Gå til innhold

Harald Eia om fedme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han sier det vel slik det er.

Anonymkode: 1d65e...43a

Han sier mye og har helt sikkert rett i noe. Jeg bet meg merke i at han mener at fedme er definert som sykdom fordi det da kan rettferdiggjøre behandling. Ikke akkurat ordrett, men veldig nært. 

Anonymkode: 4625a...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han sier mye og har helt sikkert rett i noe. Jeg bet meg merke i at han mener at fedme er definert som sykdom fordi det da kan rettferdiggjøre behandling. Ikke akkurat ordrett, men veldig nært. 

Anonymkode: 4625a...4d2

Han mente vel også at fedme ikke er en sykdom da han sa at det å sitte i sofaen og spise potetgull og brus ikke er en sykdom. Noen spiser på seg fedme, andre er overvektige av andre årsaker.

Likte kommentaren jeg så til dette på Ronnys side på fb der det var ei som sa noe sånt som at - "Hvordan kan jeg få sagt til Harald Eia at dersom han hadde tatt like godt vare på håret sitt som meg så hadde han ikke vært skalla?" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være en sykdom selv om det er selvppført? Hvis man brekker beina i en klatreulykke får man behandling.

I prinsippet kan alle holde seg slanke med nok selvdisiplin, men som eksperten i artikkelen sier er det mye vanskeligere for noen. De som er disponert for å være tynne kan nok lett tenke at "alle kan jo bare spise fornuftig sånn som jeg gjør", men de har rett og slett ikke samme sultfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Grendel skrev (2 minutter siden):

Det kan vel være en sykdom selv om det er selvppført? Hvis man brekker beina i en klatreulykke får man behandling.

I prinsippet kan alle holde seg slanke med nok selvdisiplin, men som eksperten i artikkelen sier er det mye vanskeligere for noen. De som er disponert for å være tynne kan nok lett tenke at "alle kan jo bare spise fornuftig sånn som jeg gjør", men de har rett og slett ikke samme sultfølelse. 

Noen bruker jo mat som trøst fra de er små, de har vært utsatt for overgrep og omsorgssvikt og den eneste trøsten de har er mat. Så når de blir voksne er de ofte svært overvektige og må ha hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 timer siden):

Han mente vel også at fedme ikke er en sykdom da han sa at det å sitte i sofaen og spise potetgull og brus ikke er en sykdom. Noen spiser på seg fedme, andre er overvektige av andre årsaker.

Likte kommentaren jeg så til dette på Ronnys side på fb der det var ei som sa noe sånt som at - "Hvordan kan jeg få sagt til Harald Eia at dersom han hadde tatt like godt vare på håret sitt som meg så hadde han ikke vært skalla?" ;) 

Den sammenligningen holder ikke mål.

Anonymkode: 1d65e...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Det kan vel være en sykdom selv om det er selvppført? Hvis man brekker beina i en klatreulykke får man behandling.

I prinsippet kan alle holde seg slanke med nok selvdisiplin, men som eksperten i artikkelen sier er det mye vanskeligere for noen. De som er disponert for å være tynne kan nok lett tenke at "alle kan jo bare spise fornuftig sånn som jeg gjør", men de har rett og slett ikke samme sultfølelse. 

Ronny Brede Aase ber jo selv om å bli feit med det han hiver i seg. Han sier burgere, øl og chips er livet.  Kostholdet hans er en katastrofe. 

Anonymkode: 1d65e...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg oppfatter uttalelsen som et dramaturgisk virkemiddel i et tv-program. Det er ensidig og det er meningen. Jeg er ikke så begeistra for at han gir tjukke folk enda mer dårlig samvittighet ved å påpeke hva de koster samfunnet. Jeg liker ikke at man måler folk ut fra den typen økonomiske målestokker, uansett hva det gjelder. 

Jeg tror det er ufattelig vanskelig å slanke seg og holde vekta normal over tid, men det er jo ikke fysisk umulig. Jeg syns vi nærmer oss en oppfatning der tenker på overvekt som noe det er umulig å endre, og det er litt farlig, for det kan få folk til å gi opp noe som faktisk er mulig. 

Samtidig er det jo bare ca. 1 av 100 som klarer å slanke seg og holde vekta for kvinner og 1 av 200 for menn, så jeg ser definitivt at det er bedre å ikke plage seg selv så mye med det hvis man ikke klarer det, men heller glede seg over den kroppen og det livet man har. Jeg tror helt klart man kan leve et godt også som overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Han går litt langt, men han har rett i mye. 

Jeg ble litt forunderet da jeg så programmet. Først ble Brede så glad for å høre at det er mange grunner til å folk blir overvektige. At det kunne være arvelig osv. Han var så lei av å høre at det hadde med kalorier inn og ut å gjøre. 

Deretter satte han seg ned og spiste en feit hamburger og drakk øl. 

Han vil ned 13 kilo fra alvorlig overvekt til vanlig overvekt. Dette ville han gjøre ved å drikke mindre øl og erstatte det med vin. 

