Gå til innhold

Politiet har plombert leiligheten og det blir ikke vasket etter at død person har ligget i mange uker. Lukter forferdelig.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det har vært en trist hendelse i blokka vår. En død person har ligget i mange uker. Da vi kom hjem fra ferie 13 juli, kjente vi dårlig lukt i 1 etage. Vi bor i 9-ende og kjenner kun de som bor i samme etasje. Har ingen oversikt over hvem som bor nedover i etasjene.  Samboer trodde det kom fra søppelsjakta. Det ble verre med tiden og jeg sa : - Tenk om det ligger en død person i en av leilighetene? - Nei, det lukter bikkje, sier samboer da. Dagene går og lukten forvinner ikke. Tvert i mot. Det blir verre. - Nå ringer jeg til politiet, sier jeg.  -Hva kan politiet gjøre, sier sambo ? - De må jo finne ut om det ligger en død person her ? Er ikke det deres jobb ?. Slutt å tulle nå- Det er nok en student som ikke har tømt søpla si før han dro hjem på ferie, sier han da. Hen får seg nok en utrivelig overraskelse når hen kommer tilbake. Tre forskjellige forklaringer på en måned.

Det går enda flere dager og jeg treffer på en kar i heisen. Vi begynner å snakke om lukta. Han synes det er flaut å ta i mot besøk pga lukta. Han får navnet på styreformannen av meg. Han vil klage.

Nå sist fredag skulle jeg reise på fjellet. Da jeg åpner ytterdøra til gangen slår lukta mot meg helt opp til 9-ende etasje. Da tenker jeg: Nå er det nok. Jeg tar affære når jeg kommer hjem. Måtte dra avgårde og fikk ikke gjort noe da. Da jeg var kommet frem til fjellet, sender jeg melding til samboer ang saken.

Får til svar: - Ja, jeg vet det. Har akkurat fått vite at de har hentet ut en død person som har ligget lenge. Lukta opp til oss kom nok av at de har åpnet døra og båret liket ut rett før du dro. Da forverret lukta seg.

Var det ikke det jeg sa ? Irritert på meg selv for at jeg ikke gjorde noe. Fryktelig å tenke på, men jeg trodde ikke helt på det jeg selv sa at det kunne være et lik, men det var det altså 😞 Vi har kjent lukta i en måned og vi vet ikke hvor lenge personen lå død før vi kjente lukt. Det er flaut av vi ikke reagerte 😞 Personen må ha vært veldig ensom som ikke ble savnet 😞

Liket er tatt vekk, men det lukter forferdelig. I går satt vi på verandaen og spiste og vi begge kjente en eim av lukt som kom 😞 Antagelig gjennom lufteanlegget på taket iom at vi bor på toppen. Synes jeg kjenner det på badet også. En søtlig lukt, men vet ikke om det er noe jeg innbiller meg. Naboen er også veldig fortvilet . De får lukta inn på soverommet sitt, sier de. Det blir ikke gjort noen ting. Politiet venter på obduksjonsrapport.

Jeg skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid. Jeg forstår ikke at det ikke blir tatt hensyn til oss som bor her. Har så lyst til å ringe politiet i morgen. Er så fortvilet over dette. Hvor lang tid tar en obduksjon da ? Noen som vet ?

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Var det ikke det jeg sa ? Irritert på meg selv for at jeg ikke gjorde noe. Fryktelig å tenke på, men jeg trodde ikke helt på det jeg selv sa at det kunne være et lik, men det var det altså 😞 Vi har kjent lukta i en måned og vi vet ikke hvor lenge personen lå død før vi kjente lukt. Det er flaut av vi ikke reagerte 😞 Personen må ha vært veldig ensom som ikke ble savnet 😞

Tidligere i år fant politiet en mann som hadde ligget død i 9 år! Det er mange ensomme derute som ikke har noe nettverk ja.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dod-mann-funnet-i-oslo-leilighet---hadde-ligget-dod-i-ni-ar/73603317

Anonymkode: a2c27...90a

Å, så forferdelig! 

