Gå til innhold

Renter på sparekonto er 0.20%

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ISW skrev (5 minutter siden):

Du kan gjerne ha de i et fond, eller i madrassen for den del. Poenget er at du skal ha en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

Det ville vært spesielt hvis jeg fikk uforutsette utgifter som var 3x månedslønnen min.  Å kjøpe fond og aksjer er noe annet enn sparekonto med 0.20% renter.

Madrassen er kanskje en god ide.  Jeg har et avtagbart madrasstrekk så det går an😁

Savannah skrev (2 minutter siden):

Det ville vært spesielt hvis jeg fikk uforutsette utgifter som var 3x månedslønnen min.  Å kjøpe fond og aksjer er noe annet enn sparekonto med 0.20% renter.

Madrassen er kanskje en god ide.  Jeg har et avtagbart madrasstrekk så det går an😁

Har du råd til å tape (store deler av) pengene, lønner det seg å investere dem

Har du ikke råd til å tape (store deler av) pengene, må du ha dem i banken og la inflasjonen spise dem opp.

Denne politikken, over veldig mange år, fører til at de rike blir rikere, og de fattige blir fattigere.

At en kan ha så lav rente over så lang tid er utenfor min fatteevne, føles (for meg) ut som en gigantisk boble, men heldigvis er jeg smart nok til å innse at jeg er for dum til å være smart nok til å spå fremtiden 👻

Men, vi får se hva som skjer.

Anonymkode: 38301...902

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du råd til å tape (store deler av) pengene, lønner det seg å investere dem

Har du ikke råd til å tape (store deler av) pengene, må du ha dem i banken og la inflasjonen spise dem opp.

Denne politikken, over veldig mange år, fører til at de rike blir rikere, og de fattige blir fattigere.

At en kan ha så lav rente over så lang tid er utenfor min fatteevne, føles (for meg) ut som en gigantisk boble, men heldigvis er jeg smart nok til å innse at jeg er for dum til å være smart nok til å spå fremtiden 👻

Men, vi får se hva som skjer.

Anonymkode: 38301...902

Det har lønnet seg lenge å ta lån og investere.  Å betale ned lån på eiendom som stiger i verdi, er den beste måten.  Jeg har ingen tro på boligkrakk de neste årene.

Drømmeautomat
Savannah skrev (1 time siden):

Aldri i verden om jeg kommer til å ha 3x månedslønn på sparekonto til 0.20%.

Hvor kommer du til å ha det da? Jeg trader aksjer aktivt, men har likevel over halvparten av pengene mine på sparekonto til elendig rente nå. Mindre risiko har sin pris, men kan være verdt det.

Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Hvor kommer du til å ha det da? Jeg trader aksjer aktivt, men har likevel over halvparten av pengene mine på sparekonto til elendig rente nå. Mindre risiko har sin pris, men kan være verdt det.

Jeg har noen få tusenlapper på sparekonto, men jeg foretrekker fond og betale ned lån.  Jeg ville aldri hatt mer enn 20 000 kr. på sparekonto uten renter.

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ca 100 000 i buffer på vanlig sparekonto med dårlig rente. Resten har jeg i aksjer og aksjefond. Det er greit å ha litt på vanlig sparekonto. 

Anonymkode: 28864...5ea

Det går an å ta ut penger fra fond, hvis man plutselig skulle trenge det.  Jeg kan ikke tenke meg hva det skulle være som jeg manglet mye penger til.

Drømmeautomat

Hvis man sparer i et fond må man ta høyde for at verdien kan halvere seg i løpet av en måned eller to og at det kan ta flere år før den er tilbake der den var i utgangspunktet. Dette skjedde i 2008. Det er mye ukritisk i pressen om at det alltid lønner seg å spare i fond eller aksjer, men ikke så mye om risikoen.

Drømmeautomat skrev (På 10.8.2021 den 22.42):

Hvorfor stemmer du egentlig Rødt? Du framstår på mange måter som en kapitalist? 

Drømmeautomat skrev (4 timer siden):

Hvis man sparer i et fond må man ta høyde for at verdien kan halvere seg i løpet av en måned eller to og at det kan ta flere år før den er tilbake der den var i utgangspunktet. Dette skjedde i 2008. Det er mye ukritisk i pressen om at det alltid lønner seg å spare i fond eller aksjer, men ikke så mye om risikoen.

Jeg har ikke så mye penger at dette bekymrer meg.  Har brukt livet mitt på noe annet enn spare penger til arvingene.

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg er kommunist, men enn så lenge må jeg spille spillet det kapitalistiske hegemoniet har lagt opp til. 

"Enn så lenge" - bare frem til vi har et kommunistisk samfunn?

Anonymkode: cb1e6...6f2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...