Gå til innhold

Er nordmenn mindre direkte enn utlendinger?

Anbefalte innlegg

Grendel skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner det samme fra et annet østeuropeisk/baltisk land som jeg reiste en del til en periode. Alle damer trippet rundt i drakt og høye heler. Mennene gikk i dress på jobb.

I et land med dårligere økonomi blir det viktigere å signalisere at man er vellykket.

Allikevel var jeg litt overrasket over hvor bra folk levde i forhold til det man skulle tro ut i fra lønnsnivå. Flotte nye biler på gata, moderne kjøpesenter med enormt utvalg, pene hus etc. Altså for de som hadde en grei jobb i byen. Fattigdommen var visstnok på bygda. 

Jeg ble sjokket over hvordan de bodde. Svømmebassenger i hagen hos alle husene i bygda. Flotte hus med nydelige hager med blomstre. Innvendig hadde de egne treningssentre og skikkelig stil. Alt var veldig moderne. Tv var svært kino med skikkelig høytaleranlegg osv. Alle husene som jeg har vært inni i det landet var langt finere enn hva jeg har for vane å se i Norge. Men de sier at de betegner seg selv som egentlig langt fattigere land enn Norge. Men er overrasket over at de føler at de lever bedre. 

Anonymkode: b2032...6af

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg fikk samme kommentar i utlandet når jeg skulle på flyplassen og kledde meg i løs bukse også, og så kommenterte min utenlandske venn det. De ser flyreiser som noe en skal kle seg litt høytidelig for. Men når jeg reiser i Norge så sitter folk gjerne i joggebuksa. 

Men i Norge kan vi snakke mer om problemer til hverandre, mens i utlandet er det mer sosialt skuespill. 

90tallsbarn skrev (38 minutter siden):

Jeg fikk samme kommentar i utlandet når jeg skulle på flyplassen og kledde meg i løs bukse også, og så kommenterte min utenlandske venn det. De ser flyreiser som noe en skal kle seg litt høytidelig for. Men når jeg reiser i Norge så sitter folk gjerne i joggebuksa. 

Men i Norge kan vi snakke mer om problemer til hverandre, mens i utlandet er det mer sosialt skuespill. 

Jeg kler meg i alle fall behagelig når jeg skal ut og reise og det betyr dongeribukser eller en hverdagskjole som regel. :) Høye heler, sminke og stilige antrekk er ikke helt meg uansett og på reise enda mindre - da skal jeg slappe av og ha det behagelig. Ikke at jeg kler meg som en slask i utvaskede klær og ser ut som en lassis altså, men vanlige fritidsklær.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble sjokket over hvordan de bodde. Svømmebassenger i hagen hos alle husene i bygda. Flotte hus med nydelige hager med blomstre. Innvendig hadde de egne treningssentre og skikkelig stil. Alt var veldig moderne. Tv var svært kino med skikkelig høytaleranlegg osv. Alle husene som jeg har vært inni i det landet var langt finere enn hva jeg har for vane å se i Norge. Men de sier at de betegner seg selv som egentlig langt fattigere land enn Norge. Men er overrasket over at de føler at de lever bedre. 

Svømmebassengene har nok kun vært oppvarmet av solen og da ikke dyre i det hele tatt.  Du sier på bygda så da var dette ikke inn i en by.  Jeg er ikke sikker på at utstyr i skoler og sykehus var så moderne som dette du beskriver.  Hvordan er helseforsikringer?  Norge er et rikt land som ingen øst-europeiske land kan måle seg med i eiendommer.  Hvordan var arbeidsløsheten i landet?  Hva hadde de arbeidsløse til å leve av?  Antageligvis er det en del fra landet som søker inn i Vest-Europa for å tjene penger.

AnonymBruker skrev (På 2021-8-23 den 0.00):

Jeg skal ikke påberope meg mye kunnskap på feltet, men kjenner ei som er oppvokst i Norge og med familie i en middels stor polsk by. Hun sier det er svært stor forskjell på hvilke klær som er akseptable å gå med der vs. her hjemme. Å bli ansett som sjuskete, er en stor skam, og det blir man, om klærne ikke er nystrøkne og håret helst er nyfønet hos frisør. Det er nok forskjeller innad i de ulike østeuropeiske land, men standarden er utvilsomt en hel del høyere enn her hjemme for hva som er innafor å gå med. 

