AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Er det flere her inne som har opplevd at ens foreldre og familie behandler en forskjellig grunnet kjønn? I min familie så virker det som om det er ekstra press på at kvinnene skal ta seg av alt av rengjøring og omsorgsarbeid. Da min fetter skulle flytte ut av dødsboet hvor mine besteforeldre levde ( han bodde med dem i over 20 år, 5 siste årene alene ) så var det vi kvinnene som ble tilkalt av våre foreldre for å komme og vaske og stelle huset klart til det skulle selges. Da jeg spurte hvorfor ikke min fetter som faktisk hadde bodd der og griset ned huset skulle vaske, så fikk jeg beskjed om at " HAH! Du tror at HAN( altså en mann) gjør det??? " . Jeg hadde mest av alt bare lyst til å si at " nei, i og med at dere oppdrar guttene i denne familien på denne måten så nei, tydeligvis ikke. " Samme gjelder ved sykdom og dødsfall. Vi mistet nylig vår far til kreft og da var det også forventet at jeg, min søster med 3 små barn og mamma var de som skulle gjøre alt rundt sykdommen. Vi skulle hjelpe på do, handle, kjøre, fikse reisene frem og tilbake på sykehus, ordne med NAV, besøke på sykehus og til syvende og sist ta oss av alt rundt begravelsen. Broren min som er singel gjorde ingenting av dette, bare møtte opp i dress under begravelsen da pappa gikk bort. Broren min bodde knapt 10 minutters kjøretur fra sykehuset og begravelsesbyrået, men besøkte ikke pappa da han skulle dø. Jeg så jo at dette mønsteret gikk igjen i både mor og tante når det gjaldt deres ektemenn. De fik kalt servert og stelt fors eg mens de tok det tredje skiftet alene. Fra oppveksten husker jeg min far og onkel som to lekekompiser, men ikke oppdragere eller foreldre.. Er dette en trend som er iferd med å dø ut eller blir søsken fortsatt så ulikt oppdratt? Broren min er i midten av førtiårene, min storesøster er nettopp fylt 40 og jeg er 30. Anonymkode: 05196...329 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det flere her inne som har opplevd at ens foreldre og familie behandler en forskjellig grunnet kjønn? I min familie så virker det som om det er ekstra press på at kvinnene skal ta seg av alt av rengjøring og omsorgsarbeid. Da min fetter skulle flytte ut av dødsboet hvor mine besteforeldre levde ( han bodde med dem i over 20 år, 5 siste årene alene ) så var det vi kvinnene som ble tilkalt av våre foreldre for å komme og vaske og stelle huset klart til det skulle selges. Da jeg spurte hvorfor ikke min fetter som faktisk hadde bodd der og griset ned huset skulle vaske, så fikk jeg beskjed om at " HAH! Du tror at HAN( altså en mann) gjør det??? " . Jeg hadde mest av alt bare lyst til å si at " nei, i og med at dere oppdrar guttene i denne familien på denne måten så nei, tydeligvis ikke. " Samme gjelder ved sykdom og dødsfall. Vi mistet nylig vår far til kreft og da var det også forventet at jeg, min søster med 3 små barn og mamma var de som skulle gjøre alt rundt sykdommen. Vi skulle hjelpe på do, handle, kjøre, fikse reisene frem og tilbake på sykehus, ordne med NAV, besøke på sykehus og til syvende og sist ta oss av alt rundt begravelsen. Broren min som er singel gjorde ingenting av dette, bare møtte opp i dress under begravelsen da pappa gikk bort. Broren min bodde knapt 10 minutters kjøretur fra sykehuset og begravelsesbyrået, men besøkte ikke pappa da han skulle dø. Jeg så jo at dette mønsteret gikk igjen i både mor og tante når det gjaldt deres ektemenn. De fik kalt servert og stelt fors eg mens de tok det tredje skiftet alene. Fra oppveksten husker jeg min far og onkel som to lekekompiser, men ikke oppdragere eller foreldre.. Er dette en trend som er iferd med å dø ut eller blir søsken fortsatt så ulikt oppdratt? Broren min er i midten av førtiårene, min storesøster er nettopp fylt 40 og jeg er 30. Anonymkode: 05196...329 Men hvorfor presset dere ikke broren din til å delta? Jeg hadde ikke giddet finne meg i en slik kjønnsdeling som du beskriver altså. Nå er vi bare søstre, men hos mannen min er søsknene av begge kjønn og det er nok datra som hjelper til mest, men det er av egen vilje. Mannen min er også veldig flink til å stille opp for sine etterhvert gamle foreldre og det setter jeg stor pris på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lillemus skrev (1 minutt siden): Men hvorfor presset dere ikke broren din til å delta? Jeg hadde ikke giddet finne meg i en slik kjønnsdeling som du beskriver altså. Nå er vi bare søstre, men hos mannen min er søsknene av begge kjønn og det er nok datra som hjelper til mest, men det er av egen vilje. Mannen min er også veldig flink til å stille opp for sine etterhvert gamle foreldre og det setter jeg stor pris på. En kombinasjon av vane og at vi døtrene ikke blir hørt. Jeg er nok blitt litt det sorte fåret blant onkler og tanter fordi jeg prøver å sette foten ned og si at dette ikke går mer når