Gå til innhold

Hva er din sommerlitteratur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en krim jeg rasket med meg i farta fra jobben, "Seksten hester" av Greg Buchanan, men jeg kommer liksom ikke inn i den kjenner jeg så jeg får se hvor lenge jeg gidder fortsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (5 timer siden):

Min lektyre akkurat nå er ikke skjønnlitteratur. Jeg leser Helene Uris «Hvem sa hva», om språk og kjønn. Anbefales! 

Den burde jeg absolutt lese, men minner kanskje litt om jobb, så får bli senere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg holder på med en krim jeg rasket med meg i farta fra jobben, "Seksten hester" av Greg Buchanan, men jeg kommer liksom ikke inn i den kjenner jeg så jeg får se hvor lenge jeg gidder fortsette...

Ja, vi burde kanskje bli flinkere til å legge vekk det som ikke raskt fenger - samtidig finnes det jo mange late bloomers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Den burde jeg absolutt lese, men minner kanskje litt om jobb, så får bli senere😅

Den er morsom, underholdende, lærerik og tankevekkende. Lettlest! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (17 minutter siden):

Har forresten også lest to krimmer av Helene Flood siste tiden - Terapeuten og Elskeren, de er underholdende.

Jeg leste den første i ferien i fjor. Er Elskeren like bra som anmelderne syntes?

Jeg har spart Karin Fossums "Bakom synger døden" til årets ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (32 minutter siden):

Jeg leste den første i ferien i fjor. Er Elskeren like bra som anmelderne syntes?

Jeg har spart Karin Fossums "Bakom synger døden" til årets ferie. 

Ja, Elskeren er også veldig bra 😊. Og gjenkjennelig 😉

 

Takk for tips! Er i lettvektermodus for tiden - det svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Shuggie Bain av Douglas Stuart. Om oppveksten til en gutt i fattigdommens Glasgow på 80-tallet.  Den er så dyster og brutal at jeg ikke helt orker å gå ordentlig inn i den. En godt skrevet roman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Har forresten også lest to krimmer av Helene Flood siste tiden - Terapeuten og Elskeren, de er underholdende.

De har jeg også vurdert å lese. Ikke ofte jeg leser krim, men kanskje jeg trenger å bli dratt inn i noe spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (8 minutter siden):

De har jeg også vurdert å lese. Ikke ofte jeg leser krim, men kanskje jeg trenger å bli dratt inn i noe spennende. 

De er mer enn ren krim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

De er mer enn ren krim.

Ja, bra. De er vel skrevet av en psykolog? Jeg mente at det kan være bra å lese noe annet enn alt samtidsdrama jeg alltid leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Ja, bra. De er vel skrevet av en psykolog? Jeg mente at det kan være bra å lese noe annet enn alt samtidsdrama jeg alltid leser. 

Det er nok mye tildels gjenkjennelig samtidsdrama i Floods bøker også 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også varmt Søsterklokkene og Hekneveven av Mytting.

Her kommer det frem mer. etterhvert, vanskelig å komme på umiddelbart 😅

 

Tar også gjerne i mot flere tips selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med å huske alt jeg leser - men Trude Marstein og Heidi Linde er jeg alltid glad i. Nina Lykke, Vigdis Hjorth er andre gode. 
 

Hvis vi deler det vi leser/nettopp har lest, kan jo tråden være dynamisk. 
 

Jeg har nettopp lest Erik Bertrand Larssens Mental rehab (sakprosa) - og den var kjapt unnagjort, men kanskje med  noen «remindere til livet.»

Lene Julsens «Redd deg først» var helt grei lesing.

Ganske mye mer usikker på den jeg har startet på nå - «Bente blir Bente» av Dora Thorhallsdotter - litt lyst til å gi den opp da den virker for klisjéfylt og «enkel».

Kanskje jeg skal hoppe over til Terapeuten som også ligger her - det blir i så fall første krim på lenge! 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (44 minutter siden):

Ganske mye mer usikker på den jeg har startet på nå - «Bente blir Bente» av Dora Thorhallsdotter - litt lyst til å gi den opp da den virker for klisjéfylt og «enkel».

Jeg likte den, syntes jeg kunne gjenkjenne en del i den. 

Har nettopp kooost meg halvt fordervet med Lars Mytting "Hekneveven", elsker både den og "Søsterklokkene" som er de to første i en planlagt trilogi. For en historieforteller!!! Jeg kjøper aldri romaner, men disse to står nå i min egen bokhylle til odel og eie og jeg venter med lengsel på at den tredje boka skal komme ut. ❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Jeg likte den, syntes jeg kunne gjenkjenne en del i den. 

Da får jeg gi den litt tid til

 

Lillemus skrev (10 minutter siden):

og jeg venter med lengsel på at den tredje boka skal komme ut. ❤️❤️❤️

Fantastiske med slike leseropplevelser! Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly
Lillemus skrev (36 minutter siden):

Jeg likte den, syntes jeg kunne gjenkjenne en del i den. 

Har nettopp kooost meg halvt fordervet med Lars Mytting "Hekneveven", elsker både den og "Søsterklokkene" som er de to første i en planlagt trilogi. For en historieforteller!!! Jeg kjøper aldri romaner, men disse to står nå i min egen bokhylle til odel og eie og jeg venter med lengsel på at den tredje boka skal komme ut. ❤️❤️❤️

Jeg har dem begge i hylla og skal lese i sommer. Gleder meg! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 8.7.2021 den 16.18):

Jeg likte den, syntes jeg kunne gjenkjenne en del i den. 

 

Da var den ferdig. Absolutt «feelgood», selv om det kanskje var vel mye happy-ending for min smak og enn i livet ets selv.
 

Det er det samme som i feks «Eat, pray, love.» Hadde jeg vært hovedkarakteren der hadde jeg bare lagt på meg usjarmerende masse av all den italienske isen, brukt opp alle pengene mine og vært mer stresset/deppa når jeg ankom Bali - hvor jeg i k k e hadde truffet drømmeprinsen 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (På 27.6.2021 den 22.47):

Hvilken bok leser du nå?

Jeg leser nå "Appenes planet - Hvordan smarttelefonene forandret verden" av Thomas Hyllan Eriksen. Interessant bok som ser mobiltelefonens bruk fra andre verdensdeler en vesten, men også f.eks. flyktningearbeid, fattige land og at det foregår en helt annen diskusjon i Asia/Øst enn hva vi ser her i Europa/Vest. Her snakker vi om det er bra å bruke teknologi, men der ser de nesten utelukkende ukritisk på mulighetene, ser det ut som av hva jeg har lest foreløpig.

Her er lenke til boken på Bokkilden.no

Jeg skal senere ta fatt på mnesten ytterste motpolen til denne boken jeg nå leser, Bjørn Gabrielsens "Skjermslaver - Hva skjermene har gjort med oss og hva vi kan gjøre med dem". Han har dels blitt roset og dels blitt kritisert for å være svært restriktiv overfor når hans barn får lov til å benytte seg av PC og smarttelefoner.

Her er lenke til "Skjermslaver" av Bjørn Gabrielsen.

I sommer tenker vi å gjøre et lite ekspriment her i heimen. Å koble ned internett og ikke bruke internett på telefonene, for å se om det skjer noe i hva vi gjør av aktiviteter, kommunikasjonen mellom oss, om vi får utrettet noe mer/være mer effektiv e.l. og i hvor stor grad vi vil savne det. Jeg er da glad at jeg er vant til å lese - uten bruk av internett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...