Gå til innhold

Nyutdannet lege om sykmeldinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
cilie skrev (2 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/PovBKR/jeg-opplever-at-pasienter-bestiller-sykmeldinger-systemet-blir-utny

Ja, det er sikkert noen som blir uriktig sykmeldt - men dette synes jeg er svært usympatisk skrevet. 

Hun har helt sikkert mye rett i det hun sier, men uklokt å si det. Skjønner at hun tenker det, men hvis hun ønsker debatt burde hun sagt det på en annen måte. Det er ikke denne legen jeg hadde gått til om jeg virkelig ble syk. 

Hvis det stemmer det denne unge legen sier synes jeg ikke det er usympatisk i det hele tatt. Det som er usympatisk er å utnytte et velferdsgode og snylte på fellesskapet ved å lure til seg noe som ikke trengs eller er berettiget. Hvis det stemmer det hun sier, så er jeg enig med henne i at det bør skje noen forandringer i sykmelding/sykelønnsordningen. 

På den annen side har jeg veldig stor forståelse for at livet kan oppleves tøft og at man kan trenge en time-out fra jobben av og til. Spørsmålet er da om det er sykmelding som er løsningen og om en har rett på full lønn mens en er borte. Velferdspermisjon dekker noen av behovene (mest familiære anliggender) for fritak fra jobb, men det er ikke alle rettmessige fritak fra jobb som gir rett på lønn heller. Sykmeldinger synes jeg i utgangspunktet bare bør skrives ut ved reell sykdom hvor arbeidsevnen er reelt nedsatt eller helt fraværende. Så får politikerne heller finne andre gode løsninger på problemet (om det altså ikke dreier seg om ting som gir rett på sykmelding og/eller velferdspermisjon), for det er jo åpenbart et behov der. 

Endret av Gjest
Anbru skrev (5 timer siden):

Om du virkelig ble syk hadde hun sykmeldt deg 😉 Jeg forstod henne som at det var misbruk av ordningen hun ville til livs. 

Og det vil vel alle? Det er retorikken hennes, som jeg synes er både arrogant, umoden og ja, usympatisk. 

cilie skrev (8 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/PovBKR/jeg-opplever-at-pasienter-bestiller-sykmeldinger-systemet-blir-utny

Ja, det er sikkert noen som blir uriktig sykmeldt - men dette synes jeg er svært usympatisk skrevet. 

En del av dette må nok settes på kontoen for "Ung, uerfaren og entusiastisk", etter hvert blir hun nok mer realistisk hun her også skal du se. :) Men at mange kommer innom legen for å "bestille" en sykemelding er det nok ingen tvil om.

Og hun har jo rett i at det er litt merkelig at politikere som havner i en eller annen krangel eller situasjon på jobben brått sykemeldes - så hvorfor skal ikke det også gjelde mannen i gata?

Annonse

Lillemus skrev (33 minutter siden):

En del av dette må nok settes på kontoen for "Ung, uerfaren og entusiastisk", etter hvert blir hun nok mer realistisk hun her også skal du se. :) Men at mange kommer innom legen for å "bestille" en sykemelding er det nok ingen tvil om.

Og hun har jo rett i at det er litt merkelig at politikere som havner i en eller annen krangel eller situasjon på jobben brått sykemeldes - så hvorfor skal ikke det også gjelde mannen i gata?

Skavlan er ikke ung og uerfaren, og har lenge sagt det samme.

https://www.nettavisen.no/nyheter/skavlan-mener-legene-er-for-snille/s/12-95-2787090

Lege Jørgen Skavlan mener leger må våge å si nei til pasienter som vil sykmeldes. Han mener legene har gått altfor langt i å lytte til pasientene.

- Vi er kommet i en situasjon der pasienten selv av og til nærmest regulerer sin egen sykmelding, og hvor legene sjelden våger å si nei, sier Jørgen Skavlan, som er spesialist i allmennmedisin.

Skavlan har ofte opplevd å være sterkt uenig med pasienter som mener de må ha 100 prosent sykmelding, og han etterlyser et system som bistår og hjelper legen i dilemmaene rundt sykefravær. Etter 20 år og titusener av pasienter har han selv bare få ganger opplevd at Nav har stilt spørsmål ved hans sykmeldinger eller uførevurderinger.

