Gå til innhold

Du blir ikke lykkeligere av å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du trodde kanskje at barnløse eldre er mer ensomme og har dårligere livskvalitet? 

En fersk litteraturgjennomgang av Thomas Hansen, forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet vil kanskje overraske deg.

– Det er liten forskjell når det gjelder ensomhet, livstilfredshet og psykisk helse mellom de som får barn, og de som ikke får det. Det er en slags myte at man trenger barn for å få en god alderdom, sier Hansen. 

I artikkelen har Hansen sett på internasjonal forskning om barnløse eldre. Han står bak flere studier om barnløshet, og har også forsket på barnløshet blant yngre voksne.

Forskningen viser at barn har liten effekt på livskvalitet og lykke for både yngre og eldre voksne.

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/ikke-lykkeligere-med-barn

Anonymkode: a9613...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tidligere er det hevdet at kvinner uten barn er lykkeligere.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780

Ny forskning tyder nemlig på at ugifte og barnløse kvinner er en av de lykkeligste gruppene i befolkningen. Det er også mer sannsynlig at de kommer til å leve lenger enn sine gifte og moderlige motparter, ifølge en ledende lykke-ekspert.

 

Anonymkode: e920f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som forsker selv, og her trenger jeg flere opplysninger for å ta resultatene som noe sannhet.  Er dette basert på dybdeintervjuer med noen få eldre, eller kvantitativ undersøkelser med flere hundre hvor man regner ut signifikans?

Jeg er godt voksen og har voksne barn og barnebarn.  Det å bli bestemor er en egen lykke som ikke kan beskrives for dem som ikke har opplevd det.  Jeg kjenner mange som er enige i det.  Det er viktig å ha familie og mange barnløse blir ivrige å fortelle meg at de har tantebarn.  Jeg forstår at de synes det er viktig, men jeg kan ikke sammenligne det med å ha egne barn og barnebarn.

Jeg har vært enslig lenge, og vært mye sammen med enslige damer.  Jeg er lei av å fly på byen for å lete etter mann, men det var en periode hvor jeg ble med en del ganger.  Jeg har opplevd mer ro over de enslige som hadde barn da de kom i overgangsalderen, enn de som ikke hadde det.  Selv har jeg "vellykkede" barn og barnebarn.  Det er viktig, men man kan oppleve mye glede med funksjonshemmede personer.

Som forsker synes jeg dette er interessant, og får lyst til å se nærmere på dette.  Det betyr ikke at jeg tror fullt og helt på dette som sannhet.  Forskning i Norge i samfunnsfag er oftest kvalitativ og den er noe innestengt innenfor norske grenser.

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber som forsker selv, og her trenger jeg flere opplysninger for å ta resultatene som noe sannhet.  Er dette basert på dybdeintervjuer med noen få eldre, eller kvantitativ undersøkelser med flere hundre hvor man regner ut signifikans?

Jeg er godt voksen og har voksne barn og barnebarn.  Det å bli bestemor er en egen lykke som ikke kan beskrives for dem som ikke har opplevd det.  Jeg kjenner mange som er enige i det.  Det er viktig å ha familie og mange barnløse blir ivrige å fortelle meg at de har tantebarn.  Jeg forstår at de synes det er viktig, men jeg kan ikke sammenligne det med å ha egne barn og barnebarn.

Jeg har vært enslig lenge, og vært mye sammen med enslige damer.  Jeg er lei av å fly på byen for å lete etter mann, men det var en periode hvor jeg ble med en del ganger.  Jeg har opplevd mer ro over de enslige som hadde barn da de kom i overgangsalderen, enn de som ikke hadde det.  Selv har jeg "vellykkede" barn og barnebarn.  Det er viktig, men man kan oppleve mye glede med funksjonshemmede personer.

Personlige anekdoter er ikke så interessante.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som forsker synes jeg dette er interessant, og får lyst til å se nærmere på dette.  Det betyr ikke at jeg tror fullt og helt på dette som sannhet.  Forskning i Norge i samfunnsfag er oftest kvalitativ og den er noe innestengt innenfor norske grenser.

