Gå til innhold

«Du er ikke en glede å være rundt»

Anbefalte innlegg

90tallsbarn skrev (20 minutter siden):

Men er det slik at jeg bør la være å prøve noe med han? 

Som jeg skrev - jeg vil ikke være rådgiver i et tilfelle jeg vet så lite om. Jeg har ikke fulgt særlig godt med etter at denne tråden tok slutt: https://forum.doktoronline.no/topic/462128-jeg-blir-deprimert-igjen-hvorfor-er-jeg-frisk-så-kort-tid/#comments

Men du har vel ikke all verden å tape, hvis du klarer å innstille deg på at ting går som de går, det gis ingen garantier på forhånd.  Og uansett hva som skjer, er det ikke noe tegn på at du er et eller annet forferdelig eller har bare negative egenskaper. Livet og verden går videre. 

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skulle la være? Det eneste måtte være aldersforskjellen hvis du er under 30 og han er over 50.

Anonymkode: 35d70...b3e

Og hvem bestemme at det er feil?

UtakknemligDiva

Noen sier at jeg må tenke mer positivt om meg selv. Tenke at han kan være int, tenke positivt om meg selv. 
Det er deilig. Dessverre veldig vanskelig noen ganger, da diagnosen tar mye fokus, men det kan være tvangstankene. 
Men jeg vil bare kose meg. Og håpe at noe går bra. 

90tallsbarn skrev (19 timer siden):

Åh jeg har tolket det slik at vi med autisme sliter mer med å kontrollere følelser, at vanlige klarer å slå de av. 

Ja de fremstår som supermennesker når de sier at man bare skal glemme. 

Ja, jeg skylder på autismen fordi det skrives og sies alltid at vi ikke skjønner det sosiale. Og da er jeg redd for at jeg bare ser det jeg ønsker å se, men på samme tid velger jeg å ødelegge det, og tenke at han er ikke interessert. 
Og så er jeg redd for at jeg blir et bytte. At jeg finner meg i dårlig behandling og kanskje blir dårlig behandlet uten å forstå det. Men det er som om jeg føler jeg er i et veddemål. Og hvis jeg velger å prøve å føre flørten videre med han fyren vil det gå nettopp til helvete slik at jeg skal lære en lekse, fordi det liksom er arrogant av meg å handle etter egen lyst. En må jo høre på de som er negative 🙄 men så blir jeg igjen sint på de fordi de ikke selv kunne sperre seg inne siden de ikke evner å få positive opplevelser.

Når de sier man skal glemme betyr det ikke at man bare skal skru av følelsene og at plopp så er personen borte fra hodet, men at man skal fokusere på andre, på annet, at man skal ignorer det som har med denne personen og gjøre slik at man glemmer.

Mye av tankene du skriver, og hvordan du ser og føler ting er likt som folk flest, men vi overanalyserer ikke (vel, de fleste av oss), vi sitter ikke dag inn og dag ut og fokuserer på hva som er negativt o.s.v.

Jeg er mye på tiktok og kommer over flere med autisme og aspergers, men forskjellen fra de her inne og de er at de viser ikke frem at de sitter og kverner på ting, de jobber, i mer eller mindre grad, de har noe sosial omgangskrets, flere av de er tilogmed gift og har barn (eller er ungdommer/unge voksne med autisme som har foreldre med det også).

Anonymkode: 8f5a5...0b1

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er mye på tiktok og kommer over flere med autisme og aspergers, men forskjellen fra de her inne og de er at de viser ikke frem at de sitter og kverner på ting, de jobber, i mer eller mindre grad, de har noe sosial omgangskrets, flere av de er tilogmed gift og har barn (eller er ungdommer/unge voksne med autisme som har foreldre med det også).

Jeg tenker at de som er på tiktok er de mest velfungerende og sosiale, og ikke noe representativt utvalg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at de som er på tiktok er de mest velfungerende og sosiale, og ikke noe representativt utvalg. 

Jag synes det er bra at den siden av asperger/autisme vises også. Veldig mange tror jo at autisme er synonymt med å vugge i en krok med modelltogene sine mens man tygger på en biteleke ment for spedbarn. Og selv om en er høytfungerende nok til å ha en jobb eller partner så vet vi jo ingenting om hva de sliter med heller bak kulissene. Jag turte ihvertfall aldri å innrømme at jeg hadde saspergerda jeg gikk på barne og ungdomsskolen nettopp fordi det var så sykt mange fordommer og man ble stemplet som en "retard" hvis man hadde det.

Selv har jeg samboer men klarer ikke fulltidsjobb eller å ha barn/være rundt barn eller å ha venner. Om folk hadde sett meg i en 5-10 minutters video så hadde ikke de visst at jeg egentlig har store sosiale problemer, selvskader og ruser meg fordi autismen min er så hemmende på flere områder i livet mitt. Bl.a må jeg etter å ha vært på besøk hos familie hvor det har vært mye lyder og inntrykk legge meg og sove hele resten av kvelden etterpå og hvile store deler av neste dag+ isolere meg mest mulig fra lyder og inntrykk. Likevel klarer jeg å ha en deltidsjobb og et samboerskap på tiende året, men det er også der grensa går for meg. 

