Gå til innhold

Harald Eia om fedme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Ok, da skjønte jeg ikke hva disse små endringene skulle bestå av. 

Nemlig :) 

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig :) 

Anonymkode: 8b30c...b1d

Og siden jeg ikke skjønte og du skjønner, så kan du jo forklare meg ? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Enig i alt du skriver og at han er herlig person. Håper han lykkes med å gå ned og å redusere drikkinga.

Han gikk ned 10 kg i løpet av den tiden programmet ble spilt inn. Han sa at han hadde fått drahjelp av pandemien, da det ble få barbesøk.  

Jeg synes det var noe befriende med den serien, fordi det ikke ble satt inn noen form for ekstreme tiltak, men heller fokuserte på justeringer han ble motivert for å gjennomføre. Helsemessig har han gjort mye for seg selv i løpet av programmet. Han ønsket å gå ned ca 3 kg til, fordi han da kom over i en mindre alvorlig grad av fedme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (40 minutter siden):

Han gikk ned 10 kg i løpet av den tiden programmet ble spilt inn. Han sa at han hadde fått drahjelp av pandemien, da det ble få barbesøk.  

Jeg synes det var noe befriende med den serien, fordi det ikke ble satt inn noen form for ekstreme tiltak, men heller fokuserte på justeringer han ble motivert for å gjennomføre. Helsemessig har han gjort mye for seg selv i løpet av programmet. Han ønsket å gå ned ca 3 kg til, fordi han da kom over i en mindre alvorlig grad av fedme.

Det var jo bra. Er serien ferdig ? Trodde jeg så det første programmet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Det var jo bra. Er serien ferdig ? Trodde jeg så det første programmet jeg.

Alle programmene ligger ute på nrk.no. Vet ikke om alle  er vist på TV ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sett programmet men kjenner på så mange sterke følelser når dette blir diskutert. Mest sinne. Dette er et område der mennesker tar seg til rette og kan mene og synse  hva de vil om en gruppe mennesker. På samme måte som det i tidligere tider var status å være litt rund er det i Norge status å være slank og helst trent. De slanke føler de er hakke bedre enn overvektige og av en eller merkelig grunn har lov til å snakke ned de overvektige. De slanke er liksom de med selvkontroll og styrke, de tykke er late og svake. Overvektige blir møtt med nedlatende holdninger  på mange måter i samfunnet. Jeg kjenner en som går på noe som heter ROS. De fleste som går der har overspisningsforstyrrelse. Jeg fikk lese boken om dette temaet og forstår hvor mye følelser og psyke spiller inn. Og hvor lite nytte det er at ALLE skal fortelle folk at de må spise mindre og bevege seg mer. ALLE vet jo det men mange klarer det ikke uten hjelp. For mange er det en livslang kamp mot kiloen med stadige nederlag og lavt selvbilde. For noen blir det på samme måte som en alkoholiker som må ha hjelp til å slutte og følges opp for å unngå tilbakefall. Min samboer er forresten tynn som en flis og har alltid kost seg med god mat. Fikk hjerteinfarkt i ung alder. Jeg har alltid måtte passe på hva jeg spiser og er litt overvektig men er frisk og sunn. 

Anonymkode: b217b...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ikke sett programmet men kjenner på så mange sterke følelser når dette blir diskutert. Mest sinne. Dette er et område der mennesker tar seg til rette og kan mene og synse  hva de vil om en gruppe mennesker. På samme måte som det i tidligere tider var status å være litt rund er det i Norge status å være slank og helst trent. De slanke føler de er hakke bedre enn overvektige og av en eller merkelig grunn har lov til å snakke ned de overvektige. De slanke er liksom de med selvkontroll og styrke, de tykke er late og svake. Overvektige blir møtt med nedlatende holdninger  på mange måter i samfunnet. Jeg kjenner en som går på noe som heter ROS. De fleste som går der har overspisningsforstyrrelse. Jeg fikk lese boken om dette temaet og forstår hvor mye følelser og psyke spiller inn. Og hvor lite nytte det er at ALLE skal fortelle folk at de må spise mindre og bevege seg mer. ALLE vet jo det men mange klarer det ikke uten hjelp. For mange er det en livslang kamp mot kiloen med stadige nederlag og lavt selvbilde. For noen blir det på samme måte som en alkoholiker som må ha hjelp til å slutte og følges opp for å unngå tilbakefall. Min samboer er forresten tynn som en flis og har alltid kost seg med god mat. Fikk hjerteinfarkt i ung alder. Jeg har alltid måtte passe på hva jeg spiser og er litt overvektig men er frisk og sunn. 