Anonymkode: ac06c...655

Jeg har ingen slik landerfaring, men for en del år tilbake jobbet jeg et sted der jeg jevnlig deltok i internasjonale møter på kontinentet. Folk fra alle land var formelt kledd (dress/drakt), men det var den gangen iallfall en tydelig forskjell mlm vestlige og østeuropeiske kvinner mht hår, sminke og smykker. Bortsett fra at de også brukte drakter, vil jeg si at resten var på nesten nattklubb-nivå etter norske standarder, og ikke som formelle møter i fullt dagslys. I forhold til det, kan jo norske fritidsklær bli litt vel avslappet. 😅

Lillemus skrev (11 timer siden):

Jeg kler meg i alle fall behagelig når jeg skal ut og reise og det betyr dongeribukser eller en hverdagskjole som regel. :) Høye heler, sminke og stilige antrekk er ikke helt meg uansett og på reise enda mindre - da skal jeg slappe av og ha det behagelig. Ikke at jeg kler meg som en slask i utvaskede klær og ser ut som en lassis altså, men vanlige fritidsklær.

Jeg også betrakter dongeribukser som fritidsklær som godt egner seg for flyreise. 🙂 Men jeg ville ikke reist i joggebukse eller tights eller lignende (unntatt tights under en kjole, da.) Men jeg er jo også æresmedlem i gruppen "tights er ikke bukse". 😁

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er store forKjeller mellom folk i Norge, og enda større i andre land. Jeg antar at de har ganske gode jobber. (Ikke at de er basseng-gutter eller klipper gresset for hverandre..)

Jeg hadde litt samme opplevele en periode jeg reiste litt til et østeuropeisk land. Riktig nok et av de landene som har klart seg bra. Moderne bilpark,  relativt moderne hus , velkledde folk og topp moderne kjøpesentre.

Fattigdommen er på landsbygda. Mange står utenfor økonomien, men de som er innenfor lever omtrent nordmenn. (Kanskje minus hytta og feriereisene)

Annonse

Grendel skrev (23 minutter siden):

Det er store forKjeller mellom folk i Norge, og enda større i andre land. Jeg antar at de har ganske gode jobber. (Ikke at de er basseng-gutter eller klipper gresset for hverandre..)

Jeg hadde litt samme opplevele en periode jeg reiste litt til et østeuropeisk land. Riktig nok et av de landene som har klart seg bra. Moderne bilpark,  relativt moderne hus , velkledde folk og topp moderne kjøpesentre.

Fattigdommen er på landsbygda. Mange står utenfor økonomien, men de som er innenfor lever omtrent nordmenn. (Kanskje minus hytta og feriereisene)

Oops. Nå skriver jeg samme ting to ganger her...driver og kladder på samme melding i flere vindu. Ikke første gang heller.

morsan skrev (3 timer siden):

Jeg også betrakter dongeribukser som fritidsklær som godt egner seg for flyreise. 🙂 Men jeg ville ikke reist i joggebukse eller tights eller lignende (unntatt tights under en kjole, da.) Men jeg er jo også æresmedlem i gruppen "tights er ikke bukse". 😁

Jeg viser meg ikke offentlig i joggebukser (slike posete i collegestoff) altså! Jeg har vel to stk og de brukes kun hjemme og da helst om kvelden etter dusj om det er en stund til jeg skal køye...

Tights kan jeg bruke under hverdagskjole eller skjørt, ev. en tunika om den er lang nok, men ALDRI til genser eller som bukse nei! Kroppen min er ikke helt skapt for det... ;)

90tallsbarn skrev (15 timer siden):

Haha jeg har faktisk ofte reist i joggebukse på fly fordi det er så komfortabelt. Så stilen min bør nok uansett skjerpes 😅

Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg så ikke noe til fattigdom selv om jeg var på landsbygda. Men det er fint å se at de lever såpass bra og godt i andre land som er beregnet som fattigere enn hva Norge er. 

Savannah skrev (På 23.8.2021 den 14.29):

Danmark og Norge er like land.  Det er noe mer forskjell når det kommer til England.  Jeg påstår ikke at nordmen har verdens høyeste kjøpekraft, men at vi er en av de på toppen er nokså klart.  Jeg forsto ikke helt artikkelen du linket til, og jeg er noe skeptisk til den.  Jeg har aldri sett noen tall om at svensker og dansker har høyere kjøpekraft enn oss, og ikke briter.

Jeg er skeptisk selv, men mulig dette er kilden:

https://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2020&displayColumn=1

Jeg ser jo at ssb har en helt annen oppfatning. Jeg tror jeg skal nøye meg med å påstå at lønnsnivå alene gir inntrykk av at forskjellene er mye større enn de faktisk er. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...