AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 Det var først sukkeret. Så var det gluten. Så var det karbohydrater. Så er det stråling. Så er det sprøytemidler. Så er det animalsk. Nå er alt så farlig at jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Jeg blir sliten i hodet av alt alle skal mene noe om og alle råd vi skal få. Alle som skal vite mer enn andre. Nå skal vi plutselig ikke stole blindt på nøkkelhullet heller. Så er det vits å tro på noe som helst? Noen er fast bestemt på at vegansk er det beste. Mye sunnere og at vi ikke er ment å spise kjøtt og meieri. Andre mener at vegansk er svada og kan føre til vitamin/mineral mangler. Hva skal man følge? Kan vel ikke spise grønnsaker en gang for de er fulle av sprøytemidler? Anonymkode: 67712...320 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462379-jeg-blir-tullete-av-all-informasjon-vi-skal-ha-er-det-flere-eller-er-jeg-bare-i-overkant-f%C3%B8lsom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var først sukkeret. Så var det gluten. Så var det karbohydrater. Så er det stråling. Så er det sprøytemidler. Så er det animalsk. Nå er alt så farlig at jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Jeg blir sliten i hodet av alt alle skal mene noe om og alle råd vi skal få. Alle som skal vite mer enn andre. Nå skal vi plutselig ikke stole blindt på nøkkelhullet heller. Så er det vits å tro på noe som helst? Noen er fast bestemt på at vegansk er det beste. Mye sunnere og at vi ikke er ment å spise kjøtt og meieri. Andre mener at vegansk er svada og kan føre til vitamin/mineral mangler. Hva skal man følge? Kan vel ikke spise grønnsaker en gang for de er fulle av sprøytemidler? Anonymkode: 67712...320 Her er mine kostholdsråd, som jeg prøver å følge: *Spis mest mulig plantebasert - både fordi det inneholder mye næring, mange lekre farger, mye av det er sunt for kroppen, og ikke minst, de fleste plantebaserte matvarene er produsert med mindre energi enn de fleste animalske produkter. Det er viktig for meg. *Spis kortreist mat - både fordi du da minsker transportbehovet (og energibruken) og fordi at du da er med å opprettholde et aktivt landbruk her nord - slik at beiteområder holdes åpne, åkrer og enger blir ikke gjengrodde, vi holde oppe matvaresikkerheten og opprettholder arbeidsplasser i distriktene. I tillegg brukes det mindre sprøytemidler i norsk landbruk enn i de fleste andre land. *Skyll frukt og grønnsaker før du spiser det. Det skal ikke være uheldige sprøytemiddelrester på produktene du kjøper, men det kan jo hende innimellom, og det meste fjernes ved skylling. *Spiser du helt vegansk, må du passe på at du får i deg tilstrekkelig med B12 og jod. Dette kan du ta som kosttilskudd. Lurt å sjekke seg med blodprøve en gang i året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462379-jeg-blir-tullete-av-all-informasjon-vi-skal-ha-er-det-flere-eller-er-jeg-bare-i-overkant-f%C3%B8lsom/#findComment-4054557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. august 2021 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå skal vi plutselig ikke stole blindt på nøkkelhullet heller. Nøkkelhullet gjelder vel innenfor varetypen. Det gis ingen garanti for at varen er kjempesunn i seg selv. Men skal vi først kjøpe vare XX, rådes vi til å velge den XX som er merket med nøkkelhull. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva skal man følge? Det kommer vel an på hva som er viktigst der og da - egen kropp / helse og hvor opptatt man er av den akkurat da, økonomien, smaksopplevelsen, produsenten eller verden som helhet. På farssiden i min slekt har veldig mange blitt svært gamle. Alle de jeg har kjent godt, har stappet i seg svært mye god mat i løpet av sine lange liv, uten tanke på verken kalorier, stråling, sprøyting eller innhold på detaljnivå (som gluten eller E-stoffer). Men de har spist mat, ikke spesielt mye godteri og snacks (riktignok en god del bakverk). De var barn i en tid da det ikke var så mye overflod (men ikke sult og fattigdom), og de tok det skikkelig igjen da krigen og rasjoneringen var over og man kunne kjøpe det man ville. Ingen var overvektige, og ingen fikk sykdommer som har sammenheng med kosthold. Jeg vet at slike eksempler ikke beviser noe som helst, men jeg klarer ikke å opparbeide noe hysteri mot den vanlige maten som er i salg her. Jeg ville nok spist mindre kjøtt hvis jeg var alene i husstanden, men jeg tror ikke det er skadelig å spise variert. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462379-jeg-blir-tullete-av-all-informasjon-vi-skal-ha-er-det-flere-eller-er-jeg-bare-i-overkant-f%C3%B8lsom/#findComment-4054561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Og politikken. Jeg er usikker på hvem jeg skal stemme. Som voksen føler jeg det er en plikt å stemme, men jeg er så usikker. Alle parti vil ting jeg ikke er enig i, men utifra testen så er jeg 72% enig med et parti. Bare ta det da? Anonymkode: 67712...320 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462379-jeg-blir-tullete-av-all-informasjon-vi-skal-ha-er-det-flere-eller-er-jeg-bare-i-overkant-f%C3%B8lsom/#findComment-4054672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.