Gå til innhold

Er nordmenn mindre direkte enn utlendinger?

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Kanskje lurt å være ørlite mer diplomatisk med svigers.

Sant. Det er derfor jeg sa til mannen at han burde slutte å kommentere klærne mine for det var han som startet det. Og da sa de det samme. 

Anonymkode: b2032...6af

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg gjorde det. Sa det til mannen. Men de var rundt oss konstant og fikk med seg at jeg kjeftet selv om jeg sa det på soverommet. De var ganske anderledes enn nordmenn for de åpnet døren til soverommet dersom vi gikk inn der og ble stående å se på oss og spørre om vi kom inn i stuen eller om vi skulle gå tur sammen. Var litt annen kultur med det og. Men jeg forstår at kulturene mulig var ulik og tolket det som om de mente det bra. 

Herremin. Jeg hadde ikke blitt med dit igjen med mindre vi hadde bodd på hotell.

Når det gjelder buksa er det ikke hva jeg ville kalt en selskapsbukse, men den duger i lange baner til å reise i! Høres ut som svigerfamilien din er langt i overkant hysterisk opptatt av hvordan man skal kle seg.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg gjorde det. Sa det til mannen. Men de var rundt oss konstant og fikk med seg at jeg kjeftet selv om jeg sa det på soverommet. De var ganske anderledes enn nordmenn for de åpnet døren til soverommet dersom vi gikk inn der og ble stående å se på oss og spørre om vi kom inn i stuen eller om vi skulle gå tur sammen. Var litt annen kultur med det og. Men jeg forstår at kulturene mulig var ulik og tolket det som om de mente det bra. 

Høres ut som muslimsk kultur.

Anonymkode: 37f6a...28e

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Herremin. Jeg hadde ikke blitt med dit igjen med mindre vi hadde bodd på hotell.

Når det gjelder buksa er det ikke hva jeg ville kalt en selskapsbukse, men den duger i lange baner til å reise i! Høres ut som svigerfamilien din er langt i overkant hysterisk opptatt av hvordan man skal kle seg.

Ja for meg så var den helt okej. Jeg vet ikke om det forventes at man skal gå i selskapsklær på fly? Men jeg alltid reist med den typen bukser fordi jeg synes de er komfortabel å ha på. Jeg bruker den typen bukse til vanlig og. Bruker ikke den buksen til trening. 

De lurte på hvilke butikk jeg hadde kjøpt den på. Jeg viste siden på nettet. De ble da sjokket over at de kunne selge kjoler sammen med sportstøy på siden. Så de synes Norge er merkelig. Og de synes det var trist at folk kan gå i treningstøy på butikken. Men vi kom fram til at dette må ha med kultur å gjøre etter å ha diskutert dette nærmere. Altså at det fins litt kulturforskjeller mellom landene. 

Marye skrev (2 minutter siden):

F.eks i Tyrkia er de veldig påpasselig på å informere om at man er tykk

De informerer det dersom noen er tykk eller tynn eller har lagt på seg. De mener at det ikke er styggt å kommentere men en direkte tale om å skjerpe seg litt med å trene / legge om på livet litt. 

Annonse

Savannah skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det er kulturen i øst-europeiske land, og ikke kun i denne familien?

Det er vanlig i Polen med penere antrekk og hyppige turer til frisøren fir kvinner. Uansett hvor dårlig økonomi man har, går man og steller håret hyppig. 

Anonymkode: ac06c...655

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig i Polen med penere antrekk og hyppige turer til frisøren fir kvinner. Uansett hvor dårlig økonomi man har, går man og steller håret hyppig. 

Anonymkode: ac06c...655

Det gjør de her. De steller håret hyppig. Men jeg oppfattet ikke økonomien som dårlig. De levde her mye bedre enn jeg gjør i Norge. Men jeg leier jo bare. De hadde stort  nyoppusset hus , svømmebasseng i hagen, to biler osv. Men inntekten deres er mye lavere enn min, men de får mye mer for pengene. 

Grendel skrev (1 minutt siden):

Nordmenn er mer direkte og uformelle enn andre. Vi må holde igjen litt i starten for å ikke forvirre tyskere og amerikanere.

Det TS beskriver trodde jeg var uhøflig i alle land. Jeg har ingen erfaring med noe lignende.

Jeg har ikke så god erfaring med å vite om kulturforskjeller i land. Men vi kom fram til etter lange diskusjoner at det var stor forskjell på en del ting. Større forskjell enn vi trodde. Men jeg har kun pratet med en viss del mennesker så vet jo ikke om andre i samme land sier noe annet. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange tror at vi i Norge lever bedre enn mange i andre land i europa. Det er etter min bedømming helt feil. 

I hvilket land lever det store flertallet av befolkningen bedre enn i norge?

Anonymkode: 37f6a...28e

Grendel skrev (5 minutter siden):

Nordmenn er mer direkte og uformelle enn andre. Vi må holde igjen litt i starten for å ikke forvirre tyskere og amerikanere.

Det TS beskriver trodde jeg var uhøflig i alle land. Jeg har ingen erfaring med noe lignende.

Jeg antar at du som jeg ikke har kommet inn i en svigerfamilie i andre land.  Jeg har heller ingen erfaring med slikt og vil tro at dette går på familien.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke så god erfaring med å vite om kulturforskjeller i land. Men vi kom fram til etter lange diskusjoner at det var stor forskjell på en del ting. Større forskjell enn vi trodde. Men jeg har kun pratet med en viss del mennesker så vet jo ikke om andre i samme land sier noe annet. 

Antageligvis vil du få forskjellige svar, og du kommer heller neppe inn i mange familier i samme land som svigerdatter😃.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange tror at vi i Norge lever bedre enn mange i andre land i europa. Det er etter min bedømming helt feil. 

Hva er det du bedømmer som dårligere levevilkår i Norge enn i andre land?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner andre kulturer stort sett som turist eller gjennom jobben. Det du opplever har kanske noe med hva som er greit å si innen familien. I landet du var er det kanskje mer akseptabelt frem å irettesette en svigerdatter, som om det var en søster eller datter(?)

Savannah skrev (Akkurat nå):

Hva er det du bedømmer som dårligere levevilkår i Norge enn i andre land?

Jeg trodde at de levde fattigere enn meg i Norge. Norge er kjent for å være et rikt land. Men de og vi var sjokket over at jeg lever mye dårligere økonomisk enn de. Og det er sant. Men det er vel ulikt skille i de fleste land. 

I dette landet tjener de 7000 kr i norske penger i måneden. Høres fattig ut? Men de bor i store hus og bedre enn meg. Så selv om Norge har høyere inntekt så leves det ikke bedre ut fra det alltid.  

Savannah skrev (7 minutter siden):

Jeg antar at du som jeg ikke har kommet inn i en svigerfamilie i andre land.  Jeg har heller ingen erfaring med slikt og vil tro at dette går på familien.

Jeg  tenkte meg om og svarte noe i samme retning før jeg leste det du skrev her. Tror du er inne på noe.

Grendel skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner andre kulturer stort sett som turist eller gjennom jobben. Det du opplever har kanske noe med hva som er greit å si innen familien. I landet du var er det kanskje mer akseptabelt frem å irettesette en svigerdatter, som om det var en søster eller datter(?)

Det er godt mulig :) . De er langt mer tett i bånd i familien enn hva vi kanskje er i Norge. Foreks : en kusine låser seg inn hos sin onkel når hun kommer innom. Og går i huset som om hun bor der. Det er ikke vanlig i Norge tror jeg. De virker mer sammenknyttet.  Men jeg vet ikke om det også er litt ulikt i hvert land

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...