Sosiale medier vil man jo stort sett vise frem glansbildene, og det er også kun glansbilder av min egne hverdag jeg velger å legge ut på mine egne sosiale medier. Jeg legger jo ikke ut at jeg har prøvd å ta livet mitt, vært full 2 uker på rad pga depresjonen jeg har fått på grunn av autismen min. Til tross for at jeg  er for feig mener  jeg det er viktig å få frem begge sider og ikke minst alle nyansene som er innimellom. Høytfungerende føler jeg blir et litt vidt begrep, for man kan fungere bedre på ett område men falle helt i grus om man legger til noe ekstra hvis det gir mening.

Er litt sliten i hodet etter å ha jobbet til klokka 8 idag på bensinstasjon med fulle,intense kunder så vet ikke om det jeg skriver gir mening, får eventuelt korrekturlese litt senere.😅

Anonymkode: 00543...806

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fordi det holdes konkurranser her inne om hvem som har det verst, hvem som er mest hardcore, og hvem som er minst sosiale o.s.v. så skal man ikke kanksje vurdere å rette ett lite øye mot de som faktisk har det bra, når det er snakk om en bruker som ligger langt over de andre brukerne? 90-tallsbarn kverner kanskje i det uendelige, men hun prøver, hun vil være sosial, hun har flere gutter som er intressert i henne og slik hun forklarer og viser frem så ligger hun langt mer mot de som er på tiktok enn de som er her inne og drar hele diagnosen rett nedad.

Og nei, jeg er ikke enig med deg. Flere av de som viser seg frem og forklarer er ikke de mest velfungerende og sosiale, men de som faktisk greier å formidle ting på en ok måte i motsetning til mange andre. Men igjen, mer lik 90-tallsbarn enn de andre her inne.

F.eks https://www.tiktok.com/@soundoftheforest er ett godt eksempel på de som greier å forklare seg, men som igjen ser er uten jobb, uten mye sosialt, har alltid headsett o.l. og uten jobb.

Denne fra PaigeLayle treffer nok det du tenker på, at det er de mest velfungerende o.s.v Som hun sier, det er en 60 sekunders skriptet opptak som ikke sier noe som helst om hvordan hun fungerer. Og gudene vet hvor lang tid det tok å ta dette opptaket, hun kan ha brukt timer kanskje.

Eller så har man hun her, veldig aktiv og morsom dame, men viser greit hvordan det er å være godt voksen med det. https://www.tiktok.com/@whatwouldellewoodsdo?lang=en

Og som AB over her sa, ikke alle som har autsime sitter i ett hjørne og vugger, vel, det finnes de som gjør det når de ikke masker seg selv, og som faktisk er velfungerende ellers i livet!

Og bare for å dra frem, nei, ikke alle de større autistiske personene på tiktok er jenter som greir å fungere. Han her har en artig en om saracasme som jeg dessverre ikke fant på nettsiden nå. https://www.tiktok.com/@thecorysinger?lang=en

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så fordi det holdes konkurranser her inne om hvem som har det verst, hvem som er mest hardcore, og hvem som er minst sosiale o.s.v. så skal man ikke kanksje vurdere å rette ett lite øye mot de som faktisk har det bra, når det er snakk om en bruker som ligger langt over de andre brukerne? 90-tallsbarn kverner kanskje i det uendelige, men hun prøver, hun vil være sosial, hun har flere gutter som er intressert i henne og slik hun forklarer og viser frem så ligger hun langt mer mot de som er på tiktok enn de som er her inne og drar hele diagnosen rett nedad.

Og nei, jeg er ikke enig med deg. Flere av de som viser seg frem og forklarer er ikke de mest velfungerende og sosiale, men de som faktisk greier å formidle ting på en ok måte i motsetning til mange andre. Men igjen, mer lik 90-tallsbarn enn de andre her inne.

F.eks https://www.tiktok.com/@soundoftheforest er ett godt eksempel på de som greier å forklare seg, men som igjen ser er uten jobb, uten mye sosialt, har alltid headsett o.l. og uten jobb.

Denne fra PaigeLayle treffer nok det du tenker på, at det er de mest velfungerende o.s.v Som hun sier, det er en 60 sekunders skriptet opptak som ikke sier noe som helst om hvordan hun fungerer. Og gudene vet hvor lang tid det tok å ta dette opptaket, hun kan ha brukt timer kanskje.

Eller så har man hun her, veldig aktiv og morsom dame, men viser greit hvordan det er å være godt voksen med det. https://www.tiktok.com/@whatwouldellewoodsdo?lang=en

Og som AB over her sa, ikke alle som har autsime sitter i ett hjørne og vugger, vel, det finnes de som gjør det når de ikke masker seg selv, og som faktisk er velfungerende ellers i livet!

