Gå til innhold

Valg 2021


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (11 timer siden):

Hm... hvis jeg utvider alternativene til å omfatte Senterpartiet og Krf da? 

Med dette utvalget av partier er ikke jeg den rette til å gi deg råd. ;) Av de fire ville jeg faktisk valgt MDG, selv om jeg er enige i mye av kritikken mht «ettsaksparti». Foreløpig iallfall er de ikke større enn at de ikke får fullt ut gjennomslag, og valget mellom de 4 ville for meg vært som å velge den den mindre skumle sykdommen kolera framfor de tre pest’ene. 😅
 

Det er for meg svært svært viktig at vi får ny regjering, og da heller ikke en regjering som lefler med å søke makt mot høyresiden, slik som SP gjør. I tillegg til miljøsaken er det for meg også viktig å ha en god fordelingspolitikk, og der stoler jeg ikke på MDG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (3 timer siden):

Med dette utvalget av partier er ikke jeg den rette til å gi deg råd. ;) Av de fire ville jeg faktisk valgt MDG, selv om jeg er enige i mye av kritikken mht «ettsaksparti». Foreløpig iallfall er de ikke større enn at de ikke får fullt ut gjennomslag, og valget mellom de 4 ville for meg vært som å velge den den mindre skumle sykdommen kolera framfor de tre pest’ene. 😅
 

Det er for meg svært svært viktig at vi får ny regjering, og da heller ikke en regjering som lefler med å søke makt mot høyresiden, slik som SP gjør. I tillegg til miljøsaken er det for meg også viktig å ha en god fordelingspolitikk, og der stoler jeg ikke på MDG. 

Hvorfor stoler du ikke på MDG i fordelingspolitikken? Må innrømme at jeg absolutt ikke har lest partiprogrammet.

Hm - synes du virkelig "mine" fire partier er som pest og kolera 😄 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 timer siden):

Nå er du forført Påskelilje, rist litt på kroppen og tenk klart igjen 🤪 MDG er et ettsaksparti, i likhet med piratpartiet og bomveipartiet. Får slike partier for mange stemmer blir de en trussel mot flerpartisystemet. Flere andre partier har like tydelige mål med klimapolitikken, så velg heller ett av dem.

Ps. Eneste metode å få V over sperregrensen er ved at V-velgere gir dem en stemme ;) 

Haha 😄 

Vel, jeg er ikke typen til å la meg bli forført... MEN jeg må innrømme at jeg er blitt temmelig skremt over fremtidsutsiktene dersom vi ikke tar riktige og tilstrekkelige grep mht klimautslipp NÅ. Det hjelper ikke å ha gode intensjoner på både det ene og det andre dersom naturen, klimaet og jorda er helt fucka opp om ti eller tjue eller tretti år fordi vi ikke gadd å tenke på andre enn oss selv - og med det mener jeg både her i Norge, internasjonalt og ikke minst i generasjonsperspektiv.

Men jeg er enig med deg i at en må velge et parti som har en har en helhetlig politikk, og ikke bare enkeltsaker. Jeg ønsker å gi min stemme til det partiet som tar klima og miljø på alvor, samtidig som de har en ansvalig politikk, og samtidig som de gir FRP minst mulig makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 timer siden):

Blir litt nysgjerrig - hvilke verdier i dagens KrF deler du?

Jeg er mot utvidelse av grensen for selvbestemt abort, i alle fall utvidelse helt mot uke 22, som noen partier ønsker. Jeg mener at det må være vanskelig for kvinnen å ta et slikt valg uten å snakke med fagperson. 

Selv om jeg selvsagt er for at folk må kunne tro eller ikke tro på hva de vil, mener jeg at kristen tro, kultur og tradisjoner skal ha en større plass i det norske samfunn enn f.eks. islam eller ateisme. 

Jeg er også for kontantstøtten, og er i mot heldagsskole (ønsker altså at sfo skal være frivillig).

 

Sikkert flere ting også. Men jeg kommer nok ikke til å stemme på KRF, selv om jeg ønsker at de fortsatt skal ha en viktig rolle i norsk politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (4 timer siden):

Da er Senterpartiet det klart beste valget.

Fortell hvorfor. Jeg er enig med dem i mye, men uenig med dem også i mye 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (21 minutter siden):

Hm - synes du virkelig "mine" fire partier er som pest og kolera 😄 ?

