Gå til innhold

Er det ikke rasistisk at en må vise ID med bilde for å stemme i Norge? Nå som bankkort mister bilde...

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Hvis du tror Trump sine tilhengere var utelukkende rike så tar du feil. Det var hovedsakelig "white trash" som stemte på han. Om det er lurt av de kan diskuteres. Men å koble dette til  rasisme er jo å skyte skyhøyt over mål. Å eie en eller annen form for ID må jo nesten være minstekrav for å bo i ett sivilisert samfunn da. Man må kunne vise ID til politiet blant annet. Å legitimere seg er noe de aller fleste må noen ganger.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe, har hørt før at jeg er noe autistisk, så vi får dele på skylden 50-50 og la det bli med det ;)  Og jeg tilgir deg 💗

Anonymkode: b25b5...7c0

Det er ingen unnskyldning å være autistisk, men det kan være en forklaring.  Utover det så forstår jeg ikke et kvekk av hva denne tråden handler om.  Hva legitimasjon med bilde har med rase å gjøre er langt over min fatteevne.

AnonymBruker
Savannah skrev (24 minutter siden):

Det er ingen unnskyldning å være autistisk, men det kan være en forklaring.  

Tror ting var mer komplisert enn som så, men noen ganger er det bedre å legge ballen død og ta på seg delvis skyld. Hva som faktisk ble skrevet kan alle se. Og hvem som var rimelig og urimelig, saklig og usaklig, autistisk og ikke autistisk, er opp til leserene å dømme. 👽

Savannah skrev (26 minutter siden):

Hva legitimasjon med bilde har med rase å gjøre er langt over min fatteevne.

Huff liker ikke å måtte forsvare venstreradikale (spoiler alert, jeg er ingen venstreradikal), men får gi det et forsøk (hvis venstreradikale ikke er fornøyd med min forklaring får de trå inn selv og utdype, dette er ikke mitt ekspertområde)

Tenk f.eks at 90% av sykepleiere er kvinner. og 90% av  leger er menn. Så sier vi nå kutter vi lønna for alle sykepleiere med 50%, og øker lønna for alle leger med 30%. Fordi det er viktig å verdsette den enorme innsatsen leger gjør !

Er det sexistisk, at nesten alle kvinnene får halvert lønna si, mens nesten alle mennene får lønnsbonus ? Ingen nevnte kjønn noe sted i noen lov. Aldri.

Greia er, om en politikk bevisst rammer i hovedsak en bestemt gruppe individer, være seg kjønn rase eller andre ting, vil det fremstå som sexistisk og rasistisk etc for den gruppen

EN kan argumentere for at det ikke er skumle intensjoner bak og da teller det ikke, men det er umulig å vite folks intensjoner. Kanskje jeg bare synes sykepleiere er overbetalt. Eller kanskje jeg hater kvinnfolk. Hvordan skal du vite det? Alt du vet er at du, som kvinne, får lønna di halvert, mens mannfolka like ved får bonus. Hva vil du føle? Du vil FØLE det sexistisk.

Hvis vi utelukker utfall, fra vår vurdering om noe er sexistisk eller rasistisk, gir du i praksis helt frislipp for sexisme og rasisme, sålenge en bruker "proxier" eller omveier, for å ramme gruppen.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror ting var mer komplisert enn som så, men noen ganger er det bedre å legge ballen død og ta på seg delvis skyld. Hva som faktisk ble skrevet kan alle se. Og hvem som var rimelig og urimelig, saklig og usaklig, autistisk og ikke autistisk, er opp til leserene å dømme. 👽

Jeg tokk ikke parti med noen her.  Jeg påpekte kun at autisme er ikke unnskyldning, men kan være forklaring.  Skyldspørsmål holder jeg meg langt vekk fra. 

Jeg forstår enda mindre nå av såkalt rasisme i valgpraksis.  I mange land får folk stempel på hånda som ikke kan vaskes av før etter en stund.  Hva med det?

AnonymBruker
Savannah skrev (44 minutter siden):

Jeg forstår enda mindre nå av såkalt rasisme i valgpraksis.  I mange land får folk stempel på hånda som ikke kan vaskes av før etter en stund.  Hva med det?

Jeg gir opp, men neste gang du møter noen venstreradikale så får du høre med dem. Tror det er en del av dem på kvinneguiden. Personlig syntes jeg mitt eksempel var bra representasjon av deres ståsted, men er det ikke godt nok må du nok til kilden. Og spørre noen ekte venstreradikale om hva rasisme er etc. Jeg er ingen venstreradikal.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gir opp, men neste gang du møter noen venstreradikale så får du høre med dem. Tror det er en del av dem på kvinneguiden. Personlig syntes jeg mitt eksempel var bra representasjon av deres ståsted, men er det ikke godt nok må du nok til kilden. Og spørre noen ekte venstreradikale om hva rasisme er etc. Jeg er ingen venstreradikal.

