg innenfor anbefalningene, så lenge man som du sier klarer å ha kontroll på at det ikke gradvis eskalerer. Mange med alkoholmisbruk har jo sagt at det kom svært snikende. En ekstra øl her og en ekstra der og plutselig sitter man der og drikker mye mer enn man hadde trodd man skulle ende opp med. Så er viktig å være bevisst på det, og det virker det jo som at du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Thebutterfly skrev (5 timer siden):

Man må få kose seg litt så lenge man ikke drikker seg brisen / eller full, mener jeg. Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol. Men trives de med det så må de fortsette med det. Jeg drakk aldri alkohol før. Men nå kjenner jeg hvor herlig det er å av og til få nyte en halvliter uten å bli verken brisen eller full  :)

Du, det er ikke slik at alle som drikker et par ganger i halvåret, har et hysterisk forhold til alkohol. Det kan tvert i mot være at de har et avslappet forhold til det.

Jeg tilhører de som drikker et par ganger i halvåret. Oftere hvis jeg er bedt bort eller har middagsgjester. 

For min del er det slik at jeg bare glemmer å tenke på det. Samboeren er på samme måte. Og grunnen til at jeg glemmer det, er det bare en eneste grunn til. Jeg synes smaken av Pepsi max er bedre. Jeg kjenner altså ikke på det behovet. Vinhylla vår er jo full og muligheten er der. 

Noen ganger hvis jeg har lagt litt ekstra flid i middagslaginga, kan jeg foreslå at vi åpner en flaske vin. Ikke en gang da er det fordi jeg har spesielt lyst på det. Det er mer fordi jeg føler vi bør det, fordi det er sånt andre normale folk gjør til gode middager :)

Når jeg foreslår det, da har samboeren mer lyst til å ta seg en boks med øl. Da ender det med at jeg ikke åpner vinflaska likevel. Jeg gidder jo ikke åpne en flaske bare til meg selv :)

Jeg ikke er så kjempebegeistret for smaken, men jeg liker den avslappede følelsen vin gir meg. 

Så jeg har en ambisjon om å begynne å drikke mer vin når vi har kjøpt oss hytte. Den avslappede , salige følelsen man får når man har drukket vin etter en skitur, den liker jeg. 

Så i fremtiden skal jeg drikke mer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (6 timer siden):

Man må få kose seg litt så lenge man ikke drikker seg brisen / eller full, mener jeg. Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol. Men trives de med det så må de fortsette med det. Jeg drakk aldri alkohol før. Men nå kjenner jeg hvor herlig det er å av og til få nyte en halvliter uten å bli verken brisen eller full  :)

Unnskyld meg, men nå føler jeg at du har behov for å forsvare at du drikker 3-4 ganger i uka og derfor rakker ned på oss som drikker bare noen få ganger i året. Vi er på ingen måte hysteriske, vi er bare ikke så opptatte av det og det er mye av det jeg ikke synes er godt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (8 timer siden):

Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol.

Hvis man er hysterisk / livredd for noe som er lett å unngå, gjør man det vel ikke to ganger i året?

Det er ikke nødvendig å legge så mye følelser rundt normal alkoholbruk. Å drikke sjelden er ikke hysteri eller redsel. Å drikke kontrollert og begrenset, men oftere, er ikke misbruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Du, det er ikke slik at alle som drikker et par ganger i halvåret, har et hysterisk forhold til alkohol. Det kan tvert i mot være at de har et avslappet forhold til det.

Jeg tilhører de som drikker et par ganger i halvåret. Oftere hvis jeg er bedt bort eller har middagsgjester. 

For min del er det slik at jeg bare glemmer å tenke på det. Samboeren er på samme måte. Og grunnen til at jeg glemmer det, er det bare en eneste grunn til. Jeg synes smaken av Pepsi max er bedre. Jeg kjenner altså ikke på det behovet. Vinhylla vår er jo full og muligheten er der. 