Anonymkode: b217b...69c

Hvis du ser programmet så er det akkurat disse tingene som belyses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har sett hele serien, og synes den var bra. Eneste jeg synes burde vært belyst, er den negative virkningen på kroppen, utover kaloriinnhold, med såpass mye alkohol. Men dette ble det jo store endringer på i løpet av prosessen. Synes omsorgen fra vennene var veldig fin, og at de var ærlige med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting med fedme som jeg ikke har sett belyst noen steder er menn som får ros for utseende med ett par kilo for mye.

Kvinner som er overvektige, kan ofte bli hyllet i sosiale medier som formfulle nydelige kvinner, men har til gode å se en mann

som er overvektig bli omtalt som vakker. Tror aldri jeg har sett ett forside etc. med en overvektig mann i bar overkropp.

Tror kroppspresset blant yngre menn/gutter i dag er ganske ekstremt.

Anonymkode: 94728...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En ting med fedme som jeg ikke har sett belyst noen steder er menn som får ros for utseende med ett par kilo for mye.

Kvinner som er overvektige, kan ofte bli hyllet i sosiale medier som formfulle nydelige kvinner, men har til gode å se en mann

som er overvektig bli omtalt som vakker. Tror aldri jeg har sett ett forside etc. med en overvektig mann i bar overkropp.

Tror kroppspresset blant yngre menn/gutter i dag er ganske ekstremt.

Anonymkode: 94728...011

Blant all den "hyllingen" ligger det også store mengder av fornærmelser og direkte stygge meldinger.

Pappakroppen er et relativt velkjent begrep i SoMe. Menn har i alle tider kunne hatt den kroppen de vil ha uansett hva andre mener. Mens kvinner forfaller, blir menn "kjekkere med åra". Unge gutter er derimot mer i faresonen. Hets av mennesker med overvekt virker til å være helt legitimt.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blant all den "hyllingen" ligger det også store mengder av fornærmelser og direkte stygge meldinger.

Pappakroppen er et relativt velkjent begrep i SoMe. Menn har i alle tider kunne hatt den kroppen de vil ha uansett hva andre mener. Mens kvinner forfaller, blir menn "kjekkere med åra". Unge gutter er derimot mer i faresonen. Hets av mennesker med overvekt virker til å være helt legitimt.

Anonymkode: 8b30c...b1d

"Feit, skalla 50-åring" er nærmest synonymt med en uattraktiv og ekkel person. Jeg har aldri oppfattet at det er tabu å snakke sånn om menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (38 minutter siden):

"Feit, skalla 50-åring" er nærmest synonymt med en uattraktiv og ekkel person. Jeg har aldri oppfattet at det er tabu å snakke sånn om menn.

Det er det, likevel kan du jo telle hvor mange feite skalla og middelaldrende menn som finnes i for eksempel filmer kontra feite middelaldrende osv kvinner.

Anonymkode: 8b30c...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (23 timer siden):

Jeg har sett hele serien, og synes den var bra. Eneste jeg synes burde vært belyst, er den negative virkningen på kroppen, utover kaloriinnhold, med såpass mye alkohol. Men dette ble det jo store endringer på i løpet av prosessen. Synes omsorgen fra vennene var veldig fin, og at de var ærlige med ham.

Enig i at det er en veldig fin serie :) men ikke enig i det du sier om alkohol. Tema for serien er kropp i et helhetlig helseperspektiv, der velvære og trivsel i egen kropp har like stor plass som fysikk, estetikk og somatikk. Befriende å se både kropp og vaner behandlet så nyansert og fullstendig blottet for moral. Mange unge drikker mer enn mange i vår generasjon gjorde, og jeg tror sjansen for at Ronny når inn med et nyansert perspektiv er større slik de gjør her, enn om programmet benyttet pekefingermetoden eller moral (uten at jeg sier at det var det du savner) for å nå fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er så rart, att det alltid skal fremstilles som så vanskelig å gå ned i vekt, eller så vanskelig å slutte å røyke. Jeg har gjort begge deler, riktignok byttet ut røyken med snus. Men nå har jeg gått ned 34 kg på halvannet år, og jeg har ikke akkurat pint meg selv.

Ved dette snakket om hvor vanskelig det er, så forventer folk å feile. Mange går dessuten for hardt ut. Lever du på en diett som består av purreløk og knekkebrød, så er det klart det blir vanskelig. Men kutter du matinntaket med 40% er du godt på veg. Det var det jeg gjorde. Jeg spiser potetgull ett par ganger i uken, jeg spiser frossenpizza like ofte og slike ting. Men det er klart for å komme opp i fedme kategori svært alvorlig, så spiser du for mye.

