Gå til innhold

Fremmed katt kommer ofte inn katteluka

Anbefalte innlegg

Har to egne katter som bruker katteluke ut og inn som de selv vil. Den er utstyrt med chiplås, men den mekanismen er dessverre ødelagt nå. Nå de siste ukene har vi hatt besøk av en fremmed katt som tar seg inn den ulåste katteluka med økende frekvens og spiser av maten til egne katter. Har vist den ut hver gang jeg har sett det. Men den kommer inn om nettene nå og kattene våre har blitt venn med den og reagerer ikke slik de gjorde helt i begynnelsen. Til morgenen i dag da jeg stod opp fant jeg den fremmede katten sovende under spisestuebordet. (Så søt! 😻)

Så til dilemmaet: Jeg aner ikke om denne katten allerede har et hjem, men mest sannsynlig har den det siden den er så tam og trygg på mennesker/oss. Jeg må si jeg har vondt av den og tenker at den kanskje har gått seg vill fra eget hjem og derfor søker trygghet, varme og mat hos oss. Nå har jeg ikke lenger hjerte til å vise den ut og i dag har jeg latt den få være inne hos oss og spise og slappe av. Har også kost med den.  Men jeg VET jo at jeg ikke burde dette. 

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Har tenkt på å ta bilde av den og legge ut i en gruppe for savnede katter, men det er jo litt drastisk kanskje iom at den kanskje har et hjem i nærheten. Jeg har også tenkt på å ta den med til dyrlegen for å se om den har chip og så finne eier. 

Men hva hvis det viser seg at den bor i nærheten, da vil jeg såre følelsene dens om jeg da begynner å nekte den å komme inn igjen. Men uansett kommer den jo inn på nettene nå tydeligvis. Kanskje må jeg investere i ny katteluke og bare kode for egne katter. Men det vil også såre følelsene dens når den oppdager at luka er stengt. Og hva hvis den ikke har et hjem i nærheten, da tre her den jo å få komme inn et sted for å få mat. 

Nei, dette ble med ett vanskelig for meg. 😕

Anonymkode: 8ded4...762

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462389-fremmed-katt-kommer-ofte-inn-katteluka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge katten ser sunn og velfødd ut så har den sannsynligvis et godt hjem i nærheten. Man ser det ofte på katter om de er hjemløse eller ikke. Det er ikke lurt å ta den med til dyrlegen i første omgang, for det vil bare stresse den unødig. 

Du kan selvfølgelig ta bilde å legge ut på en savnet katt gruppe. Har fulgt med på slike grupper selv, og ser at det er mange som gjør det når de observerer katter de er usikre på. Jeg tenker at det er bedre å bry seg en gang for mye enn for lite. Hvis du er heldig er det noen som kjenner den igjen, eller du får svar fra noen som bor i nærheten som kan komme med en chipleser. 🙂 

Og så ville jeg ordnet ny katteluke så snart som mulig, eventuelt stengt luken eller fjernet maten om natten. Så lenge den får mat hos deg kan det hende den ikke vil gå hjem til seg selv, noe som er dumt hvis den har eiere som savner den. Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for å stenge den ute. 

Det er veldig snilt av deg å bry deg om katten 🙂 

Endret av Martine
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Har tenkt på å ta bilde av den og legge ut i en gruppe for savnede katter, men det er jo litt drastisk kanskje iom at den kanskje har et hjem i nærheten. Jeg har også tenkt på å ta den med til dyrlegen for å se om den har chip og så finne eier. 

Du ser jo på katten om den er velstelt, fin i pelsen og i bra hold = om den har et hjem. Er den alt det så steng den ute med god samvittighet. Katter finnes ikke trofaste, der de får mat, varme og kos der kan de godt slå seg til. Jeg hadde en slik pus hos meg i jula i fjor, viste seg at sleipingen bodde 500 m unna. Tok den med til dyrlegen, den var chippet, men chippen var ikke registrert, men etter at det skjedde ennå en gang tok eierne endelig affære og reigstrerte den.

Fiks låsen i kattedøra di, du ville vel heller ikke likt det om noen tok inn dine katter og ga dem mat slik at de ikke gadd gå hjem til deg igjen?

Om katten bærer preg av å ha gått ute lenge, er uflidd og mager er det selvfølgelig noe annet og da må du ta den med deg til dyrlegen for å sjekke om den er chippet.

Helt enig med de to foran her. Det er veldig fint å se at du bryr deg om katten, og at du er opptatt av om den har et hjem. Men som påpekt kan katter fort «flytte» fordi de får mat og stell andre steder, uten at det betyr at de har det dårlig der de er. 

Vi hadde en katt som forsvant, og om den er påkjørt, tatt av rev eller flyttet inn hos noen velmenende mennesker, vet jeg ikke. Men dens personlighet kunne lett tilsagt at den hadde klart å lure noen til å tro at den ikke fikk noe mat og kos hjemme. Dette i motsetning til den katten vi har igjen, som er veldig mye mer hjemmekjær og sky overfor fremmede. 

Jeg synes det høres lurt ut å få chip avlest, enten hos dyrlege eller av noen private som har chipleser. Ser mange i sistnevnte kategori i FB-grupper for katter som er mistet eller funnet. Får du viten, slipper du å bekymre deg for om den har noe hjem. Og skaff deretter ny katteluke. 

Takk for tips og innspill!

Nå oppdaget jeg at den fremmede katten lå og sov i godstolen til mannen min. Jeg har virkelig ikke hjerte til å "hive" den ut. Jeg synes dette er sååå vanskelig! 😕 Men det jeg har gjort siden jeg skrev hovedinnlegget er at jeg har fått tatt en del gode bilder av den på mobilen min og vil nå gå litt rundt fra dør til dør i nabolaget og spørre om noen kjenner til den. Om det ikke er noen som kjenner til den er planen videre å få sjekket om den har chip. Bærer ikke det fram vil jeg dele bildene i fb-gruppe for savnede/funnede katter.

Ny katteluke er også bestilt. Får jeg vite at katten bor i nærheten er det på med chiplåsen med god samvittighet. Om eier ikke blir funnet vurderer jeg nesten å ta vare på den selv. Det virker jo som om den har valgt seg ut akkurat oss. ❤️

Annonse

Fionys skrev (9 minutter siden):

Det første du bør gjøre er å sjekke chip. Ikke bra at du lar katta være inne hos deg, det kommer til å bli et problem når du finner eier.

Ja, det er nok det aller lureste. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...