Gå til innhold

Hva tenker du om begrepet "høytfungerende"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er langt ifra høytfungerende selv om jeg hadde normalt språkutvikling.

Så jeg liker ikke den betegnelsen.

Anonymkode: a0ed4...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke den betegnelsen. Gleder meg egentlig til asperger blir hetende autisme. 

 

Anonymkode: ece3a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker heller ikke den betegnelsen. Gleder meg egentlig til asperger blir hetende autisme. 

 

Anonymkode: ece3a...442

IKKE jeg! Autisme forbinder jeg med slike totalt uten språk. Kommer aldri til å se på meg selv som autist.

Asperger er stygt og da, fordi jeg hører «assburger». 
Men asd går fint.
evt Lavtfungerende nevrotypiker? 

Høytfungerende betyr jo at vi har noen trekk, men klarer vanlige ting. Jeg dusjer, har det rent, pusser tenner og skifter klær. Er bare overanalyseringen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

IKKE jeg! Autisme forbinder jeg med slike totalt uten språk. Kommer aldri til å se på meg selv som autist.

Asperger er stygt og da, fordi jeg hører «assburger». 
Men asd går fint.
evt Lavtfungerende nevrotypiker? 

Høytfungerende betyr jo at vi har noen trekk, men klarer vanlige ting. Jeg dusjer, har det rent, pusser tenner og skifter klær. Er bare overanalyseringen hele tiden.

Ja men du klarer ikke å få deg kjæreste!! 

Anonymkode: ece3a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men du klarer ikke å få deg kjæreste!! 

Anonymkode: ece3a...442

Vet ikke. Har det bare med Asperger å gjøre? Det er like mye den lave selvfølelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (27 minutter siden):

Vet ikke. Har det bare med Asperger å gjøre? Det er like mye den lave selvfølelsen. 

Ja kanskje det pga lav selvfølelse. Kanskje det er fordi du har blitt behandlet så dårlig tidligere at du ikke tørr

Anonymkode: ece3a...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytfungerende så tenker jeg at man klarer å ivareta egen hygiene, har normal intelligens, utdannelse, klarer å bo selv, kanskje ha en jobb eller frivillig arbeid som man utfører.

Egentlig så er det jo et litt merkelig begrep, for man kan jo være høytfungerende på enkelte områder og lavtfungerende på andre. Jeg har en bror som har asperger (hvis jeg forstår rett skal dette endres til høytfungerende autisme snart) og han er skikkelig smart og klarer å bo for seg selv og har en deltidsjobb, men skjønner f.eks ikke at når alle koppene er i oppvaskmaskinen så kan han bare ta ut en og vaske når han trenger drikke før han skal starte maskinen. Han begynne da istedet å drikke av rene skåler eller andre begerformede ting 😅

Han var også sånn lenge at han ikke dusjet selv om han luktet, men dette har han klart å endre på etter at han fikk jobb. For han var det logisk at han skulle fortsette å dusje på de samme par dagene han hadde gjort da han var en liten gutt, men når du er blitt en stor sterk mann som driver aktivt med trening og fitness hver dag så nytter det ikke å dusje to dager i uka. 

 

 

 

Anonymkode: 30667...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Egentlig så er det jo et litt merkelig begrep, for man kan jo være høytfungerende på enkelte områder og lavtfungerende på andre. Jeg har en bror som har asperger (hvis jeg forstår rett skal dette endres til høytfungerende autisme snart) og han er skikkelig smart og klarer å bo for seg selv og har en deltidsjobb, men skjønner f.eks ikke at når alle koppene er i oppvaskmaskinen så kan han bare ta ut en og vaske når han trenger drikke før han skal starte maskinen. Han begynne da istedet å drikke av rene skåler eller andre begerformede ting 😅

 

Anonymkode: 30667...598

Hvordan er det mulig å ikke forstå det hvis man har normal intelligens?

