Gå til innhold

jeg oppfatter meg selv og av andre som dårligere enn andre autister sosialt


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

jeg har mye tvangshandlinger, angst og stress ogb opplever at jeg er dårligere sosialt enn andre med autisme, og tilogmed de med utviklingshemming som jeg ikke har, opplever jeg er flinkere enn meg til å ikke mase å snakke mye og ikke stresse. har andre med autisme uten utviklingshemming også sånne opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler også veldig mange med autisme fungerer mye bedre enn meg. De har jobb, samboer og barn. Jeg har ingenting

Du er ikke alene

Anonymkode: 02ff2...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt midt i mellom. Fungerer bedre sosialt enn en del andre med autisme, men også mindre enn andre igjen. Har brukt hele livet mitt på å lære meg en del da, men funker ikke som en vanlig person likevel. Det er skikkelig slitsomt å passe på å være så normal som mulig.

Kanskje du føler du fungerer dårligere enn du gjør? Tenker siden du sammenligner deg med psykisk utviklingshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
Glitter skrev (25 minutter siden):

Tror jeg er litt midt i mellom. Fungerer bedre sosialt enn en del andre med autisme, men også mindre enn andre igjen. Har brukt hele livet mitt på å lære meg en del da, men funker ikke som en vanlig person likevel. Det er skikkelig slitsomt å passe på å være så normal som mulig.

Kanskje du føler du fungerer dårligere enn du gjør? Tenker siden du sammenligner deg med psykisk utviklingshemmede.

ok. det er det at mamma sier at jeg fungerer svært dårligere enn andre autister, og når jeg ser rundt meg på andres oppførsel sosialt, så er alle mue bedre på å ikke snakke og mase, tilogmed de med utviklingshemming er bedre enn meg på dette.  jeg sammenligner meg ikke med utviklingshemmede. 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er jo et spekter så det vil være vanlig å ha en varierende funksjonsgrad på diverse områder for oss. 

Jeg sliter enormt sosialt, men klarer allikevel å ha en kjæreste og å komme meg ut av huset selv og reise alene så lenge det ikke er et fremmed land eller noe veldig ukjent for meg. Samtidig klarer jeg ikke å ha jobb, alltid holde det rent eller ha orden rundt meg, klarer ikke å ha besøk hvis ikke samboer er hjemme osv. Noen fungerer bedre en meg på disse områdene, mens andre igjen vil fungere dårligere.

Anonymkode: de520...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen skrev (Akkurat nå):

ok. det er det at mamma sier at jeg fungerer svært dårligere enn andre autister, og når jeg ser rundt meg på andres oppførsel sosialt, så er alle mue bedre på å ikke snakke og mase, tilogmed de med utviklingshemming er bedre enn meg på dette. 

Kan du gjøre noe for roe ned snakkingen og masingen nå som du er blitt informert om det? Typ heller vente med å ta opp noe eller legge fra deg et emne i en lignende situasjon i fremtiden?

Anonymkode: de520...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Autisme er jo et spekter så det vil være vanlig å ha en varierende funksjonsgrad på diverse områder for oss. 

Jeg sliter enormt sosialt, men klarer allikevel å ha en kjæreste og å komme meg ut av huset selv og reise alene så lenge det ikke er et fremmed land eller noe veldig ukjent for meg. Samtidig klarer jeg ikke å ha jobb, alltid holde det rent eller ha orden rundt meg, klarer ikke å ha besøk hvis ikke samboer er hjemme osv. Noen fungerer bedre en meg på disse områdene, mens andre igjen vil fungere dårligere.

Anonymkode: de520...c4c

jeg opplever at jeg er overaktig i hodet på å ta inn andres følelser. det er som om jeg kjenner på kroppen min når folk jeg prater med er lei eller stresset og sur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du gjøre noe for roe ned snakkingen og masingen nå som du er blitt informert om det? Typ heller vente med å ta opp noe eller legge fra deg et emne i en lignende situasjon i fremtiden?

Anonymkode: de520...c4c

jeg prøver, og jeg vet også når jeg snakker og maser for mye men klarer ikke stoppe alltid. jeg får ekkel følelse i kroppen om jeg ikke får svar på ting, mamma sier det er pga ocd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen skrev (Akkurat nå):

jeg opplever at jeg er overaktig i hodet på å ta inn andres følelser. det er som om jeg kjenner på kroppen min når folk jeg prater med er lei eller stresset og sur. 

Det kjenner jeg også mye på. Det tar mye energi. Men det gjør også at jeg tolker feil, i negativ retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen skrev (9 minutter siden):

jeg prøver, og jeg vet også når jeg snakker og maser for mye men klarer ikke stoppe alltid. jeg får ekkel følelse i kroppen om jeg ikke får svar på ting, mamma sier det er pga ocd. 