Hehe… Neida. De er de beste av de dårlige. 😅😅 Ingen partier er i nærheten av å touche FrP mht uspiselighet, men også H er ekstremt uaktuelt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (20 minutter siden):

Hm - abonnerer ikke på Aftenposten. Men kanskje jeg skulle tatt en måned med dem. Innimellom er artiklene åpne, og det er jo mye interessant der. Men kan ikke abonnere på alt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Problemet med mdg er at mye av det de ser for seg ikke vil fungere i praksis. Tenk på de som bor ut i distriktene der det ikke er så mye kollektivtrafikk. Disse synes jeg bør få ha bil og ikke straffes for det. «Sett opp flere busser i timen» sier noen nå, men nei. Det blir dumt at en sjafør skal måtte bruke tiden sin på å kanskje ikke kjøre noen. Og det er stress å hele tiden vente og så skal man kanskje bære ting også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 2021-8-26 den 9.28):

Jeg har stusset veldig over at KrF har kommet opp som mitt valg nr. 3 i diverse valgomater. Føler jeg er langt fra KrF-politikken...

Tok NRK's valgomat en gang til nå:

68 % enig med KRF

63 % enig med AP og med SP

Altså fikk jeg verken MDG eller V på topp 3 lista 😄  😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Tok NRK's valgomat en gang til nå:

68 % enig med KRF

63 % enig med AP og med SP

Altså fikk jeg verken MDG eller V på topp 3 lista 😄  😮 

:o Vi er nok ganske langt fra hverandre politisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

:o Vi er nok ganske langt fra hverandre politisk.

Mja - men jeg er jo ikke bastant i noen retninger. Har noen få ting jeg mener absolutt, eller så er jeg i midten. Tenker jo mer borgerlig når det gjelder veiutbygging for sikre gode veier, ikke økning av eiendomsskatt eller gjeninnføring av arveavgift, men grønn og sentrumsnært på det meste, og så sikkert litt sosialistisk på noe 😄 Skikkelig vingler 😄

Får starte mitt eget part 🙂 Eller nei, tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Tok NRK's valgomat en gang til nå:

68 % enig med KRF

63 % enig med AP og med SP

Altså fikk jeg verken MDG eller V på topp 3 lista 😄  😮 

Jeg synes valgomatene i de ulike avisene kan gi gode pekepinn på hovedretningen, men samtidig merker jeg at de for meg ihvertfall kan gjøre at enkelte partier kan få høy score selv om jeg vet at partiet ikke er det rette for meg likevel. Det skyldes det tross alt nokså begrensede utvalget av spørsmål og at de typisk trekker fram saker hvor det er lett å ha avkryssinger og alternativer for, at det er mange tester som ikke har vekting av viktighet dette spørsmålet ditt har for deg, at det i varierende grad kan krysses av for at det ikke er viktig osv.

Nettopp derfor synes jeg den oversikten jeg lenket til var så fin, for der får man en enkel oversikt over svært mange temaer, uten at det kun er fire svaralternativer osv. Men jeg skjønner og støtter fullt ut at man ikke kan abonnere på alt 🙂 Men likevel gir de ulike valgomatene for meg som sagt en god indikasjon på hvilken hovedretning mine sympatier ligger, selv om noen enkeltutslag bør tas med en klype salt.

Du får ta flere valgomater i ulike aviser, og også vurdere hvor viktige de ulike sakene er for deg. Ingen er enig i alt, men spørsmålet blir om partiets standpunkter i det du er uenig med er til å leve med eller ikke. Da spiller det vel også en rolle hvor sannsynlig det er at dette er noe som blir en realitet ut fra oppslutning og innflytelse. Men også selv om det ikke er så sannsynlig at partiet får gjennomslag for sine synspunkter, kan det være viktig for deg som velger å markere at DER går grensen for hva du kan akseptere av et uttalt politisk mål.

Ta et eksempel: La oss si at du og partiet du sympatiserer mest med har ulik oppfatning av om Norge fortsatt skal være medlem av NATO. Vil uenighet på dette punkt være en uoverstigelig uenighet om et viktig prinsippspørsmål som du ikke kan godta uansett? Eller tenker du mer pragmatisk at dette får ikke partiet uansett gjennomslag for i den neste fireårsperioden, så da kan du svelge det til fordel for andre standpunkter som er viktigere her og nå? (Butt ut "NATO" med dett som måtte passe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 26.8.2021 den 13.56):

Jeg er mot utvidelse av grensen for selvbestemt abort, i alle fall utvidelse helt mot uke 22, som noen partier ønsker. Jeg mener at det må være vanskelig for kvinnen å ta et slikt valg uten å snakke med fagperson. 

Selv om jeg selvsagt er for at folk må kunne tro eller ikke tro på hva de vil, mener jeg at kristen tro, kultur og tradisjoner skal ha en større plass i det norske samfunn enn f.eks. islam eller ateisme. 

Jeg er også for kontantstøtten, og er i mot heldagsskole (ønsker altså at sfo skal være frivillig).

Sikkert flere ting også. Men jeg kommer nok ikke til å stemme på KRF, selv om jeg ønsker at de fortsatt skal ha en viktig rolle i norsk politikk.

