Gå til innhold

Hva er dine beste tips til smalltalk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Smalltalk er en måte å lete etter en felles grunn så man kan snakke om noe interessant. Hvis det dør ut etter to setninger er det helt ok. Ikke hold det gående bare for prate. Nesten ingen liker tørrprat uansett.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

 

Smalltalk er en måte å lete etter en felles grunn så man kan snakke om noe interessant. Hvis det dør ut etter to setninger er det helt ok. Ikke hold det gående bare for prate. Nesten ingen liker tørrprat uansett.

 

Er ikke enig i det siste der. Hvis folk ikke liker tørr prat hvordan sitter gamle gubbe rog kjærring i timevis og prater med de andre gamle gubbene og kjærringene da? 

Anonymkode: fe41d...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke enig i det siste der. Hvis folk ikke liker tørr prat hvordan sitter gamle gubbe rog kjærring i timevis og prater med de andre gamle gubbene og kjærringene da? 

Anonymkode: fe41d...4b1

De synes det er interessant. De er oppriktig interessert i det de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille åpne spørsmål til den andre (ikke ja/nei), og følge opp med flere spørsmål ut fra svarene du får. Vis interesse for andres liv og valg, uten å være for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært god på det, men har lært meg å stille diverse spørsmål som kan få personen til å fortelle om seg selv. Ut fra hva den svarer prøver jeg å finne mer å spørre om. Hvis det kommer et tema jeg faktisk har noe å bidra til, så kommenterer jeg det. 

Men dette er altså noe av det mest stressende jeg gjør. Jeg er absolutt ikke god på det, men har gjennom årene prøvd og feilet en del og funnet ut at det viktigste er å prøve å vise interesse for den andre sitt liv og få den til å snakke om seg selv. Samtidig som jeg prøver å virke interessert selv om jeg kanskje ikke er det. 😛 Men jeg sliter med dette ennå, selv om jeg har øvd mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Grendel skrev (2 timer siden):

De synes det er interessant. De er oppriktig interessert i det de snakker om.

Og det er jo dette som er vårt problem. Jeg har liksom aldri noe :’( jeg er rett og slett sint på hjernen og hele oppskriften på meg selv for å være skapt så annerledes enn hva jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 timer siden):

De synes det er interessant. De er oppriktig interessert i det de snakker om.

Skjønner meg ikke på folk.

Anonymkode: 95683...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (6 timer siden):

Å stille åpne spørsmål til den andre (ikke ja/nei), og følge opp med flere spørsmål ut fra svarene du får. Vis interesse for andres liv og valg, uten å være for personlig.

Det blir bare skuespill når man har null interesse for andre liv og valg.

Anonymkode: 95683...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg prøver å dreie fokuset bort fra meg selv og over på den andre. De fleste liker å prate om seg selv og at man er nysgjerrig på dem og deres liv. Og så sitter de igjen med en følelse av å ha blitt sett. Dessuten trenger man ikke å snakke så mye selv da.

Man må bare passe seg for at det ikke blir som et jobbintervju eller avhør 😂. Personlig er jeg veldig glad i å være med andre mennesker, men jeg synes det er vanskelig. Derfor hjelper sånne triks meg. "Yes, and..."technique hjelper også. Da bekrefter man først det den andre har sagt, før man tilføyer noe nytt. Det hjelper meg å ha "regler" for samhandlingen.

Anonymkode: c1e86...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Grendel skrev (På 1.10.2021 den 18.13):

De synes det er interessant. De er oppriktig interessert i det de snakker om.

Hei!

Det har jeg litt problemer å tro på.

En dame jeg iblant snakker med, sier feks, « så bra så bra», eller « fantastisk fantastisk «, til ca 70-80% av det jeg sier.

Enten er jeg fantastisk eller kommer med « gullkorn /livsvisdom» stadig!! For meg fremstår det litt overdrevent å si, «så sant så sant» så ofte. 

Jeg har begynt å lure på om hun virkelig hører etter hva jeg sier, har fått litt tvil, da hun fremstår litt papegøyeaktig om du skjønner?

Jeg prøver av og til si, « jajaja», dette fordi det blir tidvis litt plagsomt, og fordi jeg blir forlegen /litt flau, av stadig få slike tilbakemeldinger. Jeg har mine godt gjennomtenkte tanker, men de kommer ikke ut hver dag eller for hvert tema. Jeg sier også « jajaja» fordi jeg da vil endre tema.

Mulig hun overdriver, vil være hyggelig, oppmuntrende osv… ( jeg tror det) men merkelig er det.