Jeg forstår argumentene med at det er et problem at fattige ikke har tilgang til Id, men ikke at det går på rasisme.  Jeg har ganske god greie på hva rasisme er og tror neppe at jeg kommer til å lete etter noe som i din oppfatning er venstreradikalisme.  Jeg forstår ikke hvorfor du skal proppe det inn i hodet på dolere at dette er rasisme.  Jeg har ikke sett mye til kloke diskusjoner på kvinneguiden, men nå er jeg ikke mye der heller.

Annonse

AnonymBruker
Savannah skrev (21 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du skal proppe det inn i hodet på dolere at dette er rasisme.

Ok beklager å (tydeligvis) ha proppet dette inn i hodet på dolere. 

Det er tydelig at ingen, med mulig 1 unntak, forstod hva jeg mente med tråden. Og, om alle misforstår noe, så må en innse at det er ens egen skyld i å ha formulert ting på en for dårlig måte i forhold til målgruppen. Så jeg tar på meg skylden for alt. Og beklager.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok beklager å (tydeligvis) ha proppet dette inn i hodet på dolere. 

Det er tydelig at ingen, med mulig 1 unntak, forstod hva jeg mente med tråden. Og, om alle misforstår noe, så må en innse at det er ens egen skyld i å ha formulert ting på en for dårlig måte i forhold til målgruppen. Så jeg tar på meg skylden for alt. Og beklager.

Jeg har ikke lest tråden, men hvis du mener at det blant de fattigste befinner seg minoriteter så er det vel ikke vanskelig å forstå hva du mener.  

Anonymkode: c64af...b27

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke lest tråden, men hvis du mener at det blant de fattigste befinner seg minoriteter så er det vel ikke vanskelig å forstå hva du mener.  

Anonymkode: c64af...b27

Det var en kombinasjon av en debatt om stemme ID i Norge, sammen med en debatt om (dekningen av) debatten om stemme ID i USA. Med retoriske grep forsøkte jeg å slå disse sammen for å se hvordan ordlyden og vinklingen i den ene, vil funke i den andre, og ha en samlet debatt om folks vurdering av disse temaene samlet sett og veien videre for Norges del.

Konklusjonen ble at alle ble super forvirret og ikke skjønte noe som helst av noen ting, bortsett fra en fyr som tydeligvis har fulgt litt med og tok referanser etc.

Om nesten ingen skjønner hva du sier, har du lagt nivået på debatten og forkunnskapskravene for å delta i debatten på en god måte alt for høyt. Og det må TS ta på seg ansvaret for. Men sånn er livet, noen ganger prøver en og feiler, og akkurat det er jeg veldig vant til altså ;) 

Tror det vil bli flere debatter angående dette i fremtiden når problemet blir mer omfattende ettersom bilde på bankkort fases ut, men forhåpentligvis bedre organisert enn min debatt ;) Så får vi se hva som skjer.

AnonymBruker
Savannah skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår argumentene med at det er et problem at fattige ikke har tilgang til Id, men ikke at det går på rasisme.  Jeg har ganske god greie på hva rasisme er 

Såpass ja. Ikke dårlig. Har du "ganske god greie" på hva autisme er også?

Anonymkode: 2042c...062

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Såpass ja. Ikke dårlig. Har du "ganske god greie" på hva autisme er også?

Ja det har jeg faktisk, men jeg har ikke tenkt å diskutere autisme i kveld.  Jeg har jobbet mye med autisme.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://www.vi.no/okonomi/legitimasjon-pa-bankkort-forsvinner/73650230

DNB sluttet visst i April 2021 så om under 3 år vil alle DNB kunder mangle bilde på gyldig bankkort. De kan ta vare på det gamle og bruke det til å stemme, men mange vil ikke tenke over det og kaste det. Noen av bankene skal angivelig tilby mulighet for å velge bilde på bankkortet, enn så lenge.

Hvorfor et gammeldags analogt ID-kort? Hvorfor ikke et digitalt ID-kort knyttet opp mot Bank ID? Men nei, det var visst noen som syntes det var en god idé å bruke mer enn 10 år og hundrevis av millioner kroner på å finne opp hjulet på nytt.

