Glitter Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Tenkte kanskje å ikke ta alle spørsmål i dagboken, i hvert fall når jeg ikke ser det som en stor risiko å bli angrepet. I november skal jeg i retten mot en jeg var sammen med i bare fire uker, men som rakk å nesten ta livet mitt, brøt seg inn hos meg to ganger (hadde voldsalarm) og fortsatte å terrorisere meg da han kom ut av varetekt (8 tiltalepunkter). Det er andre saker mot han som skal opp også, og de ønsker å få han i forvaring. Rettsaken skal vare i to uker, men jeg tror ikke jeg vil følge den bortsett fra den dagen som er satt av til meg. Hver gang jeg får melding fra advokaten, enten det er tiltalebeslutning eller som tidligere denne uken, melding om at jeg får eksakt dato for når min dag er i løpet av denne uka. Så i dag antar meg. Altså hver bidige gang, så reagerer jeg mex akutt kvalme, frykt, blir svimmel, jeg blir skjelven, får ekstrem trang til å både skade meg og ruse meg. Bare å skrive her nå trigget kvalmen. I går snakket jeg litt med behandler på BET-seksjonen om dette, og jeg kom ikke lenger enn å si at når jeg ser for meg å sitte i den rettsaken så blir jeg livredd, før kroppen min knakk sammen og tårene ble ukontrollert en stund. Noe som sier sitt da jeg har et sterkt forsvar mot å vise følelsene mine. Jeg vet dette er noe jeg kan jobbe med på BET, men det hele skremmer meg så mye og jeg er alvorlig redd for å gå i oppløsning. Dette er et digert risikoprosjekt mtp hvordan jeg har blitt trigget av denne saken før. Jeg har dårlige forutsetninger til å håndtere det. Psykiatrien står "klar" til å ta meg i mot, men jeg ønsker helst å ikke knekke fullstendig sammen, og hvis jeg knekker helt så MÅ jeg ha styrke til å oppsøke hjelp framfor å bare stikke hjem og gjøre svært uheldige ting. Har noen erfaringer å dele, eller om andre som ikke har lignende erfaringer likevel råd og tips? Jeg har sluttet å sove i senga mi for jeg får så mye mareritt og søvnparalyse av dette her. Jeg er mildt sagt livredd, og nå har kroppen begynt å reagere fysisk. Jeg er redd for å kaste opp og besvime i retten, redd for å bli så redd at jeg ikke klarer å fortelle og svare på alt, jeg er redd for hva det gjør med meg i etterkant og hva jeg kan gjøre mot meg selv i etterkant. Endret 8. oktober 2021 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Glitter skrev (1 time siden): Tenkte kanskje å ikke ta alle spørsmål i dagboken, i hvert fall når jeg ikke ser det som en stor risiko å bli angrepet. I november skal jeg i retten mot en jeg var sammen med i bare fire uker, men som rakk å nesten ta livet mitt, brøt seg inn hos meg to ganger (hadde voldsalarm) og fortsatte å terrorisere meg da han kom ut av varetekt (8 tiltalepunkter). Det er andre saker mot han som skal opp også, og de ønsker å få han i forvaring. Rettsaken skal vare i to uker, men jeg tror ikke jeg vil følge den bortsett fra den dagen som er satt av til meg. Hver gang jeg får melding fra advokaten, enten det er tiltalebeslutning eller som tidligere denne uken, melding om at jeg får eksakt dato for når min dag er i løpet av denne uka. Så i dag antar meg. Altså hver bidige gang, så reagerer jeg mex akutt kvalme, frykt, blir svimmel, jeg blir skjelven, får ekstrem trang til å både skade meg og ruse meg. Bare å skrive her nå trigget kvalmen. I går snakket jeg litt med behandler på BET-seksjonen om dette, og jeg kom ikke lenger enn å si at når jeg ser for meg å sitte i den rettsaken så blir jeg livredd, før kroppen min knakk sammen og tårene ble ukontrollert en stund. Noe som sier sitt da jeg har et sterkt forsvar mot å vise følelsene mine. Jeg vet dette er noe jeg kan jobbe med på BET, men det hele skremmer meg så mye og jeg er alvorlig redd for å gå i oppløsning. Dette er et digert risikoprosjekt mtp hvordan jeg har blitt trigget av denne saken før. Jeg har dårlige forutsetninger til å håndtere det. Psykiatrien står "klar" til å ta meg i mot, men jeg ønsker helst å ikke knekke fullstendig sammen, og hvis jeg knekker helt så MÅ jeg ha styrke til å oppsøke hjelp framfor å bare stikke hjem og gjøre svært uheldige ting. Har noen erfaringer å dele, eller om andre som ikke har lignende erfaringer likevel råd og tips? Jeg har sluttet å sove i senga mi for jeg får så mye mareritt og søvnparalyse av dette her. Jeg er mildt sagt livredd, og nå har kroppen begynt å reagere fysisk. Jeg er redd for å kaste opp og besvime i retten, redd for å bli så redd at jeg ikke klarer å fortelle og svare på alt, jeg er redd for hva det gjør med meg i etterkant og hva jeg kan gjøre mot meg selv i etterkant. Har du spurt om muligheten for at tiltalte ikke er til stede når du skal forklare deg? Har hørt det har blitt gjort i andre