Gå til innhold

En typisk norsk husholdning risikerer en smell på 30.000-40.000

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/dobbel-smell-for-husholdningene-jeg-er-bekymret/s/12-95-3424180351

En typisk norsk husholdning risikerer en smell på 30.000-40.000 kroner neste år som følge av strømsjokket og høyere renter.

Norges Bank kommer til å sette opp styringsrenten på rentemøtet 23. september. Det blir den første av kanskje 4-5 rentehevinger.

- Strømprisene er nådeløse. De tar ikke hensyn til hvilken økonomisk situasjon du står i, så her må du faktisk passe ekstra godt på deg selv og følge med, sier forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank til Nettavisen Økonomi.

Det er nok fortsatt mange som ikke er klar over eller forberedt på hvilken betydning strømprisene kan ha for deres privatøkonomi.

Det er viktig å være god økonomisk forberedt på hvilke strømpriser du kan forvente deg denne høsten og vinteren. Da unngår du en stor overraskelse når regningen plutselig kommer i posten.

Det er bare å knipe inn først som sist.

Anonymkode: 89fd1...57a

Fortsetter under...

Kanskje det hele er et 'plot', bygg strømkabler i sør og send bort all strømmen gratis til utlandet, for å pushe opp strømprisene for nordmenn i sør så folk flytter vekk fra Oslo-området som er overbefolket.

Anonymkode: e6089...70f

Jeg mener det er jobben til politikere å regulere eksporten så det ikke blir rasjonering og ekstreme priser. Jeg tror de er lovpålagt å sikre befolkningen strøm, om jeg ikke har misforstått.

Det verste er kanskje folk med dårlig råd og trekkfulle hus, men vi risikerer også at industri flyttes ut på sikt. Den store fordelen for enkelte bransjer i Norge er billig kraft.

Grendel skrev (På 21.9.2021 den 8.26):

Jeg mener det er jobben til politikere å regulere eksporten så det ikke blir rasjonering og ekstreme priser. Jeg tror de er lovpålagt å sikre befolkningen strøm, om jeg ikke har misforstått.

Det verste er kanskje folk med dårlig råd og trekkfulle hus, men vi risikerer også at industri flyttes ut på sikt. Den store fordelen for enkelte bransjer i Norge er billig kraft.

Hvis strømmen blir så ekstrem dyr så blir det vel til at jeg må sitte med en tykk vinterjakke inne i leiligheten  ;)

Anonymkode: 8e262...db9

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis strømmen blir så ekstrem dyr så blir det vel til at jeg må sitte med en tykk vinterjakke inne i leiligheten  ;)

Om man bor i en ikke altfor stor leilighet med naboer på flere kanter er vel strømregningen sjelden veldig høy.

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Om man bor i en ikke altfor stor leilighet med naboer på flere kanter er vel strømregningen sjelden veldig høy.

Jeg kan tåle maks 2500. Men blir den 6000 kr , 3 ganger så høy som de sier, da blir jo det mye. 

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan tåle maks 2500. Men blir den 6000 kr , 3 ganger så høy som de sier, da blir jo det mye. 

Det hørtes veldig mye ut, om du bor i en liten leilighet med naboer over, under og på siden. Skjønner et sånt hopp blir stort for en kanskje fra før stram økonomi.

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Det hørtes veldig mye ut, om du bor i en liten leilighet med naboer over, under og på siden. Skjønner et sånt hopp blir stort for en kanskje fra før stram økonomi.

Ja det høres svært mye ut. Tror ikke at folk med svært stram økonomi vil klare den regningen. Altså da mener jeg folk som går i 0 hver måned etter at alle regninger er betalt. 

Det var dette de forsikret oss om at ikke ville skje ifm nye kabler til Europa. Så åpnet de og da var prisen så høy i Europa at vi bare måtte eksportere dit. Og da måtte vi importere fra Sverige som selv sliter fordi de har stengt atomreaktorne sine. Da blir det dyrt. Legg til lite vann i magasinene og variabel leveranse fra fugledrepermøllene, så ser vi resultatet.

Ikke glem at vi også har nettleie og strømavgift som gir et godt påslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...