Skjønner godt at dere er fortvilet. Lett å være etterpåklok, du skulle nok ha ringt politiet da dere kom hjem fra ferie ja.

Jeg har syklet forbi et sted de siste ukene hvor det lukter fælt. Ikke søppel , mer død. Regner med at det ligger et dødt rådyr eller en rev i krattet der - men det kan jo også være et lik... har ikke undersøkt ennå...

Dere får lufte alt dere kan. Men jeg er redd lukta sitter i en stund...

Ei gammel tante til mannen min døde i leiligheten sin. Hun ble heldigvis funnet max 3 dager etter hun døde. Hun ble obdusert, og inntil rapporten var klar, var leiligheten plombert. Husker ikke hvor lang tid det tok... en uke eller to?

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tidligere i år fant politiet en mann som hadde ligget død i 9 år! Det er mange ensomme derute som ikke har noe nettverk ja.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dod-mann-funnet-i-oslo-leilighet---hadde-ligget-dod-i-ni-ar/73603317

Anonymkode: a2c27...90a

Uvanlig å ligge så lenge, men skjer vist ganske hyppig at folk blir liggende over en uke i Oslo : Hentet fra google Mellom 2013 og 2017 var det 140 mennesker i Oslo som lå døde i mer enn en uke.

Nicklusheletida
påskelilje skrev (32 minutter siden):

Å, så forferdelig! 

Skjønner godt at dere er fortvilet. Lett å være etterpåklok, du skulle nok ha ringt politiet da dere kom hjem fra ferie ja.

Jeg har syklet forbi et sted de siste ukene hvor det lukter fælt. Ikke søppel , mer død. Regner med at det ligger et dødt rådyr eller en rev i krattet der - men det kan jo også være et lik... har ikke undersøkt ennå...

Dere får lufte alt dere kan. Men jeg er redd lukta sitter i en stund...

Ei gammel tante til mannen min døde i leiligheten sin. Hun ble heldigvis funnet max 3 dager etter hun døde. Hun ble obdusert, og inntil rapporten var klar, var leiligheten plombert. Husker ikke hvor lang tid det tok... en uke eller to?

Undersøk det. Vet aldri. 

Annonse

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid. Jeg forstår ikke at det ikke blir tatt hensyn til oss som bor her. Har så lyst til å ringe politiet i morgen. Er så fortvilet over dette. Hvor lang tid tar en obduksjon da ? Noen som vet ?

Selve obduksjonsrapporten tar ganske lang tid å ferdigstille - tror det er vanlig å vente minst 5-8 uker (husker ikke helt lenger) - men det kan hende det går raskere når det er politiet som har begjært obduksjon. 

Nicklusheletida
frosken skrev (13 minutter siden):

Selve obduksjonsrapporten tar ganske lang tid å ferdigstille - tror det er vanlig å vente minst 5-8 uker (husker ikke helt lenger) - men det kan hende det går raskere når det er politiet som har begjært obduksjon. 

Vi fikk nettopp beskjed om at de begynner sanering i dag. Fikk ikke sove i natt pga dette. Er nok litt psykisk også. Bare det at jeg vet om hva som har skjedd, gjør at jeg blir kvalm. Ble ikke bedre av at naboen sa at de plages også. Hadde planlagt å reise bort og ta hjemmekontor hos noen andre. Men blir forhåpentligvis bedre snart nå. 

Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Vi fikk nettopp beskjed om at de begynner sanering i dag. Fikk ikke sove i natt pga dette. Er nok litt psykisk også. Bare det at jeg vet om hva som har skjedd, gjør at jeg blir kvalm. Ble ikke bedre av at naboen sa at de plages også. Hadde planlagt å reise bort og ta hjemmekontor hos noen andre. Men blir forhåpentligvis bedre snart nå. 

Det var godt! 

Da vil det forhåpentligvis bli bedre i løpet av få dager. 