Anonymkode: 4975e...4a3

Lillemus skrev (25 minutter siden):

Ung, uerfaren og

Umoden- usympatisk😅

Ja, jeg er enig i at mange profilerte går ut i sykmelding etter «bråk» - som i seg selv ikke gir sykmeldingsgrunn. Dog er det vel virkningen av dette bråket som gir sykdom på lik linje med mange andre godkjente diagnoser.

Jeg tror det er ganske vanlig å sykemelde seg på grunn av ytre påkjenninger.

En bekjent var i konflikt med en vanskelig sjef. Det gjør ar hn gruet seg til å gå på jobb og mister nattesøvnen. Man kan se på det som at hn ble 'syk av jobben", men  "sykdommen" var jo konflikten med sjefen. Uansett ble vedkommende sykemeldt direkte etter krangelen med sjefen. Medisinen var å bytte jobb.

En annen variant jeg har vært borti er sykemelding fordi det "topper seg" på jobb og privat. Mye å gjøre på jobb. Barn med probleme, pluss foreldre som dør og etterlater et hus det må ryddes opp i. Noe å ofres, og løsningen er en sykemelding frem til det praktiske er ordnet.

Jeg har sympati med de som sykemelder seg her, men opplever at vi er i en situasjon hvor vi kollektivt må late som om livspåkjenninger er sykdom.

Alle ønsker å komme uberettigede sykmeldinger til livs, ikke bare denne legen.

Det er en grunn til at jeg er skeptisk til helt unge leger. Jeg går utrolig sjelden til lege og ber enda sjeldnere om sykmelding eller smertestillende. Min erfaring er at mange av de yngste legene gjør det de kan for å si nei til begge deler, og mangler erfaringen til å se nyanser og det reelle behovet hos pasientene. Tror jeg har hatt sykmelding fire ganger i mitt over femti år lange liv.

Worrisome Plenty

Jøss, hun nevner uføre fester. Det er nytt for meg. Da jeg ble ufør var det ingen som holdt fest. Hvor vanlig er dette? Hun får det til å høres ut som noe vanlig. Att folk holder fest når de blir innvilget uføretrygd. Jeg tror hun her skyter litt fra hoften altså.

Worrisome Plenty skrev (5 minutter siden):

Jøss, hun nevner uføre fester. Det er nytt for meg. Da jeg ble ufør var det ingen som holdt fest. Hvor vanlig er dette? Hun får det til å høres ut som noe vanlig. Att folk holder fest når de blir innvilget uføretrygd. Jeg tror hun her skyter litt fra hoften altså.

Ja, det eksempelet - og trommevirvelen - svekker argumentasjonen og budskapet hennes…

Annonse

cilie skrev (15 minutter siden):

Ja, det eksempelet - og trommevirvelen - svekker argumentasjonen og budskapet hennes…

Jeg synes hun behandler et komplekst problem på en banal - og ganske arrogant - måte. Det er helt sikkert en del misbruk av sykemeldingsordningen, og det ønsker alle at det skal bli slutt på. Men det finnes også veldig mange grensetilfeller hvor en kort sykemelding vil kunne snu negativ utvikling. Det virker også som om det provoserer henne at pasientene sier rett ut at de selv tror en sykemelding ville være nyttig, noe jeg finner merkelig gitt det massive fokuset på pasientmedvirkning som  en eksplisitt målsetning for helsetjenestene. Som nyutdannet mangler hun sannsynligvis den kompetansen som trengs for å få pasienter til å innse at sykemelding ikke er en relevant løsning i mange tilfeller. 

I likhet med Jørgen Skavlan (som jeg er rimelig sikker på at hun har lest hva skriver om temaet), så velger hun å fokusere på de få som åpenbart forsøker å utnytte systemet, i stedet for å drøfte hvor komplisert det kan være å  bruke sykemeldingsordningen på en god måte i helsevesenet. 

Det hadde forøvrig vært en fordel om kriterier for sykemelding i noe større grad be belyst i offentlig debatt. Det er mange misforståelser ute og går, - og i tillegg praktiseres reglene ulikt. Mer kjennskap til reglene, vil kunne redusere antallet frustrerte pasienter som uriktig tror at deres situasjon faller innenfor kriteriene for sykemelding. 

