AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 I USA har det vært stor motstand/mye drama fordi noen på høyresiden innførte og/eller forsøkte å innføre krav om (gratis) ID kort for å stemme i noen stater, for å forhindre valgfusk. Selv gratis ID kort mente venstresiden var rasistisk siden det kan ta tid å skaffe, og fattige har ofte mindre tid fordi de må jobbe lengre dager for å forsøke å få endene til å møtes. I Norge derimot er ID kort et krav for å få stemme. Heldigvis har de fleste av de fattige bankkort siden vi er litt mer oppegående enn USA og fant ut at bankkort/nettbank er ganske praktisk i forhold til sjekkhefter og kontanter i år 2021. Og dermed har ikke dette vært et veldig stort problem her, men noen smarte(?) folk har funnet ut at bankene skal begynne å fase ut bilder på bankkort (siden folk angivelig skal skaffe seg det nye nasjonale ID kortet istedenfor, selv om ingen gidder å skaffe seg det nasjonale ID kortet..... ) så stadig flere sitter nå med bankkort uten bilde og innen 3 år vil de aller fleste i Norge sitte med bankkort uten bilde, og disse bankkortene er dermed ikke gyldige i valglokalet så de får ikke stemt med mindre de lot være å kaste det gamle bankkortet med bilde på seg eller har andre identifikasjonskort. Drar du til politiet for å få et nasjonalt ID kort, eller pass, så koster det 570 kroner f.eks. For fattige folk er å betale 570 kroner for å få stemme, en pris som ofte ikke vil være verdt det om du sliter med økonomien. Og av de fattige er minoriteter overrepresentert ! Er ikke dette rasistisk? Hvorfor er mediene så stille om dette? Hvorfor er det ikke opptøyer i gatene? Kjør debatt ! Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I USA har det vært stor motstand/mye drama fordi noen på høyresiden innførte og/eller forsøkte å innføre krav om (gratis) ID kort for å stemme i noen stater, for å forhindre valgfusk. Selv gratis ID kort mente venstresiden var rasistisk siden det kan ta tid å skaffe, og fattige har ofte mindre tid fordi de må jobbe lengre dager for å forsøke å få endene til å møtes. I Norge derimot er ID kort et krav for å få stemme. Heldigvis har de fleste av de fattige bankkort siden vi er litt mer oppegående enn USA og fant ut at bankkort/nettbank er ganske praktisk i forhold til sjekkhefter og kontanter i år 2021. Og dermed har ikke dette vært et veldig stort problem her, men noen smarte(?) folk har funnet ut at bankene skal begynne å fase ut bilder på bankkort (siden folk angivelig skal skaffe seg det nye nasjonale ID kortet istedenfor, selv om ingen gidder å skaffe seg det nasjonale ID kortet..... ) så stadig flere sitter nå med bankkort uten bilde og innen 3 år vil de aller fleste i Norge sitte med bankkort uten bilde, og disse bankkortene er dermed ikke gyldige i valglokalet så de får ikke stemt med mindre de lot være å kaste det gamle bankkortet med bilde på seg eller har andre identifikasjonskort. Drar du til politiet for å få et nasjonalt ID kort, eller pass, så koster det 570 kroner f.eks. For fattige folk er å betale 570 kroner for å få stemme, en pris som ofte ikke vil være verdt det om du sliter med økonomien. Og av de fattige er minoriteter overrepresentert ! Er ikke dette rasistisk? Hvorfor er mediene så stille om dette? Hvorfor er det ikke opptøyer i gatene? Kjør debatt ! Anonymkode: b25b5...7c0 Er du helt sikker på at du har forstått hva rasisme betyr? Anonymkode: 7d553...495 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke dette rasistisk? Hvorfor er mediene så stille om dette? Hvorfor er det ikke opptøyer i gatene? Kjør debatt ! Anonymkode: b25b5...7c0 Kan du forklare hva dette har med rasisme å gjøre? Jeg skjønner ikke problemet - alle som er myndige bør da ha en godkjent legitimasjon til enhver tid! Om du ikke har bankkort med bilde, førerkort eller pass så er det da virkelig ikke noe stort problem å skaffe seg det nye nasjonale id-kortet. Er vi totalt blottet for å skulle ta ansvar for noe som helst? I år blir 9. gangen jeg tar imot forhåndsstemmer ved valget og nesten hver gang har vi hatt noen ytterst få eldre mennesker som ikke har noen form for legitimasjon, jeg blir like overrasket hver gang, men det skjer altså og da finner vi en løsning på det. Jeg kan forstå at et menneske på over 90 år ikke har førerkort, pass eller bankkort med bilde, men jeg har til dags dato ikke opplevd at yngre personer ikke har noen av delene. For meg er det en selvfølge at jeg skal være i stand til å identifisere meg selv om nødvendig. