Gå til innhold

Nyutdannet lege om sykmeldinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (6 minutter siden):

Det er fantastisk når nye og unge leger tørr å stå frem med den usminkede sannhet.

Så kan en spekulere på hvor lang tid det tar før hun blir truet til taushet av fagforeninger og pasientorganisasjoner.

Du påstår at fagforeninger og pasientorganisasjoner truer leger til taushet.  Det er ganske så  alvorlig påstand.  Er det slik å forstå at dette er din erfaring som lege?

Anonymkode: 44083...5c0

kupton skrev (1 time siden):

Det er fantastisk når nye og unge leger tørr å stå frem med den usminkede sannhet.

Så kan en spekulere på hvor lang tid det tar før hun blir truet til taushet av fagforeninger og pasientorganisasjoner.

Synes du ordlegging og eksempler var god retorikk? 

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg hvordan retorikken var? Det er jo ikke den viktigste debatten her. 

Anonymkode: 08c0a...179

Det ødelegger budskapet. Jeg synes dessuten det er urovekkende med leger som uttaler seg sånn. 

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg synes artikkelen berører et viktig tema. Om den er litt for spissformulert og nedsettende er en annen sak. 

Ja, men det er en veldig vanskelig sak å løse, og jeg er i hvert fall veldig glad for at vi har den sterke velferdsstaten vi har - uansett om det kommer noen gratispassasjerer innimellom. 

cilie skrev (15 minutter siden):

Det ødelegger budskapet. Jeg synes dessuten det er urovekkende med leger som uttaler seg sånn. 

Følte du deg truffet kanskje? Ser ihvertfall ingen annen grunn til at du skulle reagere så sterkt ....

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Følte du deg truffet kanskje? Ser ihvertfall ingen annen grunn til at du skulle reagere så sterkt ....

Du lurer på om jeg har lurt til meg en sykmelding? God samvittighet for alt fravær og betaler gjerne skatt til en godt utbygd velferdsstat. Jeg synes imidlertid ikke det blir en god debatt av å skrive slik vedkommende gjør. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du flere eksempler på at du ble presset til å skrive sykemeldinger?

Anonymkode: 44083...5c0

Nei, ikke på press til sykemelding. Kun et eksempel som jeg husker. Jeg var turnuslege i distrikt, akkurat som hun som skrev kronikken. Det var en snekker som ville ha sykemelding fordi han hadde øresus/tinnitus. Jeg kunne ikke se at tinnitus skulle hindre han i å arbeide. Ei heller at tinnitusen ville bli bedre av sykemelding. Det førte til mye bråk. Hele familien hans ringte og skjelte meg ut og truet meg. Trygdekontoret ringte og spurte hva han skulle leve av (svaret var enkelt: Han skulle arbeide som snekker). Jeg kom i ukebladet NÅ. Arbeiderbladet skrev en rasende artikkel osv osv. Men sykemelding fikk han ikke.

Det finnes mange eksempel på at leger blir presset. Jeg var med på å legge ned en institusjon for incestutsatte - et sted der de implanterte falske minner. Det var hardt fordi jeg jobbet mye på ulike plan for samme pasientgruppe. Da var det haugevis med trusselbrev og skikane.

Vi ser det i ekstreme former i dag blant leger som prøver å forske på ME. En pasientorganisasjon som ikke vil undersøke åpent, men har sin snevre oppfatning av sykdommens natur, truer forskere til taushet.

cilie skrev (17 timer siden):

Og det vil vel alle? Det er retorikken hennes, som jeg synes er både arrogant, umoden og ja, usympatisk. 

Jeg kan bare ikke helt forstå at det var så "usympatisk" eller "umodent" av henne å skrive det på den måten. Vil heller kalle det tøft og modig.  Noen ganger må man bruke en retorikk som får folk til å forstå bedre. Noen ganger må man få fram den usminkede sannheten. Har egentlig litt sansen for at noen tør å kalle en spade for en spade. Og som jeg sa så synes jeg det er de som misbruker systemet som er de usympatiske. Godt at det settes søkelys på problematikken (selv om det ble på denne måten i dette eksempelet), så får det bli opp til politikerne å finne en bedre løsning på det. 

Endret av Gjest
Nicklusheletida
morsan skrev (8 timer siden):

Ja, i mange yrker og situasjoner i livet kan det hjelpe godt med litt erfaring om at det ting ikke alltid er svart-hvitt;  så også hos leger. 

Vel talt.

Og jeg reagerer også på at hun og enkelte andre sier med bred penn at 'sorg ikke er sykdom' og lignende generaliserte uttalelser, som om ikke sykdom kan opptre samtidig som man er i en sorgsituasjon eller en livskrise eller jobbkonflikt. 

Enig ! Jeg er lite syk, Men da jeg var i livskrise, da ble jeg syk. Jeg var syk da jeg raste ned i vekt etter skilsmisse og min BMI var på 16 komma noe. Jeg prøvde å gå på jobb, men der hadde jeg ikke noe å gjøre. Jeg klarte ikke å være blandt andre folk. Jeg gikk å gjemte meg på do. Til slutt dro jeg til legen "bestilte" en kort sykemelding og fikk antideppresiva. Medisinene hjalp meg til å komme i gang, orke trening igjen osv , ikke bare sitte og stirre tomt ut i luften.

Min den gang uerfarne , unge legestudent-datter fant medisine på i baderomsskapet og begynte å kjefte.  - Mamma, dette trenger du ikke. -Du klarer å komme deg gjennom en livskrise uten medisiner. Dette er bare tull og bla, bla bla. Jeg måtte forsvare meg overfor min egen datter som mente hun visste bedre enn meg.

Hun minner meg litt om hun nesevise damen som uttaler seg her. Hun jobber jo også i det fylket hvor det er flest uføretrygdede i hele landet, så sikkert ikke helt uten grunn. Jeg tror likevel hun er for smart til å gå ut offentlig på den måten og fremstille seg selv så usympatisk. En ting er hva du sier på hjemmebane om dine opplevelser på jobb. Noe annet er hvordan du uttaler deg offentlig. 

Det den unge damen her sier, det kunne hun holdt innenfor husets fire vegger.

Endret av Nicklusheletida
.
Nicklusheletida
Anbru skrev (23 timer siden):

Om du virkelig ble syk hadde hun sykmeldt deg 😉 Jeg forstod henne som at det var misbruk av ordningen hun ville til livs. 

Ja, det forsto jeg også, men hvis man i utgangspunktet er litt rett for å dra til legen og redd for å bli mistenkeliggjort (slik som meg) når en først da gjør det, så ville jeg ha valgt en annen lege.

Anbru skrev (42 minutter siden):

Jeg kan bare ikke helt forstå at det var så "usympatisk" eller "umodent" av henne å skrive det på den måten. Vil heller kalle det tøft og modig.  Noen ganger må man bruke en retorikk som får folk til å forstå bedre. Noen ganger må man få fram den usminkede sannheten. Har egentlig litt sansen for at noen tør å kalle en spade for en spade. Og som jeg sa så synes jeg det er de som misbruker systemet som er de usympatiske. Godt at det settes søkelys på problematikken (selv om det ble på denne måten i dette eksempelet), så får det bli opp til politikerne å finne en bedre løsning på det. 

Ja, det kan være tøft å ta debatten, men jeg synes altså ikke noe om «innpakningen.» 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...