Gå til innhold

Hvis du var flink nok til å bli lege, hva ville du spesialisert deg som?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle vært lege ville jeg satset på psykiatri. I drømmejobben vil jeg bruke kunnskap, analytiske evner og kreativitet. Jec tror psykiatri inneholder alle tre, pluss at det sikkert er motiverende å hjelpe mennesker direkte. Frustrerende og tungt til tider også, sikkert, men det gjelder vel de fleste jobber som betyr noe.

Til sammenligning se jeg for meg at å være fastlege eller hjertespesialist handler mer ensidig om kunnskap og analytiske evner. Litt mindre om kreativitet. Ikke noen drømmejobb for meg.

Endret av Grendel

Annonse

Dermatologi -hudlege. 

Ser det er et par stykker her som ville valgt psykiatri med begrunnelse i at de da kan være mer kreative og ha mer variasjon i arbeidsoppgavene. Hmmm er det derfor det finnes så mange dårlige psykiatere? Mange utdanner seg til psykiater, men ikke fordi faget interesserer spesielt. 

Anonymkode: c94b5...a07

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dermatologi -hudlege. 

Ser det er et par stykker her som ville valgt psykiatri med begrunnelse i at de da kan være mer kreative og ha mer variasjon i arbeidsoppgavene. Hmmm er det derfor det finnes så mange dårlige psykiatere? Mange utdanner seg til psykiater, men ikke fordi faget interesserer spesielt. 

Tror du virkelig noen velger psykiatrifaget fordi det høres kreativt ut? Da trekker du mitt innlegg for langt.

Det er ingen motsetning mellom å være kreativ og faglig sterk. Tvert om. Jeg tror en godt skolert komponist er mer kreativ enn en nybegynner. En nybegynner vil fort ende opp i klisjeer.

Jeg kunne trolig kommet inn på medisin i sin tid, men jeg har et anstrengt forhold til kroppsvæsker, så jeg kunne ikke jobbet i helsevesenet i det hele tatt.  

Under andre forutsetninger - muligens barnelege. Jeg vet at moren min hadde en drøm om å bli det selv, og jeg forstår jo at det må være veldig givende å hjelpe barn. Men altså, jeg har så lav tålegrense for blod, oppkast osv., at det var helt uaktuelt.

Jeg er absolutt ikke tålmodig nok til å være psykiater. 

Drømmeautomat

Jeg er glad jeg slipper ansvaret og stresset som fra utsida later til å følge med jobben, men hvis jeg måtte tror jeg at jeg ville blitt anestesilege. Du er med på noe som fikser folk på en konkret måte, men slipper å skjære i dem. I stedet lindrer du smerten deres. Psykiatri virker også spennende, men jeg hørte fra en lege som var innom i spesialisering at det opplevdes så utakknemlig at han valgte å spesialisere seg i noe annet. 

Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Psykiatri virker også spennende, men jeg hørte fra en lege som var innom i spesialisering at det opplevdes så utakknemlig at han valgte å spesialisere seg i noe annet. 

Hva konkret var det som han opplevde som utakknemlig? 

Drømmeautomat

Som jeg forsto det først og fremst uforholdsmessig kritikk fra pasienter og/eller pårørende når behandlingen som var gitt var riktig/etter boka. Tror kanskje også han ble frustrert over å se lite bedring. 

Annonse

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Som jeg forsto det først og fremst uforholdsmessig kritikk fra pasienter og/eller pårørende når behandlingen som var gitt var riktig/etter boka. Tror kanskje også han ble frustrert over å se lite bedring. 

Ja psykiatri er nok et veldig vanskelig minefelt å bevege seg i. Tror psykiatere og psykologer må være litt masochistiske av natur. De må tåle og like å få juling og ikke å bli beundret slik andre spesialister blir. 

Jeg synes det er meget mystisk med profesjonsstudier (lege, tannlege, psykolog, osv.) at det ikke er et slags jobbintervju før studiestart.

Kriteriet er karakterer. Det er langt fra gitt at du blir en god lege kun fordi du avsto fra å feste på videregående. Mange har ikke det som skal til, som er en ekstrem arbeidskapasitet og et genuint ønske om å hjelpe. De velger yrket for penger og status. 

ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er meget mystisk med profesjonsstudier (lege, tannlege, psykolog, osv.) at det ikke er et slags jobbintervju før studiestart.

Kriteriet er karakterer. Det er langt fra gitt at du blir en god lege kun fordi du avsto fra å feste på videregående. Mange har ikke det som skal til, som er en ekstrem arbeidskapasitet og et genuint ønske om å hjelpe. De velger yrket for penger og status. 

Leste nylig i Psykologtidsskriftet (tror jeg?) at bl.a. psykologer, og det kan trolig også gjelde leger, som ikke egner seg til eller ikke selv trives med å arbeide med mennesker, mer havner i forskningsfeltet eller underviser i fag. De trengs jo der også, men som en sa til meg en gang, er det svært mye klinikerne ser på sitt kontor som da ikke blir formidlet til undervisning og forskning på samme måte.

cilie skrev (1 time siden):

Jeg ville vært allmennlege, psykiater(lettere psykiatri) eller hudlege. 

Man kan vel strengt tatt ikke jobbe som psykiater og bare ta seg av de lettere tilfellene. Det blir som om en hudlege bare vil håndtere vorter og føflekker, men ingenting annet. Er du legespesialist  og ansatt i sykehus så jobber du med alle varianter av sykdom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...