Gå til innhold

Hvis du var flink nok til å bli lege, hva ville du spesialisert deg som?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle vært lege ville jeg satset på psykiatri. I drømmejobben vil jeg bruke kunnskap, analytiske evner og kreativitet. Jec tror psykiatri inneholder alle tre, pluss at det sikkert er motiverende å hjelpe mennesker direkte. Frustrerende og tungt til tider også, sikkert, men det gjelder vel de fleste jobber som betyr noe.

Til sammenligning se jeg for meg at å være fastlege eller hjertespesialist handler mer ensidig om kunnskap og analytiske evner. Litt mindre om kreativitet. Ikke noen drømmejobb for meg.

Endret av Grendel

Annonse

Dermatologi -hudlege. 

Ser det er et par stykker her som ville valgt psykiatri med begrunnelse i at de da kan være mer kreative og ha mer variasjon i arbeidsoppgavene. Hmmm er det derfor det finnes så mange dårlige psykiatere? Mange utdanner seg til psykiater, men ikke fordi faget interesserer spesielt. 

Anonymkode: c94b5...a07

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dermatologi -hudlege. 

Ser det er et par stykker her som ville valgt psykiatri med begrunnelse i at de da kan være mer kreative og ha mer variasjon i arbeidsoppgavene. Hmmm er det derfor det finnes så mange dårlige psykiatere? Mange utdanner seg til psykiater, men ikke fordi faget interesserer spesielt. 

Tror du virkelig noen velger psykiatrifaget fordi det høres kreativt ut? Da trekker du mitt innlegg for langt.

Det er ingen motsetning mellom å være kreativ og faglig sterk. Tvert om. Jeg tror en godt skolert komponist er mer kreativ enn en nybegynner. En nybegynner vil fort ende opp i klisjeer.

Jeg kunne trolig kommet inn på medisin i sin tid, men jeg har et anstrengt forhold til kroppsvæsker, så jeg kunne ikke jobbet i helsevesenet i det hele tatt.