Det ekstra spennende med valg er at også vi i Norge diskuterer verdier og grunnleggende holdninger både i lunsjen og når venner og familie møtes :)I Norge er det jo ikke kultur for å gjøre dette, vi tråkker liksom så varsomt rundt tema det er potensiell uenighet om ;)

I alle sakene du lister opp mener jeg det stikk motsatte som deg faktisk. Jeg tenker som deg at abort er et vanskelig valg for kvinnen, men for meg gir det ingen mening at en nemd (ofte bestående av godt voksne menn) skal ta denne beslutningen på kvinnens vegne. Hvordan i all verden skal en nemd vite bedre enn kvinnen selv hva som er riktig valg? At dette valget skal være lettere og bli riktigere å avgjøre for dem, er for meg uforståelig.

Ellers har jeg - som deg - respekt for at alle skal kunne tro på det de selv ønsker. Dette er vi ikke alene om, trosfrihet er jo forankret i menneskerettighetene. Men for meg innebærer sekularisering at man ikke forankrer samfunnsutformende lover, strukturer og institusjoner i religion, men til trosnøytral etikk og moral. Svært mange av tradisjonene og holdningene fra den kristne tro deles og utføres også av ikke-troende, så det rituelle eller verdimessige vil ikke automatisk forsvinne. Tilknytningen til en bestemt guddommelighet derimot, forsvinner, og det er helt riktig etter min mening. Må legge til at jeg får elveblest når troende driver med misjonering. Jeg syns det er respektløst at disse ikke respekterer andres trosfrihet men forsøker å døtte sin tro på dem. Pføy sier jeg bare, maken til dobbeltmoral. 

Som om ikke dette er nok er jeg dypt og inderlig motstander av kontantstøtten, og jeg håper en ny rødgrønn regjering (ja, jeg håper på et skifte😀) legger denne død fortere enn svint. Begrunnelsen ligger dels i økonomi og dels i sosialpolitikk. Jeg tror en rekke barn som absolutt burde vært i barnehage og bli sett og ivaretatt av andre voksne enn sine foresatte ikke blir det, og jeg tror at mange barn også går glipp av viktig språklig og kulturell opplæring ved å være hjemme med sine mødre i for lang tid. I tillegg syns jeg ikke staten skal lønne mødre for å fatte et personlig valg. De som ønsker å være lenger hjemme med barn må vurdere det økonomiske aspektet av dette for sin familie, og bære konsekvensen av valget selv. For de fleste vil, også uten kontantstøtten, dette være mulig å gjennomføre, selv om det for mange (de fleste) innebærer at man går ned i levestandard i samme periode. Dette vet jeg, fordi jeg gjorde det selv.

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NRKs valgomat ble jeg:

- Venstre

- Krf

- Høyre.

Jeg støtter ingen av hjertesakene til Krf så vidt jeg vet, men det er vel overlapp i en del mindre symboltunge saker. Jeg er fornøyd med dagens abortlov og tenker at SV prøver å melke abortsaken når de vil utvide fri abort til 22 uke. 

Det som gjør meg til et sjeldent dyr er at jeg er sterk tilhenger av private løsninger, men også tilhenger av en del skatter som andre hater.

AP havnet mye lenger ned i valgomaten enn de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg dessverre - stemmer nesten alltid Arbeiderpartiet, men får SV på topp på alle valgomater.   I år stemte jeg SV (har forhåndsstemt).  Jeg liker MDG, men de er for ensporet til at jeg kan stemme på dem.  

Sosialdemokratisk politikk og miljø er viktigst for meg
Det at vi tar vare på alle som trenger det, skaper det beste samfunnet for alle. 

Jeg håper SV kan være med å dra Arbeiderpartiet mer mot venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevaala skrev (22 timer siden):

Jeg kan ikke hjelpe deg dessverre - stemmer nesten alltid Arbeiderpartiet, men får SV på topp på alle valgomater.   I år stemte jeg SV (har forhåndsstemt).  Jeg liker MDG, men de er for ensporet til at jeg kan stemme på dem.  

Sosialdemokratisk politikk og miljø er viktigst for meg
Det at vi tar vare på alle som trenger det, skaper det beste samfunnet for alle. 

Jeg håper SV kan være med å dra Arbeiderpartiet mer mot venstre. 

Enig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (Akkurat nå):

Men apropos veiutbygging  @påskelilje - så du Lørdagsrevyen med innslag om veiutbygging og Nye veier? 

Ja, eller jeg har sett det nå i dag. Vi trenger helt klart bedre vei østover, men det er ille at den nye veien er planlagt midt gjennom dette flotte naturområdet (kjenner godt til saken). Det minste som bør gjøres er jo viltkorridorer, men også tunnell burde være mulig her. Kjipt for ordførerne som blir satt i skikkelig skvis, at de risikerer at veien utsettes hvis de setter krav. Vanskelig dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...