Gå til innhold

Tørre å ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror dere at kravet om vaksinen for å få dra til utlandet forsvinner fort? Så jeg tar stor sjanse for på å bli syk? Jeg vil jo ikke ha slike begrensninger og fremstå som en konspirasjonsteoretiker.. 

Anonymkode: b7876...00d

Nei det forsvinner ikke fort, det kommer etter all sannsynlighet til å vare i flere år.

Du har en høyere risiko for å bli alvorlig syk dersom du ikke tar den, men noen kan ikke ta den av ulike grunner og må ta diverse forhåndsregler.

Anonymkode: 0c716...825

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner ingen som har blitt syk, men er redd for at den skal gi meg bivirkninger som er veldig uheldige. Hva er sannsynligheten? 

Sjansen for at du blir skadet av å gå over veien er langt høyere enn for å bli skadet av vaksinen. 

Drømmeautomat

Hvis du ikke tar vaksinen må du regne med å få covid. Selv jeg som nå har tatt begge dosene regner med å få en lett delta-infeksjon. Delta er ser ut til å være minst dobbelt så farlig som det opprinnelige viruset og mange ganger mer smittsomt selvsagt. Det er et enkelt regnestykke.

Endret av Drømmeautomat

Annonse

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke tar vaksinen må du regne med å få covid. Selv jeg som nå har tatt begge dosene regner med å få en lett delta-infeksjon. Delta er ser ut til å være minst dobbelt så farlig som det opprinnelige viruset og mange ganger mer smittsomt selvsagt. Det er et enkelt regnestykke.

Beskytter vaksinen mot delta da? Sånn at man får mildere symptomer? Jeg er livredd delta, det er en del av det her nå. 

stjernestøv skrev (36 minutter siden):

Beskytter vaksinen mot delta da? Sånn at man får mildere symptomer? Jeg er livredd delta, det er en del av det her nå. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter 

Hvis man er fullvaksinert og utenfor risikogruppene kan det være en fordel (hvis jeg forstår FHI riktig her) å gjennomgå deltavarianten, siden den vil gi en ekstra boost til å takle nye mutasjoner. Det er faktisk bedre enn å ta tre vaksiner. Så selv er jeg ikke spesielt redd for å få den (siden jeg er fullvaksinert og utenfor risikogruppene).

Endret av Gjest
Drømmeautomat skrev (29 minutter siden):

Vaksinen beskytter veldig godt mot å bli alvorlig syk. Men ikke så godt mot å få en mild infeksjon der man kan risikere å smitte andre, kanskje uten å være klar over det.

Jeg synes vitenskapen her er veldig vanskelig å tolke.

Et ekstremt grovt overslag vil jo tilsi at hvis 10% av de smittede er fullvaksinerte og 50% er fullvaksinerte, så er vaksinen 80ish prosent effektiv når man er fullvaksinert (mot 1 eller 0 doser). Men jeg tror ganske bestemt at mange smittede fullvaksinerte er asymptomatiske, og tester seg etter utlandsreise eller kontakt med syke, og får positiv test. Min teori er derfor at vaksinen er meget effektiv også mot symptomatisk covid. 

Anbru skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter 

Hvis man er fullvaksinert og utenfor risikogruppene kan det være en fordel (hvis jeg forstår FHI riktig her) å gjennomgå deltavarianten, siden den vil gi en ekstra boost til å takle nye mutasjoner. Det er faktisk bedre enn å ta tre vaksinasjoner. Så selv er jeg ikke spesielt redd for å få den (siden jeg er fullvaksinert og utenfor risikogruppene).

Ok. Syns bare det er så skummelt med delta varianten. Man blir jo sykere og av den. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen her som ble dårlig?

Av vaksinen? Her hadde mannen og jeg lette influensasymptomer og en del smerter i armen dagen etter, men det var alt. Har hørt om noen som har fått en influensa-lignende runde etterpå, men de fleste jeg kjenner har ikke merket stort etter andre dose.

Min søster hadde corona i fjor sommer og begynner først nå å bli bortimot helt frisk igjen. Skjønner ikke de som er friske og raske og redde for denne vaksinen altså.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner ingen som har blitt syk, men er redd for at den skal gi meg bivirkninger som er veldig uheldige. Hva er sannsynligheten? 

Sjekk ut videoene til denne dama. Hun er en pensjonert professor som forklarer Covid, vaksine og alt man måtte lure på. Hun er regelrett fantastisk

Anonymkode: 0c716...825

stjernestøv skrev (1 time siden):

Du trenger ikke være livredd når du er fullvaksinert. Risikoen for alvorlig sykdom er lav. 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-risikovurdering-om-delta-varianten/

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/8BLerw/nye-tall-saa-godt-beskytter-vaksinene-mot-deltavarianten

Drømmeautomat
ISW skrev (1 time siden):

Men jeg tror ganske bestemt at mange smittede fullvaksinerte er asymptomatiske, og tester seg etter utlandsreise eller kontakt med syke, og får positiv test. Min teori er derfor at vaksinen er meget effektiv også mot symptomatisk covid. 

Ja, det ser sånn ut https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2108891

Men det som kompliserer bildet er at effekten ser ut til å avta over tid (noen måneder) og være ulike for ulike aldersgrupper.

Vil være å gamble med livet å ikke ta vaksinen, selv om du er ung er du ikke lengre sikret ett lett forløp, delta varianten er mye tøffere.
Se bare i USA i de statene der vaksinemostanden er stor, i følge legene på akuttmottak der er 92-95% av de innlagte uvaksinerte.
De er redde for vaksinen, men tar bokstavelig talt hestekur med orm tabletter i stedet.

Uansett, så er 50% av nordmenn fullvaksinerte og 70% har fått første dose. Blir veldig spekulering, men med tanke på at "alt" av tiltak nærmest er borte nå (ser ikke lenger folk bruke munnbind på buss eller i butikk) så er det mulig at FHI har kommet fram til at kanskje de bare skal slippe smitten fri. Hvis det er slik at man etter fullvaksinering vil få ett mildt forløp og igjen da bli ytterligere beskyttet mot fremtidige varianter og så er det kanskje ikke så dumt?. Men, vaksinasjonsgraden burde vært høyre før de slapp opp tøylene slik de har gjort nå.

Til slutt, ta vaksinen så går det bra 👍

Anonymkode: 41c3b...65e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...