det gjelder oppførselen til brødre og fettere i familien. Det er på mange måter blitt lettere å bare gjøre tingene selv en å vente på at han skal bidra. Moren min og tanta mi forsvarer han jo med at "han bare er sånn" når vi prøver å presse på å få han til å bidra, og når vi spør han personlig så svarer han bare at han er opptatt med jobb og at " jada, skal ta det senere ". All utsettingen fra hans side førte til at vi ikke fikk begynt å rydde ut av dødsboet før etter et par år etter at mine besteforeldre gikk bort, for mor og tante er svært dårlige på å gi ultimatumer når det kommer til guttene i familien. Dødsboet er fremdeles ikke solgt, fordi han haler ut tiden med å finne seg et nytt sted å bo. Han har god råd og har spart opp full lønn i over 20 år så det er ikke som han ikke har mange millioner på bok til å flytte ut, men det er jo behagelig å ikke betale leie så jeg skjønner jo godt at han drøyer når han vet at min mor er tafatt. Min egen samboer er heldigvis ikke sånn, så det gjelder jo ikke alle menn. Da hans mor var døende så stilte han opp 110% under sykdom og begravelse, heldigvis. Anonymkode: 05196...329 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Vel, det er to ting her Jenter (som du) er mer pliktoppfyllende og lydige, i snitt Jenter (generelt sett) er bedre til og liker mer omsorgsoppgaver pga genetiske forskjeller mellom kjønnene. Så, at dette resultaterer i "forskjellsbehandling", er åpenbart. men det er også jenter sin skyld som oppfører seg som jenter gutter har sine ulemper de også, ved at de i snitt oppfører seg mer som gutter Siden dette høres litt slemt ut, vil minne om, siden du fremstår som litt "progressiv", at likebehandling, av ulike folk, er rasistisk, ifølge progressive folk. Det er derfor det er vedtatt i norsk lov, at å forskjellsbehandle folk på grunn av rase, er lov, for om du likebehandler folk basert på rase får du forskjellige utfall. https://www.ldo.no/en/diskriminert/diskriminert/arbeidsliv/positiv-sarbehandling/ I USA er det samme greia, i California forsøker de prorgessive å fjerne forbudet mot rasediskriminering, fordi de mener at likebehandling basert på rase, er rasistisk. Vi må forskjellsbehandle, basert på rase, om ting skal bli rettferdig. https://ballotpedia.org/California_Proposition_16,_Repeal_Proposition_209_Affirmative_Action_Amendment_(2020) De tapte, denne gangen, bare 42% i progressive California ønsker å fjerne forbudet mot rasedisrkiminering ved ansettelser i statlige jober i California. Er likebehandling, mellom søsken og kjønn, egentlig rettferdig ? Noe å tenke over. Vi er i hvert fall ikke like... Anonymkode: 3705a...efb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Min far fikk hjerneinfarkt for ca 17 år siden. Min søster stiller ikke opp i det hele tatt. Jeg har før pandemien vært ute og hjulpet han å handle og styrt finansene hans 2 ganger i uken. Min søster besøker han kanskje 4 ganger i året maks. Så ettersom jeg er mann, så er det ikke noe automatikk i det. Jeg ringer han 2 ganger om dagen, min søster kanskje hver 3dje uke. Nå er jeg singel, og min søster har halv stilling og samboer, men jeg synes hennes innsats er under enhver kritikk. Mister man språket mister man mye av det sosiale og venner forsvinner, så da har man bare familie å støtte seg på. Anonymkode: 0cc6f...ebe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Litt på siden kanskje, men hadde det kanskje hjulpet å sette pris på merarbeid damene utfører, slik at dere i det minste fikk betalt for det mennene i familien ikke gidder/vil/kan? Hva med å prise vaskejobben ut fra hva et rengjøringsbyrå ville tatt feks? Det er jo ikke rimelig at en fetter skal bo gratis og dere skal ordne opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Kayia skrev (1 time siden): Litt på siden kanskje, men hadde det kanskje hjulpet å sette pris på merarbeid damene utfører, slik at dere i det minste fikk betalt for det mennene i familien ikke gidder/vil/kan? Hva med å prise vaskejobben ut fra hva et rengjøringsbyrå ville tatt feks? Det er jo ikke rimelig at en fetter skal bo gratis og dere skal ordne opp. Jeg snakket faktisk med min mor igår, og sa at jeg melder meg ut så får det være opp til henne og min tante hvordan de gjør resten med dødsboet etter besteforeldrene mine, men jeg vet at søsteren min og kusiner mest sannsynlig ikke kommer til å gjøre det samme da de er veldig redde for å lage sur stemning og konflikt, så om de vil så får de jobbe gratis mens mennene ikke bidrar. Jeg har tusen andre ting å gjøre, og har sagt at hvis ikke fetteren min og broren min hjelper til på lik linje med oss jentene så stiller ikke jeg heller opp. Anonymkode: 05196...329 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463103-forskjellsbehandling-mellom-s%C3%B8sken-pga-kj%C3%B8nn/#findComment-4061461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.