Gå til innhold

Bør vi holde samfunnet stengt enda lengre? Tenk på kidsa!

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/meninger/uansvarlig-helsepolitikk/74107430

Ekspertisen i dagbladet mener det er uforsvarlig å åpne opp i september på tross av at alle over 18 da vil ha fått tilbud om å ta vaksine.

Nå skal samfunnet holdes stengt enda lengre fordi vi tydeligvis skal vaksinere alle barn først, mener de.

Hva mener dere, er 1 og et halvt år nedstengning nok, eller bør vi ta en 2 år eller 2.5 års nedsteningning for å være på den sikre siden ? 

Og reduseres ikke effekten av vaksinene etter noen år uansett? Så de voksne bør kanksje få en booster shot evt oppdatert vaksine tilpasset mutasjoner før vi åpner opp etter at kidsa har fått vaksine. For å være på den trygge siden ?

Hva mener dere om vaksineringsstrategien? Kjør debatt !

Anonymkode: d0a35...1e0

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Jeg syns det er nok. Åpne opp fordi tenk på kidsa! Barna lider mer av nedstengning enn å få korona. Statistikken viser at svært få barn får alvorlig sykdom av korona. Vi får ta sjansen å åpne opp. Det kommer til å ta en evighet før barna får vaksine.

Endret av Ny Medlem
Worrisome Plenty

Det er folk som er i høyrisikogruppene som ikke får effekt av vaksinen. Folk med diverse typer kreft, samt de som går på sterke immunsupprimerende medisiner feks. etter organtransplantasjon. Blant nyretransplanterte er det en dødelighet på 1 av 4 av de som får korona. Jeg synes vi burde holde ut litt til. 

Jeg håper det kommer en antiviral medisin snart de som ikke kan få nytte av vaksinen kan ta. De må leve i sterk frykt disse uheldige personene.

Endret av Worrisome Plenty

Annonse

Worrisome Plenty skrev (18 minutter siden):

Det er folk som er i høyrisikogruppene som ikke får effekt av vaksinen. Folk med diverse typer kreft, samt de som går på sterke immunsupprimerende medisiner feks. etter organtransplantasjon. Blant nyretransplanterte er det en dødelighet på 1 av 4 av de som får korona. Jeg synes vi burde holde ut litt til. 

Jeg håper det kommer en antiviral medisin snart de som ikke kan få nytte av vaksinen kan ta. De må leve i sterk frykt disse uheldige personene.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/VqWan3/vi-maa-ta-debatten-om-ivermectin

Anonymkode: db66c...6cf

Jeg leste at hele 30% av ungdom mellom 11 og 19 i Sverige har hatt covid-19. (De har antistoffer i blodet). Totalt 25% av alle barn og unge.

Det må være ganske solid datagrunnlag for å si noe om hvor farlig dette er for barn.

Ellers tenker jeg man først må ta en beslutning om barn ned til 12 skal vaksineres eller ikke. Hvis svaret er "ja" kan man se på risikoen ved å ha et åpent samfunn frem til de er vaksinert.

Grendel skrev (55 minutter siden):

Jeg leste at hele 30% av ungdom mellom 11 og 19 i Sverige har hatt covid-19. (De har antistoffer i blodet). Totalt 25% av alle barn og unge.

Det må være ganske solid datagrunnlag for å si noe om hvor farlig dette er for barn.

Sier smitteantall blant barn noe om hvor farlig det er for barn altså? Trodde ikke det. Trodde det var alvorlig sykdom som sa noe om hvor farlig viruset er. 

Anonymkode: fc5a1...31f

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sier smitteantall blant barn noe om hvor farlig det er for barn altså? Trodde ikke det. Trodde det var alvorlig sykdom som sa noe om hvor farlig viruset er. 

Man kan se på hvor mange barn i Sverige som får alvorlig sykdom.

Når 25- 30% har vært smittet har man et solid tallgrunnlag.

Grendel skrev (4 minutter siden):

Man kan se på hvor mange barn i Sverige som får alvorlig sykdom.

Når 25- 30% har vært smittet har man et solid tallgrunnlag.

Men hvor stor det at de har fått alvorlig sykdom?

Grendel skrev (Akkurat nå):

Ingen steder. Er ikke der litt pussig?