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er du helt sikker på at du har forstått hva rasisme betyr? Anonymkode: 7d553...495 I USA er det visstnok "rasistisk" å kreve bruk av ID-kort ved valg. Anonymkode: 2042c...062 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): I USA har det vært stor motstand/mye drama fordi noen på høyresiden innførte og/eller forsøkte å innføre krav om (gratis) ID kort for å stemme i noen stater, for å forhindre valgfusk. Selv gratis ID kort mente venstresiden var rasistisk siden det kan ta tid å skaffe, og fattige har ofte mindre tid fordi de må jobbe lengre dager for å forsøke å få endene til å møtes. I Norge derimot er ID kort et krav for å få stemme. Heldigvis har de fleste av de fattige bankkort siden vi er litt mer oppegående enn USA og fant ut at bankkort/nettbank er ganske praktisk i forhold til sjekkhefter og kontanter i år 2021. Og dermed har ikke dette vært et veldig stort problem her, men noen smarte(?) folk har funnet ut at bankene skal begynne å fase ut bilder på bankkort (siden folk angivelig skal skaffe seg det nye nasjonale ID kortet istedenfor, selv om ingen gidder å skaffe seg det nasjonale ID kortet..... ) så stadig flere sitter nå med bankkort uten bilde og innen 3 år vil de aller fleste i Norge sitte med bankkort uten bilde, og disse bankkortene er dermed ikke gyldige i valglokalet så de får ikke stemt med mindre de lot være å kaste det gamle bankkortet med bilde på seg eller har andre identifikasjonskort. Drar du til politiet for å få et nasjonalt ID kort, eller pass, så koster det 570 kroner f.eks. For fattige folk er å betale 570 kroner for å få stemme, en pris som ofte ikke vil være verdt det om du sliter med økonomien. Og av de fattige er minoriteter overrepresentert ! Er ikke dette rasistisk? Hvorfor er mediene så stille om dette? Hvorfor er det ikke opptøyer i gatene? Kjør debatt ! Anonymkode: b25b5...7c0 Skjønner ikke hva dette har med rase å gjøre. Alle bør ha noe de kan identifisere seg med. Ser ikke problemet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Lillemus skrev (1 minutt siden): Om du ikke har bankkort med bilde, førerkort eller pass så er det da virkelig ikke noe stort problem å skaffe seg det nye nasjonale id-kortet. Er vi totalt blottet for å skulle ta ansvar for noe som helst? Er faktisk mange med veldig lite å rutte med i Norge, særlig i Oslo hvor leiepriser er blitt helt sinnsyke, mens arbiedsinnvandring har satt stort press på de ufaglærtes lønninger. Om du etter husleie og faste utgifter har 4000 i måneden å rutte med, som skal dekke mat og alt annet du kan trenge en måned, er det faktisk ikke åpenlyst at å bruke 570 kroner på et id kort for å få stemme er en god ide for individet Av disse fattige, er minoriteter ekstremt overrepresentert, er derfor jeg kaller det "rasisme" fordi dette er et demokratisk problem som i hovedsak rammer folk med svart hudfarge. Du kan selvsagt si, at det rammer dem ikke pga hudfargen, men pga deres sosioøkonomiske status, og det er sant, men konsekvensen blir jo den samme som om du bare gikk etter hudfargen deres og diskriminerte basert på det, altså resultatet blir det samme. Er det greit med politikk med rasistisk utfall, dersom du kamuflerer den bak andre ting? Lillemus skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemet - alle som er myndige bør da ha en godkjent legitimasjon til enhver tid! Alle hadde dette. Det var ikke noe problem. Ingen myndige folk skapte