Det er mange situasjoner hvor man kan bli bedt om å legitimere seg. Pass er gyldig i 10 år. Tipper ID-kort er gyldig like lenge. Det blir under 5 kr i måneden. Det tror jeg de fleste har råd til. Det er ikke andre sitt ansvar å legitimere deg. Jeg har ikke hatt bilde på bankkortet de siste 15 åra, muligens lenger enn det også. Da jeg mistet (altså mistet, ikke fratatt) førerkortet, måtte jeg bruke pass for å få ut medisiner.  

Annonse

Ikkeanonymnok

Rasistisk er det vel strengt talt ikke med mindre kun personer av et spesifikt opphav har mulighet til å få ID-kort. 
Diskriminerende kan det derimot være hvis man strekker det litt langt.

Jeg tenkte det var helt opplagt hva TS egentlig ville frem til.

Hn pekte på det absurde i at demokrater i USA mener det er rasistisk å kreve ID for å avgi stemme, samtidig som man (gudskjelov) krever ID i Norge. Nordmenn støtter gjerne demokrater av gammel vane uansett hvor tullete kampsaken er.

For meg virker det som om de nevrotypiske i tråden ikke skjønner ironi.

Endret av Grendel
Grendel skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte det var helt opplagt hva TS egentlig ville frem til.

Hn pekte på det absurde i at demokrater i USA mener det er rasistisk å kreve ID for å avgi stemme, samtidig som man (gudskjelov) krever ID i Norge. Nordmenn støtter gjerne demokrater av gammel vane uansett hvor tullete kampsaken er.

For meg virker det som om de nevrotypiske i tråden ikke skjønner ironi.

Jeg vet ikke hvem du betrakter som "nevrotypisk", men jeg ser ikke det rasistiske i å kreve ID så lenge det blir krevet av alle.  At det rammer minoriteter fremfor den hvite majoriteten kan godt hende, men det å kreve ID er ikke rasistisk i seg selv.

Hva kaller du det i Norge når mennesker som viser full Id og har stemmerett blir vist fra stemmelokalet fordi de ikke kunne norsk, og valgleder mente at de som ikke kunne norsk ikke skulle stemme?  Jeg har vært i slike konkrete situasjoner hvor jeg stoppet det tullet, men det var bare et eneste valglokale.

AnonymBruker
Savannah skrev (27 minutter siden):

Hva kaller du det i Norge når mennesker som viser full Id og har stemmerett blir vist fra stemmelokalet fordi de ikke kunne norsk, og valgleder mente at de som ikke kunne norsk ikke skulle stemme?  Jeg har vært i slike konkrete situasjoner

Hva kaller du det?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva kaller du det?

Det kan være rasisme, men jeg vil kalle det alvorlig brudd på menneskerettigheter uavhengig av folkegruppe.  De som er analfabeter trenger hjelp til å stemme, men det står ikke noe om det i norsk valglov.

Savannah skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem du betrakter som "nevrotypisk", men jeg ser ikke det rasistiske i å kreve ID så lenge det blir krevet av alle.  At det rammer minoriteter fremfor den hvite majoriteten kan godt hende, men det å kreve ID er ikke rasistisk i seg selv.

Hva kaller du det i Norge når mennesker som viser full Id og har stemmerett blir vist fra stemmelokalet fordi de ikke kunne norsk, og valgleder mente at de som ikke kunne norsk ikke skulle stemme?  Jeg har vært i slike konkrete situasjoner hvor jeg stoppet det tullet, men det var bare et eneste valglokale.

Å være nevrotypisk innebærer å ikke være autist. Det er i alle fall det jeg mente.

Uansett: USA har en historie med strukturell rasisme, men jeg anser det ikke som rasistisk å kreve ID, verken i USA eller Norge.

Valglederen du beskriver høres  ut som en idiot. Det kan man godt kalle rasisme.

Grendel skrev (2 minutter siden):

Å være nevrotypisk innebærer å ikke være autist. Det er i alle fall det jeg mente.

Uansett: USA har en historie med strukturell rasisme, men jeg anser det ikke som rasistisk å kreve ID, verken i USA eller Norge.

Valglederen du beskriver høres  ut som en idiot. Det kan man godt kalle rasisme.

Den strukturelle rasismen har eksistert overalt.  Den kom veldig til uttrykk i USA pga. slaveriet, men husk at det var europeere som hentet afrikanere og noen av afrikanere kom som slaver til Europa også.  Tankegangen var ikke særlig annerledes i hvert fall og jeg er gammel nok til å ha hørt snakket hverdagslig om villmenn i Afrika, og de var menneskeetere.  Jeg husker godt vitsene hvor hvite menn med hatten på kokte i en gryte med "villmennene" dansende rundt.  Hottentott og neger var også vanlige ord, jmfr. Hoa hottentott.

Valglederen var en idiot, men hun er ikke den eneste idioten i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...