Det skjønner jeg. Tror du at du kan porsjonere ut spørsmålene dine, slik at ikke alt havner på din mor eller at det ikke blir like ofte?

Jeg kan veldig lite om OCD, men finnes det ikke noe behandlingsform for dette? Er jo fælt at du skal gå rundt og ha det ubehagelig. :

Anonymkode: de520...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (2 timer siden):

Det kjenner jeg også mye på. Det tar mye energi. Men det gjør også at jeg tolker feil, i negativ retning. 

Jeg og.

Blomsterfluen skrev (2 timer siden):

jeg prøver, og jeg vet også når jeg snakker og maser for mye men klarer ikke stoppe alltid. jeg får ekkel følelse i kroppen om jeg ikke får svar på ting, mamma sier det er pga ocd. 

Er helt lik. Jeg trenger hele tiden et svar og det er tortur med «kanskje». Har alltid siden barndommen hatt problemer med «kanskje» «vi får se» for jeg tolker det alltid som et «nei» . 
 

jeg klarer ikke å ta ting helt som det kommer, men må ha planer. Jeg vet ikke hvordan andre har det på dette området, men det virker som mange har det fint med å bare jobbe og dra hjem igjen å være slitne. Selv trenger jeg at det skjer noe hele tiden. 
 

Ocd er ikke mistenkt hos meg pga jeg fikk aspergerdiagnosen. De sier bare at ocd ofte følger Asperger så den er på en måte en del av meg selv om jeg ikke har selve diagnosen. Men da jeg tok min første test så var tvangstanker det jeg skåret mest på. Men jeg nektet for det.
Har du oppsøkt hjelp for det? 
 

Jeg lever litt slik at jeg har vært i et bur hele livet.  Buret står åpent men jeg går ikke ut fordi jeg er redd for at jeg blir straffet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Jeg og.

Er helt lik. Jeg trenger hele tiden et svar og det er tortur med «kanskje». Har alltid siden barndommen hatt problemer med «kanskje» «vi får se» for jeg tolker det alltid som et «nei» . 
 

jeg klarer ikke å ta ting helt som det kommer, men må ha planer. Jeg vet ikke hvordan andre har det på dette området, men det virker som mange har det fint med å bare jobbe og dra hjem igjen å være slitne. Selv trenger jeg at det skjer noe hele tiden. 
 

Ocd er ikke mistenkt hos meg pga jeg fikk aspergerdiagnosen. De sier bare at ocd ofte følger Asperger så den er på en måte en del av meg selv om jeg ikke har selve diagnosen. Men da jeg tok min første test så var tvangstanker det jeg skåret mest på. Men jeg nektet for det.
Har du oppsøkt hjelp for det? 
 

Jeg lever litt slik at jeg har vært i et bur hele livet.  Buret står åpent men jeg går ikke ut fordi jeg er redd for at jeg blir straffet for det. 

jeg var hos legeni dag. jeg skal slutte sakte på fluoxetin, fordi de ikke hjelper mot tvang og angstanfall lengre. vi skal møtes igjen 4 novrmber og da skal vi ta opp om hvordan gå videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Blomsterfluen skrev (23 minutter siden):

jeg var hos legeni dag. jeg skal slutte sakte på fluoxetin, fordi de ikke hjelper mot tvang og angstanfall lengre. vi skal møtes igjen 4 novrmber og da skal vi ta opp om hvordan gå videre. 

Det finnes så mange andre ad du kan prøve. Er det pga det ikke er trygt å bytte rett over til noe annet du må vente så lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
90tallsbarn skrev (21 minutter siden):

Det finnes så mange andre ad du kan prøve. Er det pga det ikke er trygt å bytte rett over til noe annet du må vente så lenge? 

nei det er fordi jeg skal slutte helt på pillene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Blomsterfluen skrev (37 minutter siden):

nei det er fordi jeg skal slutte helt på pillene. 

Men hvorfor prøver du ikke andre?

Jeg ble satt på Zoloft, siden psykiateren mente at denne ville ha best effekt. Men er bare på 2.uke og fra i morgen øker jeg til 50mg. Håper virkelig dette slipper snart! Jeg blir utmattet av å påføre meg fysisk smerte hele tiden! Det skjer når jeg ikke har noe som krever oppmerksomheten min. Utfører jeg ikke har jeg gitt etter for følelsene mine og tapt. Kjenner smerten, men er likevel ikke klar over at jeg har den/husker ikke at jeg hadde den når det ikke er en smerte der. 
Og ikke minst alle tankene om hvordan ting bør være. 

Du kjenner deg sikkert igjen 

men spør om å prøve noe. Trening hjelper, få opp pulsen hjelper, være sosial hjelper, men alt dette blir til slutt slik du gjør for å rømme fra tankene og så innhenter de deg der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...