dette problemet. Myndigheten og bankene skapte/skaper problemet, ved å FJERNE BILDET FRA BANKKORTENE ALLE HAR. og kreve at folk skaffer et nytt nasjonalt ID kort en må betale ekstra for.... Blir som om jeg går til Lillemus, og tar ut lommeboken din hvor ditt bankkort er, så KLUSSER JEG OVER bilde på bankkortet ditt, så det ikke lenger er gyldig som ID kort, deretter sier jeg til Lillemus "DU ER UANSVARLIG DU HAR IKKE GODKJENT LEGITIMASJON PÅ DEG LENGER, SKJERPINGS!!!" Synes du det er fair av meg? Eller synes du det er litt dårlig gjort av meg? Enten så må en ha bilder på bankkort, eller så bør nasjonalt ID kort være gratis, eller så bør bankkort uten bilde være godkjent for stemmeavgivning, synes jeg. Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I USA er det visstnok "rasistisk" å kreve bruk av ID-kort ved valg. Anonymkode: 2042c...062 I mange tilfeller må vi bruke ID for å hente ut en pakke på posten så dette gjelder ikke kun valg. Vi må kunne identifisere oss i ulike sammenhenger, MED bilde. Men at prisen på pass o.l er høy etter at bankkortene droppet bilde (som forøvrig skjedde for mange år siden) er selvsagt et poeng. Det er alt for dyrt. Anonymkode: 7d553...495 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I USA er det visstnok "rasistisk" å kreve bruk av ID-kort ved valg. Anonymkode: 2042c...062 Gratulerer du tok poenget Men selv om jeg approprierer venstresidens (mis)bruk av ordet rasisme, så mener jeg alvor resten av tråden. Det er tull å fjerne bilde fra bankkortet til folk om det er det folk flest bruker for å levere sin stemme. Skaper masse ekstre bry, uten noen fordel for folket, og det vil føre til litt færre stemmer som blir avgitt enn ellers. Sånn er det bare Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enten så må en ha bilder på bankkort, eller så bør nasjonalt ID kort være gratis, eller så bør bankkort uten bilde være godkjent for stemmeavgivning, synes jeg. Anonymkode: b25b5...7c0 Man kan nok argumentere for og imot at et id-bevis skal koste penger og det er litt pussig at et id-kort skal koste det samme som et pass, da kan man jo heller ordne seg et pass som tross alt er internasjonalt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke er bilde på bankkortene lenger, det burde det jo være. At man ikke kan godkjenne noe som er uten bilde som legitimasjon er jo soleklart - hvordan skal man da kunne vite at det er vedkommende man snakker med? Da kan jeg jo like gjerne skrive navnet mitt på et papir og si at det er en legitimasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Lillemus skrev (1 minutt siden): At man ikke kan godkjenne noe som er uten bilde som legitimasjon er jo soleklart - hvordan skal man da kunne vite at det er vedkommende man snakker med? Da kan jeg jo like gjerne skrive navnet mitt på et papir og si at det er en legitimasjon. Blir litt lettere med valgfusk ja, i dag må en stjele bankkort og bruke parykk etc for å gli inn i tilfelle kontrollør ser kjapt på bildet og håpe at eier ikke har stemt allerede eller stemmer senere så du blir avslørt, uten bilde kan du droppe parykken og sminken. Uansett er det ganske risikabelt og idiotisk men vil trolig bli noe økt omfang av valgfusk da ja, men trolig også høyere valgdeltagelse, du må veie dem opp mot hverandre personlig har jeg ikke viet det mye tanker da mitt foretrukne valg er å ha bilde på bankkortene, siden det funker supert i dag. Andrevalget blir gratis nasjonalt ID kort. Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir litt lettere med valgfusk ja, i dag må en stjele bankkort og bruke parykk etc for å gli inn i tilfelle kontrollør ser kjapt på bildet og håpe at eier ikke har stemt allerede eller stemmer senere så du blir avslørt, uten bilde kan du droppe parykken og sminken. Uansett er det ganske risikabelt og idiotisk men vil trolig bli noe økt omfang av valgfusk da ja, men trolig også høyere valgdeltagelse, du må veie dem opp mot hverandre personlig har jeg ikke viet det mye tanker da mitt foretrukne valg er å ha bilde på bankkortene, siden det funker supert i dag. Andrevalget blir gratis nasjonalt ID kort. Anonymkode: b25b5...7c0 Jeg tror du overdriver dette problemet altså. Etter 9 runder med forhåndsvalg og mange, mange tusen avlagte stemmer så er det ikke mange som ikke har gyldig id. Det er andre måter å fuske på som er er mye hyppigere forsøkt for å si det sånn og det er ikke den enkelte velger som prøver å fuske, men partiene selv faktisk. La meg si det sånn - det er ikke helt uten grunn at man MÅ innom valgavlukket og trekke for gardinen selv om man har med seg stemmeseddel når man kommer inn i valglokalet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I mange tilfeller må vi bruke ID for å hente ut en pakke på posten så dette gjelder ikke kun valg. Vi må kunne identifisere oss i ulike sammenhenger, MED bilde. Men at prisen på pass o.l er høy etter at bankkortene droppet bilde (som forøvrig skjedde for mange år siden) er selvsagt et poeng. Det er alt for dyrt. Anonymkode: 7d553...495 Rart, for jeg har fortsatt bankkort med bilde (som gjelder nesten 3 år til). Anonymkode: 2042c...062 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Rart, for jeg har fortsatt bankkort med bilde (som gjelder nesten 3 år til). Anonymkode: 2042c...062 ja, noen har det enda. i min bank forsvant bildet for over 15 år siden. ekstremt tungvindt, men har lappen både i lommebok og i app, så det løser de fleste problemer Anonymkode: 7d553...495 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Rart, for jeg har fortsatt bankkort med bilde (som gjelder nesten 3 år til). Anonymkode: 2042c...062 https://www.vi.no/okonomi/legitimasjon-pa-bankkort-forsvinner/73650230 DNB sluttet visst i April 2021 så om under 3 år vil alle DNB kunder mangle bilde på gyldig bankkort. De kan ta vare på det gamle og bruke det til å stemme, men mange vil ikke tenke over det og kaste det. Noen av bankene skal angivelig tilby mulighet for å velge bilde på bankkortet, enn så lenge. Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Lillemus skrev (49 minutter siden): Man kan nok argumentere for og imot at et id-bevis skal koste penger og det er litt pussig at et id-kort skal koste det samme som et pass, da kan man jo heller ordne seg et pass som tross alt er internasjonalt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke er bilde på bankkortene lenger, det burde det jo være. At man ikke kan godkjenne noe som er uten bilde som legitimasjon er jo soleklart - hvordan skal man da kunne vite at det er vedkommende man snakker med? Da kan jeg jo like gjerne skrive navnet mitt på et papir og si at det er en legitimasjon. Men i USA klager man nå over at de "slemme" republikanerne ledet av den "onde" Donald vil innføre strengere krav til idientifikasjon for å få stemme. Dette hevdet man vil gå ut over fattige og minoriteter og er således "rasistisk". Norsk presse har tidligere forferdet meldt at mange stater krever at man viser foto-ID utstedt av staten for å stemme. I andre stater kan man stemme pr. post uten noen form for legitimering. Det er helt uproblematisk ifølge norsk presse. Anonymkode: 2042c...062 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir som om jeg går til Lillemus, og tar ut lommeboken din hvor ditt bankkort er, så KLUSSER JEG OVER bilde på bankkortet ditt, så det ikke lenger er gyldig som ID kort, deretter sier jeg til Lillemus "DU ER UANSVARLIG DU HAR IKKE GODKJENT LEGITIMASJON PÅ DEG LENGER, SKJERPINGS!!!" Synes du det er fair av meg? Eller synes du det er litt dårlig gjort av meg? Anonymkode: b25b5...7c0 Det får da være måte på usakligheter. