Gå til innhold

Valg 2021


påskelilje

Anbefalte innlegg

Hjelp meg med å velge!

For meg er klima og miljø viktigst.

Tidligere har jeg stemt Venstre, men nå er jeg i tvil om jeg bør velge MDG for å få mer trykk på klimaarbeidet. Hovedgrunnen til at jeg nøler er at jeg ønsker gode, sikre veier, og ønsker ikke at det blir stans i allerede pågående byggeprosjekter. 

Våger jeg å bevege meg fra sentrum/borgelig side til sentrum/venstresiden av politikken?

Kom med dine for og i mot Venstre vs MDG 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan godt si noe negativt om både Venstre og MDG.

Når de går inn for Nord-Norge banen mister jeg troen på klimapolitikken deres. Det er symbolpolitikk, og ikke en praktisk plan for å kutte utslipp. De kjemper for kollektivtransport og mot bilisme, men de ser ut til å ha glemt hvorfor. Jeg ser ikke at noen nøytrale eksperter mener dette er et bra prosjekt for klimaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som stemmer MDG forstår virkelig ikke hva de gjør.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kutt-i-norsk-oljeeksport-er-helt-sikkert-radyrt-mens-klimaeffekten-er-tvilsom/o/5-95-281038

Det eneste som er garantert og sikkert er at Norge kommer til å tape inntekt på 600 milliarder i året hvis MDG får viljen sin. Dette er bare 1 eksempel på hvor virkelighetsfjerne disse personene er. 

For Norge vil det være ødeleggende mens effekten på klima er omtrent lik null. Hva slags Norge vil vi ha til våre barn? Et fattig u-land som overhodet ikke utgjør en forskjell i klimasaken? Det er realiteten - det er det man får ved å stemme MDG. Partiet stort sett består av naive ungdommer som forsøker å leke politikere. Fanatikere er farlige.

Og ja, MDG vil kutte i alle motorveiprosjekter inn mot de store byene.

 

Anonymkode: ce75b...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre risikerer jo å komme under sperregrensen, så en stemme til venstre blir bortkastet dersom ikke ditt valgdistrikt får direkte representasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er MDG i stor grad drømmere og de tenker lite på at vi må ha nok inntekter til å opprettholde velferdsstaten. De kan være et greit korrektiv til "oljemafiaen", men de har mer enn nok stemmer til å bli hørt nå ;)

 

"Liker bedre natur og blomster enn oljesøl, jeg" :rolleyes:

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på MDG som en slags klubb for aktivister. Jeg synes de har bevist her i Oslo at de ikke er noe ansvarlig politisk parti. Noen helhetlig politikk for landet har de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (13 timer siden):

Hjelp meg med å velge!

For meg er klima og miljø viktigst.

Tidligere har jeg stemt Venstre, men nå er jeg i tvil om jeg bør velge MDG for å få mer trykk på klimaarbeidet. Hovedgrunnen til at jeg nøler er at jeg ønsker gode, sikre veier, og ønsker ikke at det blir stans i allerede pågående byggeprosjekter. 

Våger jeg å bevege meg fra sentrum/borgelig side til sentrum/venstresiden av politikken?

Kom med dine for og i mot Venstre vs MDG 😊

Om valget sto mellom V og MDG hadde jeg ikke vært det minste i tvil! MDG lever jo i en Disney-verden og er så fjerne at det er skummelt. Altså jeg er medlem av Naturvernforbundet selv, men det styret som MDG driver med er jo helt på trynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at jeg ville ha et parti som hadde en helhetlig politikk. Som tar politisk ansvar for mer enn et område. De må ha et politisk program som går opp økonomisk.

Selv om jeg ikke stemmer Venstre hadde valget stått mellom dem og MDG hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDG er et ensaksparti uten noe som helst helhetlig politikk og uten noe som helst rot i virkeligheten for andre enn bloggere som bor innenfor ring 1 i Oslo. Norge kan ikke leve av rosabloggere. Det er etterspørselen etter olje det må gjøres noe med, ikke tilbudet. Hvis tilbudet reduseres vil bare Venezuela pumpe opp mer. Stem Venstre (og skjerp deg for at et oppegående menneske utenfor Ring 1 i det hele tatt vurderer MDG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Av de hadde jeg stemt MDG. Venstre havner under sperregrensen tror jeg.

