Gå til innhold

Tips til å lage årets julegaver?

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke så lenge til jul innså jeg plutselig. 

I fjor lagde jeg mange tovede tøfler. Det ble tatt godt i mot. Er to stk jeg kan lage til i år som jeg ikke lagde til i fjor. 

Er det noe nytt jeg kan lage i år? Jeg kan ikke sy og jeg er ikke den mest avanserte til å strikke. Kan rett og vrang, kan strikke helt enkle gensre, men ikke nok selvtillit til å strikke til andre. 

Forslag? Må ikke være noe jeg kan strikke. Bare noe som er bedre enn en flaske vin og konfekt. 

Fortsetter under...

Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke så lenge til jul innså jeg plutselig. 

I fjor lagde jeg mange tovede tøfler. Det ble tatt godt i mot. Er to stk jeg kan lage til i år som jeg ikke lagde til i fjor. 

Er det noe nytt jeg kan lage i år? Jeg kan ikke sy og jeg er ikke den mest avanserte til å strikke. Kan rett og vrang, kan strikke helt enkle gensre, men ikke nok selvtillit til å strikke til andre. 

Forslag? Må ikke være noe jeg kan strikke. Bare noe som er bedre enn en flaske vin og konfekt. 

Strikke og tove sitteunderlag? Med tykke pinner og tykt garn går det fort også. :) 

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Strikke og tove sitteunderlag? Med tykke pinner og tykt garn går det fort også. :) 

Det var jo en fin tanke. Har en venninne som drar litt på tur og slikt. Da kan jeg jo lage litt ulike farger. Vil det å strikke rett og vrang gi et merkbart rutemønster? Altså feks 20 masker rett, så 20 masker vrang, før jeg gjør det omvendt i neste runde, vises når det toves? Altså perlestrikk? Mon tro hvor mange masker jeg bør ha for riktig str? 

Min søster har et barn på 1,5 år. Mon tro om hun vil like det. Er jo ikke vits å lage til de som ikke liker å gå tur. 😛

Endret av Glitter
Glitter skrev (4 minutter siden):

Det var jo en fin tanke. Har en venninne som drar litt på tur og slikt. Da kan jeg jo lage litt ulike farger. Vil det å strikke rett og vrang gi et merkbart rutemønster? Altså feks 20 masker rett, så 20 masker vrang, før jeg gjør det omvendt i neste runde, vises når det toves? Altså perlestrikk? Mon tro hvor mange masker jeg bør ha for riktig str? 

Min søster har et barn på 1,5 år. Mon tro om hun vil like det. Er jo ikke vits å lage til de som ikke liker å gå tur. 😛

Det blir jo litt synlig (om du ikke strikker med veldig mørke farger) med rett og vrang i store ruter, vet ikke hvor mye, men noe blir det jo. :) 

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Det blir jo litt synlig (om du ikke strikker med veldig mørke farger) med rett og vrang i store ruter, vet ikke hvor mye, men noe blir det jo. :) 

Okei. Jeg kan jo forsøke. Kan jeg bruke samme garn som ved tøfler? Dvs Sandnes garn, type Rauma. 

Annonse

Sitteunderlag er helt topp å få som gave, jeg hadde i hvert fall blitt veldig glad for det.  Hvis du vil gi det et personlig preg  kan du kjøpe strykemerker til å ha på etter at du har tovet og/eller brodere noe smått som f.eks navnet til den du skal gi til eller et lite mønster. Trenger ikke å være noe komplisert. Se bilde hentet fra Google. image.png.3f8ed4a18cf3db805ccd64988ddbbd92.png

Martine skrev (23 minutter siden):

Sitteunderlag er helt topp å få som gave, jeg hadde i hvert fall blitt veldig glad for det.  Hvis du vil gi det et personlig preg  kan du kjøpe strykemerker til å ha på etter at du har tovet og/eller brodere noe smått som f.eks navnet til den du skal gi til eller et lite mønster. Trenger ikke å være noe komplisert. Se bilde hentet fra Google. image.png.3f8ed4a18cf3db805ccd64988ddbbd92.png

Det så fint ut. :) Jeg aner ikke hvordan brodere et navn. Men kanskje jeg finner noen fine merkelapper? Vet ikke hvordan jeg syr de på heller, men det kan vel youtube lære meg. :)

Glitter skrev (38 minutter siden):

Det så fint ut. :) Jeg aner ikke hvordan brodere et navn. Men kanskje jeg finner noen fine merkelapper? Vet ikke hvordan jeg syr de på heller, men det kan vel youtube lære meg. :)

Du kan bruke strykejern til å stryke merkelappene på. Varmen gjør at de smelter nedi eller noe sånt.  Jeg har aldri gjort det selv, men det står sikkert forklart på nettet et sted. 🙂 

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg hadde blitt glad for det - hadde ikke trengt navn. Kan også være rundt. 

Annonse

Martine skrev (13 timer siden):

Du kan bruke strykejern til å stryke merkelappene på. Varmen gjør at de smelter nedi eller noe sånt.  Jeg har aldri gjort det selv, men det står sikkert forklart på nettet et sted. 🙂 

Åja, det var jo lurt. :)

påskelilje skrev (11 timer siden):

Se her, Glitter: https://www.sandnesgarn.no/sitteunderlag-1

Jeg strikket et sånt til ei julemesse i fjor.  Gøy! Gikk ganske fort.

Å, takk! 

cilie skrev (11 timer siden):

Jeg hadde blitt glad for det - hadde ikke trengt navn. Kan også være rundt. 

Aner ikke hvordan man strikker det rundt, men skal se om jeg skjønner det for det var jo fint. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...