Da kanan spørre seg. Hva er arvelig ? Er det selve overvekten eller viljen til å ta på seg noe ubehag ?

Leste et sted at 60- 70 % av befolkningen er overvektig i Norge nå. Er alle syke og trenger behandling ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Han går litt langt, men han har rett i mye. 

Jeg ble litt forunderet da jeg så programmet. Først ble Brede så glad for å høre at det er mange grunner til å folk blir overvektige. At det kunne være arvelig osv. Han var så lei av å høre at det hadde med kalorier inn og ut å gjøre. 

Deretter satte han seg ned og spiste en feit hamburger og drakk øl. 

Han vil ned 13 kilo fra alvorlig overvekt til vanlig overvekt. Dette ville han gjøre ved å drikke mindre øl og erstatte det med vin. 

Da kanan spørre seg. Hva er arvelig ? Er det selve overvekten eller viljen til å ta på seg noe ubehag ?

Leste et sted at 60- 70 % av befolkningen er overvektig i Norge nå. Er alle syke og trenger behandling ?

 

tror du misset litt på poenget, om du ser serien ferdig vil du få litt bedre forståelse :)

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På meg virker det litt som om Ronny vil nærmest vil ha velsignelse til å fortsette den livstilen han har hatt lenge.
Hadde det ikke vært fordi han skal bli far så kunne han ha levd slik han ville, men når du får ett barn syntes jeg det blir egoistisk.
Tror han ofret en operasjon på det ene øyet slik at han kunne få oppleve å se datteren, så han har jo allerede tatt tøffe valg.

Mulig jeg tar feil her, men var det ikke slik at han drakk 8-9 halvlitere 4-5 dager i uka samt spise 2-3 hamburgere disse dagene og i tillegg røkte?
Dette vil jeg kalle et alkoholproblem i tillegg, virker som om NRK burde ha ett lite kurs om om alkoholmisbruk med sine ansatte. Vet ikke hva slags vektutvikling han har hatt, men regner ikke med at han har ligget stabilt på 130kg lenge med det kostholdet og ville han fortsatt slik så ville det sikkert ikke vært lenge til han rundt 150kg osv.
Skal ha være en aktiv far som får gleden av å oppleve datterens oppvekst har han ikke så mange valg uten om å endre på livsstilen.
Ronny virker for øvrig som en herlig person så håper han lykkes :) .

Anonymkode: 94728...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

tror du misset litt på poenget, om du ser serien ferdig vil du få litt bedre forståelse :)

Anonymkode: 8b30c...b1d

Jeg har bare sett ett program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett programmet, men ut fra det lille jeg har fått med meg virker det litt underlig at ikke Eia synes å ikke ta i betraktning at fedme ofte henger sammen med psykiske lidelser. Men mulig jeg uttaler meg på tynt grunnlag her, har som sagt bare fått med meg en flik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På meg virker det litt som om Ronny vil nærmest vil ha velsignelse til å fortsette den livstilen han har hatt lenge.
Hadde det ikke vært fordi han skal bli far så kunne han ha levd slik han ville, men når du får ett barn syntes jeg det blir egoistisk.
Tror han ofret en operasjon på det ene øyet slik at han kunne få oppleve å se datteren, så han har jo allerede tatt tøffe valg.

Mulig jeg tar feil her, men var det ikke slik at han drakk 8-9 halvlitere 4-5 dager i uka samt spise 2-3 hamburgere disse dagene og i tillegg røkte?
Dette vil jeg kalle et alkoholproblem i tillegg, virker som om NRK burde ha ett lite kurs om om alkoholmisbruk med sine ansatte. Vet ikke hva slags vektutvikling han har hatt, men regner ikke med at han har ligget stabilt på 130kg lenge med det kostholdet og ville han fortsatt slik så ville det sikkert ikke vært lenge til han rundt 150kg osv.
Skal ha være en aktiv far som får gleden av å oppleve datterens oppvekst har han ikke så mange valg uten om å endre på livsstilen.
Ronny virker for øvrig som en herlig person så håper han lykkes :) .

Anonymkode: 94728...011

Enig i alt du skriver og at han er herlig person. Håper han lykkes med å gå ned og å redusere drikkinga.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (43 minutter siden):

Jeg har bare sett ett program.

Akkurat.... Noe av poenget var jo å ikke sulte seg, men gjøre små endringer i hverdagen for å få en litt bedre helse.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Akkurat.... Noe av poenget var jo å ikke sulte seg, men gjøre små endringer i hverdagen for å få en litt bedre helse.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Ja, men det forsto jeg. Jeg stusset på måten han hadde tenkt å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (58 minutter siden):

Ja, men det forsto jeg. Jeg stusset på måten han hadde tenkt å gjøre det på. 

Åpenbart ikke siden du kritiserte at han spiser burger.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart ikke siden du kritiserte at han spiser burger.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Ok, da skjønte jeg ikke hva disse små endringene skulle bestå av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...