Selv skal jeg ikke stemme. Stemmer vanligvis FRP og noen ganger AP. Men klimaskepsisen til FRP får meg til å sky partiet. På papiret er jeg mer i samme gate som Sylvi når det gjelder de sakene de har eierskap på (unntatt klima), men dama høres ut som hun snakker til noen som har under normal IQ.

MDG er ett rendyrket klima og miljøparti, og om dette er viktigst så hadde jeg valgt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hvis jeg utvider alternativene til å omfatte Senterpartiet og Krf da? Disse fire partiene står alle for viktige verdier etter mitt syn, men de legger vekt på ulike ting. Ingen av dem er jeg helt enige med. Jeg støtter Sp i samferdselspolitikk, landbruk og distriktspolitikk, KrF i en del viktige verdivalg, Venstre i miljø og næringspolitikk, og MDG spesielt når det gjelder stopp i nye oljefelt, utbygging av sykkelveier, subsidiering av elkjøretøy etc.

Har aldri vært så sterkt i tvil som i år 😳 Er det for veikt å stemme Venstre når jeg er opptatt av miljø, og ikke minst - er det "bortkastet" hvis de kommer under sperregrensen? Hvis jeg stemmer mdg, graver jeg min egen grav mht stans i viktige veiprosjekter både på Sørlandet og på Vestlandet (der jeg er mest kjent, og hvor veistandarden mange steder er rett og slett trist)? Flyprisene kan for min del øke slik at folk bare flyr når det er høyst nødvendig,  slik det var før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du forført Påskelilje, rist litt på kroppen og tenk klart igjen 🤪 MDG er et ettsaksparti, i likhet med piratpartiet og bomveipartiet. Får slike partier for mange stemmer blir de en trussel mot flerpartisystemet. Flere andre partier har like tydelige mål med klimapolitikken, så velg heller ett av dem.

Ps. Eneste metode å få V over sperregrensen er ved at V-velgere gir dem en stemme ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 timer siden):

Jeg støtter Sp i samferdselspolitikk, landbruk og distriktspolitikk, KrF i en del viktige verdivalg, Venstre i miljø og næringspolitikk, og MDG spesielt når det gjelder stopp i nye oljefelt, utbygging av sykkelveier, subsidiering av elkjøretøy etc.

Blir litt nysgjerrig - hvilke verdier i dagens KrF deler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (11 minutter siden):

Blir litt nysgjerrig - hvilke verdier i dagens KrF deler du?

Jeg har stusset veldig over at KrF har kommet opp som mitt valg nr. 3 i diverse valgomater. Føler jeg er langt fra KrF-politikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Jeg har stusset veldig over at KrF har kommet opp som mitt valg nr. 3 i diverse valgomater. Føler jeg er langt fra KrF-politikken...

Ikke riktig så høyt hos meg, men overraskende høyt også her. Jeg greier ikke helt å se hvor vi deler syn KrF og jeg, motstand mot privatisering av offentlige tjenester kanskje? Nato? Eu? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Ikke riktig så høyt hos meg, men overraskende høyt også her. Jeg greier ikke helt å se hvor vi deler syn KrF og jeg, motstand mot privatisering av offentlige tjenester kanskje? Nato? Eu? 

Neppe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (29 minutter siden):

 

Ps. Eneste metode å få V over sperregrensen er ved at V-velgere gir dem en stemme ;) 

Som om det er et mål! 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (4 minutter siden):

Som om det er et mål! 😉 

Hehe. Jeg gir dem kred for brukbar (innovasjons-) næringspolitikk, GOD kulturpolitikk og god skolepolitikk etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 timer siden):

Hm... hvis jeg utvider alternativene til å omfatte Senterpartiet og Krf da? Disse fire partiene står alle for viktige verdier etter mitt syn, men de legger vekt på ulike ting. Ingen av dem er jeg helt enige med. 

Da er Senterpartiet det klart beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...