AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Tenker på dette i forbindelse med tragedien i Kongsberg. https://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-terrorist-espen-andersen-brathens-advarsel/s/12-95-3424190678 En nær venn, forteller til Nettavisen at siktede i årevis har slitt med psykiske problemer, uten å ha fått skikkelig hjelp. - Vi har vært dypt bekymret for ham i mange år. Han er ikke noe monster. Dette er egentlig en følsom og sårbar person som har slitt veldig med psyken og som aldri har fått hjelp. Han har blitt totalt forvirra og skjøvet alle bort, sier vennen til Nettavisen. I 2017 varslet han selv politiet om mannen. Da hadde Bråthen lagt ut to videoer på Youtube, der han kom med trusler om at han skulle gjøre noe. Vennen fortalte politiet i 2017 at 37-åringen allerede da hadde snakket om islam i flere år, og at det var på tide å hjelpe mannen. Han ba da om at kameraten fikk hjelp, og at politiet burde følge med på hva han gjorde. «Politiet bør vite godt hvem denne personen er og jeg håper virkelig at dere følger litt med, før liv går tapt ... » skrev han. «Han er så vidt jeg vet paranoid schizofren og kan være meget farlig. Han har tidligere vært tvangsinnlagt på Lier, og jeg synes innholdene i disse videoene er svært skremmende» skrev vennen til politiet i 2017. Siden da har 37-åringen blitt mer og mer isolert og virkelighetsfjern. - Han har blitt totalt forvirra og skjønner ikke lenger noe av verden rundt seg, mener vennen. Han forteller at mannen flere ganger har blitt tvangsinnlagt, men at han ikke har fått skikkelig behandling. - Han har blitt tvangsinnlagt, og så tuppa ut igjen. Sånn er jo psykiatrien i Norge, sier vennen oppgitt. Han mener at det offentlige helsevesenet må ta et stort ansvar for tragedien som nå har skjedd i Kongsberg. Anonymkode: d8e7a...aa4 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 (endret) Det er en skikkelig tragedie. Det skal være sikkert og visst. Jeg vet ikke noe om hvor strengt dette med tvang er, men mitt inntrykk er at det har gått fra det ene ytterpunktet til det andre. At før ble for mange holdt på tvang, mens nå er det så vanskelig at folk som trenger det ikke blir det. Endret 14. oktober 2021 av Glitter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har en mann som jobber innen rus og psykatri og han sier selv at det er blitt for strengt angående det å holde folk på tvang etter at den nye loven kom. Han har selv vært vitne til å skrive ut folk som så tydelig er fare til seg selv og andre for så å få beskjed senere om at de har gått hjem og drept enten seg selv eller andre... Anonymkode: 76855...be2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har arbeidet i en bolig for personer med alvorlig psykisk sykdom. Brukte flere måneder på et høyst nødvendig tvangsvedtak.. som ble avslått. Noe som førte til at pasienten brakk bekken/ankel og skadet ansatte.. Mener også det er blitt alt for vanskelig å få gjennom tvang. Både i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: a3643...36c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Jeg tror nok det. Det viser jo alle disse "psykiatri" drapene. Jeg synes også det er trist fordi mange paranoide lider overlast. Som regel er det de selv det går ut over. Ikke alle med paranoid schizofreni er farlige. Jeg har for eksempel aldri skadet noen. Fight or flight. Gjelder. Det at man har slike diagnoser gjør en ikke automatisk farlig. Men det er stigmatiserende med disse drapene. Anonymkode: 2563d...0c4 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tror nok det. Det viser jo alle disse "psykiatri" drapene. Jeg synes også det er trist fordi mange paranoide lider overlast. Som regel er det de selv det går ut over. Ikke alle med paranoid schizofreni er farlige. Jeg har for eksempel aldri skadet noen. Fight or flight. Gjelder. Det at man har slike diagnoser gjør en ikke automatisk farlig. Men det er stigmatiserende med disse drapene. Anonymkode: 2563d...0c4 Men du har kanskje fått nødvendig hjelp? Og gått til psykologbehandling i mange år? Det er nok det som er forskjellen. Han fikk ikke nok hjelp. I tillegg til at det selvfølgelig er noen som er mer alvorlig syke enn andre innenfor samme diagnose. Anonymkode: ec068...e55 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men du har kanskje fått nødvendig hjelp? Og gått til psykologbehandling i mange år? Det er nok det som er forskjellen. Han fikk ikke nok hjelp. I tillegg til at det selvfølgelig er noen som er mer alvorlig syke enn andre innenfor samme diagnose. Anonymkode: ec068...e55 Jeg har ikke fått nødvendig hjelp. Men i og med det er forskjell i hva slags psykoser man får, og personligheten til den med psykose, så er ikke nødvendigvis de som er mest syke, de som er farligst. Skremmende uvitenhet fra deg må jeg si. Kanskje dumt å uttale deg om noe du ikke har greie på? Du må jo ha litt psykopati i deg, eller også rusbruk, skal du faktisk drepe noen. De gangene jeg har trodd att noen har vært ute etter å skade meg så har jeg gjemt meg eller bekymret meg i stillhet. Det ligger ikke i meg å ta en pil og bue eller noe annet å gå å drepe folk. Litt skuffende att du tror det er slik. Anonymkode: 2563d...0c4 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 14. oktober 2021 Del Skrevet 14. oktober 2021 Har noen tanker om det prinsippielle - ikke om denne konkrete saken. Her handler det ikke om å iverksette tvang, men om å vedlikeholde tvang både ved innleggelse, men ikke minst ved å sørge for langvarig (ofte livslang) nødvendig medisinering. Etter trikkedrapet i Oslo for mange år siden, ble det nedsatt en "psykiatrisk havarikommisjon". Konklusjonen fra denne var at personer med psykoselidelser ikke hadde økt farlighet dersom de ikke hadde et rusproblem og dersom de var korrekt medisinert. Endringen som kom i PHVL på slutten av 2016 har gjort det langt vanskeligere å tvangsmedisinere personer både akutt og over tid. Dette har ført til klart økt vold i akuttavdelingene, men også økt forekomst av slike handlinger som vi så i går, men heldigvis ikke i at slikt omfang. Umedisinerte og voldelige schizofrene er oftest til fare for sine mødre, dernest sine fedre. Nå er livet dessverre ikke veldig enkelt. Sterke og store grupper jobber for mindre tvang i psykiatrien. De har fått med seg mange politikere -deriblant avtroppende helseminister. Avdelingene blir avkrevd månedlig statistikk over bruk av tvang, og de med minst tvang får stjerne i boka og de andre får ris. For mange har dette vært en bra utvikling, men uansett hvilken endring en gjør, har det noen bivirkninger. I dette tilfellet er en bivirkning svekket samfunnsvern. En får aldri i pose og sekk. En positiv endring på et område har nesten alltid en negativ konsekvens på et annet område. Jeg skrev for et par uker siden om suicid i psykiatrien. Hvor mange må holdes unødvendig på tvang hvor lenge for at vi kanskje skal unngå et suicid? Alt dette handler om avveininger. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 kupton skrev (16 timer siden): Nå er livet dessverre ikke veldig enkelt. Sterke og store grupper jobber for mindre tvang i psykiatrien. De har fått med seg mange politikere -deriblant avtroppende helseminister. Avdelingene blir avkrevd månedlig statistikk over bruk av tvang, og de med minst tvang får stjerne i boka og de andre får ris. For mange har dette vært en bra utvikling, men uansett hvilken endring en gjør, har det noen bivirkninger. I dette tilfellet er en bivirkning svekket samfunnsvern. En får aldri i pose og sekk. En positiv endring på et område har nesten alltid en negativ konsekvens på et annet område. Jeg synes det er svært trist at man kun fokuserer på egne behov og egen fordel når en kjemper for en sak.Er det ikke mulig å ha flere tanker i hodet og se på andre gruppers (pasienters) behov enn akkurat den man tilhører selv? Jeg arbeider mye innen funksjonshemmedes organisasjoner, og der forsøker vi nå å arbeide sammen, slik at rullestolbrukere også stiller seg bak blinde og svaksyntes behov og strekker seg også langt for å dekke også døves behov om det er mulig. Vi må slutte å være så skrekkelig navlebeskuende. Til slutt kan det ramme en av våre nærmeste eller oss selv før vi vet ordet av det. Ingen av oss har noen garanti i livet f.eks. mot depresjon eller psykose. Selv ønsker jeg så absolutt ikke å bli tvangsinnlagt, men jeg har likevel en forståelse for at det er nødvendig både for meg selv i blant og andre pasienter. Særlig da pasienter som mister kontakten med virkeligheten. Jeg ser at det kan slå uheldig ut for en del, men hva med å finne andre løsninger enn å fjerne tvang helt, bare fordi det ikke passer en stor gruppe av pasientene som kan oppleve det vanskelig å bli utsatt for tvang? Man må slutte å se alt i svart hvit, men se også gråtonene i mellom. kupton skrev (16 timer siden): Jeg skrev for et par uker siden om suicid i psykiatrien. Hvor mange må holdes unødvendig på tvang hvor lenge for at vi kanskje skal unngå et suicid? Spennende Er det noen tall på dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Det er nok en del mennesker som har blitt behandlet på tvang som ikke skulle ha blitt det. Mennesker uten psykose men med en utagerende oppførsel som har gjort at helsevesenet ikke har våget å gjøre noe annet enn å legge dem inn på tvangsparagraf. Disse er også ofte mer ressurssterke når de kommer over den verste krisen ,og føler seg da urettferdig behandlet av helsevesenet og klager da på den behandlingen de har fått. Noe som gir negativ oppmerksomhet rundt bruken av tvang. Folk med alvorlige psykose diagnoser er oftest ikke i stand til ,eller har interessert i å ta del i organisasjoner. Så disse organisasjonene som kjemper mot tvang består nok mest av forholdsvis bedre fungerende personer som dermed ikke kjemper kampen for de som er aller dårligst. Det er positivt at mennesker uten psykose ,med unntak av suicidale og de med alvorlig spiseforstyrrelse, ikke skal legges inn på tvang. Men det har gått for langt nå da mennesker som ikke klarer å ta vare på sin fysiske eller psykiske helse på grunn av psykose lidelser, skal få lov til å gå til grunne og leve uverdige liv . Denne mangelen på helsehjelp forkorter også livene til disse pasientene med mange år ,og det er å svikte de aller sykeste. Anonymkode: e76bc...f63 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 15. oktober 2021 Del Skrevet 15. oktober 2021 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar på dette. Admin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463241-er-det-for-vanskelig-%C3%A5-bruke-tvungent-psykisk-helsevern-i-norge/#findComment-4062401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.