Gå til innhold

Er vi autister som dyr i fangenskap (stereotypisk atferd)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så hva tror dere er grunnen til at vi med autisme har så masse stereotypisk atferd? Vifting med hendene, gå frem og tilbake? Rugging med kroppen? Kan det være fordi vi ikke får "utført vår naturlige handlinger"? Hva er det vi er? Romvesener? Eller litt mer ape? 

Og hva er det vi frykter? Ja stimming oppstår jo gjerne i stressa og nervøse situasjoner. 

Men tror dere autister har det best innelåst på trygg institusjon eller løs i det fri? Hadde vi blitt mindre autistiske hvis vi kunne flyttet på en øde hytte langt ute i skogen helt alene? Fins autisme i afrikanske stammer? 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stereotypi

Hensikten er å hindre en usannsynlige skade som pasienten frykter.

Stereotypier hos dyr i fangenskap er reaksjoner dyr har på å ikke kunne utføre handlinger som er naturlig for dem ut fra medfødte eller tillærte atferdsbehov. Eksempelvis kan rever som fra naturens side er streifdyr og revirdyr som går lange avstander hver dag, når de holdes i bur hele livet, utvikle stereotypier som å gå hastig i sirkel. 

Anonymkode: 9a48d...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spennende spørsmål.

Har du lest neandertal/asperger-teorien?

Anonymkode: a351f...8eb

Og hva sier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vi autister fanger av staten?? 

Anonymkode: 9a48d...99b

Føler meg ikke fanget. Staten gir meg helt ekstremt mye jeg ber om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så vi med Asperger har for mange neandertalgener? 
Ut ifra hva jeg leste så var neandertalere mer oppfinnsomme enn homo sapiens. 
Jeg får det heller ikke til å stemme med autisme at neandertalere likte å bruke smykker? Smykker er noe jeg ser mange nevrotypikere kan bruke, autister vil vel helst ikke ha slike ting på kroppen. 
 

Er vi autister en egen rase som blir sett ned på? 
Hvem blir ikke sett ned på? De uten høyere utdannelse blir jo det og. 
Overvektige. Innvandrere. 
Hvorfor er det verre for oss mer autisme?

Men jeg lurer på noe når det kommer til hjernevask. Vi lærer at vi skal ha moral, det gjør vi alle. Men vi med autisme kan ikke spillet like bra så kanskje vanskeligere for oss å forstå. 
Men jeg er alt for flott til å bli sett ned på og feiet av banen av nevrotypikere. Nå har ikke jeg imot noen bare fordi de er nt. Men alle mobberne mine var nok det. 
Disse er mindre verdt enn meg. Ekle bleike potetsekker. Lar de høre fra seg igjen, skal de av overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neurotypiske stimmer også, det er bare ikke like tydelig som regel.

Det er typisk at autister tar inn inntrykk sterkere, jeg tenker det er naturlig å føle et sterkere behov for å stimme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Talent skrev (1 time siden):

Neurotypiske stimmer også, det er bare ikke like tydelig som regel.

Det er typisk at autister tar inn inntrykk sterkere, jeg tenker det er naturlig å føle et sterkere behov for å stimme da.

Hva er stemning? egentlig.

Huff håper jeg finner pillen som stenger av hjernen litt. Shit brains altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (11 minutter siden):

Hva er stemning? egentlig.

Huff håper jeg finner pillen som stenger av hjernen litt. Shit brains altså

Stimming er for eksempel å vifte med fingrene, riste med føttene, gynge frem og tilbake, massere hodebunnen eller si ting gjentatte ganger.

Det står for selvstimulering.

Anonymkode: a351f...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...