Noen ganger hvis jeg har lagt litt ekstra flid i middagslaginga, kan jeg foreslå at vi åpner en flaske vin. Ikke en gang da er det fordi jeg har spesielt lyst på det. Det er mer fordi jeg føler vi bør det, fordi det er sånt andre normale folk gjør til gode middager :)

Når jeg foreslår det, da har samboeren mer lyst til å ta seg en boks med øl. Da ender det med at jeg ikke åpner vinflaska likevel. Jeg gidder jo ikke åpne en flaske bare til meg selv :)

Jeg ikke er så kjempebegeistret for smaken, men jeg liker den avslappede følelsen vin gir meg. 

Så jeg har en ambisjon om å begynne å drikke mer vin når vi har kjøpt oss hytte. Den avslappede , salige følelsen man får når man har drukket vin etter en skitur, den liker jeg. 

Så i fremtiden skal jeg drikke mer . 

Er så enig.

Også i at Pepsi Max smaker så utrolig mye bedre. Og sånn kalorimessig så vil jeg heller ha sjokolade 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (14 timer siden):

For min del er det slik at jeg bare glemmer å tenke på det. Samboeren er på samme måte. Og grunnen til at jeg glemmer det, er det bare en eneste grunn til. Jeg synes smaken av Pepsi max er bedre. Jeg kjenner altså ikke på det behovet. Vinhylla vår er jo full og muligheten er der. 

Samme her. Noen ganger tenker jeg at det hadde vært trivelig om vi var sånn at vi pleide å dele en flaske vin i helgene f.eks., men så leser jeg alt for mange saker på nettet om folk som blir utrivelige i fylla, som denger partneren, blir frekke i kjeften og kjører i fylla. Da kjenner jeg at jeg er veldig fornøyd med vårt lave alkoholinntak allikevel. :)

Å ha en partner som var på fylla hver helg og som tok seg en øl flere kvelder i uka hadde faktisk ikke vært så aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (19 timer siden):

Ja, du har nok rett i det. Jeg ble bare usikker etter å ha lest noen av svarene her. Men det er jo det der som gjør at jeg har tenkt jeg må ta noen grep så det ikke sklir ut. Og for øvrig det min behandler mener også. Det er ikke slik at jeg må ha totalavhold, jeg må bare ha tydelige regler på hvilke vaner jeg skal og ikke skal ha. 

Også sparer jeg jo penger. 😊

Hva andre mener kan du bruke som en rettesnor på å ta egne valg og justeringer, men det er ikke dermed en sannhet for deg. Den er det du og de som kjenner deg best som er mest egnet til å ta stilling til. Men jeg synes det er et svært positivt trekk at du nå stopper opp, tenker "er dette bra for meg, egentlig?" og vurderer hva du bør gjøre videre. Det betyr at du har kontroll og ikke at du er kontrollert. Du klarer fortsatt å bruke den delen av hjernen som ikke fullstendig er styrt av følelser og impulser, men den som tar avgjørelser basert på fornuft. Det er da vi også er best egnet til å ta best valg for oss selv.

Du nevner nederst det jeg har uthevet - at du sparer en del penger. Du nevner også at du for tiden reduserer snusforbruket ditt og etter hva jeg forstår er dette nokså krevende for deg. Dette er bare en tanke du kan gnage videre på som jeg vet mange benytter seg av for egen motivasjon: De pengene du til vanlig ville ha brukt på snus (og ev. alkohol o.a. som du nå velger bort), kan du sette på en egen konto som du har som en gulrot der fremme. At du vet at når du har klart dette, har du noe som venter deg, noe du har ønsket deg lenge eller noe du har hatt lyst til å gjøre. Du har jo også de som drar det ett hakk lengre, og sier at "om jeg begynner igjen, gis pengene bort til en organisasjon som jobber for noe jeg egentlig er motstander av". Personlig hadde jeg ikke dratt det så langt, men satt pengene av på en egen konto ville jeg nok vurdert - for da blir det mer synlig for deg selv også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (20 timer siden):

Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol. Men trives de med det så må de fortsette med det. Jeg drakk aldri alkohol før. Men nå kjenner jeg hvor herlig det er å av og til få nyte en halvliter uten å bli verken brisen eller full  :)

Kall det hysterisk om du ønsker. Jeg har aldri likt lukten av verken øl eller vin og har aldri ønsket å smake på det, men har smakt så vidt på sterkere saker. Men etter at jeg en gang kom til å drikke noe med 40% etter at jeg hadde tatt sterke morfinpreparater (smertestillende) fordi jeg ikke tenkte meg nærmere om, fikk jeg en voldsom reaksjon der den lille mengden alkohol ble svært forsterket, jeg snøvlet, klarte ikke å gå stødig og jeg ble svært sløv slik jeg husker det nå 6 år senere. Etter det har jeg avstått fullstendig fordi jeg nesten daglig har gått på smertestillende og ønsker ikke å fremprovosere det samme.

For øvrig står det jo advarsel på mange medisiner, at bør eller skal ikke kombineres med medisin, men jeg tenker der at en fin ting er å prøve seg forsiktig frem, gjerne sammen med andre i begynnelsen og bli kjent med egen reaksjon og toleranse.

Hehe, men tenk deg litt om før du spøker med en lege ang. alkohol. Jeg gjorde det med en stakkars sommervikar i fjor sommer da jeg hadde B-vitaminmangel og undervekt, og sa på spøk at det var vel en del B-vitaminer i øl? Legen ble straks alvorlig og spurte om jeg drakk mye øl, deretter vin og deretter sprit og annet. Han tok jobben sin på alvor og undersøkte i fall jeg hadde et rusmisbruk. Men han sa for øvrig at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg av B-vitaminet i ølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Hva andre mener kan du bruke som en rettesnor på å ta egne valg og justeringer, men det er ikke dermed en sannhet for deg. Den er det du og de som kjenner deg best som er mest egnet til å ta stilling til. Men jeg synes det er et svært positivt trekk at du nå stopper opp, tenker "er dette bra for meg, egentlig?" og vurderer hva du bør gjøre videre. Det betyr at du har kontroll og ikke at du er kontrollert. Du klarer fortsatt å bruke den delen av hjernen som ikke fullstendig er styrt av følelser og impulser, men den som tar avgjørelser basert på fornuft. Det er da vi også er best egnet til å ta best valg for oss selv.

Du nevner nederst det jeg har uthevet - at du sparer en del penger. Du nevner også at du for tiden reduserer snusforbruket ditt og etter hva jeg forstår er dette nokså krevende for deg. Dette er bare en tanke du kan gnage videre på som jeg vet mange benytter seg av for egen motivasjon: De pengene du til vanlig ville ha brukt på snus (og ev. alkohol o.a. som du nå velger bort), kan du sette på en egen konto som du har som en gulrot der fremme. At du vet at når du har klart dette, har du noe som venter deg, noe du har ønsket deg lenge eller noe du har hatt lyst til å gjøre. Du har jo også de som drar det ett hakk lengre, og sier at "om jeg begynner igjen, gis pengene bort til en organisasjon som jobber for noe jeg egentlig er motstander av". Personlig hadde jeg ikke dratt det så langt, men satt pengene av på en egen konto ville jeg nok vurdert - for da blir det mer synlig for deg selv også...