Anonymkode: aacc7...c8e

Å ja, der var du som alltid er så kritisk til alt norsk.

uansett, hadde du giddet å lese artikkelen i NA ville du sett at studien er engelsk.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/may/25/women-happier-without-children-or-a-spouse-happiness-expert

We may have suspected it already, but now the science backs it up: unmarried and childless women are the happiest subgroup in the population. And they are more likely to live longer than their married and child-rearing peers.

Anonymkode: e920f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den overordnede konklusjonen er at det spiller liten rolle. 

Det står også at i Norden er de med barn minst like lykkelige. Vi bor i Norden. 

En annen ting er at folk velger det de vil selv. De som vil være single trives som single. Det betyr ikke at alle trives best som single. Selv om homoer statistisk sett er like lykkelige som heterofile betyr ikke det at jeg blir lykkelig med en mann. Etc etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg jobber som forsker selv, og her trenger jeg flere opplysninger for å ta resultatene som noe sannhet.  Er dette basert på dybdeintervjuer med noen få eldre, eller kvantitativ undersøkelser med flere hundre hvor man regner ut signifikans?

Jeg er godt voksen og har voksne barn og barnebarn.  Det å bli bestemor er en egen lykke som ikke kan beskrives for dem som ikke har opplevd det.  Jeg kjenner mange som er enige i det.  Det er viktig å ha familie og mange barnløse blir ivrige å fortelle meg at de har tantebarn.  Jeg forstår at de synes det er viktig, men jeg kan ikke sammenligne det med å ha egne barn og barnebarn.

Jeg har vært enslig lenge, og vært mye sammen med enslige damer.  Jeg er lei av å fly på byen for å lete etter mann, men det var en periode hvor jeg ble med en del ganger.  Jeg har opplevd mer ro over de enslige som hadde barn da de kom i overgangsalderen, enn de som ikke hadde det.  Selv har jeg "vellykkede" barn og barnebarn.  Det er viktig, men man kan oppleve mye glede med funksjonshemmede personer.

Ekspander  

Personlige anekdoter er ikke så interessante.

Personlige anekdoter er det som kvalitativ forskning bygger på.

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å ja, der var du som alltid er så kritisk til alt norsk.

Jeg er ikke kritisk til alt norsk, men jeg er generelt kritisk.  ser du forskjellen?

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Personlige anekdoter er det som kvalitativ forskning bygger på.

Anonymkode: aacc7...c8e

Enkelttilfeller er lite interessant isolert sett.

Anonymkode: e920f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 time siden):

Men å ikke få barn i lav alder øker faren for brystkreft 

Jeg tror ikke man skal henge seg opp i akkurat det. Min mor fikk sitt første barn da hun var 23 år, døde av brystkreft da hun var 66. Andre får ingen barn og ingen kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enkelttilfeller er lite interessant isolert sett.

Anonymkode: e920f...3fc

For deg kanskje, men ikke for forskere.

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Marye skrev (5 timer siden):

Men å ikke få barn i lav alder øker faren for brystkreft 

Statistisk sett ja, men jeg fikk ikke barn for å unngå brystkreft.  

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (5 timer siden):

Men å ikke få barn i lav alder øker faren for brystkreft 

Tror du mange velger å få barn fordi de er redde for brystkreft?

Anonymkode: 8dcf4...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For deg kanskje, men ikke for forskere.

Anonymkode: aacc7...c8e

Siden du skal ha det inn med teskje: I denne tråden er det ikke interessant.

Anonymkode: e920f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du skal ha det inn med teskje: I denne tråden er det ikke interessant.

Anonymkode: e920f...3fc

Ikke for deg kanskje, men du kan ikke snakke på vegne av alle.  Slutt nå med sånt tøv.

Anonymkode: aacc7...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke for deg kanskje, men du kan ikke snakke på vegne av alle.  Slutt nå med sånt tøv.

Anonymkode: aacc7...c8e

Det er du som tøver og snakker tull. Som du pleier.

Anonymkode: e920f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enkelttilfeller er lite interessant isolert sett.

Anonymkode: e920f...3fc

Gjennomsnittet er også uinteressant, isolert sett.

Vi er alle enkelttilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...