rettsaker så burde vel være mulig for deg og. Du kan og be om å forklare deg fritt om hvordan vedkommendes handlinger har påvirket livet ditt etterpå. Tror det kan spille inn på straffeutmåling. Når jeg må gjøre noe jeg absolutt ikke vil og gruer meg veldig til så ser jeg heller fram til etter det er gjennomført istedenfor hva som skjer mens det pågår. Da blir det lettere for meg å gjennomføre det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormwind Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Kanskje prøve å ha i bakhodet at det er en annen persons handlinger det er snakk om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 aa-k-j skrev (1 time siden): Har du spurt om muligheten for at tiltalte ikke er til stede når du skal forklare deg? Har hørt det har blitt gjort i andre rettsaker så burde vel være mulig for deg og. Du kan og be om å forklare deg fritt om hvordan vedkommendes handlinger har påvirket livet ditt etterpå. Tror det kan spille inn på straffeutmåling. Når jeg må gjøre noe jeg absolutt ikke vil og gruer meg veldig til så ser jeg heller fram til etter det er gjennomført istedenfor hva som skjer mens det pågår. Da blir det lettere for meg å gjennomføre det. Ja det har advokaten min sagt han skal prøve på. Dessverre kjenner jeg til advokaten hans. Han er beryktet for å rive ofrene i fillebiter. Jeg gruer meg ikke bare til rettsaken i seg selv, men hva det vil si for meg i etterkant. Har blitt kjempedårlig før. Feks etter nytt avhør. Jeg har tenkt å fortelle hva det har gjort med meg i etterkant ja. Og det er veldig mye.. Stormwind skrev (42 minutter siden): Kanskje prøve å ha i bakhodet at det er en annen persons handlinger det er snakk om. Ja, det vet jeg jo. Men det var meg det gikk ut over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Kanskje du kan lage en plan for hva du skal gjøre etter at du har vitna? Ringe terapeuten din, være sammen med en venn eller noe. Da blir det kanskje enklere å unngå å gjøre noe selvdestruktivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 Drømmeautomat skrev (36 minutter siden): Kanskje du kan lage en plan for hva du skal gjøre etter at du har vitna? Ringe terapeuten din, være sammen med en venn eller noe. Da blir det kanskje enklere å unngå å gjøre noe selvdestruktivt. Jeg har en ca plan med behandler, og det er at jeg trenger bare å ringe fastlegen min for innleggelse hvis det blir for tøft. Problemet er at det kan svartne helt for meg. I så stor grad at jeg må dra direkte fra retten til sykehuset hvis jeg ikke skal flippe ut. Har forsøkt før å se det an, og det har endt dårlig. Har dessverre ingen venn her i byen som kan hjelpe meg med det der, og å være med en venn i noen timer tror jeg ikke vil være tilstrekkelig. Jeg kan bruke litt tid i behandling nå til å gå inn i smerten og redselen, kanskje det kan gjøre det litt lettere, men. Er rett og slett ganske bekymret mtp mitt reaksjonsmønster i forbindelse med dette her. Bare meldingen fra advokaten var egentlig nok til å treffe meg, men jeg var jo trygg på BET og fikk oppfølging der. Tenker også på hvordan jeg skal forholde meg til dette fram til selve rettsaken. Hvordan klarer andre det? Har ventet på rettsak før, men ikke i forbindelse med noe så traumatisk. Skulle ønske venninna mi bodde her. Da kunne hun vært sammen med meg i noen dager og vi kunne bura oss inne med masse trøstemat og film/serier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Glitter skrev (4 timer siden): Tenkte kanskje å ikke ta alle spørsmål i dagboken, i hvert fall når jeg ikke ser det som en stor risiko å bli angrepet. I november skal jeg i retten mot en jeg var sammen med i bare fire uker, men som rakk å nesten ta livet mitt, brøt seg inn hos meg to ganger (hadde voldsalarm) og fortsatte å terrorisere meg da han kom ut av varetekt (8 tiltalepunkter). Det er andre saker mot han som skal opp også, og de ønsker å få han i forvaring. Rettsaken skal vare i to uker, men jeg tror ikke jeg vil følge den bortsett fra den dagen som er satt av til meg. Hver gang jeg får melding fra advokaten, enten det er tiltalebeslutning eller som tidligere denne uken, melding om at jeg får eksakt dato for når min dag er i løpet av denne uka. Så i dag antar meg. Altså hver bidige gang, så reagerer jeg mex akutt kvalme, frykt, blir svimmel, jeg blir skjelven, får ekstrem trang til å både skade meg og ruse meg. Bare å skrive her nå trigget kvalmen. I går snakket jeg litt med behandler på BET-seksjonen om dette, og jeg kom ikke lenger enn å si at når jeg ser for meg å sitte i den rettsaken så blir jeg livredd, før kroppen min knakk sammen og tårene ble ukontrollert en stund. Noe som sier sitt da jeg har et sterkt forsvar mot å vise