Gå til innhold

Fungerer vi bedre med konkrete lister og planer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At man skriver opp alt hva man skal gjøre denne uka? F. Eks på tirsdag skal jeg gå tur i skogen kl 13

Og på torsdag skal jeg dra på cubus å kjøpe nye underbukser? 

+

Fordi jeg ender nemlig med å aldri få gjort noen ting. Jeg tenkte kanskje jeg klarer å gjøre noe fullføre hvis man skriver opp helt konkret? 

Anonymkode: 55a8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve ut og se om det hjelper deg? Jeg skriver ikke lister men har vel en slags mental liste i hodet mitt over faste gjøremål  hvor jeg har sagt til meg selv at jeg skal gjøre sånn og sånn den dagen. F.eks man-fre er det trening på treningsenter i ca 1.5 time fra rundt klokka 12, faste dager for vasking, jeg driver med intermitted fasting så da vet jeg at jeg spiser mellom 14-20 så da må jeg fast lage middag ca klokken 18-18:30. Jeg kan ikke utsette eller flytte på ting for da sklir jeg helt ut og ting blir ikke gjort.

Ting som turer, butikkturer og sånt blir mer spontant, da fyker jeg ut når jeg har tid og lyst uavhengig av dag.

Hvis du sliter med å komme igang uten lister er det absolutt verdt et forsøk :) 

Anonymkode: 352a8...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av faste rutiner.

Ellers stopper jeg helt opp.

Jeg må følge en dagsplan, matplan og hygieneplan.

Anonymkode: e936a...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er avhengig av faste rutiner.

Ellers stopper jeg helt opp.

Jeg må følge en dagsplan, matplan og hygieneplan.

Anonymkode: e936a...61d

Hvordan har du organisert det? Skriver du opp på ark? 

Er det forskjellig fra uke til uke eller er det samme plan hele tiden? 

Anonymkode: 55a8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke fysiske lister, men jeg har en god del rutiner som jeg følger hver dag, uke for uke. Bortsett fra når jeg er veldig deprimert eller ruser meg. Da sklir det meste ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Skriver ikke fysiske lister, men jeg har en god del rutiner som jeg følger hver dag, uke for uke. Bortsett fra når jeg er veldig deprimert eller ruser meg. Da sklir det meste ut. 

Hva slags rutiner mener du? 

Anonymkode: 55a8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva slags rutiner mener du? 

Anonymkode: 55a8f...e36

Står opp og legger meg til samme tid, går ut på en liten morgenrunde til samme tid, spiser til samme tid, trener sånn ca til samme tid, tar medisiner til samme tid, vanner plantene samme dag hver uke, støvsuger samme dag (og i samme rekkefølge) hver uke osv. Bare slike ting. Så er det jo avtaler her og der, og da hender det jeg må forskyve noen av rutinene. Alt er innprentet i hodet mitt så trenger ingen liste eller dagsplan, men jeg gjør nå disse tingene til omtrent samme klokkeslett hver dag. Har fast rekkefølge på ting jeg gjør også. 

Det er bare sånn jeg liker å ha det. Blir roligere i hodet av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (46 minutter siden):

Står opp og legger meg til samme tid, går ut på en liten morgenrunde til samme tid, spiser til samme tid, trener sånn ca til samme tid, tar medisiner til samme tid, vanner plantene samme dag hver uke, støvsuger samme dag (og i samme rekkefølge) hver uke osv. Bare slike ting. Så er det jo avtaler her og der, og da hender det jeg må forskyve noen av rutinene. Alt er innprentet i hodet mitt så trenger ingen liste eller dagsplan, men jeg gjør nå disse tingene til omtrent samme klokkeslett hver dag. Har fast rekkefølge på ting jeg gjør også. 

Det er bare sånn jeg liker å ha det. Blir roligere i hodet av det. 

Uff det var mye jeg orker såvidt å lage fjordlanden. Tror jeg må gå i behandling for depresjonen først før jeg begynner med planer. 

Anonymkode: 55a8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Uff det var mye jeg orker såvidt å lage fjordlanden. Tror jeg må gå i behandling for depresjonen først før jeg begynner med planer. 

Anonymkode: 55a8f...e36

Klarer ikke de tingene jeg heller når jeg er alvorlig deprimert. Samtidig så har jeg slitt med depresjon siden jeg var ni år og har derfor god trening i å holde på disse tingene også når jeg er deprimert. Det virker forebyggende for å havne i den aller dypeste depresjonen, men det skjer det også og da er jeg satt helt ut av spill. 

Å komme seg i behandling er en viktig start for å komme i gang med å jobbe seg ut av depresjon. :)

For øvrig: Når en er skikkelig deprimert kan det å gå ut og hente posten, stå opp og legge seg til samme tid og varme en fjordland være godt nok. Man klarer jo ikke å gå fra å gjøre ingenting til å plutselig klare alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Klarer ikke de tingene jeg heller når jeg er alvorlig deprimert. Samtidig så har jeg slitt med depresjon siden jeg var ni år og har derfor god trening i å holde på disse tingene også når jeg er deprimert. Det virker forebyggende for å havne i den aller dypeste depresjonen, men det skjer det også og da er jeg satt helt ut av spill. 

Å komme seg i behandling er en viktig start for å komme i gang med å jobbe seg ut av depresjon. :)

For øvrig: Når en er skikkelig deprimert kan det å gå ut og hente posten, stå opp og legge seg til samme tid og varme en fjordland være godt nok. Man klarer jo ikke å gå fra å gjøre ingenting til å plutselig klare alt. :)

Ja. Jeg pleier å snu døgnet da når jeg er i dårlige perioder. Slutter å bry meg og skal uansett ingenting på dagene. Blir mer deprimert av lys og sol enn mørke egentlig 

Anonymkode: 55a8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan har du organisert det? Skriver du opp på ark? 

Er det forskjellig fra uke til uke eller er det samme plan hele tiden? 

Anonymkode: 55a8f...e36

Jeg har en liste på mobilen.

Samme rutiner hver dag.

F.eks. 

Stå opp 07.00

Rydde 08.00

Spise frokost 11.00

Lese 12.00

Middag 16.30

Kveldsstell 21.00

Sove 22.30

Anonymkode: e936a...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

For meg blir slik bare stress og tvang. Prøvde det ut, og hvis jeg ikke fikk gjort første ting på lista så ble dagen litt ødelagt. Dette har med tvangstanker å gjøre, som jeg nå medisineres mot. 
 

Men har fått høre av psykologen at for adhd (som jeg har og) så er faste rutiner noe som bør følges slavisk. For å unngå angst da. 

Min viktigste rutine er likevel å stå opp om morgenen. Jeg har ting jeg gjør om dagen likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...