Og bare for å dra frem, nei, ikke alle de større autistiske personene på tiktok er jenter som greir å fungere. Han her har en artig en om saracasme som jeg dessverre ikke fant på nettsiden nå. https://www.tiktok.com/@thecorysinger?lang=en

Heldigvis så er ikke doktoronline representativt for autisters holdinger og meninger, det er bare et par brukere inne på autismeforumet med hangup som roper veldig høyt og repeterer seg selv angående dette med ekte og uekte asperger, hardcore osv. I den virkelige verden er det ikke sånn og gjennom psykiatrien og autismeforeningen nå er det heldigvis  på vei å bli skapt et mer nyansert bilde og nye kunnskaper kommer til om hvor forskjellig man med autisme kan fungere.

Jeg har også blitt anklaget for å lyve om diagnosen min fordi jeg har samboer og en nattevaktsjobb på en bensinstasjon, og det er veldig sårt fordi de ser en liten prosentandel av meg, og ikke hvor dårlig jeg kan bli etterpå eller fungere i andre situasjoner. Det gjør også at folk ikke har forståelse eller tar hensyn til ting jeg renger det blir tatt hensyn til, for " du har jo kjæreste så da klarer du helt sikkert å delta på fester og andre sosiale ting! ". Ja, jeg kan klare det, men blir så dårlig etterpå at jeg styrer unna når jeg kan fordi det ikke er verdt å ligge rett ut etterpå.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er nok unntakene, og de fleste er jenter (ikke overraskende). Det har nok blitt for lett å få diagnosen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er nok unntakene, og de fleste er jenter (ikke overraskende). Det har nok blitt for lett å få diagnosen.

Ja du vet vel bedre enn spesialister som utreder sine pasienter. 

Glitter skrev (28 minutter siden):

Ja du vet vel bedre enn spesialister som utreder sine pasienter. 

Ja, han har nok helt sikkert mer kunnskap, innsikt og faglig bakgrunn enn de som jobber innen psykiatri og forskning. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du vet det minste gram om sosiale medier, vet du at de viser hva som passer deg best. Ettersom jeg selv er hunkjønn og bifil dukker det opp mest av dette, men det er en drøss av mannfolk der inne og med autisme som både har barn og familie.

Kravene for å få dette er også langt vanskeligere i mange andre land da helsehjelp må betales selv utifra egen lomme. Men det er bare å fotsette å fornekte hvordan verden fungerer bare fordi folk har det bedre enn de fleste her inne med diagnosen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du vet det minste gram om sosiale medier, vet du at de viser hva som passer deg best. Ettersom jeg selv er hunkjønn og bifil dukker det opp mest av dette, men det er en drøss av mannfolk der inne og med autisme som både har barn og familie.

Kravene for å få dette er også langt vanskeligere i mange andre land da helsehjelp må betales selv utifra egen lomme. Men det er bare å fotsette å fornekte hvordan verden fungerer bare fordi folk har det bedre enn de fleste her inne med diagnosen.

Det er ikke vits i å diskutere. Har diskutert med vedkommende flere ganger før og han påstår uansett hva at det er blitt for lett å få diagnosen og at folk faker det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke vits i å diskutere. Har diskutert med vedkommende flere ganger før og han påstår uansett hva at det er blitt for lett å få diagnosen og at folk faker det. 

Er nok ikke lett nei, godt man har slike som https://www.tiktok.com/@williamshapingautism som har tilogmed med doktorgrad og spesialutdannelse :)

Worriesome Plenty 2

Jeg lurer litt på hvordan de skiller mellom en som senere utvikler schizofreni, men viser trekk allerede i barndommen, og en som har asperger. Asperger personen blir ikke psykotisk som voksen. Men jeg tenker at som ungdom før jeg ble psykotisk så kunne nok en psykiater testet meg for asperger, eller noe i den gaten. Jeg hadde nok ikke fått diagnosen, men jeg er nyskjerrig på hvordan de skiller. Jeg var en ulykkelig tenåring som aldri helt fant ut av det sosiale, og var stort sett på utsiden.

worrisome_plenty .2 skrev (28 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvordan de skiller mellom en som senere utvikler schizofreni, men viser trekk allerede i barndommen, og en som har asperger. Asperger personen blir ikke psykotisk som voksen. Men jeg tenker at som ungdom før jeg ble psykotisk så kunne nok en psykiater testet meg for asperger, eller noe i den gaten. Jeg hadde nok ikke fått diagnosen, men jeg er nyskjerrig på hvordan de skiller. Jeg var en ulykkelig tenåring som aldri helt fant ut av det sosiale, og var stort sett på utsiden.

Det er vel en grunn til at autisme tidligere ble kalt barneschizofreni.

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/sammenheng-mellom-autistiske-trekk-hos-barn-og-psykose-schizophrenia-research

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...