 

Det som er vanskelig er å slanke seg en 5-10kg, om man ikke er særlig feit fra før. Da må man ty til purre og knekkebrød. Men veier du typ 130-150 kg så har du mye matinntak å gå på.

Anonymkode: 31ffc...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men kutter du matinntaket med 40% er du godt på veg.

Anonymkode: 31ffc...b72

Da hadde du litt av et matinntak før du begynte å slanke deg! Skulle jeg kuttet matinntaket mitt med 40% hadde det sannelig ikke blitt mye igjen... Alder, forbrenning og mye annet spiller også inn. Nei, jeg er ikke så veldig overvektig, men det hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned 5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Da hadde du litt av et matinntak før du begynte å slanke deg! Skulle jeg kuttet matinntaket mitt med 40% hadde det sannelig ikke blitt mye igjen... Alder, forbrenning og mye annet spiller også inn. Nei, jeg er ikke så veldig overvektig, men det hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned 5 kg.

Det er superlett for ekstremt overvektige å gå ned i vekt. Ingen stor kunst når man har så mye å ta av. Har sett programmer om ekstremt overvektige på TV som har veid 300 +/- og de kan gå ned opptil 30 og i mnd kun ved å redusere matinntaket og endre kosthold. Folk som har lettere overvekt får jo ikke til det da det er fysisk umulig. 

Anonymkode: 4625a...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er superlett for ekstremt overvektige å gå ned i vekt. Ingen stor kunst når man har så mye å ta av. Har sett programmer om ekstremt overvektige på TV som har veid 300 +/- og de kan gå ned opptil 30 og i mnd kun ved å redusere matinntaket og endre kosthold. Folk som har lettere overvekt får jo ikke til det da det er fysisk umulig. 

Anonymkode: 4625a...4d2

Det er lettere jo tyngre man er ja, siden det er slik at jo tyngre man er, jo mer forbrenner man. 

Da jeg raste opp 30 kg på 8-9 måneder så gikk det veldig lett i starten å gå ned i vekt. Gikk ikke sulten og så framgang hver uke. Nå derimot når jeg veier rett under 60 kg så må jeg omtrent sulte meg for å gå ned i vekt. Selv om jeg er fysisk aktiv og spiser mindre enn da jeg gikk ned i vekt fra 89 kg. Ikke at jeg trenger å gå ned i vekt, men jeg prøver periodevis å gjøre det pga problemer med mat og vekt. Og det virker som hvert gram sitter limt fast fordi med min vekt er ikke kaloribehovet like stort. Jo slankere man blir, jo mindre må man spise både for å opprettholde vekten, og for å gå ned i vekt. Og hver gang jeg har klart å gå ned 1-1,5 kg så får kroppen panikk og øker sultfølelsen noe helt hinsides. For den vil ikke at jeg skal mer ned i vekt. 

Så det er jo mange ting som spiller inn på alt dette, men det er ikke like enkelt for alle å gå ned i vekt. For noen er det nesten tilnærmet umulig. Av flere ulike årsaker. Ikke fysisk umulig nødvendigvis (selv om det i noen tilfeller kan være det også), men det er så mye med psyken som spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Da hadde du litt av et matinntak før du begynte å slanke deg! Skulle jeg kuttet matinntaket mitt med 40% hadde det sannelig ikke blitt mye igjen... Alder, forbrenning og mye annet spiller også inn. Nei, jeg er ikke så veldig overvektig, men det hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned 5 kg.

Ja, og det var jo også ett av poengene mine! Personlig veide jeg 142 og hadde bmi på 42, nå veier jeg 108 og har bmi på 31. Jeg hadde ganske romslig matinntak ja. Gjerne en hamburgertallerken til middag, en pizza til kvelds og en pose chips til tv-kosen.

Anonymkode: 31ffc...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Skuffet over det han sa han pleier jo å være en kar som er nøye på fakta og hva forsking sier men her har han ikke nok kunnskap til å uttale seg om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Medlem skrev (15 minutter siden):

Skuffet over det han sa han pleier jo å være en kar som er nøye på fakta og hva forsking sier men her har han ikke nok kunnskap til å uttale seg om dette. 

Han sier sannheten. Den er ubehagelig, som den ofte er.

Anonymkode: 1d65e...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...