Huff, jeg forstår at man kan få fryktelig dårlig samvittighet av å høre om noen som har ligget død lenge alene, men husk på at det er ikke alle som ønsker kontakt med omverdenen og som foretrekker å leve alene. 

Jeg er en av de som har valgt bort all kontakt med mennesker. Trives i eget selskap og vil ha minst mulig med andre mennesker å gjøre, og jeg vet at jeg en dag blir en av disse som blir funnet flere uker etter min død da jeg ikke har venner, familie eller annet nettverk. Mange som hører om det i ettertid vil jo selvfølgelig si at det er trist, men for meg så har jeg da levd livet slik det passer meg best.

Ikke la det hjemsøke dere for mye, det er uansett for sent å gjøre noe med det nå. Dere kunne jo ikke ha visst at han eller hun var alene og ikke hadde noen andre. Eventuelt i fremtiden kan dere bli flinkere til å holde utgikk og spørre de som virker ensomme.

Anonymkode: a1f6f...bb8

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff, jeg forstår at man kan få fryktelig dårlig samvittighet av å høre om noen som har ligget død lenge alene, men husk på at det er ikke alle som ønsker kontakt med omverdenen og som foretrekker å leve alene. 

Jeg er en av de som har valgt bort all kontakt med mennesker. Trives i eget selskap og vil ha minst mulig med andre mennesker å gjøre, og jeg vet at jeg en dag blir en av disse som blir funnet flere uker etter min død da jeg ikke har venner, familie eller annet nettverk. Mange som hører om det i ettertid vil jo selvfølgelig si at det er trist, men for meg så har jeg da levd livet slik det passer meg best.

Ikke la det hjemsøke dere for mye, det er uansett for sent å gjøre noe med det nå. Dere kunne jo ikke ha visst at han eller hun var alene og ikke hadde noen andre. Eventuelt i fremtiden kan dere bli flinkere til å holde utgikk og spørre de som virker ensomme.

Men man må også huske på at ofte kommer ønsket om å isolere seg og ville være alene av psykisk sykdom. 

Selvom man isolerer seg så er det ikke alltid det er det de ønsker, men at de er for syke til å være sosiale. Kanskje de er i dyp psykose eller deprimerte. Depresjon er sykdom. 

Anonymkode: 3fe58...0a6

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men man må også huske på at ofte kommer ønsket om å isolere seg og ville være alene av psykisk sykdom. 

Selvom man isolerer seg så er det ikke alltid det er det de ønsker, men at de er for syke til å være sosiale. Kanskje de er i dyp psykose eller deprimerte. Depresjon er sykdom. 

Anonymkode: 3fe58...0a6

For noen ja, men ikke alle. 

Eneste man kan gjøre er jo å ta kontakt med disse menneskene om man ser dem og prøve å bli kjent med dem og få et vennskap. Ellers så kan man jo ikke tvinge seg på folk uansett om det er sykdom eller annet bak som er grunnen til at de er alene.

Annonse

Nicklusheletida skrev (21 timer siden):

Liket er tatt vekk, men det lukter forferdelig.

Uff, skjønner at dette har vært kjipt. - Godt saneringen har startet.

Vi opplevde også at en eldre person ble liggende. Jeg gikk i flere dager og kikket etter den eldre av ulike grunner og etter en uke fikk jeg samboeren min til å ringe familien. Da gikk det slag i slag og vedkommende hadde ligget ca en uke død. Merket ikke noe lukt, men leiligheten ble umiddelbart malt. Tøff jobb for de som må gå inn slik. 

Jeg hadde ikke villet bo i en leilighet etter at noen hadde dødd der! Leiligheten blir jo sanert og pusset opp igjen, men tanken på å bo i en leilighet hvor noen har dødd gjør meg redd. Redd det spøker der da. 

Anonymkode: fc496...33f

Nicklusheletida
cilie skrev (1 time siden):

Uff, skjønner at dette har vært kjipt. - Godt saneringen har startet.

