Gå til innhold

Harald Eia om fedme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er så rart, att det alltid skal fremstilles som så vanskelig å gå ned i vekt, eller så vanskelig å slutte å røyke. Jeg har gjort begge deler, riktignok byttet ut røyken med snus. Men nå har jeg gått ned 34 kg på halvannet år, og jeg har ikke akkurat pint meg selv.

Ved dette snakket om hvor vanskelig det er, så forventer folk å feile. Mange går dessuten for hardt ut. Lever du på en diett som består av purreløk og knekkebrød, så er det klart det blir vanskelig. Men kutter du matinntaket med 40% er du godt på veg. Det var det jeg gjorde. Jeg spiser potetgull ett par ganger i uken, jeg spiser frossenpizza like ofte og slike ting. Men det er klart for å komme opp i fedme kategori svært alvorlig, så spiser du for mye.

 

Det som er vanskelig er å slanke seg en 5-10kg, om man ikke er særlig feit fra før. Da må man ty til purre og knekkebrød. Men veier du typ 130-150 kg så har du mye matinntak å gå på.

Anonymkode: 31ffc...b72

Diskusjoner om fedme og vektreduksjon, blir ofte preget av enten-eller-tenkning. På den ene siden er det all moralismen som sier at det handler jo _bare_ om sånn eller sånn - og på den andre siden har du de som sier at det er _helt umulig_ å oppnå vektreduksjon. Jeg synes begge måtene å argumentere på er ganske håpløse. 

Det er ordentlig viktig at det fremkommer i slike debatter at det heldigvis er noen som klarer å redusere vekten sin betraktelig og holde den på et mye lavere nivå. På den andre siden, så synes jeg også det er på tide med mindre fordømmelse og moralisering som fremmes fra enkelte hold. Det er mange som prøver å få ned vekten, og som prøver det mange ganger, uten at det kommer noe særlig positivt ut av det. Dersom de har gjort mange seriøse forsøk, så synes jeg de skal slippe all nedvurderingen og moraliseringen. Samtidig må ikke det at stor vektreduksjon for mange er vanskelig, bli til en påstand om at det er umulig for alle. Enkelte av de private klinikkene som tilbyr overvektskirurgi, har etter min oppfatning en tendens til å grovt overdrive hvor umulig det er å få til det du har fått til. 

Lykke til med å opprettholde det flotte resultatet du har oppnådd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sier sannheten. Den er ubehagelig, som den ofte er.

Anonymkode: 1d65e...43a

Jeg mener da eksperter på fedme sier sannheten om fedme. Og sannheten om fedme er ikke svart og hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (10 timer siden):

Enig i at det er en veldig fin serie :) men ikke enig i det du sier om alkohol. Tema for serien er kropp i et helhetlig helseperspektiv, der velvære og trivsel i egen kropp har like stor plass som fysikk, estetikk og somatikk. Befriende å se både kropp og vaner behandlet så nyansert og fullstendig blottet for moral. Mange unge drikker mer enn mange i vår generasjon gjorde, og jeg tror sjansen for at Ronny når inn med et nyansert perspektiv er større slik de gjør her, enn om programmet benyttet pekefingermetoden eller moral (uten at jeg sier at det var det du savner) for å nå fram. 

Har tenkt på det du skrev her. Er enig med deg, tror jeg! Tror han når mange med sitt budskap, mange som lukker ørene for mer moralistisk budskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...