Gå til innhold

Hva er dette for noe dritt? Skjema for å fylle ut veksel?

Anbefalte innlegg

Har noen gamle penger som jeg fikk i komfirmasjon. Har 5000 og husker sist jeg vekslet for et par år siden så gikk jeg bare på banken og vekslet og sist jeg møtte så var det folk oi skranken men fikk ikke veksle siden det var Corona. Nå har det åpnet igjen men jeg leste at et skjema må fylles ut. Hvorfor?! Hva er dette for noe tungvinte dritt? Blir det aldri nok papirer i samfunnet? Kan det gjøres elektronisk? Eller får jeg ikke vekslet i det hele tatt?

Anonymkode: 53e8a...160

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har noen gamle penger som jeg fikk i komfirmasjon. Har 5000 og husker sist jeg vekslet for et par år siden så gikk jeg bare på banken og vekslet og sist jeg møtte så var det folk oi skranken men fikk ikke veksle siden det var Corona. Nå har det åpnet igjen men jeg leste at et skjema må fylles ut. Hvorfor?! Hva er dette for noe tungvinte dritt? Blir det aldri nok papirer i samfunnet? Kan det gjøres elektronisk? Eller får jeg ikke vekslet i det hele tatt?

Vekslet? Til hva da?  Skal du ha det inn på kontoen, skal du veksle fra mynter til sedler? Hva slags veksling er det snakk om. 

Anonymkode: 128e9...e75

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det gjøres elektronisk?

Du kan fylle ut på skjerm, men det må skrives ut og leveres ved veksling:
https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/veksling-av-utgatte-sedler-og-mynter/1-slik-fyller-du-ut-skjema/

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er dette for noe tungvinte dritt? Blir det aldri nok papirer i samfunnet?

De trenger nok et bilag for f.eks. å gardere seg mot hvitvasking. Jeg synes ikke det er ikke så veldig rart at man ikke kan komme anonymt inn fra gata og veksle tusenvis i gamle sedler. Det blir fort litt byråkrati utav det hvis man skal overføre penger til utlandet også - eller sette penger på andres konto uten regningsbilag (typisk ved gaver). 

laban skrev (3 timer siden):

Du kan fylle ut på skjerm, men det må skrives ut og leveres ved veksling:
https://www.norges-bank.no/tema/Sedler-og-mynter/veksling-av-utgatte-sedler-og-mynter/1-slik-fyller-du-ut-skjema/

De trenger nok et bilag for f.eks. å gardere seg mot hvitvasking. Jeg synes ikke det er ikke så veldig rart at man ikke kan komme anonymt inn fra gata og veksle tusenvis i gamle sedler. Det blir fort litt byråkrati utav det hvis man skal overføre penger til utlandet også - eller sette penger på andres konto uten regningsbilag (typisk ved gaver). 

Men jeg har da ingen bevis for at dette var penger jeg fikk til konfirmasjonen. Slik var det ikke for bare et par år siden. Huff, snart må vi vel fylle ut skjema for å gå fra hjemmene våres også.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men jeg har da ingen bevis for at dette var penger jeg fikk til konfirmasjonen.

Såpass små beløp krever de nok ikke andre "bevis" for enn at du oppgir at det var komfgave og hvilket år. Skulle de spørre etter giverne,  husker du sikkert etpar av dem også.

Det blir annerledes om man kommer med hundrevis av tusen og påstår at det er arv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...