Anonymkode: 3ad59...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det mulig å ikke forstå det hvis man har normal intelligens?

Anonymkode: 3ad59...1fc

Han sier bare at han tenkte ikke over at det kunne man gjøre, for når det står i oppvaskmaskinen så er det skittent. Jeg skjønner det heller ikke, og dette er en fyr som har fullført alt av realfag og har universitetsutdannelse.

Han er smart men boevnen og det å tenke utenfor boksen eller på ting mange av oss tar som en selvfølge er dårlig. Han kan også ta ting helt bokstavelig så man må være nøye med å forklare og bruke ekstra tid på å forklare hvorfor han må gjøre det sånn oss lik. Det nytter ikke å bare si "gjør sånn og sånn " også forvente at det blir gjort.

Han har hatt flere kjærester opp gjennom tidene men ingen av de har orket å bli mer en noen måneder nettopp fordi han er rigid og vanskelig på slike ting. 

Anonymkode: 30667...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja kanskje det pga lav selvfølelse. Kanskje det er fordi du har blitt behandlet så dårlig tidligere at du ikke tørr

Anonymkode: ece3a...442

Har ikke hatt kjæreste så har ikke blitt dårlig behandlet. Men har lest mye om at man ofte går i sporene til foreldre så siden mamma har vært elendig til å finne menn så er det sikkert noe dårlig med de jeg liker og, så jeg må ha selvdisiplin og la være. 
Og hvis jeg likevel skulle velge å prøve å tørre, så føler jeg at folk bare venter på at det skal gå galt slik at de kan si «hva var det jeg sa». Hvis de har gitt råd, ikke alle bryr seg såklart. Men da synes jeg det er bedre at jeg bare står imot, så slipper jeg at andre får rett. Selv om det irriterer meg at de tror at det samme gjelder for meg som for dem, de kunne knepet igjen de også siden de ikke evner å få fine erfaringer. 
 

Føler jeg taper mot selvdisiplin om jeg velger å kose med eller ha sex. Det er jo tortur, og føler nå på at tiden går, men jeg er redd det vil kjennes enda verre å bare ha bltt brukt. Mens min helvetes kvinnekropp kanskje blir enda mer forelsket, kan han kanskje bare ønske meg helt vekk. Upraktisk biologi, men da tenker jeg at min helvetes kropp ikke skal få nytelsen heller. 
 

Og så føler jeg på at andre er i veien. Selv om det ikke er kjærester/dates så føler jeg at mange andre ikke vil at jeg skal få innpass. 
 

Håper den nye medisinen min gjør at jeg driter mer i moral snart. Er lei av at råd florerer, men så følger ikke folk dem selv. Er egentlig ikke min skyld at andre ikke evner å få til noe bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 11.41):

Høytfungerende så tenker jeg at man klarer å ivareta egen hygiene, har normal intelligens, utdannelse, klarer å bo selv, kanskje ha en jobb eller frivillig arbeid som man utfører.

Egentlig så er det jo et litt merkelig begrep, for man kan jo være høytfungerende på enkelte områder og lavtfungerende på andre. Jeg har en bror som har asperger (hvis jeg forstår rett skal dette endres til høytfungerende autisme snart) og han er skikkelig smart og klarer å bo for seg selv og har en deltidsjobb, men skjønner f.eks ikke at når alle koppene er i oppvaskmaskinen så kan han bare ta ut en og vaske når han trenger drikke før han skal starte maskinen. Han begynne da istedet å drikke av rene skåler eller andre begerformede ting 😅

Han var også sånn lenge at han ikke dusjet selv om han luktet, men dette har han klart å endre på etter at han fikk jobb. For han var det logisk at han skulle fortsette å dusje på de samme par dagene han hadde gjort da han var en liten gutt, men når du er blitt en stor sterk mann som driver aktivt med trening og fitness hver dag så nytter det ikke å dusje to dager i uka. 