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men i USA klager man nå over at de "slemme" republikanerne ledet av den "onde" Donald vil innføre strengere krav til idientifikasjon for å få stemme. Dette hevdet man vil gå ut over fattige og minoriteter og er således "rasistisk". Norsk presse har tidligere forferdet meldt at mange stater krever at man viser foto-ID utstedt av staten for å stemme. I andre stater kan man stemme pr. post uten noen form for legitimering. Det er helt uproblematisk ifølge norsk presse. Anonymkode: 2042c...062 Donaldus er vel mer hysterisk og vill (dum/kort) enn direkte ond. Å sammenligne Norge og USA skjønner du sikkert at blir litt feil, forholdene er ganske annerledes på flere måter. Både før og etter pandemien er fattigdom utbredt i usa, og andelen svarte er ekstremt høyt representert her. Dermed kan man snakke om strukturell rasisme, måter systemer vedlikeholde rog reproduserer fattigdom i usa. Vi har et helt annet velferdssystem her i norge, derfor er du på villspor når du sammenligner norge og usa. Uansett land burde Id kort vært gratis for alle borgere. Anonymkode: 7d553...495 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Ekstra skrev (10 minutter siden): Det får da være måte på usakligheter. For meg var det en helt fair sammenligning. Hun sa alle som er myndige bør da ha en godkjent legitimasjon til enhver tid! Men poenget var "alle" myndige folk i Norge, har allerede godkjent legitimiasjon til enhver tid, i form av bankkortet de har i lommeboken. Det er ikke noe problem her. Men så "tar" noen vekk bildet fra kortet de har i lommeboken, også betyr det at de plutselig ikke oppfører seg som myndige folk bør. Men de gjorde som før, samfunnet endret seg ved å "stjele" bildet fra bankkortet deres. Det er ikke deres skyld ! Det illustrerte jeg med å gå i lommeboken til en person, og klusse over bildet på bankkortet deres, det var ikke deres skyld at de ikke lenger har gyldig ID, etter at jeg fjernet bildet, det er min skyld da. Hvis jeg gikk i lommeboken til noen, og klusset over bildet på bankkortet deres, så tror jeg dere ville sagt "hey du ANONYMBRUKER du er et troll!" En ville ikke gått og lagt skylden på offeret. Men, om det er en troll på DOL som fjerner bildet på bankkortet, eller banken, spiller jo ingen rolle. Det er utenfor din kontroll. Hypotetiske situasjoner brukes i debatter for å illustrere prinsipper og hvordan folk ville forholdt seg til tilsvarende situasjoner under andre omstendigheter. Holder prinsippene vann eller bør ting revurderes. Å kalle saklige ting usaklig, det er usaklig det ! Men jeg tilgir deg for jeg er en veteran debattør Anonymkode: b25b5...7c0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg var det en helt fair sammenligning. Hun sa alle som er myndige bør da ha en godkjent legitimasjon til enhver tid! Men poenget var "alle" myndige folk i Norge, har allerede godkjent legitimiasjon til enhver tid, i form av bankkortet de har i lommeboken. Det er ikke noe problem her. Men så "tar" noen vekk bildet fra kortet de har i lommeboken, også betyr det at de plutselig ikke oppfører seg som myndige folk bør. Men de gjorde som før, samfunnet endret seg ved å "stjele" bildet fra bankkortet deres. Det er ikke deres skyld ! Anonymkode: b25b5...7c0 Som du dikter. Du klarte ikke å skjønne at jeg mente at alle bør HA en gyldig legitimasjon? Du tolket meg så bokstavelig at du trodde jeg mente at man skulle ha den med seg 24/7? Jeg ser jo at det kunne tolkes slik så jeg beklager at jeg skrev slik at du tolket det på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Del Skrevet 7. august 2021 Lillemus skrev (7 minutter siden): Som du dikter. Du klarte ikke å skjønne at jeg mente at alle bør HA en gyldig legitimasjon? Du tolket meg så bokstavelig at du trodde jeg mente at man skulle ha den med seg 24/7? Jeg ser jo at det kunne tolkes slik så jeg beklager at jeg skrev slik at du tolket det på den måten. Hehe, har hørt før at jeg er noe autistisk, så vi får dele på skylden 50-50 og la det bli med det Og jeg tilgir deg 💗 Anonymkode: b25b5...7c0 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462084-er-det-ikke-rasistisk-at-en-m%C3%A5-vise-id-med-bilde-for-%C3%A5-stemme-i-norge-n%C3%A5-som-bankkort-mister-bilde/#findComment-4051875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.