Gå til innhold

200 Mill smittede i løpet av ett og et halvt år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er overraskende få, ja. Kun 2.5% av verdens befolkning. Til sammenligning er det indikasjoner på at inntil 30% av alle unge svensker har hatt viruset.

Verden må være bedre på smittevern og hygiene enn jeg så for meg. 

AnonymBruker
Grendel skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er overraskende få, ja. Kun 2.5% av verdens befolkning. Til sammenligning er det indikasjoner på at inntil 30% av alle unge svensker har hatt viruset.

Verden må være bedre på smittevern og hygiene enn jeg så for meg. 

Ja, samlet sett må verdens befolkning være mye flinkere enn svenskene når det kommer til smittevern ;)

Vi er nok uenige, men jeg synes hele greia er rart. Noe skurrer i forhold til opphausingen og propagandaen og de faktiske tall. 

Anonymkode: a5703...c0a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om et par år ser jeg for meg overskrifter i all verdens medier at det hele var en hoax. 

Ettersom du er anonym er det ett billig poeng å ta, jeg synes du skal stå frem i VG jeg, og så igjen om ett par år.

Anonymkode: 4f0bc...e74

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ettersom du er anonym er det ett billig poeng å ta, jeg synes du skal stå frem i VG jeg, og så igjen om ett par år.

Jeg syns du skal stå fram her jeg og ikke skrive som anonym 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mange smittes av den årlige influensaen?

Anonymkode: 90ecc...9f1

Ikke så mange siste halvannet året, men veldig mange når det ikke er Corona pandemi. Mange flere enn de som har vært smittet av Corona et gjennomsnittsår. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns du skal stå fram her jeg og ikke skrive som anonym 

Sa anonym bruker. jaja. Jeg snakker om å stå for sine meninger i VG, jeg synes du skal ringe de å stå frem som pandemiskeptiker, slik at du kan sette makt bak spådommen din om hoax og greier. Det er du som påstår noe? Ikke sant? Å påstå noe kontroversielt under 100% anonymitet koster ingen ting. Det er feigt. Jeg svarer deg anonymt, da jeg ikke påstår noe som helst annet enn att vi har en pandemi. Og jeg vet att mange konspirasjonsfolk er litt stalkere, så jeg gidder ikke gi deg mitt nick. Jeg kunne godt stått frem i VG og sagt jeg tror pandemien er ekte. Kunne du gjort det og sagt det var en hoax? Hvordan regner du forresten 200 000 000 bekreftede tilfeller opp mot alle de som ikke blir registrert i u-land og i delvis u-land som India? 

For ordens skyld svarer jeg alle som står frem med nick i det minste med nick selv. Anoyme brukere som jeg ikke vet er, og som virker noe fanatiske, de svarer jeg anonymt.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange smittes av den årlige influensaen?

Anonymkode: 90ecc...9f1

Det varierer med bl.a. i hvilken grad vi er immune mot den (hvis den likner på noe mange hadde f.eks. to sesonger tidligere, er mange immune) og hvor godt vaksinen treffer.

I en gjennomsnittlig sesong vil 5-10% av alle voksne og 20-30% av alle barn bli smittet, ifølge FHI. Dette gjelder i Norge, hvor vi har registre med høy kvalitet over sånt.

Man må jo sammenligne hvor mange som ville blitt smittet av sesonginfluensa med de tiltakene vi har hatt, eller hvor mange som ville blitt smittet av corona uten de tiltakene. Kan ikke sammenligne to virus hvor det vanligvis ikke er innført tiltak mot det ene, mens det er det for det andre. Med tiltakene så har jo influensa hatt nedgang. 

Så jeg skjønner ikke de som hele tiden drar opp influensa som argument for at corona ikke er mer farlig.

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, samlet sett må verdens befolkning være mye flinkere enn svenskene når det kommer til smittevern ;)

Vi er nok uenige, men jeg synes hele greia er rart. Noe skurrer i forhold til opphausingen og propagandaen og de faktiske tall. 

Vi er uenige, ja. Jeg er sikker på at covid-19 er en virkelig sykdom og at den er klart med dødelig og smittsom enn for eksempel influensa. Jeg mener det har vært helt nødvendig med tiltak og vaksinering for å hindre kollaps i helsevesenet og stor overdødelighet.

Jeg er enig i at det har vært tendenser til krisemaksimering. Media liker å vise bilder av massegraver, haugevis av kister, unge som er dødssyke (selv om det statistisk er ekstremt sjeldent). Når man ser TV bilder føler man at "Sånn har det blitt. I India dør ungdommen av covid-19 på vei til sykehuset.". Toppen var kanskje nyheten om at "Nå er det så ille i USA at unge sykepleiere skriver testamente fordi de regner med å dø av korona". Andre menneskers hysteri blir nyhetssaker som fyrer opp eget hysteri. Det er et ganske vanlig grep i media for tiden.

Forskjellen på oss er kanskje at jeg ikke tror noen lyver. Jeg tror ikke at nyhetssakene over er løgn og jeg tror de store tallene med antall smittede og døde stemmer.  Jeg synes også at myndighetene i Norge stort sett har balansert ulike hensyn ganske bra. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...