 

 

 

Anonymkode: 30667...598

Det er derfor det er feil å bruke høytfungerende. Alle har forskjellige utfordringer, uten å nødvendigvis være hverken det ene eller det andre. Hva om man sliter med noe av det du nevner, men har over gjennomsnittet god intelligens? Hva hvis man er over gjennomsnittet intelligent og får til det meste, bare ikke utdanning eller jobb? Det er ingen fasit. Det er nedverdigende for de som sliter tydeligere med noe å bli kalt dårlig fungerende, mens andre blir kalt høytfungerende fordi de tilsynelatende er flinkere på noe enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talent skrev (1 minutt siden):

Det er derfor det er feil å bruke høytfungerende. Alle har forskjellige utfordringer, uten å nødvendigvis være hverken det ene eller det andre. Hva om man sliter med noe av det du nevner, men har over gjennomsnittet god intelligens? Hva hvis man er over gjennomsnittet intelligent og får til det meste, bare ikke utdanning eller jobb? Det er ingen fasit. Det er nedverdigende for de som sliter tydeligere med noe å bli kalt dårlig fungerende, mens andre blir kalt høytfungerende fordi de tilsynelatende er flinkere på noe enn andre.

Hvis man klarer seg selv uten hjelp er man høytfungerende. 

Anonymkode: 3ad59...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man klarer seg selv uten hjelp er man høytfungerende. 

Anonymkode: 3ad59...1fc

Definer hjelp. Neurotypiske kan også trenge hjelp til litt av hvert, så å kunne leve uten å trenge hjelp er ikke en god nok forklaring.

Man kan være selvstendig selv om det er noe man kan trenge hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talent skrev (3 minutter siden):

Definer hjelp. Neurotypiske kan også trenge hjelp til litt av hvert, så å kunne leve uten å trenge hjelp er ikke en god nok forklaring.

De fleste klarer seg uten hjelp fra det offentlige.

Anonymkode: 3ad59...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talent skrev (14 timer siden):

Det er derfor det er feil å bruke høytfungerende. Alle har forskjellige utfordringer, uten å nødvendigvis være hverken det ene eller det andre. Hva om man sliter med noe av det du nevner, men har over gjennomsnittet god intelligens? Hva hvis man er over gjennomsnittet intelligent og får til det meste, bare ikke utdanning eller jobb? Det er ingen fasit. Det er nedverdigende for de som sliter tydeligere med noe å bli kalt dårlig fungerende, mens andre blir kalt høytfungerende fordi de tilsynelatende er flinkere på noe enn andre.

Dette var jo interessant og det gav mening for meg. Jeg er jo såkalt høytfungerende når det gjelder mye, men det har jo faktisk vært på banen dette med bemannet bolig. Da sier det seg jo selv at selv om det er områder jeg mestrer bedre enn mange med diagnosen, så er det områder jeg virkelig ikke gjør det. Jeg har jo andre diagnoser i tillegg, men for alt jeg vet så hadde jeg håndtert traumene og det jeg sliter med ellers bedre hvis jeg ikke hadde hatt den diagnosen i bunn. Det er umulig å vite, men jeg slet veldig mye før jeg hadde gjennombrudd av de andre diagnosene så jeg tror min dårlige fungering og at det er så komplisert å behandle alt jeg baler med har mye med den diagnosen å gjøre. 

Men å merke at jeg har diagnosen for noen som ikke kjenner meg godt eller vet hva de skal se etter, det er ikke lett. Fordi jeg har trent meg godt opp. Ikke alle er så heldig at de har forutsetninger til å trene seg godt nok opp, men er man villig til det så kan mange i hvert fall få en bedre fungering enn de har hatt. Med rett hjelp og veiledning. 

En person med "hard core autisme" som tydeligvis er et begrep kan ha områder de mestrer bedre enn meg, men mange her er mest opptatt av å fortelle hvor mye verre alt er for dem framfor å se at vi er ulike vi også, selv om vi har en lik diagnose.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...