Ja, jeg har blitt mye flinkere til å bruke fornuften enn hva jeg var. Det er jo fortsatt slik at når jeg får en storm av følelser så er det som om jeg blacker ut og en annen Glitter tar over. Det er jo da jeg gjør veldig destruktive ting. Men fornuftige Glitter har blitt sterkere enn hva hun var. Så selv om det kanskje ikke vises så godt her på forumet mtp når jeg forteller at jeg er innlagt eller noe annet, så har jeg jo kommet ganske langt. Det snakket jeg og behandler om her om dagen. Fordi den lavterskel-avtslen har nå blitt strammet inn til max en uke innlagt så framt det ikke er noe spesielt og hun vurderer at jeg trenger litt mer tid. Før har jeg vært nærmere ti dager. Først var jeg fortvilet og lurte på om dette var starten på å skyve meg ut, men det var mer det at hun vurderte at nå var jeg klar for et liiite steg videre, og at det er for å pushe meg til mer framgang enn det har vært i det siste, men at jeg ikke skal "skyves ut". At grunnen til at jeg ennå har den avtalen er nettopp fordi jeg har dratt nytte av det og utviklet meg i positiv retning. 

Dette ble litt på siden da. En lang kommentar på å bruke fornuften vs følelsene. :)

Hehe ja det kunne jo vært en idé. Til høsten går jeg sånn ned i inntekter fram til jobb og uføretrygd er i gang så da har jeg ikke noe å spare med. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (56 minutter siden):

Det snakket jeg og behandler om her om dagen. Fordi den lavterskel-avtslen har nå blitt strammet inn til max en uke innlagt så framt det ikke er noe spesielt og hun vurderer at jeg trenger litt mer tid. Før har jeg vært nærmere ti dager. Først var jeg fortvilet og lurte på om dette var starten på å skyve meg ut, men det var mer det at hun vurderte at nå var jeg klar for et liiite steg videre, og at det er for å pushe meg til mer framgang enn det har vært i det siste, men at jeg ikke skal "skyves ut". At grunnen til at jeg ennå har den avtalen er nettopp fordi jeg har dratt nytte av det og utviklet meg i positiv retning. 

😅

Ja, jeg ser du tolker det i retning av avvisning. Det er jo to måter å tolke det på, ene som at du avvises/skyves ut (som du har lett for å tolke som pga. din problematikk) eller at behandler ser at du vil klare deg med litt andre rammer. Uten at belastningen i terapi endres, er det jo ingen mening med å gå i terapi. Det skal være fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg ser du tolker det i retning av avvisning. Det er jo to måter å tolke det på, ene som at du avvises/skyves ut (som du har lett for å tolke som pga. din problematikk) eller at behandler ser at du vil klare deg med litt andre rammer. Uten at belastningen i terapi endres, er det jo ingen mening med å gå i terapi. Det skal være fremgang.

Ja, og det er vel det som var hensikten. Det bare føltes så utrygt da jeg står i en del kriser som gjør det krevende å bevege seg sånn framover. Men hun har uansett betrygget meg på at dette er ikke starten på å avslutte ting. Det er bare for å gå ett skritt framover. Det var bare der og da jeg ble opprørt over det. Følelsene tok veldig overhånd. Så pratet vi videre om det dagen etterpå og så på tlf for noen dager siden og da var det jo greit. Spesielt når hun sa at hvis hun ser at jeg trenger mer tid så får jeg det, men at det er ikke jeg som kan påvirke den avgjørelsen. Sånn at jeg har de faste rammene og forutsigbarheten å forholde meg til, men at det også vurderes i forhold til hvordan situasjonen er. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
Lillemus skrev (På 7.5.2021 den 19.08):

Unnskyld meg, men nå føler jeg at du har behov for å forsvare at du drikker 3-4 ganger i uka og derfor rakker ned på oss som drikker bare noen få ganger i året. Vi er på ingen måte hysteriske, vi er bare ikke så opptatte av det og det er mye av det jeg ikke synes er godt en gang.

Nei. Jeg sier selv at jeg drakk aldri alkohol tidligere. Nei rakker ikke ned på de som drikker mindre enn meg, men nå sikter jeg til de som sier negativt om de som drikker en øl eller to en helg foreks. Jeg har de i livet mitt. Hver gang en viss person ser meg drikke en øl reagerer vedkommende med å fortelle hvor farlig en øl kan bli. Og at en øl kan bli flere. Og ber meg ikke drikke. Det var det jeg tenkte på. Ikke alle som drikker mindre i sin helhet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
laban skrev (22 timer siden):

Hvis man er hysterisk / livredd for noe som er lett å unngå, gjør man det vel ikke to ganger i året?

