Gå til innhold

Hvis du var flink nok til å bli lege, hva ville du spesialisert deg som?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan vel strengt tatt ikke jobbe som psykiater og bare ta seg av de lettere tilfellene. Det blir som om en hudlege bare vil håndtere vorter og føflekker, men ingenting annet. Er du legespesialist  og ansatt i sykehus så jobber du med alle varianter av sykdom. 

Anonymkode: c94b5...a07

Jo, men etter utdanning kan man bli avtalespesialist og velge seg de kasus man vil. Og man kan jobbe på en åpen avdeling, med mest nevroser og depresjoner. I USA er det den lettere delen av psykiatrien som flest jobber i, da folk med schizofreni og tunge lidelser ikke har råd til terapi, da de ofte er nederst på den sosiale rangstigen. Se bedlam på vg-tv.

Anonymkode: 4db3f...a5c

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan vel strengt tatt ikke jobbe som psykiater og bare ta seg av de lettere tilfellene. Det blir som om en hudlege bare vil håndtere vorter og føflekker, men ingenting annet. Er du legespesialist  og ansatt i sykehus så jobber du med alle varianter av sykdom. 

Jeg mente ikke noe negativt mot tyngre lidelser altså- kun at jeg kunne tenkt meg et annet segment. Jeg ville gjerne holdt kurs og gruppeterapi. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, men etter utdanning kan man bli avtalespesialist og velge seg de kasus man vil. Og man kan jobbe på en åpen avdeling, med mest nevroser og depresjoner. I USA er det den lettere delen av psykiatrien som flest jobber i, da folk med schizofreni og tunge lidelser ikke har råd til terapi, da de ofte er nederst på den sosiale rangstigen. Se bedlam på vg-tv.

Og så kan man ta utdanning i psykoterapi når man er lei av å faktisk hjelpe folk. Må jo være digg å bare sitte bak pasienten med en skriveblokk, si "hmmmm", drodle peniser på skriveblokken og forklare alle pasientens problemer med et uløst traume fra barndommen og derretter heve  fet lønn.

Anonymkode: e5ea4...c93

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uff, Det er jo tragisk!

cilie skrev (23 minutter siden):

Jeg mente ikke noe negativt mot tyngre lidelser altså- kun at jeg kunne tenkt meg et annet segment. Jeg ville gjerne holdt kurs og gruppeterapi. 

Skjønner. 

Annonse

Grendel skrev (10 timer siden):

Tror du virkelig noen velger psykiatrifaget fordi det høres kreativt ut? Da trekker du mitt innlegg for langt.

Det er ingen motsetning mellom å være kreativ og faglig sterk. Tvert om. Jeg tror en godt skolert komponist er mer kreativ enn en nybegynner. En nybegynner vil fort ende opp i klisjeer.

Tror noen velger psykiatrifaget fordi de tror de slipper lettere unna. Når ikke det er noen eksakt vitenskap som i feks hjertemedisin er det lettere å slippe unna med egne tanker og meninger om hva som feiler folk. Så ja, kreativitet både i diagnostisering og i behandling. Psykiatri må jo være et veldig laid back yrke er det nok noen som tenker. Kravet til å holde seg til lærebøkene er ikke så veldig stort til stede siden mye går på synsing og egne meninger. Det har vi lest på forumet her at noen får mange diagnoser og utsettes for ymse behandlingsmåter. Ingen vet liksom sikkert. Så ja, det er stort rom for kreativitet i psykiateryrket. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser det er et par stykker her som ville valgt psykiatri med begrunnelse i at de da kan være mer kreative og ha mer variasjon i arbeidsoppgavene. Hmmm er det derfor det finnes så mange dårlige psykiatere? Mange utdanner seg til psykiater, men ikke fordi faget interesserer spesielt. 

Her har du nok lest mer enn jeg skrev. Jeg skrev «variasjon», og i det ligger «å møte ulikartede utfordringer» i arbeidshverdagen.

Jeg har tidligere jobbet med forskning og kunne ikke tenkt meg å være medisinsk forsker heller. Jeg kunne heller ikke tenkt meg å være kirurg og se i kalenderen at «i dag skal jeg gjennomføre tre operasjoner, akkurat som i går og i forbigårs etc». Jeg ville derimot likt å møte mennesker, og som psykiater ville man kunne møte ulike problemstillinger i møte med hver enkelt pasient, derav «variasjon».

Skjønner forøvrig ikke det at du trekker en sammenheng mellom «ønsker variasjon» og «ikke faglig interessert». 

Endret av Kayia
Kayia skrev (1 minutt siden):

Her har du nok lest mer enn jeg skrev. Jeg skrev «variasjon», og i det ligger «å møte ulikartede utfordringer» i arbeidshverdagen.

Jeg har tidligere jobbet med forskning og kunne ikke tenkt meg å være medisinsk forsker heller. Jeg kunne heller ikke tenkt meg å være kirurg og se i kalenderen at «i dag skal jeg gjennomføre tre operasjoner, akkurat som i går og i forbigårs etc». Jeg ville derimot likt å møte mennesker, og som psykiater ville man kunne møte ulike problemstillinger i møte med hver enkelt pasient, derav «variasjon».  

Skjønner. Jeg kunne ihvertfall aldri tenkt meg det yrket da det er for uvitenskapelig. Håper jeg aldri ender opp som pasient i psykiatrien, helt overlatt til tilfeldighetene og hvem du får som lege. Diagnoser og behandlingsformer varierer jo fra den ene legen til den andre. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, Det er jo tragisk!

Ja, med Ronald Reagan ble de fleste offentlig eide mentalinstutisjoner lagt ned, uten noen erstatning. Uføretrygd er mye lavere der, og mange med tunge lidelser ble hjemløse. Libertarianismens stygge ansikt. Nå var ikke de mentalinstitutsjonene som var før Reagan noe særlig heller, men bedre enn hjemløshet og elendighet på gaten.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Proktolog!

Anonymkode: ba78c...1ca

Det må vel kunne kalles ett Ræva yrkesvalg? Finnes det i virkeligheten? Jeg trodde gastroenenterologer styrte den delen av medisinen? 

Min tidligere behandler som var psykiater og overlege er nå lege i spesialisering i ortopedi. Sist jeg snakket med han så sa han at han rett og slett ble lei av alt papirarbeidet og at han likte å kunne fikse folk, noe man ikke alltid kan i psykiatrien da. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...