Gå til innhold

Tror du Quisling hadde Aspergers?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han var lynende intelligent, men sosialt klønete. Flere historikere mener at dette kan stemme, bl.a. Hans Fredrik Dahl i boken Quisling - en norsk tragedie.

https://www.haugenbok.no/quisling/dahl-hans-fredrik/9788203293788

Forfatteren følger Quisling fra barndomsårene i Telemark og frem til retterstedet på Akershus. Nyere forskning har ledet forfatteren til å anta at Quisling kan ha lidd av Aspergers syndrom, og at denne lidelsen ga en egen mening til den lederrollen hans ideologi forutsatte.

Anonymkode: 8f47d...9fb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461793-tror-du-quisling-hadde-aspergers/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en myte at folk med AS er "lynende intelligente". IQen er likt fordelt blant dem som hos oss andre. Det som har bidratt til en slik oppfatning er at de kan ha enorm stor kunnskap og evner innenfor et snevert felt. Men det sier ingenting om den generelle IQen. 

Anonymkode: 0ab28...fff

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er en myte at folk med AS er "lynende intelligente". IQen er likt fordelt blant dem som hos oss andre. Det som har bidratt til en slik oppfatning er at de kan ha enorm stor kunnskap og evner innenfor et snevert felt. Men det sier ingenting om den generelle IQen. 

Anonymkode: 0ab28...fff

90tallsbarn skrev (11 minutter siden):

psykologen min sa at en del av kriteriene for å få asperger er at man har iq innenfor normalområdet. Så som med såkalte vanlige så er folk med asperger forskjellige men de fleste har normal iq

Dere svarer ikke på spørsmålet. Så glem det om IQ.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/74847/Masteroppgave-UiO-2019.pdf

Hadde Quisling Aspergers syndrom?

Vidkun Quisling var «annerledes». Han hadde for eksempel aldri befunnet seg vel i sosiale sammenhenger, hverken i oppveksten eller senere. Han var en lesehest som brukte bøkene som unnskyldning for ikke å delta i sammenkomster, og han var sjenert, mutt og innesluttet. Hans ungdomsvenn Vilhelm Ullmann sa under rettssaken at Quisling i studietiden ofte «var svært mye i sin drømmeverden».

Dahl skriver noe om dette i 2004, men på den tiden var Aspergers syndrom forholdsvis ukjent, og han nøyer seg med å si at det med tiden kanskje blir mulig å tolke Quisling inn i en slik diagnose. Det er mange trekk hos aspergere som avviker fra såkalt «normal» adferd. Trekk som ligger til grunn for en diagnose, er blant annet manglende evne til ikke‐verbal adferd, for eksempel manglede blikkontakt, manglende evne til å etablere vennerelasjoner som er adekvate for utviklingsnivået og kvalitativt nedsatt evne til sosialt samspill. Andre trekk som ofte sees, er vanskeligheter med å mestre sinne, uvilje mot å hilse på folk, en utpreget grad av perfeksjonisme, at en fornærmende kommentar eller misforstått bemerkning sent eller aldri blir glemt samt manglende empati. 

I det følgende skal jeg kort drøfte disse trekkene i lys av hva man vet om Quislings personlighet. På et møte forut for stiftelsen av NS i 1933, utbrøt en av deltagerne: «Hvordan kan en mann som ikke kan se andre inn i øynene, være leder for et parti?» Flere andre har også nevnt denne siden ved ham, og det finnes for eksempel få bilder av Quisling der han ser inn i kameraet. Når fru Maria gjerne smiler og ser mot fotografen, vender Quisling seg bort eller ser til siden. Også på NS’ propagandaplakater er det som han ser forbi tilskueren eller nærmest skuer drømmende mot noe i en fjern 
horisont. Den manglende evnen til blikkontakt var altså et trekk som var så påfallende at det faktisk ble kommentert av folk rundt ham. 