Det er ikke nødvendig å legge så mye følelser rundt normal alkoholbruk. Å drikke sjelden er ikke hysteri eller redsel. Å drikke kontrollert og begrenset, men oftere, er ikke misbruk. 

 

Jeg har en bekjent som hadde en alkoholiker i familien så det er forståelig at den personen har negative tanker om alkohol. Vedkommende kan selv drikke et glass eller to til fest en eller to ganger i året, men når vedkommende ser meg drikke så påpeker vedkommende dette med at jeg burde ikke drikke alkohol. Mulig pga minner fra personen som var alkoholiker som var i vedkommendes nærmeste familie. Det er vel slik at har man hatt noe negativ forbindelse med alkohol så kan slike få litt panikk når de ser inntak av alkoholholdige drikker  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Formulerte meg litt feil lengre oppe i tråden. Mente ikke alle som drikker mindre alkohol. Men mente de som kommenterer negativt om jeg foreks kjøper inn en enkel halvliter øl til en helg. Er de som synes det er skremmende. Men som sagt: det kan komme av fortid og erfaringen deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Thebutterfly skrev (På 7.5.2021 den 12.11):

Man må få kose seg litt så lenge man ikke drikker seg brisen / eller full, mener jeg. Er jo de som har et hysterisk forhold til alkohol. De er livredd for å drikke det og drikker kun en gang i året eller kanskje en eller to ganger i halvåret alkohol. Men trives de med det så må de fortsette med det. Jeg drakk aldri alkohol før. Men nå kjenner jeg hvor herlig det er å av og til få nyte en halvliter uten å bli verken brisen eller full  :)

Vel, jeg synes det er deilig å bli brisen 😊 Liker den følelsen   men først og fremst liker jeg smaken av tørr hvitvin/musserende til reker eller en sommerkveld på verandaen, kraftig rødvin alene eller til mat, mørkt fyldig øl en vinterkveld eller leskende lyst øl i varmen 😊 

Jeg kjenner ingen som er hysteriske mht alkohol eller som legger seg oppi mine vaner. Kjenner flere som er avholds eller nesten avholds, men vi respekterer hverandre og det er aldri noe problem å være sammen.

Jeg kan ikke fordra Pepsi max eller Cola zero. Drikker helst farris e.l., evt eplejuice, sitronlemonade eller hjemmelaget saft hvis jeg ikke drikker alkohol, eller selvsagt vann. Er veldig glad i vann og farris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
påskelilje skrev (12 timer siden):

Vel, jeg synes det er deilig å bli brisen 😊 Liker den følelsen   men først og fremst liker jeg smaken av tørr hvitvin/musserende til reker eller en sommerkveld på verandaen, kraftig rødvin alene eller til mat, mørkt fyldig øl en vinterkveld eller leskende lyst øl i varmen 😊 

Jeg kjenner ingen som er hysteriske mht alkohol eller som legger seg oppi mine vaner. Kjenner flere som er avholds eller nesten avholds, men vi respekterer hverandre og det er aldri noe problem å være sammen.

Jeg kan ikke fordra Pepsi max eller Cola zero. Drikker helst farris e.l., evt eplejuice, sitronlemonade eller hjemmelaget saft hvis jeg ikke drikker alkohol, eller selvsagt vann. Er veldig glad i vann og farris.

Ja enig med deg at det er viktig å respektere hverandre. Men tror at kanskje noen av de som har opplevd alkoholmisbruk kan iblant bli litt mer engstelig når de ser sine nærmeste kjøpe alkohol. Det minner de om den opplevelsen som de opplevde.  Men det er stor forskjell på hvilke mengde man drikker. Viktige er å holde seg innenfor grensene som fhi har satt tror jeg.  

Jeg elsker drikke med smak i :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...