Hun har også sagt jeg er svært reflektert. Jeg kan være det, i blant, om man tar vekk ordet svært. Men de tingene jeg har sagt har ikke vært av en slik art at det er riktig si det er « svært reflektert»

Så jeg lurer litt på om det ikke for mange går i en slags faste setninger, floskler, og om du skjønner, « samma tralten»? At det er viktigere bruke stemmebåndet til å produsere lyd, snarere enn lytte, tenke gjennom det som er sagt, så komme med sin mening om saken når den er klar/ hvis man har noe nytt å komme med.( håper du skjønner hva jeg mener?)

åpningsfraser, høflighetsfraser osv… går greit, jeg bruker dem, andre bruker dem, de gjentas ikke for ofte i en samtale, men er mer en åpning for å finne noe å snakke om/eller bli kjent osv… men når selve samtalen er i gang, da bør man ikke repetere , bruke så mange forsterkende ord, overdrive osv…

Det er jo viktig lære noe nytt, høre kanskje noe om en sak, som også utfordrer ens eget tankemønster, få et annet menneskes personlige mening og synspunkt på en sak. Det er jo ikke sikkert man kan svare/snakke videre, der og da, jeg er i hvert fall sånn at jeg tenker gjennom ting mennesker har sagt best når jeg er for meg selv. Så neste gang jeg møter dem kan jeg fortsette mer på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke særlig glad i smalltalk, men som andre har nevnt så er det mange som er glad i å snakke om seg og sitt. Spesielt om man selv ikke har lyst til å prate så mye. 

Alt etter om det er tidlig eller sent i uka så kan du spørre om de gjorde noe kjekt i helga som var eller har noen kjekke planer neste helg. Det kan føre til en samtale om deres interesser, evt også litt over på dine interesser (noen spør tilbake hva du gjorde og da kan du fortelle om den filmen du så eller den boka du leste osv). Hvis de har brukt helga på en interesse de har som jeg ikke vet så mye om, så kan jeg stille litt spørsmål og lære noe nytt om noe jeg ikke har så mye kjennskap til. 

Du kan spørre om de har begynt å legge noen ferieplaner nå som korona letter. Da kan dere prate litt om ferier dere har vært på eller kunne tenke dere å reise til. Evt om dere har hatt korona og om det var alvorlig eller lette symptomer. 

Vær er kjedelig, men kan ofte være en grei måte å åpne en samtale på. F.eks her så snør det sent i februar, det er litt uvanlig så man kan sukke litt over det og si at man savner våren. (Ja, det er en klisje og lite interessant, men det er bare for å starte en samtale og så heller da gå over til helgeplaner, ferie, interesser osv). Russland/Ukraina-konflikten er relevant akkurat nå, samme er MGP for de som ser det. 

Så for meg koker det ofte ned til å sondere litt rundt hva de gjør i helger/ferier og lete etter enten noe vi har til felles som vi kan prate om eller om de har en interesse jeg kan lære mer om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 19.55):

Jeg prøver å dreie fokuset bort fra meg selv og over på den andre. De fleste liker å prate om seg selv og at man er nysgjerrig på dem og deres liv. Og så sitter de igjen med en følelse av å ha blitt sett. Dessuten trenger man ikke å snakke så mye selv da.

Man må bare passe seg for at det ikke blir som et jobbintervju eller avhør 😂. Personlig er jeg veldig glad i å være med andre mennesker, men jeg synes det er vanskelig. Derfor hjelper sånne triks meg. "Yes, and..."technique hjelper også. Da bekrefter man først det den andre har sagt, før man tilføyer noe nytt. Det hjelper meg å ha "regler" for samhandlingen.

Anonymkode: c1e86...491

Hei!

lurt det der ja. Jeg liker planlegge mer at jeg skal være sosial, når jeg skal være sosial, gruer jeg meg og tenker oftest på at jeg håper det ikke varer for lenge. Det skjer også ofte at jeg tenker,» hvorfor avtalte jeg dette?», rett og slett fordi jeg har mye å ordne og gjøre.

særlig blir det plagsomt hvis jeg ikke « får noe», ny informasjon, det skjer ofte.

Men det har hendt jeg har fått det så gøy, at jeg er glad for at jeg var sosial. Særlig har jeg merket det blir bedre hvis jeg får servert alkohol, da syns jeg ofte andre mennesker blir mer ærlige, tror det er det, så ler man mer, og humor liker jeg. Jeg har alltid likt humor .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...