Gå til innhold

Hvorfor kan vi ikke stemme digitalt ved bankID?

Anbefalte innlegg

Så langt som samfunnet har kommet i dag så må vi da kunne få stemme hjemmefra med mobil eller PC. Er bare tull at det ikke er blitt lagt til rette for det. 

Hva er grunnen? Finnes det i det hele tatt én god grunn for at det ikke er mulig?

Anonymkode: 8fa2d...0b2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så langt som samfunnet har kommet i dag så må vi da kunne få stemme hjemmefra med mobil eller PC. Er bare tull at det ikke er blitt lagt til rette for det. 

Hva er grunnen? Finnes det i det hele tatt én god grunn for at det ikke er mulig?

Fordi det i Norge er hemmelig valg og om man kan sitte hjemme og stemme via pc(el. nettbrett / mobil) så er det garantert en del som blir påvirket av ektefelle / samboer til å stemme noe annet enn det de egentlig vil. Derfor.

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Fordi det i Norge er hemmelig valg og om man kan sitte hjemme og stemme via pc(el. nettbrett / mobil) så er det garantert en del som blir påvirket av ektefelle / samboer til å stemme noe annet enn det de egentlig vil. Derfor.

Dårligste forklaringen jeg har hørt. Det er jo bare å gå i et annet rom eller ta med seg nettbrettet på dass, eller gjøre det i bilen på parkeringsplassen utenfor butikken. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dårligste forklaringen jeg har hørt. Det er jo bare å gå i et annet rom eller ta med seg nettbrettet på dass, eller gjøre det i bilen på parkeringsplassen utenfor butikken. 

Det er mange som lever i annerledes forhold enn det de fleste av oss gjør. I mange familier er det et overhode som bestemmer hva de andre gjør, noen får bank av partneren om de våger å ha egne meninger osv. Da kan man jo argumentere med at det er andre ting i forholdet som er verre enn at man ikke får stemt det man vil selvfølgelig, men i Norge er det altså lovbestemt at det er hemmelig valg og det skal vi være veldig glade for. :) 

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Det er mange som lever i annerledes forhold enn det de fleste av oss gjør. I mange familier er det et overhode som bestemmer hva de andre gjør, noen får bank av partneren om de våger å ha egne meninger osv. Da kan man jo argumentere med at det er andre ting i forholdet som er verre enn at man ikke får stemt det man vil selvfølgelig, men i Norge er det altså lovbestemt at det er hemmelig valg og det skal vi være veldig glade for. :) 

Men jeg ser ingen motsetning. Mange undertrykte kvinner får ikke gå ut å stemme på valgdagen uansett. De kan jo møte blikket til andre menn vet du .... Og dessuten tar det seg ikke godt ut ovenfor trosbrødre at kvinnene deres offentlig går ut og viser at de deltar i samfunnet. Da er det bedre at de kan få gjøre det skjult og i hemmelighet fra voldelige ektemenn hjemmefra. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg ser ingen motsetning. Mange undertrykte kvinner får ikke gå ut å stemme på valgdagen uansett. De kan jo møte blikket til andre menn vet du .... Og dessuten tar det seg ikke godt ut ovenfor trosbrødre at kvinnene deres offentlig går ut og viser at de deltar i samfunnet. Da er det bedre at de kan få gjøre det skjult og i hemmelighet fra voldelige ektemenn hjemmefra. 

Man kan argumentere for og imot lenge, men foreløpig har vi ikke digitalt valg i Norge. Men jeg lurer på om det ikke var forsøk med det i noen kommuner ved forrige (eller enda tidligere?) kommune- og fylkestingsvalg? Om jeg ikke husker helt feil.

Annonse

Jeg tror at et digital Valg vil skremme bort noen velgere. 

Ved fysisk oppmøte kan man se at det er ingenting på stemmeseddelen som kan røpe hvem du er. I det du putter den i urnen  er du anonymisert i valget. 

Den tryggheten får man ikke ved et digitalt valg siden man ikke har kontroll på hva som skjer "bak kulissene" når man stemmer over nett. Det finnes folk som f.eks ikke vil kjøpe bussbilletten og hente ut pakke via app, skeptisk til 5G osv. 

Anonymkode: 04dd4...e77

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei. Det kan sitte en tulling et sted som jobber innenfor systemet der man ser hvem som stemte hva! 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skjønner heller ikke det. Jeg har forsøkt å stemme hver kveld nå, men har gitt opp hver gang. Jeg prøvde i lunsjen i dag også, men det gikk ikke. Køen var lengre enn noen gang. 

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Nei. Det kan sitte en tulling et sted som jobber innenfor systemet der man ser hvem som stemte hva! 

Spiller det noen rolle? Må gjerne trykke i avisa hva jeg stemmer. Bryr meg ikke noe om det.

Anonymkode: d6cbc...70f

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ja, jeg skjønner heller ikke det. Jeg har forsøkt å stemme hver kveld nå, men har gitt opp hver gang. Jeg prøvde i lunsjen i dag også, men det gikk ikke. Køen var lengre enn noen gang. 

Nå har det vært forhåndsvalg i en måned da... Men det skal sies at i år har det vært større pågang enn noensinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...