Vi opplevde også at en eldre person ble liggende. Jeg gikk i flere dager og kikket etter den eldre av ulike grunner og etter en uke fikk jeg samboeren min til å ringe familien. Da gikk det slag i slag og vedkommende hadde ligget ca en uke død. Merket ikke noe lukt, men leiligheten ble umiddelbart malt. Tøff jobb for de som må gå inn slik. 

Det er jo helt tragiskt at vedkommende ble liggende så lenge.  Vi er enige i det helt på toppen her om at det ikke hadde skjedd i vår etasje,  fordi vi har god oversikt over hverandre, men helt umulig å vite hvem alle nedover er. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke villet bo i en leilighet etter at noen hadde dødd der! Leiligheten blir jo sanert og pusset opp igjen, men tanken på å bo i en leilighet hvor noen har dødd gjør meg redd. Redd det spøker der da. 

Det finnes svært mange boliger der noen har dødd en eller annen gang. Det er ikke så lenge siden det var mye vanligere å dø hjemme hos seg selv enn det er nå. Det er langt mindre vanlig at liket blir liggende der i dager og uker. 

laban skrev (Akkurat nå):

Det finnes svært mange boliger der noen har dødd en eller annen gang. Det er ikke så lenge siden det var mye vanligere å dø hjemme hos seg selv enn det er nå. Det er langt mindre vanlig at liket blir liggende der i dager og uker. 

Jeg hadde ikke likt det. I hvert fall ikke hvis den avdøde lå lenge eller ved noen typer selvmord. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: fc496...33f

Da jeg i sin tid flyttet inn på studentby, var veggene nymalte og sovesofaen helt ny. Hun som bodde på hybelen før meg, hadde tatt livet av seg og ble liggende  død. lenge.  Og dette var hybler av typen dublett, der to og to hadde felles bad og gang.  Jeg syntes det var mildest talt merkelig at dublettnaboen ikke slo alarm før - og da mener jeg før det begynte å lukte. Men kanskje trodde de hun hadde reist hjem til bygda hun kom fra. På Blindern var det ingen som "førte fravær", og venner hadde hun kanskje ikke. En tragisk historie.

Sjung om studentens lyckliga dar!

Men det gjorde meg ingenting å bo der. Naboene ville ikke snakke om saken, de hadde nok temmelig dårlig samvittighet.

Endret av Babette
Nicklusheletida
Babette skrev (1 time siden):

Da jeg i sin tid flyttet inn på studentby, var veggene nymalte og sovesofaen helt ny. Hun som bodde på hybelen før meg, hadde tatt livet av seg og ble liggende  død. lenge.  Og dette var hybler av typen dublett, der to og to hadde felles bad og gang.  Jeg syntes det var mildest talt merkelig at dublettnaboen ikke slo alarm før - og da mener jeg før det begynte å lukte. Men kanskje trodde de hun hadde reist hjem til bygda hun kom fra. På Blindern var det ingen som "førte fravær", og venner hadde hun kanskje ikke. En tragisk historie.

Sjung om studentens lyckliga dar!

Men det gjorde meg ingenting å bo der. Naboene ville ikke snakke om saken, de hadde nok temmelig dårlig samvittighet.

Ja, det var en tragisk historie du forteller her.  Det er nok et naturlig dødsfall som har skjedd her i blokka iom at det var en eldre person, men man gjør seg jo tanker om hva slags liv hun hadde og hvordan hun hadde det på slutten. Om det skjedde brått eller om hun var syk lenge, om hun hadde behov for hjelp til diverse, handle mat osv. Var hun kanskje coronasyk ? Man gjør seg så mange tanker. Jeg ser hun har sofagruppe ute på plattingen sin, men jeg har aldri sett henne sitte der og jeg går forbi der hver dag. Jeg har i ettertid sett bilde av henne og jeg drar kjensel på henne, men har ikke sett henne mye.

Lærdommen jeg får ta av dette er at jeg må slutte å haste forbi, se meg rundt og bli litt mer observant. Slå av en prat med naboene i steden for bare smile, si hei og haste videre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...