følelsene mine. Jeg vet dette er noe jeg kan jobbe med på BET, men det hele skremmer meg så mye og jeg er alvorlig redd for å gå i oppløsning. Dette er et digert risikoprosjekt mtp hvordan jeg har blitt trigget av denne saken før. Jeg har dårlige forutsetninger til å håndtere det. Psykiatrien står "klar" til å ta meg i mot, men jeg ønsker helst å ikke knekke fullstendig sammen, og hvis jeg knekker helt så MÅ jeg ha styrke til å oppsøke hjelp framfor å bare stikke hjem og gjøre svært uheldige ting. Har noen erfaringer å dele, eller om andre som ikke har lignende erfaringer likevel råd og tips? Jeg har sluttet å sove i senga mi for jeg får så mye mareritt og søvnparalyse av dette her. Jeg er mildt sagt livredd, og nå har kroppen begynt å reagere fysisk. Jeg er redd for å kaste opp og besvime i retten, redd for å bli så redd at jeg ikke klarer å fortelle og svare på alt, jeg er redd for hva det gjør med meg i etterkant og hva jeg kan gjøre mot meg selv i etterkant. Mange har god effekt av avledning. Noen bruker hodetelefoner med høy musikk, og slipper inn litt prat når de er klare (under rettssaken, f.eks.) Det er en stor fordel om det er støyreduserende, slik at minst mulig annen lyd slipper gjennom. Slike ting må avtales med advokat på forhånd, vedkommende er der for å hjelpe). Andre har en stein i skoen. Andre igjen synger nasjonalsangen inne i seg. Det spiller liten rolle hva det er, poenget er at det er noe som får din oppmerksomhet, som du har en rutine til, et slags mantra. Eksempelvis bruker mange sterke/sure drops fordi det er lite synlig, og det krever all oppmerksomheten her og nå, de får dermed ikke "tillatelsen" til å forsvinne bort i følelser og reaksjoner. Man skal heller aldri undervurdere effekten av en sylskarp knappenål lett tilgjengelig i lommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Glitter - du kan klare det om du skrur av følelsene akkurat når du er der. Og la de komme senere istedenfor når alt er over. Anonymkode: 71170...898 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2021 XbellaX skrev (43 minutter siden): Mange har god effekt av avledning. Noen bruker hodetelefoner med høy musikk, og slipper inn litt prat når de er klare (under rettssaken, f.eks.) Det er en stor fordel om det er støyreduserende, slik at minst mulig annen lyd slipper gjennom. Slike ting må avtales med advokat på forhånd, vedkommende er der for å hjelpe). Andre har en stein i skoen. Andre igjen synger nasjonalsangen inne i seg. Det spiller liten rolle hva det er, poenget er at det er noe som får din oppmerksomhet, som du har en rutine til, et slags mantra. Eksempelvis bruker mange sterke/sure drops fordi det er lite synlig, og det krever all oppmerksomheten her og nå, de får dermed ikke "tillatelsen" til å forsvinne bort i følelser og reaksjoner. Man skal heller aldri undervurdere effekten av en sylskarp knappenål lett tilgjengelig i lommen. Takk for gode tips. Her på BET så gjøres det faktisk slik at når det blir for mye av det vi går inn i sammen, så hjelper de meg også til avledning. Type snakke om en interesse. Jeg blir skikkelig motorisk urolig og stimmer (vugger med foten og fikler enormt med fingrene) når jeg blir emosjonelt overbelastet, men jeg får tenke på om det er noe annet jeg kan gjøre. Jeg har en flott advokat gjennom 4 år og han vil være der og be retten om pause hvis nødvendig. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Glitter - du kan klare det om du skrur av følelsene akkurat når du er der. Og la de komme senere istedenfor når alt er over. Anonymkode: 71170...898 Takk for svar. Ja, jeg har i mange situasjoner skrudd av alt av følelser. Blant annet da alt skjedde med meg. Kanskje klarer jeg det da også, men i går var det nok å prate om når jeg skal vitne, til at forsvaret mitt forsvant. 😕 Er også redd for reaksjoner etterpå. Men jeg skal definitivt prøve å skru av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 9. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Nå har jeg fått innkallingen til rettsaken i posten. Skjelver i hele kroppen. Men jeg skjønner ikke helt. Det står at jeg skal møte opp 1 november, men det er jo dagen rettsaken skal starte opp. Jeg er ikke først på vitnelista så advokaten min skulle finne ut eksakt dag som var satt av til meg. Jeg har jo ingen intensjon om å være i rettssalen i to uker. Kun når det er min dag. Kanskje det bare er for å sende inn bekreftelse på at jeg har fått med meg når rettsaken starter, og at jeg får nærmere beskjed.. Jeg er så redd. Endret 9. oktober 2021 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463120-hvordan-forbedre-seg-til-rettsak/#findComment-4061437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.