Jo, det er det :) Antall smittetde barn, selv om det er høyt, sier ingenting om hvor mange av dem som har fått alvorlig sykdom. Og det er hvor mange som har fått alvorlig sykdom som er det viktigste her, ikke hvor mange som er smittet. Barn klarer veldig fint å gjennomgå Covid uten problemer. Det er det myndighetene sier ihvertfall. 

Annonse

Drømmeautomat

Undersøkelser før delta tyder på at barn sjelden blir alvorlig syke eller dør pga. covid. Når det gjelder long-covid trengs mer data, det samme gjelder delta. De har kommet rapporter fra sykehus om at det virker som barn kan bli sykere av delta, men det er ikke nok god kunnskap om dette ennå.

Delta er så smittsom at alle som ikke er vaksinert vil måtte regne med å få den. Om vi fortsetter som nå uten innstramninger vil vi i følge FHI måtte regne med over 1 million smitta og 14 000 innleggelser fram til mars 2022 (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66P1RO/de-glemte-aa-fortelle-det-med-liten-skrift). Selv om covid ikke ser ut til å være så farlig for barn så vil barn under en så kraftig smittebølge også ende opp på sykehus og dø. Jeg tror aksepten for at  barn dør av covid er lav i Norge. Min konklusjon er derfor at uansett hva man måtte mene om å åpne opp så er det urealistisk at det blir en total og varig gjenåpning snarlig.

Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Undersøkelser før delta tyder på at barn sjelden blir alvorlig syke eller dør pga. covid. Når det gjelder long-covid trengs mer data, det samme gjelder delta. De har kommet rapporter fra sykehus om at det virker som barn kan bli sykere av delta, men det er ikke nok god kunnskap om dette ennå.

Delta er så smittsom at alle som ikke er vaksinert vil måtte regne med å få den. Om vi fortsetter som nå uten innstramninger vil vi i følge FHI måtte regne med over 1 million smitta og 14 000 innleggelser fram til mars 2022 (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/66P1RO/de-glemte-aa-fortelle-det-med-liten-skrift). Selv om covid ikke ser ut til å være så farlig for barn så vil barn under en så kraftig smittebølge også ende opp på sykehus og dø. Jeg tror aksepten for at  barn dør av covid er lav i Norge. Min konklusjon er derfor at uansett hva man måtte mene om å åpne opp så er det urealistisk at det blir en total og varig gjenåpning snarlig.

Og så kommer Zeta varianten med ny kraftig smittebølge etterfult av Eta og Theta. Skal vi fortsette å holde samfunnet nedstengt til evig tid? Tror ikke det. 

Drømmeautomat

All erfaring og signaler fra helsemyndighetene tyder på at over 200 innlagte på intensivavdelingene vil føre til nedstegninger. Derfor er sjansen for nye nedstegninger fram mot jul og seinere meget høy. Delta vil sørge for at de som ikke har vaksinert seg enten oppnår immunitet eller dør, noe som vil øke flokkimmuniteten, forhåpentligvis også mot nye varianter. Så nedstegninger til evig tid er usannsynlig. Fortsatte tiltak et år til er meget sannsynlig.

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

All erfaring og signaler fra helsemyndighetene tyder på at over 200 innlagte på intensivavdelingene vil føre til nedstegninger. Derfor er sjansen for nye nedstegninger fram mot jul og seinere meget høy. Delta vil sørge for at de som ikke har vaksinert seg enten oppnår immunitet eller dør, noe som vil øke flokkimmuniteten, forhåpentligvis også mot nye varianter. Så nedstegninger til evig tid er usannsynlig. Fortsatte tiltak et år til er meget sannsynlig.

Det er svært sannsynlig når det kommer nye varianter som dagens vaksiner ikke hjelper mot.

Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Per i dag fins det ingen varianter vaksinene ikke beskytter godt mot. Underbygg påstanden din hvis du mener det vil bli sluttspillet.

Vaksinene fungerer dårligere mot delta og det er ikke usannsynlig nyere varianter vil beskyttes enda dårligere mot. Noe annet er ønsketenkning.

Drømmeautomat

Ekspertene er uenige med deg, men du sitter muligens på kunnskap de ikke har og som du heller ikke vil dele her, hva veit jeg.

https://www.politico.eu/article/why-your-vaccine-will-probably-keep-working-to-stop-the-coronavirus/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...