Under rettssaken i 1945 sa en av Quislings klassekamerater at «han [Quisling] var overordentlig lærd [og at de] satte ham opp på en pidestall». Han var altså aldri «en av gutta» mens han gikk på skolen. Som kompensasjon for dette valgte Quisling seg heller en omgangskrets fra yngre klassetrinn, og i gymnastiden vanket han i hjemmet til en av overlærerne. Begge disse forhold kan forstås som en manglende evne til å etablere vennerelasjoner med personer på sin egen alder, og de dekket antagelig på hver sin måte et behov hos Quisling. Blant de yngre guttene kunne han briljere med sine kunnskaper uten at det var noe merkelig med det, og med en voksen lærer kunne han diskutere på sitt eget nivå. Begge deler er rasjonelt og kanskje ikke så unormalt; det er fraværet av en jevnaldrende vennekrets som er det påfallende. 

I voksen alder hadde han også problemer med det sosiale, og ved store middager kunne han sitte taus i flere timer, for plutselig å holde en lang monolog om et eller annet tema. Deretter gled han tilbake til tausheten. Han hadde vondt for å delta i en normal samtale. Han var dis med alle, og fant det helt unødvendig å hilse på folk, også sine nærmeste medarbeidere. 

Under rettssaken var det også tydelige reaksjoner fra Quislings side, til tross for at han hevdet det motsatte, på at «gammel urett» aldri var blitt glemt. Hvorvidt han selv var klar over hvordan han fremsto for omgivelsene, er det ingen av kildene som sier noe direkte om. Vogt er inne på det når han sier at «Quisling hadde en vond barndom», hvilket indikerer at han mener Quisling nok kan ha oppfattet seg selv som annerledes. 

Manglende evne til empati med sine medmennesker gjør at aspergere har vanskelig for å forstå hva andre mennesker tenker og føler, og de er derfor kanskje heller ikke så opptatt av det, fordi er så vanskelig. Dette er en side ved Quisling det kan være fruktbart å undersøke grundigere, også med tanke på diskusjonen om hva Quisling visste om de norske jødenes skjebne i 1942.

UtakknemligDiva

ok jeg orket ikke lese hele greia, men leste mye av det første og jeg blir så deprimert. Det er meg selv jeg leser om. Er ofte i egen drømmeverden, synes folk ofte er veldig irriterende, jeg har noen jeg liker å bruke tid med men så ringer noen eller kommer i tillegg og jeg føler da disse tar all oppmerksomheten. 
Jævla annerledesmenneske :( annerledes annerledes annerledes . Jævla feilfødt

Annonse

Madelenemie
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han var lynende intelligent, men sosialt klønete. Flere historikere mener at dette kan stemme, bl.a. Hans Fredrik Dahl i boken Quisling - en norsk tragedie.

https://www.haugenbok.no/quisling/dahl-hans-fredrik/9788203293788

Forfatteren følger Quisling fra barndomsårene i Telemark og frem til retterstedet på Akershus. Nyere forskning har ledet forfatteren til å anta at Quisling kan ha lidd av Aspergers syndrom, og at denne lidelsen ga en egen mening til den lederrollen hans ideologi forutsatte.

Hei!

ja jeg tror Quisling hadde Asperger, det tror jeg også Hitler hadde, og Breivik og de fleste skoleskytere i USA. ( i hvertfall de skoleskytere jeg har undersøkt og lest meg opp på og satt meg grundigere inn i)

Tror det handler om å gå veldig inn for ting/ og opp i ting, og være ganske alene om å finslipe tankene/ideene sine. Ofte kan det være fruktbart og bra, men slår man inn på « feil vei/ får feil ideer» kan det bli katastrofalt.

derfor er det synd autisme ikke blir tatt mer på alvor, da det iblant kan få katastrofale følger når autister bestemmer seg for noe. Mange er også over gjennomsnittet intelligente , og trenger ikke andre på veien for å oppnå det man har bestemt seg for.

men andre kan i blant være nyttige redskaper for autister, jeg tror mange kan bli sjarmert , kanskje feil ord, men får en slags beundring over fryktløsheten , ureddheten og staheten.

De fleste med Asperger er som folk flest, fredelige mennesker, men autisme innebærer en evne til å dyrke egne tanker så i detaljer og uten å trenge innspill fra andre, at det så klart , kan ende fatalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...