Gå til innhold

Allergisk mot fett?

Gjest malla

Anbefalte innlegg

Gjest malla

Hei. Jeg lurer på om det går an å ikke tåle mye fett? Jeg har en ømtåelig mage, og får ofte diare og magesmerter. Nå har jeg begynt å se et mønster i dette. Det er oftest etter å ha spist fet mat / mat m fete sauser osv. Kan det være slik at magen rett og slett ikke tåler mye fett? Har testa meg for det meste hos legen. Går det forresten an å teste slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Malla,

Ja, det går an å ikke tolerere for mye fett. Dette kalles gjerne ikke allergi, og kan ikke testes med en vanlig allergiprøve. Det er mange grunner til at man er sensitiv til fett. Vanligvis involverer det nedsatt funksjon av organer som er viktig for nedbrytningen, fordøyelsen, og opptaket av fett. Noen vanlig sykdommer/tilstander er f.eks bukspyttkjertelbetennelse og galleblærebetennelse med eller uten gallestener.

Vanlige symptomer ved bukspyttkjertelbetennese er oppkast, kvalme, oppblåst følelse i magen, og magesmerter som sprer seg bak til ryggen. Det er vanlig at symptomene forverrer seg etter et måltid. Galleblærebetennelse kan føre til kvalme, oppkast, og luft i magen. Dersom betennelsen skyldes gallestener, kan dette i tillegg føre til intense magesmerter og kramper etter inntak av fett. Andre årsaker til problemer med å tolerere fett kan være div betennelser og irritasjoner i tarmen som ofte fører til diare.

Du kan kanskje nevne for legen din at du spesielt merker det når du spiser fett. Kanskje han da kan finne ut hva grunnen kan være?

Fett er viktig for opptaket av fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer. Prøv derfor å unngå store måltider og heller spise flere mindre måltider i løpet av dagen. På den måten blir fettmengden mindre til hvert måltid.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...