Gå til innhold

Om overvekt og årsaker og sånn

andevande

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg er litt opphengt i kosthold for tiden og så har jeg altså noen kilo for mye. Disse kiloene som kommer og går og kommer.

Jeg tilhører den del av befolkningen som tror på mirakler, er lett å lure med på alle merkelige slankekurer. Men jeg tar også til meg det som sies om mindre føde og mer mosjon som den eneste riktige måten å gå ned i vekt. Dessuten har jeg følt ergrelser, sinne og skam pga. vekten.

I den senere tid har det vært mye snakk om andre medvirkende årsaker til overvekt, arv, miljø osv. Kanskje vi ikke er så grådige og skyldige likevel da? Kan tvilen komme oss til gode?

Hmm.. som den godtroende fjott jeg selvsagt er, så vil jeg gjerne dele dette med dere:

http://www.roli.no/om.htm

På denne siden her (og flere andre) står det om insulinresistens:

"25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.

Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.

Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt."

Og jeg lurer jo på om det er noe i dette. Synd at det ikke er noen lege på dol, han kunne kanskje sagt noe om hvilken holdning som gjelder i forhold til dette.

Og i tilfelle jeg er uskyldig i vektproblemene: Hva med et kraftig søksmål mot Staten, som gjennom sitt helsevesen ikke har oppdaget årsaken til mine plager og nærmest har ledd av meg i min fortvilelse - og derfor vært medskyldig i et ødelagt liv? (man må jo smøre tykt på når man først skal gå til søksmål)

Jeg bare lurer :-)

(Og for sikkerhets skyld, for å være sikker på at det er noen som kikker innom innlegget mitt, så legger jeg det inn både på Åpent Forum og på Mat og ernæring)

Natti natti

hilsen

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei andevande,

Jeg ville bare si at dersom man har insulinresistens kan denne forbedres mye ved vektnedgang (dersom man er overvektig), og ved regelmessig mosjon. Samtidig forverres gjerne insulinresistensen ved overvekt og lite mosjon.

Det er selvfølgelig mange grunner til overvekt annet enn feil kosthold og lite mosjon, men selv insulinresistens kan kontrolleres.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei andevande,

Jeg ville bare si at dersom man har insulinresistens kan denne forbedres mye ved vektnedgang (dersom man er overvektig), og ved regelmessig mosjon. Samtidig forverres gjerne insulinresistensen ved overvekt og lite mosjon.

Det er selvfølgelig mange grunner til overvekt annet enn feil kosthold og lite mosjon, men selv insulinresistens kan kontrolleres.

Vennlig hilsen

Til doktoronlines fagpersonell:

Takk for et nyttig forum, det er mye interessant å lese her. Jeg er glad for at doktoronline finnes og glad for å kunne lese og delta her.

Så til dette konkrete innlegget:

Jeg synes dette var et elendig og overfladisk svar, beklager.

Grunn: Det er for enkelt å svare at løsningen på et problem er å gå ned i vekt.

(Tenk, det har jeg da aldri vurdert.....jøss, så enkelt da. )

Da jeg så at det var svar fra doktoronline så ble jeg spent, jeg ønsket å lese om deres holdning til dette fenomenet (insulinresistens) og mulighetene for hjelp og støtte i helsevesenet for oss som lider av dette. Videre ønsket jeg at det var noe mer, noe om falske forhåpninger og motstridende viten og uttalelser fra heksedoktorer som f.eks Fedon Lundberg kontra den vanlige skolemedisin.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...