Gå til innhold

Prioriter oss, eller mist stemmen vår

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg synes de 5 punktene/kravene ser rimelige og fornuftige ut.

(Jeg synes det er retorisk mislykket å trekke inn korona siden det aldri ble New-York forhold i Norge.)

Jeg har jo ikke noe greie på helsevesenet,  men siden det er en enorm, sentralisert struktur går jeg ut fra at det er mye dårlige "sparetiltak" og skjemavelde som blir tredd ned over hodet på folk, og at det ødelegger både trivsel og effektivitet. Altså tror jeg det er sunt med noen private aktører som kan vise at ting kan gjøres annerledes. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noen synspunkter?

Anonymkode: de2c5...d46

Tenker det samme som alltid.

Vi lever for lenge og det krever for mye resurser å opprettholde vår levestandard/helse over så mange år. Alle blir tynet for hard for å oppnå dette, inkludert leger og sykepleiere. Og løsningen er bare å refordele fra noen til noen, virker noen mene.. men løser det egentlig problemet ?

Personlig er jeg også ingen tilhenger av å bruke "fortellinger" for å argumentere (det minner meg om CRT), jeg foretrekker data og fakta. Fortellinger kan alltid vinkles i alle mulige retninger for å fremme en gitt agenda, det er ikke noe en kan trekke noe data ut av. Om du gir makt til fortellinger, gir du egentlig makten til DE heldige som FÅR LOV til å fortelle fortellinger. Hva med de som ikke får spalteplass i mediene til å fortelle sine fortellinger, de vil måtte betale for å dekke opp for kostnadene til de som får fortelle sine fortellinger. Det er et dårlig system å finne "rettferdighet" på. 

Har selv en fortelling som kan virke samsvare med fortellingen i avisen så tviler ikke på at den forteller det som data og fakta ville vist, ved at jeg har fått dårlig oppfølging av helsevesenet for et meget plagsomt problem jeg har, de virker drøye ting ut maksimalt i tid i hva som virker være et (fullstendig urealistisk) håp om at det går over av seg selv eller at en ordner privat lege eller gir opp og bare lever med problemet, så de slipper å måtte løse problemet. Hadde jeg visst på forhånd at det var strategien deres ville jeg bare dratt til privat lege med en gang og spart noen år med unødig lidelse siden prislappen ville være relativt overkommelig for mitt problem. 

Anonymkode: 9049a...92a

Jeg pleier å være enig med han men jeg er ikke enig i denne (bortsett fra at det er litt gøy at han gjør narr av Kvinneguiden). 

Du blir ikke helsepersonell for å bli rik eller jobbe behagelige arbeidstider. Du blir det fordi du har en genuin interesse for å hjelpe andre og er villig til å gå gjennom ild og vann for å gjøre det. Selv klokken 19 om kvelden. 

Hvorvidt Kaveh tjener 1,4 eller 1,6 mill i året tror jeg er underordnet. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, å være helsepersonell er ikke et kall. 

Anonymkode: 1f326...1ec

Du tror det er lønna eller de "ekstremt gode" arbeidsvilkårene, det spinnville stresset, arbeidet til alle døgnets tider, eller frynsegodene man blir helsepersonell for? 😄 

Anonymkode: 89c87...0d4

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du tror det er lønna eller de "ekstremt gode" arbeidsvilkårene, det spinnville stresset, arbeidet til alle døgnets tider, eller frynsegodene man blir helsepersonell for? 😄 

Du tror det er fordi det et kall?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, å være helsepersonell er ikke et kall. 

Jeg har bare ikke sansen for at godt betalte mennesker klager over lønn og arbeidsvilkår.

Leger, og fastleger spesielt, er absolutte lønnsvinnere. I motsetning til hva mange tror, er det svært få 3-årige utdannelser som gir bedre betalt enn sykepleier. Sykepleiere er både overtidsbetalt og har tillegg for ubekvem arbeidstid. Dette, på toppen av det jeg skriver om at å være helsepersonell krever en genuin interesse for å hjelpe, gjør at min sympati dessverre blir liten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tror det er fordi det et kall?

Du definerer ikke hva du legger i begrepet "kall". Et Gud`s kall? Nei. Men en sterk interesse for å hjelpe andre? Helt klart. Om ikke hadde det ikke fristet å jobbe hver annehver jul og påske. Og streve med søvnproblemer etter å ha jobbet dag, natt og kveld i en årrekke. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du definerer ikke hva du legger i begrepet "kall". Et Gud`s kall? Nei. Men en sterk interesse for å hjelpe andre? Helt klart. Om ikke hadde det ikke fristet å jobbe hver annehver jul og påske. Og streve med søvnproblemer etter å ha jobbet dag, natt og kveld i en årrekke. 

De fleste gjør det nok for lønna sin skyld. Og ikke minst pga den status og prestisje det gir å være lege. Man blir høyt aktet og ansett da. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De fleste gjør det nok for lønna sin skyld. Og ikke minst pga den status og prestisje det gir å være lege. Man blir høyt aktet og ansett da. 

Har ikke snakket om leger, som du ser skrev jeg generelt om helsepersonell. Kjenner ikke konkret til hva legers situasjon er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...