Endret av frosken
Worrisome Plenty skrev (1 time siden):

Ja det er det dummeste jeg har hørt, det var ikke mye feststemning når jeg fikk ufør. Det er jo et nederlag det, et tegn på at man ikke makter mer. Og det er ikke noen kjekk tilværelse å være syk, blir de som ikke er syk uføretrygdet og nå da? Trodde det var ganske strengt det der. 

Drømmeautomat skrev (4 timer siden):

Legen ser vel dette mest fra sitt perspektiv. En annen måte å tenke rundt dette på er å forsøke å finne ut hva det er med norsk hverdags-/arbeidsliv som gjør at så mange ønsker sykemelding så ofte.

Tenker at en karensdag eller to vil gjøre underverker.

Anonymkode: 4975e...4a3

stjernestøv skrev (3 timer siden):

Ja det er det dummeste jeg har hørt, det var ikke mye feststemning når jeg fikk ufør. Det er jo et nederlag det, et tegn på at man ikke makter mer. Og det er ikke noen kjekk tilværelse å være syk, blir de som ikke er syk uføretrygdet og nå da?

Jeg tror de som feirer at noen blir ufør skjer i enkelte veldig spesielle miljøer. Det er nok noen som later som de er syk for å slippe jobbe.

Anonymkode: a3e29...509

Ekstra skrev (5 timer siden):

Alle ønsker å komme uberettigede sykmeldinger til livs, ikke bare denne legen.

Det er en grunn til at jeg er skeptisk til helt unge leger. Jeg går utrolig sjelden til lege og ber enda sjeldnere om sykmelding eller smertestillende. Min erfaring er at mange av de yngste legene gjør det de kan for å si nei til begge deler, og mangler erfaringen til å se nyanser og det reelle behovet hos pasientene. Tror jeg har hatt sykmelding fire ganger i mitt over femti år lange liv.

Ja, i mange yrker og situasjoner i livet kan det hjelpe godt med litt erfaring om at det ting ikke alltid er svart-hvitt;  så også hos leger. 

frosken skrev (4 timer siden):

Jeg synes hun behandler et komplekst problem på en banal - og ganske arrogant - måte. Det er helt sikkert en del misbruk av sykemeldingsordningen, og det ønsker alle at det skal bli slutt på. Men det finnes også veldig mange grensetilfeller hvor en kort sykemelding vil kunne snu negativ utvikling. Det virker også som om det provoserer henne at pasientene sier rett ut at de selv tror en sykemelding ville være nyttig, noe jeg finner merkelig gitt det massive fokuset på pasientmedvirkning som  en eksplisitt målsetning for helsetjenestene. Som nyutdannet mangler hun sannsynligvis den kompetansen som trengs for å få pasienter til å innse at sykemelding ikke er en relevant løsning i mange tilfeller. 

I likhet med Jørgen Skavlan (som jeg er rimelig sikker på at hun har lest hva skriver om temaet), så velger hun å fokusere på de få som åpenbart forsøker å utnytte systemet, i stedet for å drøfte hvor komplisert det kan være å  bruke sykemeldingsordningen på en god måte i helsevesenet. 

Det hadde forøvrig vært en fordel om kriterier for sykemelding i noe større grad be belyst i offentlig debatt. Det er mange misforståelser ute og går, - og i tillegg praktiseres reglene ulikt. Mer kjennskap til reglene, vil kunne redusere antallet frustrerte pasienter som uriktig tror at deres situasjon faller innenfor kriteriene for sykemelding. 

Vel talt.

Og jeg reagerer også på at hun og enkelte andre sier med bred penn at 'sorg ikke er sykdom' og lignende generaliserte uttalelser, som om ikke sykdom kan opptre samtidig som man er i en sorgsituasjon eller en livskrise eller jobbkonflikt. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror de som feirer at noen blir ufør skjer i enkelte veldig spesielle miljøer. Det er nok noen som later som de er syk for å slippe jobbe.

Anonymkode: a3e29...509

Trodde ikke det gikk an å late som man var syk, har hørt det er veldig strengt i dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...