Gå til innhold

Hva er reglene for å skrive om selvmord og selvmordstanker her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er reglene for å skrive om selvmord og selvmordstanker her? Eksempler på hva en kan skrive og ikke?

Anonymkode: a0d29...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan skrive om forsøk og tanker, men ikke komme med konkrete trusler eller f.eks " jeg skal ta livet mitt den XX.XX.2021 "

Anonymkode: 4e833...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som anonym818 skriver, det er lov å skrive om tanker, når det gjelder forsøk er det litt ann på sitasjonen, beskrivelser o.l. og trusler, metoder o.l. blir slettet med en gang!

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (21 timer siden):

Som anonym818 skriver, det er lov å skrive om tanker, når det gjelder forsøk er det litt ann på sitasjonen, beskrivelser o.l. og trusler, metoder o.l. blir slettet med en gang!

Admin

Får det noen konsekvenser for den som skriver det i form av advarsel eller utestengelse?

Anonymkode: 9f44d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får det noen konsekvenser for den som skriver det i form av advarsel eller utestengelse?

Anonymkode: 9f44d...107

Ved regelbrudd vil det etterhvert kunne føre til advarsler og utestengelse, men det er også anderledes her inne i forhold til f.eks kvinneguiden og foreldreforumet mtp brukerne. Brukere har blitt utestengt for ting som ikke ville leet ett øye på de andre forumene, men brukere har også fått bli for reglebrudd som ville fått de utestengt på de andre. Vi bruker mye mer skjønn her inne og vurderer hvert enkelt tilfelle.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (52 minutter siden):

Ved regelbrudd vil det etterhvert kunne føre til advarsler og utestengelse, men det er også anderledes her inne i forhold til f.eks kvinneguiden og foreldreforumet mtp brukerne. Brukere har blitt utestengt for ting som ikke ville leet ett øye på de andre forumene, men brukere har også fått bli for reglebrudd som ville fått de utestengt på de andre. Vi bruker mye mer skjønn her inne og vurderer hvert enkelt tilfelle.

Admin

"Vi"? Er det flere admins enn deg? :)

Anonymkode: 9f44d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"Vi"? Er det flere admins enn deg? :)

Anonymkode: 9f44d...107

Det er meg og @Forumansvarlig, jeg tar det dagligdagse, men forumansvarlig stepper inn ved sykdom eller annet som trengs.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig bra at man har en større takhøyde enn på andre forum for å kunne berøre slike vanskelige emner på DOL. å unngå et emne fullt og helt, gjør ikke at det forsvinner - mer tvert imot. Det fører istedenfor til at mange sitter alene med tanker og tror de er de eneste og fortvilelsen øker og til sist kan den bli for stor. Det er jo ikke ønsket og intensjonen bak en regel om å ikke berøre emner om selvmord og selvskading. På den andre siden har jeg full forståelse over å sitte med et ansvar en ikke har kontroll og kompetanse til å uttale og kvalitetssjekke de råd som gis som ansvarlig for hva som skrives på forumet og lar bli stående og ikke. Det har jo skjedd også her på DOL at det gis potensielt skadelige råd i flere tråder (ingen nevnt, ingen glemt), men heldigvis ytterst sjeldent har det fatalt utfall.

 Nå er det lenge siden jeg var aktiv på KG fast over en viss tid, men om det er som det var for et par-tre år siden, vil jeg påstå at det ikke gjør situasjonen for en som strever bedre når hele forumsamfunnet, og særlig moderatorene, har en svært sterk berøringsangst bare assosiasjon om selvmord direkte eller indirekte kommer inn i tråden. Jeg tror det er sunt slik forumet driftes her og håper inderlig at det kan få fortsette. At det ikke blir omgjort fordi noen kommer og krever at de synes det er for tøft. Vi har alle et valg og et ansvar selv for hva vi klikker oss inn på og kan ikke kreve et forum bli moderert slik det passer meg. Da skulle jeg ha bedt om en del endringer personlig som ikke hadde falt i god jord hos andre - og det hadde ikke vært bra for samfunnet og ikke for meg selv på sikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville gjerne dele svaret mitt opp i to:

Overalt hvor vi ferdes på nettet, utsetter oss for media, leser bøker, ser på nyheter, hører på radio, ser på filmer, velger å gå på kino, velger å gå inn på venners videoer eller annet de deler m.m., er vi til syvende og sist selv ansvarlig for hva vi ønsker å eksponere oss for. Der kan vi ikke ansvarliggjøre andre med bakgrunn i å gjøre oss selv til et offer, mener jeg, selv om en del gjør dette. De valgene treffer vi gjerne basert på tidligere erfaringer i livet eller at vi vet vi håndterer noe dårlig. Er jeg en person som f.eks. besvimer bare jeg ser blod, forsøker jeg så langt det er mulig å ikke eksponere meg for dette - og særlig ikke blant andre mennesker. Er jeg en person som synes det er vanskelig å høre om fødsler fordi jeg har vonde minner om det pga. et eller annet, er det mitt eget ansvar å beskytte meg selv. Ikke samfunnet. Det samme også med overgrepsutsatte. Vi kan ikke forvente at samfunnet skal ta hensyn i tilfelle det sitter en person som reagerer kraftig - overgrepsutsatte og traumatiserte trigges av så utrolig mange ulike ting at det er umulig å lage en generell regel. Men det er bra at media advarer om sterke inntrykk før de viser et videoklipp i direktesending på nyhetene.

Vi må igjen ta ansvar for det vi selv leser, ser på og hører på, kort og godt, også på et forum. Men det betyr ikke at alt er fritt frem. Det betyr bare at andre kan skrive om noe du selv ikke føler er OK. Men å oppfordre til ulovlige handlinger, lovbrudd, å gjøre andre bekymret og urolig samt å komme med trusler om selvmord og selvskading er aldri greit. Likevel bør det være takhøyde for at noen kan begå slike feil, men at det da blir forsøkt rettet opp i snarest mulig.

Dette var Eva Sofies slitne tanker om emnet en mandag... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...